Veilig werken

Werken aan de toekomst van de binnenvaart.

Werken in de binnenvaart is werken in vrijheid en dicht bij de natuur. Met een klein team heb je één doel, het schip en zijn lading veilig op bestemming brengen. Om veilig werken te ondersteunen ontwikkelt en promoot Koninklijke Binnenvaart Nederland alleen of in samenwerking met andere organisaties instrumenten en hulpmiddelen die leden en de sector kunnen gebruiken.

Informatie veilig werken

Platform Zero Incidents

Platform Zero Incidents (PZI), een initiatief van Koninklijke Binnenvaart Nederland, levert een bijdrage aan een breed gedragen streven naar nul milieu- en veiligheidsincidenten in de binnenvaart binnen het West-Europese werkgebied.

Bevrachtingskantoren, rederijen en scheepseigenaren delen en ontwikkelen hier kennis over incidenten in de binnenvaartindustrie om zo herhaling in de toekomst te voorkomen. PZI is dus een initiatief voor en door de binnenvaartbranche

De visie van PZI is een platform waar bijna-ongelukken en incidenten gedeeld worden onder de leden om herhaling te voorkomen. Om herhaling te voorkomen van de bijna-ongelukken/incidenten worden best practices ontwikkelt, gebaseerd op onderzoek en analyse van (trends van) incidenten. Het gebruik hiervan wordt gestimuleerd.

Op de website van PZI is een uitgebreide kennisbank terug te vinden met deze best practices, maar ook safety flashes en alerts over bijvoorbeeld reddingsvesten, veilig passeren van bruggen, hijskraanwerkzaamheden en nog veel meer andere onderwerpen.

PZI wilt bewustzijn creëren en verantwoordelijkheid verhogen van veiligheid binnen de industrie. PZI is het centrum van expertise op het gebied van preventie van milieu- en veiligheidsincidenten in de binnenvaart.

In gesprek over veilig werken

Veilig werken willen we allemaal. Toch slijten niet altijd even veilige gewoontes in, veranderen regels en hebben we soms nieuwe kennis nodig. Regelmatig samen in gesprek over veilig werken lijkt zo vanzelfsprekend. De werkgroep Arbo heeft een handig instrument gemaakt om dit gesprek ook daadwerkelijk mee te gaan uitvoeren.

Veiligheidstraining
Werken aan boord van een schip brengt specifieke risico’s met zich mee. Voor de eerste werkdag aan boord moet iedere werknemer een training basis veiligheid deksman volgen bij een erkende opleider. Leerlingen volgen de opleiding via school. Medewerkers die op een andere manier instromen in onze sector, zijn verplicht eerst te trainen op veiligheid en dan pas te gaan werken. Bij de aanvraag van het eerste dienstboekje is een certificaat van deze training vereist.

De eisen die aan deze training gesteld worden zijn op Europees niveau vastgelegd. Erkende opleiders in Nederland zijn te vinden op de website van het CBR.

Communiceren in vier talen
De binnenvaart is een internationale wereld. Een goede talenkennis maakt communicatie makkelijker. Elkaar begrijpen is essentieel voor veilig werken. Ook externe communicatie, bijvoorbeeld via de marifoon, wordt beter wanneer nautische uitdrukkingen in meerdere talen worden gekend. Om bemanningsleden te helpen om werk afspraken te maken en elkaar op nautisch vlak te begrijpen is door en in opdracht van CESNI de app LE SINCP ontwikkeld, welke te downloaden is via Google en Apple.

Houd u kennis bij

Veiligheid op het water is essentieel. Zowel voor uzelf, uw bemanning als uw lading. Om die veiligheid te borgen, is het belangrijk om uw kennis up-to-date te houden. Denk daarbij aan de volgende kennis en vaardigheden:

  • BHV en EHBO: Verplichte trainingen voor alle werkgevers in de binnenvaart. Leer levensreddende handelingen en hoe u uw collega's in veiligheid brengt bij een calamiteit.
  • ADN: Het ADN-diploma is verplicht voor schippers die gevaarlijke stoffen vervoeren. Volg de basisopleiding en herhaal deze na vijf jaar om uw kennis op peil te houden.
  • LNG-deskundige: Wordt uw schip aangedreven door LNG? Dan is een LNG-verklaring verplicht voor schippers en betrokken bemanningsleden. Volg een cursus en behaal het officiële examen.

Vragen? Bekijk de veel gestelde vragen

En de antwoorden op de al gestelde vragen

Contactpersonen

Maurits van der Linde

Beleidsadviseur Veiligheid & Gevaarlijke Stoffen / Secretaris Tankvaart

Henriëtte Schreuders

Beleidsadviseur Sociaal

Laatste berichten

Podcast #02: Stuurhuis te hoog, brug te laag

In de tweede aflevering gaan beleidsadviseur veiligheid en gevaarlijke stoffen Maurits van der Linde en schipper Ton Wingelaar (tevens werkzaam als beleidsadviseur veiligheid en gevaarlijke stoffen bij KBN) met elkaar in gesprek over een helaas nog veel…

13 juli 2023 | Podcast

Podcast #01: Man overboord

In deze eerste aflevering gaat beleidsadviseur veiligheid en gevaarlijke stoffen Maurits van der Linde in gesprek met ondernemer Antonia de Jong.   Antonia en haar man schrikken zich rot als ze plots opgeroepen worden door een tegenliggend schip, met de…

20 april 2023 | Podcast

Interessante links

Hiernaast vind je interessante links

Achtergrond informatie

Ipos integer iaculis nulla id enim laoreet, nec malesuada lorem eleifend.