KBN Nieuwsbrief 2023 - 14

06 april 2023

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





6 april 2023 - Nr. 14

Nieuws & Updates

  1. Koninklijke Binnenvaart Nederland bestaat morgen 1 jaar!
  2. PZI start campagne voorkomen stuurhuis- en brugaanvaringen
  3. Vervolgaanpak hervatten werkzaamheden Julianakanaal
  4. Windkrachtbeperkingen bruggen Zuid-Holland
  5. Bescherm uzelf en uw organisatie online
  6. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

1 jarig bestaan

Koninklijke Binnenvaart Nederland bestaat morgen 1 jaar!


Velen met ons kunnen beamen dat de tijd vliegt. Voordat u het door heeft, is er een jaar om. Dat geldt ook voor de oprichting van KBN. Alweer een jaar geleden stemden de leden van Koninklijke-BLN Schuttevaer en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart voor de fusie. KBN kijkt terug op een bijzonder jaar, waar heel wat dingen samen kwamen. 

Verbouwing
Vanaf 17 april is het kantoor van KBN aan de Scheepmakerij 320 in Zwijndrecht gesloten in verband met een flinke verbouwing. Deze verbouwing zal ongeveer 10 weken in beslag nemen. Tot die tijd zal het kantoor van KBN gevestigd zijn op het Vasteland 78 in Rotterdam.

Na de verbouwing gaat KBN zich vestigen op nummer 330 aan de Scheepmakerij. EICB, BVB en BTB nemen hun intrek op 320, waardoor wij samen 'Het Binnenvaarthuis' gaan vormen. Om te zorgen voor een frisse start van het binnenvaarthuis, is deze verbouwing noodzakelijk. De verbouwing moet zorgen voor een modern en toekomstbestendig kantoor.

Minister Harbers
Het 1-jarig bestaan van Koninklijke Binnenvaart Nederland gaf aanleiding om met minister Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek te gegaan over het belang van brancheorganisaties, de toekomst van de binnenvaart en uitdagingen van de binnenvaartsector.

Toen ik bij mijn aantreden als minister hoorde dat de fusie tot KBN in de lucht hing, was ik daar heel blij over”, aldus minister Harbers van het minister van Infrastructuur en Waterstaat. Dit interview leest u binnenkort in het Samen Voortvarend Magazine van KBN.

 

Nautische veiligheid

PZI start campagne voorkomen stuurhuis- en brugaanvaringen

Het Platform Zero Incidents (PZI), een initiatief van KBN, is begin april gestart met een campagne om aandacht te vestigen op het voorkomen van stuurhuis- en brugaanvaringen. Gedurende 4 maanden zal PZI aandacht besteden aan diverse onderwerpen die van belang zijn bij het voorkomen van dit type aanvaringen.

Tussen 2016 en 2022 heeft PZI 120 van dit soort aanvaringen waargenomen. Helaas kwamen er in die periode 5 personen om het leven en raakten er 20 mensen licht- tot zwaargewond. Ook dient de mentale schade aan degene die het incident meemaken niet onderschat te worden.

De materiele schade is vaak enorm na zo’n aanvaring. Daarnaast kunnen bruggen met een licht gebouwde constructie, zoals voornamelijk voetgangers-/fietsbruggen, beschadigd worden. Ook kan een stuurhuis-/brugaanvaring leiden tot vertragingen op de vaarweg.

De campagne bestaat uit verschillende veiligheidsinformatie, zoals safety alerts, safety flashes, trainingen en ook een animatiefilm. Na de campagne zal er een richtlijn (best practice guide) opgesteld worden over dit onderwerp. Alle informatie is vrij toegankelijk via de website van PZI

De campagne zal zich niet alleen richten op de scheepsbemanning, maar ook op de vaarwegbeheerder. Er wordt (internationaal) aandacht gevraagd voor betrouwbare en makkelijk toegankelijke informatie, goede zichtbaarheid van bruggen en de aanwezigheid van goed afleesbare en onderhouden hoogteschalen.

Mocht u de campagne informatie willen ontvangen dan kunt u zich aanmelden via: info@platformzeroincidents.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maurits van der Linde.

