Grote tekorten
Zorgen om schaarse scheepscapaciteit in de container- en drogeladingmarkt
KBN maakt zich zorgen over de huidige ontwikkelingen in de beschikbaarheid van scheepsruimte voor de container- en droge ladingmarkt, zeker nu er al enige tijd veel ladingaanbod is.
Als gevolg van de oorlog in Oekraïne is er een grote vraag ontstaan naar kolen, als alternatief voor gas, waardoor een deel van de scheepscapaciteit naar deze markt getrokken wordt. Anderzijds vertrekken schepen richting Roemenië voor het vervoer van Oekraïens graan. Daardoor is niet alleen in de drogelading- en containermarkt, maar ook in de kolenmarkt een tekort aan scheepscapaciteit ontstaan. In een aantal gevallen zijn de schepen er wel maar is de benodigde bemanning er niet.
Nu de waterstand op de Rijn ver beneden peil is, leidt dit in combinatie met de huidige operationele problematiek voor met name de containerbinnenvaart, tot problemen in de logistieke ketens. De containerbinnenvaart heeft al langer te kampen met operationele problemen als gevolg van verstoringen in de wereldwijde supply chains (de congestie in de Rotterdamse haven, Cargo Opening-regimes die op de deepsea-terminals toegepast worden en de volle stacks op zowel deepsea- als inland terminals).
Alternatieven voor de binnenvaart (spoor- of wegvervoer) zijn slechts beperkt voorhanden: ook daar is sprake van capaciteitsproblemen. Het gaat hier om factoren die elk apart wel te managen zijn, maar juist de combinatie van deze factoren op het zelfde moment heeft tot de huidige situatie geleid.
Hoe de situatie zich verder zal ontwikkelen is onzeker. Er is namelijk een grote vraag naar allerlei producten. Productieprocessen draaien enerzijds op volle toeren, maar anderzijds kunnen grondstoffen of onderdelen niet aangeleverd worden en gerede producten niet worden afgevoerd.
De binnenvaart heeft als dienstverlenende sector die logistieke processen faciliteert, een belangrijke strategische waarde. De huidige schaarste heeft een negatief effect op dienstverlening naar de klanten van de binnenvaartsector. De continuïteit van productieprocessen en de leveringszekerheid naar consumenten staan onder druk.
Wij roepen daarom alle stakeholders – verladend en vervoerend bedrijfsleven, Nederlandse en Europese overheid – op om zorgvuldig met de beschikbare capaciteit om te gaan. Zo kan door logistieke processen beter te plannen en wachttijden / leegvaart zoveel mogelijk te vermijden, voorkomen worden dat schaarse capaciteit onbenut weglekt.
Verder benadrukken wij nogmaals het belang van het vaarweg-onderhoud. De stremming van sluis Weurt is helaas een actueel voorbeeld dat door achterstallig onderhoud heeft geleid tot omvaren en zijn de wachttijden bij de sluis Grave inefficiënt.
Ook willen we de noodzaak van de uitbreidingswerkzaamheden aan de vaarwegen om bij laagwater langer door te kunnen blijven varen nogmaals onder de aandacht brengen.
De huidige situatie belemmert innovatie en vergroening en leidt tot omgekeerde modal shift. Daarom dringen wij er bij de Nederlandse en Europese overheid op aan om met een integrale visie te komen, waarbij een zorgvuldige afweging van alle aspecten van de Europese binnenvaartlogistiek genomen wordt.
En last but certainly not least willen wij nogmaals het tekort aan personeel in de binnenvaart (en overigens in de logistieke sector in brede zin) benoemen, waardoor de aanwezige scheepscapaciteit niet optimaal ingezet of opgeschaald kan worden. Wij blijven daarom werken aan een gezonde arbeidsmarkt met voldoende en goed opgeleide instroom, zodat de binnenvaart zich kan blijven inzetten om het Europese logistieke systeem in beweging te houden. |
|
Meer informatie over dit artikel kunt u opvragen bij Maira van Helvoirt via m.van.helvoirt@binnenvaart.nl.
