KBN Nieuwsbrief 2024 - 21

30 mei 2024

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





30 mei 2024 - Nr. 21

Nieuws & Updates

  1. Inzet KBN - Europese verkiezingen 6 juni
  2. Herijking Goederenvervoeragenda: omzetten in concrete actieagenda
  3. Nieuwe editie Samen Voortvarend - Magazine KBN
  4. Ontdek wat CSRD voor de binnenvaart betekent
  5. Nautisch Technische berichten
  6. Terugkoppeling - Kennissesie 28 mei 2024
  7. Laatste kans: geef uw mening via het KBN Ledenonderzoek
  8. Interessante Leestips
  9. Bescherm uw bedrijf tegen cybercrime en ondermijning
  10. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

De binnenvaart brengt Europa verder

Europese verkiezingen 6 juni

Onder het moto “De binnenvaart brengt Europa verder” heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland de afgelopen weken alle lijsttrekkers en politieke partijen geïnformeerd over het belang van binnenvaart voor Europa, “Europa moet verder, veiliger, samenhangender, economisch sterker op weg naar klimaatneutraal, en aan bijna alle uitdagingen kan meer vervoer over water een bijdrage leveren: om de economie en de industrie draaiend te houden, om strategische goederen te verplaatsen en om klimaat neutrale alternatieve energiedragers te transporteren”. Niet voor niets omarmt de Europese Commissie en het Europese parlement vervoer over water.
 
Het Europese parlement kan een belangrijke rol spelen in de totstandkoming van de randvoorwaarden waarbinnen dit plaats kan vinden: klimaatbestendige vaarwegen, goede Europese aansluitingen, betrouwbare infrastructuur en sluizen. Met de Europese binnenvaart afgestemde vergroeningstrajecten, maatregelen en regelgeving en Europese fondsen om de transitie te ondersteunen.
 
Binnenvaart als essentiële speler
Meer dan 50.000 kilometer aan vaarwegen, rivieren en kanalen verbinden Europese steden, economische zones en zeehavens. Bijna 15.000 schepen vervoeren daarover alles wat denkbaar is: grondstoffen, containers, vloeibare lading, zonnepanelen, sportschoenen, windmolenonderdelen, elektrische auto’s en personen. Alleen al in Nederland samen 1 mln. ton goederen per dag. En op het water is nog ruimte genoeg.
 
Wat moet er gebeuren
Een enorme uitdaging die de sector samen met de Europese overheid graag oppakt. Het gewenste vervoer over water en de voorziene groei daarvan moet in nauwe samenwerking tussen Europese instituties, ladingeigenaren en verladers, en binnenvaartvervoerders vorm krijgen.
 
Inzet KBN
Met de grootse en modernste Europese binnenvaartvloot in Nederland wil KBN de komende jaren graag gesprekspartner zijn van de Nederlandse Europarlementariërs.
 
In de komende zittingsperiode van het Europees parlement denkt KBN graag mee over:
  • Een Europees pad om op basis van bijmenging met de bestaande schepen de doelstelling om 50 procent minder CO2 uitstoot te realiseren in 2030.
  • Fondsen voor innovaties in schepen en ontwikkeling van klimaatneutrale aandrijvingen.
  • Ondersteuning voor innovaties in logistieke concepten en vaartuigen om het fijnmazige Europese vaarwegennet ook in de toekomst optimaal te kunnen gebruiken.
  • Voor het binnenvaart midden- en kleinbedrijf (MKB) toegankelijke Europese binnenvaartfondsen ter ondersteuning van de financiering van de onrendabele top bij de energietransitie.
  • Een toekomstbestendig vaarwegennet met goede aansluitingen, betrouwbare infrastructuur en voldoende rust en wisselplaatsen.
  • Een op verladers gericht Europees programma om meer lading over het water te vervoeren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter Schaberg

Naar boven

 

Omzetten in concrete actieagenda

Herijking Goederenvervoeragenda

Op 28 mei heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland deelgenomen aan een nieuwe werksessie met vertegenwoordigers vanuit het goederenvervoer in brede zin (binnenvaart, spoor, wegvervoer, binnenhavens, zeehavens, verladers, ministerie, Rijkswaterstaat, kennisinstellingen) om de hoofdlijnen van de Goederenvervoeragenda om te gaan zetten in een concrete actieagenda.

Achtergrond

In 2023 hebben, onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), meerdere sessies plaatsgevonden om de bestaande Goederenvervoeragenda te herijken. Gaandeweg dit proces bleek behoefte aan nauwere aansluiting bij de Mobiliteitsvisie die eveneens in ontwikkeling was. Door de val van het kabinet kwam het proces van herijking van de Goederenvervoeragenda op een laag pitje te staan.

Eind 2023 heeft het ministerie dit opnieuw opgepakt en besloten dat de herijking van de Goederenvervoeragenda in twee delen wordt opgeknipt. Het eerste deel is een kamerbrief over de hoofdlijnen van de Goederenvervoeragenda en het tweede deel is een daaropvolgende Actieagenda Goederenvervoer. 

De kamerbrief over de hoofdlijnen, inclusief bijlage 1 en bijlage 2, is eind maart gepubliceerd.

Goederenvervoeragenda
De (toenemende) schaarste in middelen, ruimte, capaciteit op onze netwerken en personeel maken het noodzakelijk dat er scherpere keuzes gemaakt worden in welke mobiliteit, op welke plaats en tijd mogelijk is. Het stellen van bereikbaarheidsdoelen draagt bij aan het maken van deze keuzes.
 
