KBN overlegt regelmatig met de Rotterdamse en Amsterdamse havenbedrijven. Dit gebeurt zowel op directie- als op beleids- en operationeel niveau. KBN is betrokken bij deze overleggen.
Zie de volgende artikelen met een terugkoppeling:
- Extra drinkwaterboot voor het westelijk havengebied
- Overleg met Havenbedrijf Rotterdam 4 december 2019
- Overleg met Havenbedrijf Rotterdam 22 mei 2019
- Overleg met Havenbedrijf Rotterdam op 19 april 2018
Oeververbinding Amsterdam
Een voorbeeld van lobby op infrastructuur voor de binnenvaart is de inzet van KBN op het dossier ‘Oeververbinding Amsterdam’. Nadat het College van B&W van Amsterdam een besluit had genomen over de IJ-oeververbindingen en het project ‘Sprong over het IJ’, bleek lobby vanuit de binnenvaart noodzakelijk. Elementen in deze lobby zijn de brughoogte op deze internationale corridor en de nautische veiligheid. Samen met relevante organisaties pleit KBN voor een oeververbinding onder het IJ door. Zie de volgende nieuwsbrieven:
- Sprong over het IJ
- Visie scheepvaart op nieuwe oeververbindingen in Amsterdam
- Adviescommissie oeververbinding Amsterdam erkent belang van scheepvaart en haven
Vertegenwoordiging
Een groot deel van de werkzaamheden op het dossier Infrastructuur verricht KBN onder de vlag van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). Binnen dit samenwerkingsverband lobbyt KBN voor efficiënte achterlandverbindingen, een aantrekkelijk modal shift beleid, goed onderhouden en robuuste infrastructuur en bereikbare havens. Aanspreekpunt binnen KBN voor dit dossier is Geert Snoeij.