Naar boven

 

Persbericht Rijkswaterstaat

Vervolgaanpak hervatten werkzaamheden Julianakanaal 

 
Hieronder leest u het persbericht van Rijkswaterstaat over de recente calamiteit op het Julianakanaal. In het persbericht staat dat de werkzaamheden zijn afgerond, maar ook dat er nog verdere werkzaamheden nodig zijn die waarschijnlijk zullen leiden tot een nieuwe stremming van het kanaal. Dit zal nogmaals voor vertraging zorgen. Het persbericht vermeldt dat vertegenwoordigers van de scheepvaart en omliggende bedrijven op tijd zullen worden geïnformeerd over de planning van de werkzaamheden. Dit is een afspraak die expliciet is gemaakt met Koninklijke Binnenvaart Nederland.
 
Voor het afronden van de werkzaamheden aan het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht worden momenteel verschillende scenario’s uitgewerkt. Duidelijk is dat het kanaal op termijn nogmaals tijdelijk gestremd zal moeten worden om de werkzaamheden veilig en verantwoord uit te voeren.

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer Van den Herik Sliedrecht aan de verdieping en verbreding van drie kilometer Julianakanaal, zodat de vaarweg op dit deel van de Maasroute geschikt wordt voor langere en diepere scheepvaart. Toen de 750 meter lange bouwkuip donderdag 23 februari plotseling volliep met water, was de verbreding voor dit deel van het werk inmiddels afgerond. Met het in de bouwkuip verdiepen van de bodem was toen net gestart.

Scheepvaart
Direct na de calamiteit is prioriteit gegeven aan het stabiliseren van het grondwaterpeil en het zo snel mogelijk hervatten van de scheepvaart. De damwand van de bouwkuip is gerepareerd en er is een steunberm aangebracht voor extra stabiliteit en bescherming. Sinds 20 maart kan scheepvaart weer veilig langs de damwand varen, onder begeleiding en met een snelheidsbeperking tot maximaal 6 kilometer per uur. 

Werkzaamheden
De calamiteit is daarmee beheerst, maar nog niet opgelost. De volgende stap is het afronden van de werkzaamheden aan de bodem en het verwijderen van de bouwkuip, zodat scheepvaart weer zonder beperkingen mogelijk is over de volledige breedte van het kanaal. Momenteel wordt door Rijkswaterstaat en de aannemer een aantal scenario’s uitgewerkt om dit veilig en verantwoord te kunnen doen, met zo min mogelijk overlast voor de omgeving en de scheepvaart. Los van de afronding van de werkzaamheden ter hoogte van de bouwkuip zal ook worden gekeken naar de verbreding en verdieping van het overige deel van het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht. In totaal wordt het kanaal hier over een lengte van 3 kilometer verruimd.

Risico
In alle scenario’s is duidelijk dat het Julianakanaal ter hoogte van de werkzaamheden volledig drooggezet zal moeten worden om veilig en verantwoord te kunnen werken. Wim Fabries, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Nederland: “Ondanks grondige voorbereiding en uitgebreid onderzoek heeft de praktijk bij dit bouwvak laten zien dat er toch een risico is bij het uitvoeren van deze werkzaamheden terwijl er water in het kanaal staat. Hoe klein dat risico ook is, de impact is meteen groot. Met het oog op de veiligheid van werknemers, omwonenden en de scheepvaart willen we dat risico niet nogmaals nemen.”

Grote impact
Het volledig droogzetten tijdens de werkzaamheden betekent dat een deel van het Julianakanaal nogmaals een periode gestremd zal zijn voor de scheepvaart. Omdat dit grote impact heeft, zullen vertegenwoordigers van de scheepvaart en omliggende bedrijven tijdig betrokken worden bij de uitwerking en planning. Streven is een afsluiting zodanig te plannen, dat de overlast zo beperkt mogelijk is. Er wordt aan gewerkt om uiterlijk deze zomer meer duidelijkheid te geven over het vervolg en de planning.

