Samen Voortvarend de podcast
Podcastaflevering stuurhuis te hoog, brug te laag
In de tweede aflevering van Samen Voortvarend de podcast gaan Maurits van der Linde en Ton Wingelaar (beide beleidsadviseur Veiligheid en Gevaarlijke stoffen bij KBN) met elkaar in gesprek over een helaas nog veel voorkomend ongeval: de stuurhuis- brugaanvaring.
In 2004 overkwam het Ton, die met zijn stuurhuis tegen de Sterkrader Strassenbrücke voer. In de laatste minuut voordat hij het zag aankomen, probeerde hij nog vol achteruit te slaan, maar tevergeefs. Een enorm kabaal volgde: het geluid dat klonk als het legen van een glasbak, blijft hem nog altijd bij. Veel tijd om bij te komen heb je op zo’n moment niet voegt Ton eraan toe, in die omstandigheid moet het schip nog naar de kant. |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maurits van der Linde of Ton Wingelaar.
Naar boven
|
|
Stremming
Sluis Hansweert onverwachts gesloten in de nacht van 11 juli door personeelstekort
In de nacht van 11 juli 2023, werd sluis Hansweert tussen 23.00 en 06.00 uur, niet bediend. Een hoofdvaarweg waar de sluis dan plotseling niet bediend wordt gedurende de nachtelijke uren, waar slechts kort van te voren gecommuniceerd werd. Daar zijn wij en de schippers uiteraard niet blij mee. Om de schade enigszins te beperken hebben een een bericht in onze app geplaatst zodat een deel van de leden in elk geval werd geïnformeerd. NT regiocoördinator Zeeland Marjolein de Voogd en Leny van Toorenburg hebben talloze telefoontjes beantwoord.
Er is contact opgenomen met de directeur van VWM (Verkeer en Watermanagement) die verantwoordelijk is voor o.a. de bezetting van de bediening, want gebrek aan bedienaars was het probleem. De directeur bleek met vakantie. De volgende ochtend heeft een gesprek plaatsgevonden met de vervanger van de genoemde directeur. Hierbij is het personeelsgebrek en de gevolgen voor de roosters van het bedienend personeel en zeker ook de gevolgen voor de scheepvaart, aan de orde geweest.
Hier is ook enkele maanden geleden al op hoog niveau over gesproken. Toen bleek een en ander ook al aan de orde bij verschillende objecten. Er is aan onze kant begrip voor het personeelsprobleem, hoe vervelend dat ook is, maar het minimale is wel dat u en wij er tijdig over geïnformeerd worden. En op zo’n korte termijn is dan wel het minste, even de telefoon pakken en de brancheorganisatie informeren.
Wat wordt eraan gedaan?
Ons is verzekerd dat er alles aan gedaan wordt om de roosters rond te krijgen. Eerder hebben wij u verteld dat er enkele maanden geleden al een tekort was van 14 operators om de roosters rond te krijgen. Daar is op geanticipeerd door te werven voor het dubbele aantal operators. De selectieprocedure is vergemakkelijkt. Belangstellenden kunnen op de bediencentrale komen kijken, en eventueel direct solliciteren. Dan gaan zij de opleiding in en zijn binnen enkele maanden gereed om aan de slag te gaan. Echter, iedereen blijft daarna niet bij Rijkswaterstaat werken. Het probleem kunnen we niet 1, 2, 3 oplossen. Maar suggesties aandragen voor een mogelijke oplossing is wel een mogelijkheid en dat hebben we dan ook zeker gedaan. |
|
Suggesties
In het gesprek dat wij hadden, hebben wij gesuggereerd om het personeel in de bediening en op de boten uitwisselbaar te maken door het scheepvaartpersoneel ook de opleiding voor bedienaar te laten volgen. Deze mogelijkheid wordt meegenomen. Rijkswaterstaat zou bijvoorbeeld bijna gepensioneerden kunnen vragen langer in dienst te blijven. Dat mag wettelijk niet, maar wij hebben gesuggereerd te gaan kijken naar uitzonderingsmogelijkheden waarbij dat wel zou mogen. Meer gebruik maken van inhuurkrachten zou ook een optie zijn, ondanks dat partijen als Blue Amigo ook niet volledig aan de vraag kunnen voldoen.
En nu?
Wij vrezen dat we hier nog wel een poosje mee behept zullen zijn. Wij leggen ons er niet bij neer maar kunnen natuurlijk ook geen blik personeel opentrekken. Wij zullen er alles aan blijven doen om ervoor te zorgen dat aan deze situatie zo snel mogelijk een eind komt. Want het kan en mag niet zo zijn dat het vervoer over water hierdoor minder aantrekkelijk wordt en blijvend schade oplevert, niet alleen voor de binnenvaart en de logistiek maar, ook voor de economie en de BV Nederland.
