KBN Nieuwsbrief 2023 - 20

25 mei 2023

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





25 mei 2023 - nr. 20

Nieuws & Updates

  1. Paul Goris stopt als voorzitter van KBN
  2. Subsidieaanvraag Toekomstbestendig Beroepsonderwijs Binnenvaart is toegekend
  3. Het belang van water- en infrastructuurdossiers
  4. Vervanging van het elektronische betalingssysteem van het CDNI
  5. AUTOBarge onderzoek naar autonome binnenvaart
  6. Interessante leestips
  7. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Verenigingsnieuws

Paul Goris stopt als voorzitter

Per eind 2023 zal Paul Goris zijn activiteiten als voorzitter van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) beëindigen. Op dat moment is hij 8 jaar betrokken bij respectievelijk Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en KBN en vindt hij het tijd om plaats te maken voor een opvolger.
 
Toen Paul Goris in januari 2016 aantrad, had hij met name vanuit op- en overslagbedrijven ervaring met de binnenvaart (droge bulk, natte bulk en containervaart). In de jaren bij CBRB en KBN heeft hij meerdere facetten van de binnenvaart leren kennen en waarderen. In al die jaren heeft de bestuurlijke en politieke lobby in Den Haag, de gesprekken met partners in de Logistieke Alliantie, Havenbedrijven, de Europese Commissie en nog veel meer partijen van belang een grote rol gespeeld in het voorzitterschap van Paul. 

In Europees verband is Paul vier jaar voorzitter en bestuurder van European Barge Union geweest en voorzitter van het IWT Platform. Daarnaast hebben een aantal bijzondere dossiers, zoals de congestie in de containervaart binnen de Rotterdamse haven, de verduurzaming van de branche, modal shift steeds tot zijn aandachtsterreinen gehoord.

In de afgelopen jaren heeft het fusieproces van CBRB met Koninklijke BLN-Schuttevaer tot KBN een enorm grote rol gespeeld. De gesprekken tussen verkenners van beide partijen, de gesprekken met de achterbannen en de bestuurlijke eenwording hebben als een rode draad door de agenda’s gelopen. Toen op 7 april 2022 de overeenkomst werd getekend, was de fusie een feit. De integratie van deze twee organisaties, samen met de domein-gerelateerde samenwerking met de Schippers Vereniging Schuttevaer en Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart, vereist verdere afstemming, integratie en implementatie in de nabije toekomst.

Juist dat laatste aspect vraagt volgens Paul een nieuwe voorzitter: “Komend vanuit CBRB merk ik dat voor een verdergaande integratie en vooral om het beste voor alle leden te kunnen betekenen, er nu een voorzitter moet komen die niet zijn of haar oorsprong heeft in een van de fusie-verenigingen. Het is van belang dat we met een voorzitter van ‘buiten de gefuseerde verenigingen’ de klus kunnen afmaken. Deze mooie vereniging verdient dat!
 
Bestuur en directie respecteren dit besluit van Paul. Directeur Rob Leussink: “Met Paul hebben we op een enthousiaste en aansprekende manier het fusietraject doorlopen. In het belang van de hele branche hebben we het beste van onze verenigingen bij elkaar gebracht. Om één spreekbuis te zijn naar beleidsmakers, politiek en alle andere stakeholders. In het belang van onze leden.”
 
De komende maanden zal Paul zich met een aantal leden van het bestuur en de directie bezighouden met de zoektocht naar een juiste kandidaat voor deze opvolging. Daarnaast zal hij zich de komende maanden nog met al zijn enthousiasme inzetten voor KBN en de binnenvaart.  
 
Eind van het jaar kunnen de leden en externen opgepaste wijze afscheid nemen van Paul. Dit moment zal later dit jaar worden gecommuniceerd.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rob Leussink

Naar boven

 

Onderwijs

Subsidieaanvraag Toekomstbestendig Beroepsonderwijs Binnenvaart (TBB) is toegekend

Een aantal maanden geleden hebben wij met alle maritieme opleidingsinstellingen, Wereld van de Binnenvaart, de ASV en ruim twintig bedrijven een subsidie hebben aangevraagd bij het Regionaal Investeringsfonds om samen bij te dragen aan toekomstbestendig beroepsonderwijs in de binnenvaart. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat de aanvraag is toegekend!
 