Naar boven
|
|
Kleine stapjes
Laagwater en achterstallig onderhoud zorgen voor problemen
Laagwater, daar kan de binnenvaart goed mee omgaan. Hoogwater, ook dat is all-in the game en kunnen we mee dealen. Maar laagwater in combinatie met achterstallig onderhoud, dat zorgt voor problemen.
De afgelopen weken hebben wij op kantoor en onze regiocoördinatoren meerdere mensen te woord gestaan over deze kwestie. De acties die wij ondernemen om dit bij de minister kenbaar te maken nemen een groot deel van onze tijd in beslag. Het is onacceptabel dat een sluiscomplex als Weurt nu al weken buiten bedrijf is. Het is voor ons een teleurstelling, maar ook voor u als gebruiker. Wij laten het er niet bij zitten en doen wat we kunnen en schakelen de pers in waar nodig, om kenbaar te maken dat het lage water niet het hoofdprobleem is, maar het niet aanpakken van het achterstallig onderhoud het hoofdprobleem is.
Wel hebben we kleine dingen kunnen realiseren, zoals u op de hoogte houden middels een telefoontje als u in Grave de ‘zoveelste’ schutting tegen heeft. Zolang sluiscomplex Weurt buiten bedrijf is, zijn wij in elk geval overeengekomen dat u gebeld wordt als u aan de beurt bent om te schutten.
Verder hopen wij dat de noodzaak om een tweede sluiskolk in Grave te bouwen en de renovatie van sluis Weurt fors naar voren te halen duidelijk wordt. Voor de tweede kolk in Grave moet de kans die zich voordoet bij de geplande vervanging en renovatie van de stuw in Grave worden gegrepen. Enkele weken geleden vond de minister het nog te vroeg om daar al een beslissing over te nemen. Naast het feit dat de maatschappelijke meerwaarde van een nieuwe sluiskolk door een onderzoek van Panteia is aangetoond, is de noodzaak extra aangetoond door de huidige laagwater periode in combinatie met achterstallig onderhoud. |
|
Meer informatie over dit artikel kunt u opvragen bij Leny van Toorenburg via lenyvantoorenburg@bln.nl
Naar boven
|
|
Oproep
Varende vrouwen gezocht voor nieuwe NPO 3-serie
Voor het nieuwe NPO 3 televisieprogramma Vrouwen op de Vaart is Warner Bros op zoek naar professioneel varende vrouwen die met enthousiasme kunnen vertellen over hun vak. Varende vrouwen uit alle verschillende maritieme hoeken zijn welkom, denk aan de binnenvaart, pleziervaart, visserij en reddingsbrigade. Eerder zond NPO 3 al de goed bekeken series ‘Meiden die Rijden’ en ‘Vrouwen die Bouwen’ uit.
Om een goed beeld te krijgen van de situatie aan boord wil een tv-ploeg één of meerdere dagen meevaren. Bij interesse kan er een mail gestuurd worden naar casting.vodv@wbitvp.nl.
|
|
Even voorstellen
KBN-team stelt zich voor
Voorgaande weken zag u al eerder kantoormedewerkers van KBN voorbijkomen. Sommigen voor u misschien bekend, anderen misschien niet. Deze week stellen Sylvia, Frank en Angela zich voor.
Sylvia de Jong - Secretariaat
'Mijn passie is het in contact zijn met onze leden en wat voor hen betekenen. Mensgericht denken én doen. Luisteren, verzorgen en uitvoeren’.
In mijn functie als bureausecretaresse verzorg ik op kantoor de eerste opvang zoals het ontvangen van bezoekers, het beantwoorden van de telefoon, e-mail, correspondentie en regel ik alles wat daar uit voortkomt.
