KBN Nieuwsbrief 2024 - 17

02 mei 2024

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





2 Mei 2024 - Nr. 17

Nieuws & Updates

  1. U kunt nu uw mening geven over KBN
  2. Europarlementariër Ruissen bezoekt binnenvaartsector op uitnodiging van KBN
  3. Slimme en flexibele Europese bemanningsvoorschriften in de binnenvaart
  4. Mooi jubileum: Els al 25 jaar in dienst bij CBRB/KBN
  5. Subsidieronde verduurzaming binnenvaart opnieuw uitgesteld
  6. Nautisch technische berichten
    1. Jaarlijkse Moezel stremming
    2. Asielschip in overnachtingshaven 's Gravendeel; inwonersavond
    3. North Sea Port: gescheiden huishoudelijke afvalinzameling
  7. Kanaal 330: CSRD
  8. Kennissessie 28 mei; u kunt nog aanmelden!
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Ledenonderzoek

U kunt nu uw mening geven over KBN

Er is vandaag persoonlijke e-mail gestuurd naar elk lid met het verzoek om deel te nemen aan een ledenonderzoek. Het is van groot belang dat zoveel mogelijk leden deze vragenlijst invullen.

Uw mening is van onschatbare waarde! We zijn afhankelijk van uw inzichten en feedback om onze vereniging, dienstverlening en belangenbehartiging naar een hoger niveau te tillen. Bij het invullen van de vragenlijst is volledige anonimiteit en privacy gewaarborgd. 

Door deel te nemen draagt u direct bij aan de toekomst van onze vereniging en aan een nog betere belangenbehartiging van de binnenvaartsector.

Laten we samen werken aan een sterke toekomst. Uw stem is van essentieel belang!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie  

Naar boven

 

Public relations

Europarlementariër Ruissen bezoekt binnenvaartsector op uitnodiging van KBN

Op initiatief van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en in nauwe samenwerking met ledengroep CBOB bracht Bert-Jan Ruissen, momenteel Europarlementariër én lijsttrekker namens de SGP bij de aankomende Europese verkiezingen.

Tijdens het werkbezoek, dat plaatsvond aan boord van het ms Confide in 's-Gravendeel, werd Ruissen gastvrij ontvangen door de familie Vat. Naast eigenaar Maurits Vat waren ook andere vertegenwoordigers van de binnenvaart aanwezig om Ruissen te informeren over het werken en ondernemen in de sector, waaronder Marco Oosterwijk namens het bestuur van KBN en voorzitter van ledengroep CBOB. Ook Geert Snoeij, ledengroepsecretaris, en Peter Schaberg waren mee om het werk van KBN toe te lichten.

Belangrijke onderwerpen die aan bod kwamen tijdens het bezoek waren de vaarwegen, vergroening van de sector en randvoorwaarden om te ondernemen in de Europese binnenvaart. Ruissen kreeg inzicht in de uitdagingen waar de sector voor staat, zoals de noodzaak van investeringen in nieuwe technologieën, de diepgang en onderhoudsstaat van sluizen vaarwegen en voldoende afmeerlocaties. Juist als grootste Europese binnenvaartland, is het belangrijk dat dat Nederlandse politici zich in Europa inzetten voor de sector. Het werd Ruissen op het hart gedrukt dat de sector graag wil vergroenen, maar dat subsidies onmisbaar zijn om de klimaatdoelstellingen te halen.

Ruissen toonde zich onder de indruk van wat hij gezien en gehoord had tijdens het bezoek en gaf aan zich in te willen zetten voor Europese richtlijnen die de binnenvaart ten goede komen. Hij waardeerde de duidelijke informatie en de enthousiaste gesprekken met vertegenwoordigers uit de sector.

Met de Europese verkiezingen op 6 juni in het vooruitzicht, is het belangrijk dat de belangen van de binnenvaartsector goed vertegenwoordigd worden in Europa. KBN zal zich blijven inzetten om de stem van de binnenvaart te laten horen en om de sector te ondersteunen in haar ontwikkeling.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter Schaberg

Naar boven

 

Sociaal

Slimme en flexibele Europese bemanningsvoorschriften in de binnenvaart

Bijgaand vindt u de link naar de Publieke consultatie van de Europese Commissie over ‘Slimme en flexibele EU-bemanningsregels in de binnenvaart’. Deze consultatie kan worden ingevuld tot 15 juli aanstaande.

Al enige tijd wordt door de Europese Commissie en CESNI, waarin ook KBN is vertegenwoordigd gesproken over het opstellen van Europese bemanningsregels. In dit proces heeft u al twee keer de mogelijkheid gehad om uw mening te geven in sectorconsultaties.

In deze consultatie wil de Europese Commissie onderzoeken in hoeverre nieuwe Europese bemanningsregels kunnen worden gekoppeld aan digitale middelen of e-tools. Denk hierbij aan een digitaal vaartijdenboek, dienstenboekje en arbeids- en rusttijdenregistratie.

