KBN Nieuwsbrief 2022 - 30

03 november 2022

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





3 november 2022 - KBN nieuwsbrief Nr. 30

Nieuws & Updates

  1. Gevolgen van Russische boycot op beschikbaarheid van gasolie
  2. Indexering havenrechten Port of Antwerp-Bruges
  3. EBU nodigt leden van KBN uit voor jaarlijks event
  4. Meld u aan voor een gratis cybercrimecongres
  5. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Zesde sanctiepakket Europese Unie

Gevolgen van Russische boycot op beschikbaarheid van gasolie

Op 3 juni 2022 heeft de Europese Unie het zesde sanctiepakket tegen Rusland aangenomen. De sancties zijn ingesteld vanwege de aanhoudende agressie tegen Oekraïne. Het doel van dit sanctiepakket is om de druk te verhogen en het Rusland nog moeilijker te maken om de oorlog in Oekraïne te financieren. De nieuwe sancties zijn onder andere gericht tegen Russische banken, mediabedrijven, de defensie- en veiligheidssector, verantwoordelijke personen en ook tegen de import van olie uit Rusland.

Import van olie
Vanaf 5 december 2022 komt er allereerst een verbod op de aankoop, invoer en overdracht van ruwe olie. Vanaf 5 februari 2023  zal dit verbod pas gaan gelden voor geraffineerde olieproducten zoals gasolie/diesel. Ofschoon vanuit vele richtingen de geluiden minder pessimistisch klinken over de beschikbaarheid van zware olie of diesel, lijkt de interesse van de traders om grote volumes op te slaan, nog steeds beperkt is. Men probeert nog steeds met de huidige marktprijzen de voorraad zo kort mogelijk op te slaan.
Ondanks de berichtgeving dat er voldoende alternatieve leveringen vanuit andere producerende landen zijn opgeschaald, heerst er toch angst in de markt omdat de beschikbaarheid en prijzen sterk afhankelijk zijn van de druk die er in de markt ontstaat.

Eerder dit jaar heeft de binnenvaart ook al de gevolgen ondervonden van brandstofschaarste die mede veroorzaakt werd door tekorten als gevolg van explosieve prijsstijgingen en verminderde voorraden bij de terminals en bunkerstations. Deze hoge prijzen zijn sinds deze eerdere schaarste nog onveranderd.

Inzet KBN
Of de binnenvaart gevolgen zal gaan ondervinden van dit zesde sanctiepakket, zal hoofdzakelijk worden bepaald door een dreigend tekort als gevolg van een consistente aanvoer, voorraadbeheer en de weersomstandigheden van deze winterperiode. 
Met het oog op de aanstaande uitvoering van de Europese sancties op olie-importen uit Rusland werkt KBN mee aan het opstellen van een Nationaal Crisis Plan (NCP) olie en neemt KBN deel aan het overleg "Werkstroom Olie en Olieproducten".

Hierin deelt het bedrijfsleven zijn zorgen over de potentiële effecten van het Europese zesde sanctiepakket op de markt en de mogelijke maatschappij-ontwrichtende werking daarvan. Om de impact van het sanctiepakket op de werking van de oliemarkt en de verdere gebruikersmarkten in Nederland afdoende te verlichten, is ook het bedrijfsleven door het ministerie om input gevraagd.

Laten we hopen dat de beëindigde stakingen in Frankrijk en de heropende raffinaderijen een dalende lijn blijven laten zien op de gasolieprijs. Een milde winter en voldoende alternatieven voor de Russische import zouden voldoende beschikbaarheid moeten waarborgen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rob Leussink

Naar boven

 

KBN ongenoegen over hoge indexering

Indexering havenrechten Port of Antwerp-Bruges

Rond half september jl. vernam Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) van het voornemen van Port of Antwerp-Bruges om de havenrechten voor de binnenvaart met maar liefst 9,94% te willen gaan indexeren.

Samen met het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV) heeft KBN in een brief hier haar ongenoegen over uitgesproken. Basis voor de indexering was de consumentenprijsindex van augustus 2022. Verwezen is naar andere havens die juist afzien van een dergelijke forse aanpassing, bijvoorbeeld in Rotterdam is gekozen voor een indexering van 2.4% voor 2023 en 2.3% voor 2024. Dit terwijl het Nederlandse CPI al aangaf dat in augustus sprake was van indexatie van 12%.