Omwonenden
Sinds het vollopen staan verschillende pompen rond de bouwkuip. Aan de hand van peilbuizen worden die ingezet om het grondwaterpeil stabiel te houden en overlast voor omwonenden te blijven voorkomen. Deze pompen blijven aanwezig zolang dat nodig is.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

 

Wind

Beëindiging en beperking bij harde wind van de bediening van bruggen over verschillende rivieren in Zuid-Holland

De bruggen die onder het bedienregime van Rijkswaterstaat West Nederland Zuid vallen, kennen een bedienregime bij een windkracht van 10,7 meter per seconde. Dat is maximaal windkracht 5. Bij een te hoge windsnelheid is het niet verantwoord om de klep van de brug te openen. De windsnelheden die hiervoor worden gehanteerd, worden lokaal gemeten.

Het gaat om de Merwedebrug in Gorinchem en Papendrecht, de verkeersbrug in Dordrecht, de Algerabrug, de brug over de Noord (Alblasserdam) en de Brienenoordbrug.

Lees meer in het bericht uit de Staatscourant.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

 

Digitale veiligheid

Bescherm uzelf en uw organisatie online

Deze dagen is er nogal wat nieuws over online criminelen (Check je hack | politie.nl), het voorkomen dat u zelf slachtoffer wordt is nooit 100% uit te sluiten, maar door een paar maatregelen te treffen bent u geen laaghangend fruit. We willen u graag informeren over de belangrijke maatregelen die u kunt nemen om uzelf te beschermen tegen spam, phishing en malware. Dit zijn drie veelvoorkomende vormen van cyberaanvallen die dagelijks talloze slachtoffers maken. Door het volgen van de onderstaande stappen kunt u uw online veiligheid aanzienlijk verbeteren.

  1. Wees alert op verdachte e-mails: spam- en phishing-e-mails kunnen er zeer overtuigend uitzien en afkomstig lijken van een vertrouwde afzender. Controleer altijd het e-mailadres van de afzender, klik niet op verdachte links en open geen bijlagen van onbekende afzenders.
  2. Installeer up-to-date antivirus software: het installeren van antivirus software is een essentiële stap om malware te voorkomen. Zorg ervoor dat uw software altijd up-to-date is, zodat het de nieuwste bedreigingen kan detecteren en blokkeren.
  3. Gebruik sterke wachtwoorden en een wachtwoordmanager: kies voor elk account een uniek en complex wachtwoord en verander deze regelmatig. Vermijd het gebruik van persoonlijke informatie of eenvoudige wachtwoorden, zoals '123456' of 'password'. Een wachtwoordmanager kan helpen bij het genereren en opslaan van complexe wachtwoorden.
  4. Gebruik Two-factor authenticatie (2FA): 2FA is een extra beveiligingslaag die u kunt toevoegen aan uw accounts. Hierbij wordt naast uw wachtwoord een extra stap toegevoegd, zoals het invoeren van een code die naar uw telefoon wordt gestuurd. Dit zorgt voor extra beveiliging van uw accounts.
  5. Wees voorzichtig op sociale media: cybercriminelen kunnen ook actief zijn op sociale media. Wees voorzichtig met wat u deelt en met wie u communiceert. Pas op voor vreemde verzoeken en klik niet op verdachte links.
  6. Update uw software regelmatig: zorg ervoor dat uw besturingssysteem, browser en andere software up-to-date zijn. Updates bevatten vaak belangrijke beveiligingspatches die bekende kwetsbaarheden verhelpen.

We hopen dat deze tips u helpen om uzelf te beschermen tegen cyberdreigingen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thomas Wermer.

Naar boven

 

Leestips

 

AGENDA

  • 12 april - CTGG plenair
  • 14 april - CTGG/ILT modaliteit water
  • 21 april - CTGG-dag 2023
  • 25 en 26 april - Werkgroep CDNI/G
  • 13 mei - Algemene Ledenvergadering van de vereniging CBOB
  • 16 mei - CDNI IVC vergadering
  • 23 t/m 25 mei - Maritime Industry 2023
  • 3 juni - vergadering Ledengroep Zand- en Grindvaart

Naar boven

Gerelateerd items