KBN Nieuwsbrief 2023 - 16

20 april 2023

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





20 april 2023 - Nr.16

Nieuws & Updates

  1. KBN lanceert eerste podcast
  2. Europese binnenvaartbrancheorganisaties roepen op om de vrije vaart te garanderen bij de stakingen in Frankrijk
  3. Stremmingen Bernhardsluis en Irenesluis
  4. Openstaande vacatures bij KBN
  5. Market Insight april 2023
  6. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Samen Voortvarend de Podcast

KBN lanceert eerste podcast

Als de branchevereniging voor de binnenvaart gaan onze beleidsadviseurs in gesprek met stakeholders, ondernemers en leden. Wij praten u bij over de lobby en actiepunten van KBN, regelgeving en wat er in de praktijk speelt. Van nautische techniek tot arbeidsmarkt, vergroening tot digitalisering, veiligheid tot infrastructuur en meer. 
De eerste aflevering
In deze eerste aflevering gaat beleidsadviseur veiligheid en gevaarlijke stoffen Maurits van der Linde in gesprek met ondernemer Antonia de Jong (tevens werkzaam als administratief medewerker bij KBN). 
 
Antonia en haar man schrikken zich rot als ze plots opgeroepen worden door een tegenliggend schip, met de boodschap dat hun matroos te water is geraakt. Tijdens het boenen van de luiken is hij uitgegleden en overboord gevallen. Maurits en Antonia blikken terug op het incident, waarbij iedereen met de schrik vrij kwam en de matroos ongedeerd uit het water is gevist.
Luister hier de eerste aflevering van Samen Voortvarend de Podcast
De komende tijd gaan er meerdere podcasts verschijnen. Houdt onze communicatiekanalen in de gaten.
Communicatie
De podcast is een onderdeel van een breder palet aan communicatiemiddelen, welke KBN gebruikt om de leden en stakeholders te informeren over de laatste stand van zaken, behaalde resultaten en toekomstige acties van KBN en over de binnenvaartsector.

De podcast is als aanvulling op onze geschreven communicatiemiddelen, zoals deze nieuwsbrief en de informatie die leden krijgen vanuit de ledengroepen. Binnenkort zal ook het allereerste gedrukte magazine van KBN verschijnen en verstuurd worden. Ook werkt KBN aan een nieuwe website die later dit jaar gelanceerd gaat worden. Op dit moment kunt u ook alle laatste informatie vinden op onze social media kanalen. En "last but not least" ontmoet KBN u graag op de Maritime Industry in Gorinchem van 23 mei t/m 25 mei.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Communicatie

Naar boven

 

Vrije vaart

Europese binnenvaartbrancheorganisaties roepen op om de vrije vaart te garanderen bij de stakingen in Frankrijk

Sinds het begin van de stakingen in Frankrijk wordt vervoer over water beperkt in zijn vrije vaart zowel op de Rijn als op de Franse waterwegen. Als gevolg van deze nog steeds voortdurende situatie worden de eigenaren en exploitanten van binnenvaartschepen die op deze waterwegen varen, geconfronteerd met blokkades bij sluizen met ernstige gevolgen zoals vertragingen en extra kosten. Daarnaast leidt dit tot een verhoogde onbetrouwbaarheid van de sector.

De European Shippers Council (ESC), die de belangen van goedereneigenaren in Europa vertegenwoordigt, de European Barge Union (EBU) waarvan KBN lid is, die scheepseigenaren en -exploitanten van de binnenvaart in Europa vertegenwoordigt, maken zich gezamenlijk zorgen over de vrije vaart van goederen binnen de Europese Unie. Dit heeft ertoe geleid dat de EBU en ESC de Europese Commissie oproepen om Frankrijk aan te sporen actie te ondernemen om de inbreuk op de vrije vaart te beëindigen.

"Hoewel de vrije vaart geen 'absolute vrijheid' is, zou deze naar onze mening zoveel mogelijk gegarandeerd moeten worden. De huidige situatie in Frankrijk baart ons grote zorgen. Acties van de Rijncommissie tegen de Franse autoriteiten hebben tot nu toe slechts beperkte resultaten opgeleverd. Ook worden een aantal schepen op de Rhône belet om te varen tussen twee sluizencomplexen. Deze situatie leidt tot grote negatieve gevolgen, met name tot veel extra kosten, voor de Europese economie, maar veroorzaakt ook grote ongemakken voor de betrokken bemanningen", benadrukken Godfried Smit en Theresia Hacksteiner, de Secretarissen-Generaal van ESC en EBU. Dit betekent dat acties die de vrije vaart belemmeren, beperkt zouden moeten zijn in duur en impact.

EBU en ESC refereren aan een uitspraak (C-265/97) waarin het Europees Hof van Justitie heeft gezegd dat een lidstaat moet optreden tegen particulieren die de effectiviteit van de gemeenschapsbepalingen daadwerkelijk ondermijnen. Als overheidsinstanties gedurende lange tijd niet optreden tegen ernstige en voor de hand liggende acties van particulieren, dan schenden zij de vrije vaart.

In lijn met deze uitspraak, hebben ze zich gewend tot de Europese Commissie om Frankrijk aan te sporen een einde te maken aan de schending van de vrije vaart.

Naar boven

 

Rijkswaterstaat

Stremmingen Bernhardsluis en Irenesluis

De komende tijd hebben de Bernhardsluis en de Irenesluis op het Amsterdam-Rijnkanaal te maken met veelvuldige stremmingen. De stremmingen zijn noodzakelijk om de tandwielen in de sluizen regelmatig te smeren. Dit is een bekend probleem, wat bijvoorbeeld ook bij de sluizen van Weurt speelt, en te maken heeft met het achterstallig onderhoud van de infrastructuur.

Er zijn nu ruim 20 stremmingen gepland van telkens 5 uur. Klik hier voor een overzicht van de stremmingen.

In het verleden werd er doorgeschut, maar Rijkswaterstaat geeft aan dat dit niet meer kan om veiligheidsredenen. KBN regiocoördinator Henk Mastenbroek heeft hier overleg over gevoerd met Rijkswaterstaat. Dit heeft er toe geleid dat de stremmingen gereduceerd zijn van 50 hele dagen naar ruim 20 halve dagen van 5 uur. KBN vindt dat nog altijd fors en heeft inzage gevraagd in het rapport op basis waarvan deze veiligheidsmaatregel wordt genomen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg
 

Openstaande vacatures

Bent u iemand of kent u iemand die bij ons wil werken? KBN is op zoek naar een:
 

Marktobservatie CCR

Market Insight april 2023

Het nieuwe bulletin over de Europese binnenvaart, dat door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in samenwerking met de Europese Commissie wordt uitgebracht, is beschikbaar. Voorafgaand aan de publicatie geeft KBN informatie en commentaar aan de CCR wat meegenomen worden in dit rapport.

De Market Insight van april 2023 geeft informatie over het vracht- en passagiersvervoer, exploitatie-omstandigheden en een focus hoofdstuk over Italië. 
Klik hier om dit rapport te lezen.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website: www.inland-navigation-market.org, ook voor de rapporten in andere talen.

Naar boven

 

AGENDA

  • 21 april - CTGG-dag 2023
  • 25 en 26 april - Werkgroep CDNI/G
  • 11 mei - Vergadering Ledengroep Duw- en Sleepvaart
  • 13 mei - Algemene Ledenvergadering van de vereniging CBOB
  • 16 mei - CDNI IVC vergadering
  • 23 t/m 25 mei - Maritime Industry 2023
  • 3 juni - Vergadering Ledengroep Zand- en Grindvaart

Naar boven

Gerelateerd items