Diezelfde overheid pleit immers voor een modalshift waar de binnenvaart de capaciteit voor heeft en graag invulling aan wil geven maar dan moeten de voorwaarden wel op orde zijn. We hebben in elk geval de duidelijke afspraak gemaakt dat wanneer er weer zo’n plotseling onoplosbaar probleem aan de orde is dat wij niet meer geïnformeerd worden door een bericht viaTeletekst maar dat de telefoon gepakt wordt en wij worden gebeld. Dat is niet veel maar een kleinigheid waarbij wij onze leden in elk geval goed en zo vroeg mogelijk, kunnen informeren. |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg
Naar boven
|
|
IWT
Terugblik UNECE workshop
Op 3 juli heeft Henriette Schreuders namens het IWT Platform deelgenomen aan de workshop ‘Addressing Labour Market Challenges and Making the Sector More Attractive’, als onderdeel van de 63e Working Party on the Standardization of Technical and Safety Requirements in Inland Navigation op uitnodiging van de Europese Inland Transport Committee.
In korte presentaties hebben diverse organisaties hun visie gegeven op de sector en wat er voor nodig is deze aantrekkelijker te maken, nu en in de toekomst. Onderwerpen als digitalisering, professionele training en opleiding, wetgeving op internationaal, Europees en lokaal niveau, sociale zekerheden, de mogelijkheden voor vrouwen in de binnenvaart en promotie van de sector zijn onderwerpen die zijn besproken.
Voor de bijeenkomst is een kleine enquête verstuurd, waarin deelnemers aan de workshop konden aangeven waaraan in de sector nog wel gewerkt moet worden om het huidige personeel te behouden en toekomstig personeel te werven. Hierin is onder meer gevraagd naar de manieren waarop een gelijk speelveld kan worden gecreëerd voor de sector, de verdere ontwikkeling van training en opleiding ook voor de nieuwe technieken en basis werkomstandigheden op internationaal niveau. Daarnaast is gesproken over verbetering van de sociale zekerheid van werknemers, het harmoniseren van opleiding en training internationaal en hoe we in de toekomst nieuwe bemanning opleiden als automatisering taken aan boord overneemt.
Helaas is het niet gelukt om de ultieme oplossing te vinden voor het personeelstekort in de sector, maar er zijn zeker gesprekken gevoerd, waarin gekeken is hoe we gezamenlijk tot oplossingen kunnen komen. Deze gesprekken zullen zeker worden vervolgd. |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders
Naar boven
|
|
Bemanningsvoorschriften
Reacties gesloten op EU Slimme en flexibele bemanningsregeling
In nieuwsbrief 24 van 22 juni is melding gemaakt van de uitvraag van de EU omtrent Slimme en flexibele bemanningsvoorschriften. Hierop kon tot uiterlijk 11 juli 23.59 uur worden gereageerd. Via de daarvoor bestemde website zijn 30 reacties ingestuurd, onder meer vanuit onze leden, wat zeker wordt gewaardeerd. Uiteraard zijn er ook reacties gegeven vanuit KBN en het IWT Platform, waarbij KBN is aangesloten.
Alle reacties zullen door de EU worden meegenomen in het verdere proces. De volgende stap in het proces is een openbare raadpleging van de sector. We zullen dit nauw blijven volgen via het IWT Platform en KBN en delen, wanneer opnieuw om uw mening wordt gevraagd. |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders
Naar boven
|
|
- 13 juli - Stuurgroepoverleg Varend ontgassen (ministerie I&W)
- 14 juli - Droogte overleg (ministerie I&W)
- 27 juli - KBN-commissie gevaarlijke goederen
- 10 augustus - Nationaal vooroverleg ADN-Geneve
- 14 augustus - IWT Dangerous goods committee
- 28 t/m 30 augustus - Werkgroep RP Straatsburg
- 29 augustus - Presentatie/herijking concept Goederenvervoeragenda (ministerie I&W)
- 21 t/m 25 augustus - ADN Safety Committee in Genève
- 12 september - Werkgroep IEN in Straatsburg
- 16 september - CBOB: Binnenvaart Ontmoetingsdag (Info en aanmelden)
- 18 september - CESNI/QM
- 20 september - CESNI/QP/Crew
- 21 september - CESNI/QP
- 21 september - 3rd Industry Safety Day Platform Zero Incidents
- 13 oktober - CASS
|
|
|
|