U kunt met deze vragenlijst uw mening geven. De vraagstelling is misschien niet altijd duidelijk en de samenhang met de bemanningsregels lijkt soms te ontbreken. Daarom is deze korte toelichting gemaakt, die kan helpen bij het invullen van de vragenlijst.

In de vergaderingen over de nieuwe bemanningsregels is door werkgevers en werknemers een gezamenlijk standpunt gegeven over digitalisering of e-tools. Hierin is aangegeven dat digitalisering onvermijdelijk is, maar dit moet voor de scheepseigenaar niet leiden tot verhoogde administratieve lasten, hoge kosten voor aanschaf en onderhoud van systemen en er vindt geen ‘live’ controle en handhaving op afstand plaats.

In dit onderzoek komt (nog) niet naar voren hoe de registratie plaats zal vinden, hoe toegang wordt geregeld, welke systemen ontwikkeld gaan worden of hoe dit er aan boord uit gaat zien. Wel zijn er vragen die raken aan deze onderwerpen, zodat de gegeven antwoorden richting geven aan deze ontwikkelingen.

Mocht u naar aanleiding van de enquête of de toelichting nog vragen hebben, kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders.

Link naar vragenlijst en toelichting
Voor meer vragen kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders

Naar boven

 

Feest!

Mooi jubileum: Els werkt al 25 jaar bij CBRB/KBN

Op woensdag 1 mei 1999 begon Els de Haan bij CBRB, aanvankelijk als onderdeel van het secretariaat. Vandaag, 25 jaar later, werkt ze als de office manager van Koninklijke Binnenvaart Nederland. Met haar toewijding houdt Els het kantoor draaiende.

Hoewel we gistermiddag al op kantoor hebben getoost en genoten van een heerlijke lunch om deze mijlpaal te vieren, willen we Els ook graag via deze nieuwsbrief feliciteren en bedanken voor haar inzet gedurende de afgelopen 25 jaar.

 

Verduurzaming

Subsidieronde verduurzaming binnenvaart opnieuw uitgesteld

In de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens, die is opgesteld door Koninklijke Binnenvaart Nederland en de Nederlandse vereniging van Binnenhavens staat de afspraak om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en te streven naar een nagenoeg emissieloze sector tegen 2050. Om dit doel te bereiken, is een subsidieregeling opgesteld om de vervanging van oudere motoren door Stage V-motoren te versnellen. De regeling is nu voor de tweede keer uitgesteld en zal nu op 4 juli van start gaan.

Het uitstel hangt samen met de herziening van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) door de Europese Unie het afgelopen jaar. Deze herziening heeft ook gevolgen voor deze subsidieregeling en de implementatie van deze regelgeving vergt tijd.

Ook wordt de aanschaf van een elektrische aandrijving of een SCR-katalysator gepromoot met de regeling. Met deze investeringen hoopt de Nederlandse overheid twee doelen te bereiken: het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in de binnenvaart zoals afgesproken in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens, en het streven naar een nagenoeg emissieloze sector in 2050.

Meer informatie
Voor meer vragen kunt u contact opnemen met Niels Kreukniet van IN-CITE

Naar boven

 

Nautisch technisch

Jaarlijkse Moezel stremming

Vanaf 2020 zijn alle sluizen op de internationale Moezel jaarlijks gedurende tien dagen gestremd voor groot onderhoudDit is nodig om de Duitse Moezelsluizen te kunnen voorbereiden op afstandsbediening.

Van 03 juni 2024 om 00:00 tot 12 juni 2024 om 23:59 zullen de sluizen Koblenz, Lehmen, Müden, St. Aldegund, Enkirch, Zeltingen, Detzem, Wintrich en Trier vanwege geplande reparatiewerkzaamheden buiten bedrijf zijn. De sluis in Fankel blijft in bedrijf tijdens genoemde periode.

Asielschip in overnachtingshaven ’s Gravendeel; inwonersavond

Twee weken geleden heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland in de nieuwsbrief vermeld dat dat tot 31 december een vluchtelingenboot in de overnachtingshaven van ’s Gravendeel komt te liggen. Voor de bewoners en van de gemeente Hoeksche Waard zal er nu een bewonersbijeenkomst worden gehouden. De bijeenkomst zal worden gehouden op 16 mei tussen 17.00 en 19.30 uur in het wijkgebouw “Ons Centrum” aan de Kerkstraat 25 te ’s Gravendeel.

Deze bijeenkomst staat ook open voor mensen die regelmatig in de vluchthaven liggen en daar vragen over hebben. Als u nog bezwaren of opmerkingen heeft die u wilt vermelden, bent u daar ook van harte welkom op de bewonersavond.

De bewonersbrief

North Sea Port zet voortaan in op gescheiden huishoudelijke afvalinzameling voor de binnenvaart

Vanaf heden dient de binnenvaart in het hele havengebied van North Sea Port op een uniforme wijze afval gescheiden aan te bieden. Papier, glas en PMD zijn gratis. Voor restafval dient, na een proefperiode, betaald te worden. Hiervoor werden nieuwe geautomatiseerde containers geplaatst.

