KBN Nieuwsbrief 2023 - 17

04 mei 2023

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





4 mei 2023 - Nr.17

Nieuws & Updates

  1. Publicatie rapportage ongevallen scheepvaart
  2. Interessante leestips
  3. Goedkeuring richtsnoeren ecologisch varen en publicatie leidraad cybersecurity
  4. Stand van zaken Gelders Verenfonds
  5. Samen Voortvarend de Podcast
  6. Komt u ook naar de Maritime Industry 2023?
  7. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Veiligheid

Publicatie rapportage ongevallen scheepvaart

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft haar rapportage van juli-december 2022 gepubliceerd. Het rapport gaat voor een groot deel in op ongevallen in de zeevaart. Er is ook aandacht voor enkele voorvallen in de binnenvaart. De Raad voerde verkennende onderzoeken uit en heeft op basis van die informatie de afweging gemaakt geen onderzoek in te stellen naar deze ongevallen. Hieronder vindt u een korte beschrijving van enkele van deze voorvallen.

Dodelijk ongeval - persoon overboord
In september is een matroos overboord gevallen en is daarbij verdronken. Na een zoektocht werd de persoon gevonden. Niemand heeft het voorval gezien, de matroos droeg geen reddingsvest.

Incidenten met meergerei
De OVV besteedt daarnaast aandacht aan 2 incidenten met letsel. Bij één persoon is blijvend letsel ontstaan als gevolg van beknelling tussen een meertouw. Een persoon werd geraakt door een losschietend touw met relatief lichte verwondingen tot gevolg.

Aanvaring binnenvaartanker en motorjacht
Op 5 augustus 2022 vond er een aanvaring plaats op de rivier de Lek (tussen Ameide en Jaarsveld) tussen een binnenvaarttanker en een motorjacht. De schipper van de binnenvaartanker heeft verklaard het motorjacht nooit gezien te hebben. Het motorjacht kwam uiteindelijk in de dode hoek van de tanker terecht en werd overvaren. Helaas is hierbij één opvarende van het motorjacht om het leven gekomen.

Brug-/stuurhuisaanvaringen
Ook in augustus verloor een containerschip zijn stuurhuis bij de Bathse Brug (Schelde-Rijnkanaal). De oorzaak zou volgens de rederij liggen in een defecte bediening om de stuurhut te laten zakken. In december verloor een binnenvaartschip eveneens z’n stuurhuis bij een aanvaring met de brug bij Stroobos op het Prinses Margrietkanaal. Momenteel voert het Platform Zero Incidents (PZI) een campagne ter voorkoming van dit soort ongevallen. U kunt zich inschrijven voor het verkrijgen van deze informatie door het sturen van een e-mail naar info@platformzeroincidents.com en/of u kunt de informatie vinden op de website van PZI.

Fosfine incident gegast bulklading
In juli vond er een incident plaats met een zeeschip dat gegaste bulklading aan boord had. Een deel van de maïs werd verladen in twee binnenvaartschepen. Bij het overslaan van de lading maïs gingen op een gegeven moment de PAC-melders bij de verladers af. Dit gebeurde nadat het eerste binnenvaartschip al was geladen en vertrokken en het tweede half was geladen. De verlading werd stilgelegd en de situatie aan boord van de drie betrokken schepen bevroren. Opmerkelijk was hier dat de bemanning van het zeeschip niet op de hoogte was van het feit dat de lading was gegast. Hierdoor was er geen gassingsleider aanwezig en kon de lading overgeslagen worden in de schepen.


Hoe kan deze informatie u helpen?

De diverse beschreven ongevallen zijn niet altijd bekend in onze sector en komen toch met enige regelmaat voor. U kunt de informatie gebruiken om te bespreken met uw bemanningsleden. U kunt u hierbij de werkwijzen aan boord tegen het licht houden en uzelf de vraag stellen: werken we echt veilig? Op de website van PZI kunt u diverse informatie vinden, die u kan helpen bij het voeren van veiligheidsbesprekingen met uw bemanning. U kunt hiermee de kans op het krijgen van een ongeval verkleinen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maurits van der Linde

Naar boven

 

Leestips

 

CESNI

Goedkeuring richtsnoeren ecologisch varen en publicatie leidraad cybersecurity

Op 20 april jl. was er een vergadering van het Europees comité voor de opstelling van standaarden in de binnenvaart (CESNI). Tijdens deze vergadering heeft CESNI richtsnoeren aangenomen voor milieuvriendelijk en efficiënt varen (ecologisch varen). Het comité heeft ook de publicatie goedgekeurd van een leidraad op het gebied van de cybersecurity in de binnenvaart en een overzicht van alle verschillen tussen de edities 2021/1 en 2023/1 van de ES-RIS.

