Uitdagingen voor de binnenvaart
Om deze uitdagingen aan te pakken, zijn maatregelen noodzakelijk zoals het plaatsen van langsdammen, dammen evenwijdig aan de stroomrichting van de rivier, en gerichte baggerwerkzaamheden om extra waterdiepte te creëren. Omdat de binnenvaart hier nu al hinder ondervindt, is het belangrijk dat overheden hier gezamenlijk binnen het programma Integraal Riviermanagement spoedig uitvoering aan geven.
Ook de binnenvaart sector kan bijdragen aan innovatieve oplossingen door aanpassingen aan de schepen te doen. Zo kan bijvoorbeeld de constructie uit lichtere materialen worden gemaakt, zodat de laadcapaciteit kan worden vergroot bij laagwater.
Op gestuwde rivieren of kanalen zijn de uitdagingen anders van aard, waarbij het behouden van voldoende waterpeil essentieel is om andere functies, zoals drinkwater en irrigatie te waarborgen. Schutbeperkingen, als gevolg van het ‘vasthouden van water’ zijn echter nadelig voor de binnenvaart. Daarom is het van belang om oplossingen te onderzoeken om deze schutverliezen te voorkomen of te compenseren. Bij de vervanging van kunstwerken moeten sluizen met beperktere schutverliezen de standaard worden. We hebben het dan over beheer en onderhoud van de infrastructuur op de vaarwegen.