Daarnaast is verwezen naar een aantal zaken in het Vlaamse regeerakkoord met betrekking tot de modalshift, de Green Deal en het programma Naiades III, hetgeen niet in verhouding staat met zo’n forse verhoging. Ook is gewezen op het gebrek aan voldoende lig- en wachtplaatsen, auto afzetplaatsen en walstroomfaciliteiten.

Inmiddels heeft de Raad van Bestuur van Port of Antwerpen-Bruges met ons gesproken en lijkt er geen ruimte te zijn om aan de bezwaren tegemoet te komen. KBV en KBN kunnen en zullen zich daarbij niet zomaar neerleggen. Er is dan ook besloten om opnieuw in een brief aan te geven dat wij deze verhoging van de havenrechten niet kunnen accepteren. Zodra wij hier meer over horen, zullen wij ook u hierover informeren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg

Naar boven

 

Rol van de binnenvaart in het kader van het mobiliteitsbeleid van de EU

EBU nodigt leden van KBN uit voor jaarlijks event

Op 17 november organiseert EBU haar jaarlijkse event; voor het eerst sinds COVID weer helemaal live in Brussel. Het evenement vindt plaats van 14 uur tot 17 uur in het Thon Hotel, Rue de la Loi Brussel.
 
Deze bijeenkomst is bedoeld om ook onze KBN-leden in aanraking te laten komen met Europese, internationale en nationale beleidsmakers en omgekeerd. Daarvoor hebben we een aantal vooraanstaande sprekers van de Europese instellingen, zoals de Europese Commissie, de Europese Transportraad en het Europese Parlement uitgenodigd, evenals de Secretarissen Generaal van de belangrijkste rivierencommissies, de CCR en de Donaucommissie.

Met hen zullen wij na enkele inleidende speeches in debat gaan over de meest centrale onderwerpen die op dit moment voor onze sector van belang zijn. Dit zullen we doen in 2 panels met als hoofdthema’s:
  • Modal shift en wat is er nodig om onze infrastructuur daarvoor te verbeteren
  • Energietransitie en vergroening van de sector.
Na afloop is er ruimschoots gelegenheid om met de diverse sprekers en gasten te spreken.

U bent als lid van de grootste aangesloten brancheorganisatie van de EBU, hierbij uitgenodigd om aan deze bijeenkomst deel te nemen. Meer informatie over het programma en aanmelding kunt u vinden via deze link. Deelname is kosteloos.
 
Ik hoop u in groten getale op 17 november in Brussel te ontmoeten.

Met vriendelijke groet,
Theresia Hacksteiner
Secretary General EBU
 

Beter Safe Than Sorry

Meld u aan voor een gratis cybercrimecongres

Op 29 november vindt het gratis Cybercrimecongres plaats in Dordrecht voor ondernemers en belangenverenigingen. Het doel van het congres is om hen te informeren over cybercrime, om zich daarna beter ertegen te kunnen weren.

Cybercrime is een toenemend probleem in Nederland. Vorig jaar werden meer dan 2.5 miljoen Nederlanders slachtoffer. Vooral ondernemers zijn kwetsbaar, omdat er weinig maatregelen genomen worden. Tijdens het congres wordt u bijgepraat over hoe u kunt voorkomen om ook slachtoffer te worden.

Programma
  • 18:00 – Inloop met soep en een broodje
  • 18:45 – Opening door Kees van der Spek en wethouder Burggraaf van Dordrecht
  • 19:00 – Verhaal slachtoffer: Wat heeft ransomeware gedaan bij ROC Mondriaan?
  • 19:30 – Cybercrimespecialist over de risico’s en maatregelen
  • 20:15 – Politie – de aanpak van cybercriminelen en aangifte doen
  • 20:30 – Discussiepanel – Voor al uw vragen
  • 21:00 – Afsluiting en borrel
Klik hier voor meer informatie en aanmelden

Mocht u niet in de gelegenheid zijn om op 29 november aanwezig te zijn, maar wel meer over dit onderwerp willen weten? Dat kan via de website van de ondernemer draait door met een serie video's over verschillende onderwerpen met betrekking tot cybercrime. 

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

Gerelateerd items