KBN Nieuwsbrief 2023 - 37

28 september 2023

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





28 september 2023 - Nr. 37

Nieuws & Updates

  1. Laagwatervisie van KBN breed opgepakt
  2. Besluitvorming over opheffen belastingvrijstelling brandstof voor de binnenvaart is aan nieuwe regering
  3. Derde oeververbinding Rotterdam krijgt mogelijk vervolg
  4. Gezocht: Communicatieadviseur
  5. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Toekomstvisie

Laagwatervisie van KBN breed opgepakt


Twee weken geleden publiceerde KBN haar toekomstvisie voor laagwater in Nederland en op de Rijn. In dit visiedocument worden niet alleen mogelijke oplossingsrichtingen gepresenteerd, maar ook de oproep tot samenwerking met diverse stakeholders om tot een toekomstbestendig vaarwegennetwerk te komen die bestand is tegen laagwater.

De oplossingen, mogelijkheden en verantwoordelijkheden van het laagwater probleem liggen niet bij één partij. Er is een gezamenlijke inspanning nodig waarbij iedere partij een eigen rol en verantwoordelijkheid heeft.

KBN is verheugd te constateren dat de leden van KBN, verschillende partijen, waaronder havenbedrijven en verladers, zeer positief hebben gereageerd op het gepubliceerde visiedocument.

De visie van KBN helpt om de benodigde gezamenlijk inzet van alle partijen nog verder te stroomlijnen”, aldus Port of Rotterdam

KBN is en gaat ook met verschillende partijen in gesprek om samen vorm te geven aan de invulling van het visiedocument en hopen voor de toekomst concrete stappen te zetten.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Geert Snoeij

Naar boven

 

Accijns

Besluitvorming over opheffen belastingvrijstelling brandstof voor de binnenvaart is aan nieuwe regering


De minister voor klimaat en energie heeft CE Delft een impactanalyse laten uitvoeren naar de fossiele vrijstellingen en kortingen in luchtvaart, zeevaart en binnenvaart. In het rapport kijkt CE Delf naar de effecten van een accijns van 570 euro m3 op omgekeerde modal-shift bunkertoerisme en klimaatwinst. 

Een mogelijk accijns op brandstof in de binnenvaart hangt al langer in de lucht. In de Europese Green Deal is dat opgenomen. In de laatste brief aan de Tweede kamer spreekt de minister van infrastructuur en waterstaat I&W over een Europese belasting van circa 32 euro per m3. Ook worden bedragen van 150 euro per m3 genoemd. Door de val van het kabinet zal de besluitvorming hierover uitgesteld worden tot na de verkiezingen en de vorming van een nieuwe regering.

Al enige tijd voert KBN de discussie over een accijns en de bestaande accijnsvrijstelling met de andere Rijnoeverstaten in de CCR. KBN gaat daarbij voor de pragmatische insteek en wil voordat er definitieve standpunten worden ingenomen meer informatie over de actuele hoogte van zo’n Europese belasting. Ook wil KBN inzicht in de kosten van andere vergroeningsbepalingen van de overheid en een stapeling van opslagen voorkomen. Want met alleen een accijns op de brandstof zijn we er niet. Er zijn ook plannen voor een CO2-belasting en opslagen op de brandstof voor een vergroeningsfonds.

Daarnaast is KBN van mening dat accijnzen en opslagen niet helpen en we echt moeten vergroenen en de CO2 omlaag moeten brengen. Daarvoor moet de sector op korte termijn gaan bijmengen en dit stapsgewijs ophogen. Ook daar zijn trouwens meerkosten aan verbonden. Al met al willen we met nieuwe schone technieken van 2030 tot 2050 nagenoeg CO2- neutraal worden, maar dat moeten we 2030 met alle schepen wel halen!

Een eventuele belasting op de brandstof zal voor KBN dus een Europese belasting moeten worden tegen een redelijk tarief. Met alleen een heffing over het fossiele deel van de brandstof en niet over het bio-deel. KBN gaat dit zo na de verkiezingen bij de formatie neerleggen.
 

KBN wil tunnel i.p.v. brug

Derde oeververbinding Rotterdam krijgt mogelijk vervolg

Rotterdam moet als het aan de Commissie voor de Milieueffectrapportage ligt, opnieuw kijken naar de gevolgen van de derde oeververbinding over de Nieuwe Maas. De onafhankelijke Commissie m.e.r. heeft op verzoek van de gemeente Rotterdam het milieueffectrapport over de nieuwe oeververbinding aan de oostzijde van Rotterdam beoordeeld.

Conclusie uit het rapport luidt: “De bestuurlijke voorkeur is een brug met tramverbinding en het beperkt toelaten van autoverkeer. Deze oplossing heeft meer negatieve effecten voor de leefomgeving dan andere onderzochte oplossingen. De brugverbinding veroorzaakt knelpunten voor de scheepvaart en voor beschermde natuurgebieden zoals De Esch. Het is nog niet duidelijk of deze knelpunten opgelost kunnen worden."

Koninklijke Binnenvaart Nederland strijdt al van het begin af aan voor een tunnel in plaats van een brug. Dit omdat wij voorzien dat een nieuwe oeververbinding in de vorm van een brug op deze locatie nautische problemen veroorzaakt. Ook het Marin heeft in een eerder uitgevoerd onderzoek geconcludeerd dat er met de huidige plannen geen veilige doorvaart kan worden geboden.

Voor KBN is de conclusie die de Commissie m.e.r. nu doet dan ook niet vreemd. Wij blijven betrokken bij het vervolg van de oeververbinding Rotterdam en blijven ons inzetten voor een doorvaart met afdoende capaciteit en voldoende nautische veiligheid.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Geert Snoeij

Naar boven

 

Vacature

Gezocht: Communicatieadviseur

Koninklijke Binnenvaart Nederland; de toonaangevende brancheorganisatie voor de binnenvaart, zoekt ter uitbreiding van onze communicatieafdeling een communicatieadviseur. Bent u iemand of kent u iemand die op zoek is naar een uitdagende baan? Solliciteer dan, of laat het ons weten!

KBN maakt gebruikt van een mooi palet aan communicatiemiddelen, zoals website, nieuwsbrief, social media, magazine en onze nieuwste vorm: de podcast. We willen meer gaan doen met video en moeten onze website blijven voorzien van nieuwe interessante content. Daarnaast hebben we te maken met het organiseren van evenementen en het inzetten van media. Media zetten we nu vooral reactief in, maar willen meer proactief de media gaan opzoeken. Ledenwerving is van groot belang voor onze vereniging en daarin zijn nog mooie taken weggelegd voor de afdeling communicatie en de aankomend communicatieadviseur van KBN.

Bekijk de gehele vacature op onze website.
 

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

 

Nautisch-technisch

 

AGENDA

  • 26-28 september - CESNI/PT / RVG en Expertvergadering technische voorschriften
  • 5 en 6 oktober - IVR 10e Colloquium Wenen
  • 6 oktober - NVB-Jaarcongres in Utrecht
  • 11 oktober - IWT Nautisch Technische Commissie overleg
  • 23 oktober – KBN Commissie Vergroening
  • 24 en 26 oktober - Werkgroep CDNI/G in Straatsburg
  • 23 november - CDNI IVC vergadering in Straatsburg
  • 24 november - Algemene Vergadering KBN
  • 27 november - EBU Event Role of Inland Waterway Transport (IWT) in the Framework of EU’s Mobility and Supply Policy

Naar boven

Gerelateerd items