Ik houd mij bij Koninklijke Binnenvaart Nederland bezig met alle voorkomende secretariaatswerkzaamheden zoals het afhandelen van in- en uitgaande communicatie, het inplannen van afspraken, agendabeheer en planning vergaderzalen, de ledenadministratie en administratieve- en facilitaire ondersteuning.
In mijn veelzijdige functie ontzorg ik graag. Een spin in het web en een echte doener!
Het doet me goed om samen met het KBN-team te werken voor de binnenvaartsector!
Frank Reijerse – Containers & Logistiek, Digitalisering, CDNI
“Een proces van lange adem maar met één ultiem doel, het vervoer van containers via het water een vanzelfsprekendheid laten zijn”.
In 2016 ben ik met een logistieke achtergrond de wereld van de binnenvaart ingestapt. Als beleidsadviseur Containers & Logistiek ben ik onder andere betrokken bij de problematiek rondom de afhandeling van de containerbinnenvaart in de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Het gaat hierbij niet alleen om het wegnemen van uitdagingen rond de fysieke operatie in de havens zelf, maar ook om het fundamenteel anders denken met ketenpartijen over de complexe, vaak mondiale supply-chains, waar de binnenvaart onderdeel van uitmaakt. Een proces van lange adem maar met één ultiem doel, het vervoer van containers via het water een vanzelfsprekendheid laten zijn.
Een ander thema waar ik mij mee bezig hou zijn de ontwikkelingen rondom digitalisering. Een breed onderwerp waar op dit moment veel in gebeurd, zowel voor de lading, het schip als de omgeving/infrastructuur. Onder andere de Europese eFTI verordening (elektronische uitwisseling van ladinginformatie tussen het bedrijfsleven en overheden per 2025), het ontsluiten van logistieke data, maar ook bewegingen rondom bijvoorbeeld elektronisch melden en smart shipping maken het noodzakelijk dat KBN nadrukkelijk hierbij betrokken is. Tenslotte neem ik namens de Europese binnenvaart deel aan de overleggen van het CDNI-verdrag in Straatsburg.
Kortom een werkpakket met veel dynamiek in zowel een nationale als een internationale omgeving. Het geeft mij energie om de binnenvaart daarin op de juiste manier te mogen positioneren en vertegenwoordigen.
Angela Ooms - Communicatie
"Zoals verwacht loopt alles anders".
Een half jaar geleden ben ik aan boord gestapt bij het onlangs gestarte KBN. Een slow-start zat er niet in, want met de metamorfose naar KBN ging veel gepaard. Inmiddels zijn we een nieuw logo, een nieuwe identiteit en een nieuwe communicatiestrategie verder. Daar mogen we trots op zijn! Door mijn achtergrond in de reclame kan ik mijn kennis en kunde toepassen in de opbouw van het nieuwe merk: KBN.
Mijn werkzaamheden omvatten kort gezegd: onze leden, ondernemers en stakeholders informeren over de stand van zaken in de binnenvaart via onze (social media) kanalen, nieuwsbrieven en website. Ook het bewaken van de nieuwe huisstijl en het promoten van de binnenvaart op bijvoorbeeld beurzen vallen onder mijn takenpakket. Met veel enthousiasme zet ik me in voor deze nieuwe organisatie!
Jaren riep ik: "Nee... ik ga niet werken in de binnenvaart". Maar zoals verwacht loopt alles anders :-)
|
|
De komende weken stellen de andere medewerkers van KBN zich aan u voor! Bekijk het team op onze website.
Naar boven
|
|
Oproep
Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) zoekt schip voor Wereldhavendagen
Op 2,3 en 4 september a.s. nemen de organisaties BVB / EICB en BTB deel aan de Wereldhavendagen in Rotterdam. Tijdens dit evenement staat de promotie van de binnenvaart al jaren centraal. Daarvoor is BVB op zoek naar een binnenvaartondernemer die één of meerdere dagen aan de kade wil liggen en zijn schip wil openstellen voor het publiek.
Iets voor u? Aanmelden kan via telefoonnummer 010-4129151 of via secretariaat@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl |
|
|
|