Koninklijke Binnenvaart Nederland is namens de Europese binnenvaartbrancheorganisaties (European Barge Union en European Skippers' Organisation) proactief betrokken bij de vergaderingen van CESNI.

Ecologisch varen
Deze richtsnoeren kunnen helpen om beter om te gaan met bepaalde economische en ecologische aspecten tijdens de vaart, zodat het schip efficiënt en milieuvriendelijk kan worden ingezet. Vakbonden, opleidingsinstituten en ook werkgeversorganisaties benadrukken bovendien dat de beroepsopleiding moet worden aangepast aan de vaardigheden die nodig zijn om een vloot te kunnen inzetten die het hoofd kan bieden aan de energietransitie en aan de belangrijke ontwikkelingen op het gebied van de technische en digitale apparatuur aan boord. De richtsnoeren beschrijven de verschillende competenties en de vereiste kennis en vaardigheden. Zij zijn bedoeld om gebruikt te worden voor opleidingen en bieden good practices voor eco-efficiënt varen. 

Cybersecurity
De leidraad met good practices op gebied van cybersecurity heeft tot doel een overzicht te bieden van de risico’s, bedreigingen en maatregelen, met als zwaartepunt binnenhavens. Het gaat er vooral om alle bij de haven betrokken partijen in staat te stellen te begrijpen wie er schuilgaat achter de cyberaanvallen, wat hun motieven zijn, en welke bedrijfsmiddelen in de havens onder de loep genomen moeten worden om de bedreigingen en risico’s op het gebied van de cybersecurity in kaart te kunnen brengen. 

Voor een uitgebreid verslag van deze vergadering, kunt u dit bericht lezen op de website van CESNI.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leendert Korvink

Naar boven

 

Veerdiensten

Stand van zaken Gelders Verenfonds

Op 9 maart is het rapport over hoe het na 2023 verder moet met het Gelders Verenfonds aangeboden aan vertegenwoordigers van de Gelderse oevergemeenten, het Gelders Verenfonds, provincie Gelderland, exploitanten en organisaties van gebruikers.
 
Wat ons betreft zou de Provincie Gelderland een actieve en structurele rol moeten (blijven) spelen voor het behoud en de doorontwikkeling van de Gelderse veerverbindingen, als onderdeel van een integrale mobiliteitsvisie. Deze zou opgesteld moeten worden in samenspraak met de oevergemeenten, de exploitanten en de gebruikers. Verduurzaming van de Gelderse veren zou een prominent onderdeel van deze visie moeten zijn.
 
Daarom hebben het Landelijk Veren Platform (alle veerdienstleden van KBN) en VEEON gezamenlijk een brief gestuurd aan mevrouw Bijleveld, in haar rol van verkenner voor de Gelderse Provinciale Staten, om het belang van veerdiensten voor de Gelderse mobiliteit nogmaals onder haar aandacht te brengen. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt

Naar boven

 
 
Luister hier de eerste aflevering van Samen Voortvarend de Podcast

Naar boven

 

Meet & Greet met KBN

Komt u ook naar de Maritime Industry 2023?

Van 23 mei t/m 25 mei 2023 is de volgende editie van Maritime Industry. Met bijna 350 exposanten de grootste binnenvaartbeurs van de Benelux. Koninklijke Binnenvaart Nederland is één van de exposanten. U kunt ons vinden, een praatje maken met onze beleidsadviseurs en secretarissen, op stand F143.

Daarnaast is erop de beurs ook kennisprogramma (dinsdag) en het Career Event (woensdag). Kortom kom naar de Maritime Industry en ontmoet KBN. Reserveer hier alvast uw tickets.

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van Maritime Industry

Naar boven

 

AGENDA

Naar boven

Gerelateerd items