De implementatie van de Europese Richtlijn (EU 2017/2397) is aanleiding geweest om te werken aan een herziening van het Kwalificatiedossier Binnenvaart. Op basis van de richtlijn worden alle binnenvaartopleidingen in Europa geharmoniseerd. Dit lopende traject biedt de perfecte aanleiding om aansluitend de onderwijsprogramma’s op de maritieme mbo-scholen te vernieuwen. “Toekomstbestendig Beroepsonderwijs Binnenvaart” is opgericht om de strategische agenda voor de binnenvaart te vertalen in concrete gezamenlijke acties om de aansluiting te verbeteren tussen het beroepsonderwijs en de sector.
 
Met deze toekenning van de aanvraag ontstaan fondsen voor onder meer de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal, de coördinatie van dit project en promotie. KBN en diverse binnenvaartondernemingen leveren als samenwerkingspartners een directe bijdrage met kennis en een forse commitment in uren. Na de formele toekenning van de subsidie, gaat dit 4-jarige project per 1 juli 2023 officieel starten. Lopende het traject zullen wij tevens een beroep op u doen via deelname aan diverse jaarlijkse landelijke sessies om praktijkervaringen uit te wisselen met het onderwijs.

KBN is trots om samenwerkingspartner te zijn in dit project waarin we met elkaar gaan werken aan modern, toekomstbestendig en aantrekkelijk onderwijs, zowel theoretisch en praktisch.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kelly van Toorenburg

Naar boven

 

Het belang van water- en infrastructuurdossiers

Omdat onderwerpen uit de waterdossiers van Koninklijke Binnenvaart Nederland voor vaarweggebruikers pas over 25 jaar kunnen gaan spelen, worden ze vaak beschouwd als ‘een ver-van-mijn-bed-show’.

Gebrek aan aandacht voor deze dossiers kan ertoe leiden dat bijvoorbeeld de vaarweg wordt ‘weggegeven’ aan de natuur. Voorbeeld van zo’n waterdossier is het Deltaprogramma Zoetwater (DPZW).

Achterstallig onderhoud
Naast de langlopende waterdossiers is onderhoud en infrastructuur een andere tak van het beleidsdomein Nautiek en Techniek. Het zal voor binnenvaartondernemers vanzelfsprekend zijn, dat onderhoud aan hun schip en de vaarweg van groot belang is. Helaas is er voor de binnenvaart sprake van achterstallig onderhoud van de vaarwegen.

Lees in Samen Voortvarend, het magazine van KBN, meer over het belang van water- en infrastructuurdossiers en de inzet van KBN op deze dossiers!
 

Digitalisering

Vervanging van het elektronische betalingssysteem van het CDNI

Op 1 augustus zal het elektronische betalingssysteem van het CDNI (SPE-CDNI) overschakelen op een volledig gedigitaliseerd systeem, het SPE-CDNI 3.0. Schippers kunnen voortaan hun smartphone gebruiken om bijdragen voor de verwijdering van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval te betalen in plaats van de ECO-kaart.

Lees meer over de voordelen van dit volledige digitale systeem

Het nieuwe SPE-CDNI 3.0 systeem houdt rekening met uitzonderingssituaties, zoals het ontbreken van internetverbinding op smartphones of scheepsexploitanten zonder smartphone. De betalingstransactie kan ook worden verricht met behulp van een 2D-barcode, die gewoon kan worden geprint. Bovendien is het ook mogelijk toegang tot het systeem te krijgen via andere apparaten, zoals tablets en computers. 

Om de overgang naar het nieuwe systeem soepel te laten verlopen, worden er in juni en juli informatieve bijeenkomsten en trainingen georganiseerd.
Als u vragen heeft, kunt u contact opnemen met uw nationaal instituut of het CDNI-secretariaat. Informatie over het nieuwe systeem en contactgegevens vindt u vanaf 1 juni 2023 op de CDNI-website.

Naar boven

 

Uw mening gevraagd

AUTOBarge onderzoek naar autonome binnenvaart

Het European Training and Research Network on Autonomous Barges for Smart Inland (AUTOBarge) start een onderzoek om inzicht te krijgen in de factoren die binnenvaartreders aanzetten om over te stappen op autonome binnenvaart. Het is cruciaal om de voorwaarden voor het succes van deze technologie te kunnen bepalen.

U wordt uitgenodigd om deel te nemen aan dit onderzoek door het invullen van een vragenlijst (beschikbaar in het Nederlands) en kost ongeveer 3 tot 5 minuten van uw tijd. De antwoorden worden anoniem opgeslagen. Alvast bedankt!
Klik hier om de vragenlijst in te vullen

Naar boven

 

Leestips

 

AGENDA

Naar boven

Gerelateerd items