North Sea Port bevordert hiermee de gescheiden afvalinzameling en draagt bij aan een schone haven. De nieuwe containers staan op tien locaties in zowel Vlissingen, Terneuzen als Gent. Schippers kunnen daar op een eenvoudige wijze afval gescheiden afgeven: papier, glas, PMD en restafval. Deze manier van werken wordt ook toegepast in omringende havens en bij vaarwegbeheerders. Zo kunnen schippers in een groot vaargebied op dezelfde wijze hun afval aanbieden.
 
Met de app Connect4Shore
De afvalcontainers kunnen geopend worden door gebruik te maken van de app van Connect4Shore. Deze app is al grotendeels bekend bij binnenvaartschippers, omdat deze ook gebruikt wordt voor watertappunten en walstroompunten. De containers zijn enkel beschikbaar voor de binnenvaart, en zijn niet bestemd voor passanten en andere bezoekers in de haven.
Het inleveren van PMD, glas en papier is volledig gratis. Voor restafval dient binnenkort wel betaald te worden. Voor restafval wordt gestart met een proefperiode van 2 maanden: van 1 mei tot 30 juni.In deze periode worden nog geen kosten voor het restafval aangerekend. Nadien wordt er per zak restafval 2,50 euro gerekend.
 
Een schone haven
Met deze afvalcontainers wordt de selectieve inzameling en recyclage van het afval vereenvoudigd. Het helpt om het zwerfafval te verminderen en zorgt ervoor dat het vaarwater schoon blijft. North Sea Port geeft op die manier in het hele havengebied invulling aan een hedendaagse dienstverlening voor de binnenvaart, die voldoet aan de internationale en regionale wetgeving voor restafval.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg

Naar boven

 

Spreekuur

Kanaal 330: CSRD

Op maandag 29 april stond het spreekuur over de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) gepland. Deze ging door omstandigheden niet door. Het spreekuur over CSRD zal nu plaatsvinden op 13 mei.

Extra informatie over CSRD
CSRD is een Europese richtlijn die grotere ondernemingen verplicht stelt om te rapporteren over maatschappelijke thema’s. Deze thema’s zullen variëren per bedrijf en kunnen betrekking hebben op zaken als duurzaamheid, uitstoot van gassen, watervervuiling, veilige werkomstandigheden, gelijke beloning tussen man en vrouw, etc. Deze richtlijn zal voor alle sectoren gaan gelden vanaf 2025.

Details over deelname
maandag 13 mei
11.00 uur tot 12.00 uur
Klik hier voor uw deelname

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yorick Verheij

Naar boven

 

Kennissessie 28 mei; u kunt u nog aanmelden!

U kunt u nog aanmelden voor de kennissessie op de ochtend van dinsdag 28 mei van 9-13 uur. Er zullen sprekers van KBN en andere organisaties belangrijke onderwerpen bespreken.

Inhoudelijke programma

  • Eerst zal Leendert Korvink, beleidsadviseur Techniek en Vergroening, het hebben over de stand van zaken omtrent de hardheidsclausule. Korvink is de afgelopen tijd regelmatig op schepen geweest om te helpen met het aanvragen van deze clausule.
  • Martin Quispel, senior expert projectmanager van IN-CITE (voorheen werkzaam bij EICB), komt spreken over onderwerpen met betrekking tot vergroening: RED III en ETS2. Eerder heeft Quispel op de Algemene Vergadering over dit onderwerp verteld, wat vragen opriep. Daarom is besloten om hem opnieuw uit te nodigen om dit belangrijke onderwerp nader toe te lichten.
  • Net als vele andere sectoren heeft ook de binnenvaart te maken van personeelstekorten. Personeelstekorten kunnen ook de veiligheid aan boord van schepen in gevaar brengen. Maurits van der Linde, beleidsadviseur Veiligheid en Gevaarlijke Stoffen, zal hierover meer vertellen
Meld u hier aan
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Afdeling communicatie

Naar boven

 

Interessante leestips

AGENDA

  • 14 mei - CESNI/QP/QM Tijdelijke werkgroep voor kwaliteitsmanagement
  • 15-17 mei -  IVR Congres 2024
  • 22 mei - CESNI/QP/Crew Tijdelijke werkgroep voor bemanningsvoorschriften
  • 23 mei - CESNI/QP Werkgroep voor beroepskwalificaties
  • 28 mei -  Kennissessie KBN bij Maritime Industry
  • 28-30 mei - Maritieme Industrie 2024
  • 1 juni - Jaarvergadering Ledengroep Zand- en Grindvaart
  • 15 juni - CBOB Algemene Vergadering
  • 18-19 juni - CESNI/PT Werkgroep voor technische voorschriften voor binnenschepen
  • 21 juni - Algemene Vergadering KBN

Naar boven

Gerelateerd items