KBN Nieuwsbrief 2022 - 28

20 oktober 2022

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





20 oktober 2022 - Nr. 28

Nieuws & Updates

  1. 50 jaar ontwikkeling van de transportprestatie en het marktaandeel van de Europese binnenvaart
  2. Task Force River Cruise opnieuw van start!
  3. Terugblik CESNI vergadering
  4. KBN sluit aan bij Onshore Power Supply Network
  5. In memoriam: Jan de Jonge
  6. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Kennisontwikkeling

50 jaar ontwikkeling van de transportprestatie en het marktaandeel van de Europese binnenvaart

Afgelopen zomer zijn gegevens kenbaar gemaakt, waarbij 50 jaar aan gegevens voor vervoer van goederen in de Europese Unie verzameld konden worden. Dit is erg bijzonder, omdat de gegevens voor het wegvervoer op nationaal grondgebied, pas vanaf 2004 beschikbaar zijn. Voor andere vervoersmiddelen gaan de gegevens doorgaans terug tot 1990.

Wetenschappelijk beleidsadviseur Cornelis van Dorsser heeft dit voor u gebundeld in een overzicht.

> Bekijk de analyse hier.

Meer informatie over dit artikel kunt u opvragen bij Cornelis van Dorsser.
 

Riviercruisevaart

Task Force River Cruise opnieuw van start!

In de loop van 2019 en 2020 hadden EBU en de IG RiverCruise, enkele constructieve overleggen met ETF. Het doel van deze overleggen was, om te komen tot een set van maatregelen om de werkomstandigheden in de riviercruisevaart te waarborgen. Hiermee werd invulling gegeven aan de overeenkomst die partijen in de zomer van 2019 hadden afgesloten. 
 
Tijdens deze overleggen is onder meer gesproken over de verschillende bedrijfsmodellen in de riviercruisevaart, de toepasbaarheid van Richtlijn 883/2004 of het Rijnregime voor wat betreft de sociale zekerheid en het onderscheid tussen nautisch en horecapersoneel, die elk een andere aanpak vereisen.
 
Helaas moesten in maart 2020 (toen we op het punt stonden een eerste versie van een Code of Conduct op te stellen), alle werkzaamheden opgeschort worden vanwege COVID. 
 
Wij zijn verheugd dat de gesprekken met ETF opnieuw opgestart zijn. Afgesproken is om allereerst de indertijd ingenomen standpunten nogmaals tegen het licht te houden; de wereld is de afgelopen twee jaar immers veranderd en dat vereist een frisse blik om vast te stellen waar we staan en wat wenselijk en haalbaar is. 
 
Op basis daarvan zal gezamenlijk een doelstelling geformuleerd worden, evenals een stappenplan en planning. 

Meer informatie over dit artikel kunt u opvragen bij Maira van Helvoirt.
 

Technische voorschriften

Terugblik CESNI

De binnenvaart staat aan het begin van een belangrijke transitie. In meerdere opzichten verandert er veel, soms in een hoog tempo. Voor het beleidsdomein Techniek binnen KBN ligt de focus op eisen waar binnenschepen aan moeten voldoen.

KBN is internationaal betrokken bij de totstandkoming van deze technische voorschriften. Dat doen we binnen CESNI en de CCR en onder de vlag van het Europese IWT Platform. Uitgangspunt van KBN: Regelgeving moet nuttig en duidelijk zijn, innovatie mag niet worden belemmerd én moet de noodzakelijke transitie naar een emissiearme of zelfs emissievrije binnenvaart faciliteren. 

Onlangs heeft het CESNI comité de Europese Standaard goedgekeurd tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen, de ES-TRIN 2023/1 aangenomen. Deze nieuwe versie van de standaard vervangt de versie van 2021. ES-TRIN 2023 zal van kracht zijn per 1 januari 2024.

> Lees het hele artikel hier

 

Walstroom

KBN sluit aan bij Onshore Power Supply Network

De markt van walstroom is volop in beweging. Om in de toekomst de walstroomcapaciteiten optimaal te houden, is het Onshore Power Supply Network (OPSN) opgericht. KBN mag zich partner noemen van dit netwerk.

OPSN heeft als doel relevante partijen aan elkaar te linken die samen toewerken naar de juiste innovatieve oplossing voor een dekkend en passend netwerk van walstroomvoorzieningen.

Meer informatie leest u op: https://www.opsn.nl/

Meer informatie over dit artikel kunt u opvragen bij Leny van Toorenburg.

Naar boven

 

Overlijdensbericht

In memoriam: Jan de Jonge (1952-2022)

Onlangs werden wij overvallen door het droevige bericht dat Jan de Jonge op 70 jarige leeftijd is overleden. Jan zijn passie voor de scheepvaart was groot en hij vertelde hier graag over aan iedereen die het horen wilde. Jan was enorm gastvrij, betrouwbaar en scherp op de tong zijn. Op het zakelijke vlak was Concordia (eendracht, harmonie) zijn motto. Samenwerken stond bij hem hoog in het vandaal, waarbij de mens vaak belangrijker was dan het zakelijk aspect. 

Het grootste deel van zijn leven is Jan actief geweest in de tankvaart. Samen met zijn broer Peter, kocht hij in 1973 (het eerste) tankschip. Jan heeft nog enkele jaren zitting genomen in het bestuur van de ITV. Het was via de NITV, de voorloper van de Overleggroep Particuliere Tankvaart Ondernemers (OPTO) van het CBRB, waar later bij aangesloten werd. Ook was Jan bijna 40 jaar lid van KSV Schuttevaer afdeling Zwartsluis. 
 
Jan deed zijn zakelijke belangen in 2021 over aan zijn kinderen. In hetzelfde jaar werd een ernstige ziekte geconstateerd bij Jan. Aanvankelijk sloegen de behandelingen goed aan, maar de complicaties werden hem uiteindelijk toch te veel.  
 
Wij wensen zijn familie en naasten heel veel sterkte met het verwerken van het verlies.

 

AGENDA

  • 21 oktober - SSDC Europees overleg van sociale partners
  • 24 oktober - CESNI/QP/Crew werkgroep bemanningsregeling
  • 25 en 26 oktober - Werkgroep CDNI/G
  • 10 november - Smartport Summit "Energie voor transitie"
  • 16 november - CENSI/QP/Crew
  • 17 november - EBU Event & Networking Cocktail
  • 17 november - CENSI/QP
  • 21 november - CDNI IVC vergadering
  • 2 december - CASS overleg sociale zekerheid

Naar boven

Gerelateerd items