Voor goederenvervoer is – net als voor het nationaal personenvervoer – gekeken naar drie varianten van bereikbaarheidsdoelen. Overigens zijn het niet zozeer ‘doelen’ maar meer ‘denkrichtingen’. Deze varianten geven drie verschillende uitersten aan om naar de bereikbaarheid van goederen te kijken:
  1. Variant 1: Basisniveau van bereikbaarheid
  2. Variant 2: Maximaliseren van bereikbaarheid binnen brede welvaart
  3. Variant 3: Bereikbaarheid voor de kracht van elke regio
De herijking van het Goederenvervoerbeleid bouwt voort op deze varianten. Bij de uitwerking daarvan zijn vier prioritaire thema’s gedefinieerd:
  1. Multimodaal
  2. Duurzaam en leefbaar
  3. Veerkrachtig
  4. Digitaal
Actieagenda
Om deze hoofdlijnen verder uit te werken in een concrete Actieagenda Goederenvervoer vond op 28 mei opnieuw een werksessie plaats. Bij die sessie werden de bovenbeschreven thema’s afgezet tegen de drie varianten:
  • Benut de kracht van elke modaliteit: hoe kan multimodaliteit bijdragen aan de drie varianten?
  • Duurzaamheid en leefomgeving: hoe dragen we zorg voor duurzaam goederenvervoer met zo gering mogelijk effect op de leefomgeving in die drie varianten?
  • Veerkrachtig goederenvervoer: hoe kan veerkracht worden bewerkstelligd in die drie varianten?
  • Digitalisering als sleutel: welke rol kan digitalisering spelen in die drie varianten?
Lees meer over de punten die aan de orde kwamen tijdens de discussies.
  
Het ministerie is nu aan zet om alle opgehaalde input te gaan verwerken en concretiseren in een eerste versie van een actieagenda. Het streven is om deze Actieagenda in het derde kwartaal van dit jaar af te ronden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt.

Naar boven

 

Nieuwe editie magazine

Publicatie Samen Voortvarend!

Met trots presenteert Koninklijke Binnenvaart Nederland alweer het derde nummer van het magazine Samen Voortvarend! De leden van KBN hebben het magazine fysiek ontvangen (of valt binnenkort in de brievenbus)

In deze editie wordt de nadruk gelegd op Europese samenwerking en lobby. Daarnaast staat het magazine vol met informatieve verhalen en boeiende interviews over belangrijke thema’s die voor de hele sector van belang zijn. Van Kamerlid Pieter Grinwis die zijn licht schijnt op zijn inzet in de Tweede Kamer voor de binnenvaart tot het verhaal van Platform Zero Incidents om met openheid de sector veiliger te maken.

Ook spreken wij in deze editie met de mensen waar echt echt om draait; de mensen achter de schepen en op kantoren, de ondernemers die hard werken om goederen en personen over de vaarwegen te vervoeren. “Daarom hebben we in ook in deze editie enkele inspirerende verhalen van leden. Het zijn deze persoonlijke verhalen die laten zien waar de kracht van onze sector ligt” zegt Maira van Helvoirt, directeur van KBN.

Lees hier het Samen Voortvarend magazine
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie.

Naar boven

 

Voorbereiding

Ontdek wat CSRD voor de binnenvaart betekent

CSRD, uitgeschreven als Corporate Sustainability Reporting Directive, is een Europese richtlijn die vanaf 2024 bedrijven van groot naar klein verplicht om te rapporteren over hoe duurzaam en maatschappelijk verantwoord ze ondernemen. Deze nieuwe regelgeving brengt verplichtingen met zich mee, maar geeft ook kansen om bewust van te zijn.
 
Inzet KBN

Om hierin te faciliteren is KBN het gesprek aangegaan met meerdere consultants met de vraag hoe wij dit als sector aan kunnen pakken. Daarbij is de keuze gevallen op Bluefield, een expert op CSRD en reporting. In samenwerking met deze partij is er een traject opgesteld waarin we in een groep gelijkgestemde ondernemers stapsgewijs het proces doorlopen naar CSRD-compliance.

Opzet naar deelnemers
Daarbij zijn wij dus per direct op zoek deelnemers aan dit traject. Met dit traject krijgt uw organisatie de handvatten, kennis en begeleiding aangereikt om op 1 januari voorbereid te zijn op de duurzaamheidsrapportage over 2025. De kosten voor deelname aan het volledige traject zijn vastgesteld op 4.000 euro. Bij individuele begeleiding op CSRD-rapportage kan al snel gedacht worden aan tienduizenden euro’s.
Blijf op de hoogte
Meld u alvast aan via csrd@binnenvaart.nl om op de hoogte te blijven, verder informatie over de plaats en tijd van de informatieve sessie volgt.

Hier vindt u een flyer die verder toelicht hoe dit traject eruit ziet. Verdere specifieke informatie over de inhoud van de workshops volgt per mail.

Naar boven

 

Nautisch technische berichten

Baanhoek spoorbrug

Na het Pinksterweekend is op dinsdagmiddag 21 mei gestart met de herstelwerkzaamheden aan de besturingsinstallatie van de Baanhoek-spoorbrug. Dit bleek een uitdagende klus: voordat de nieuwe besturingskast geplaatst kon worden, moest veel extra bedrading worden vervangen vanwege de slechte kwaliteit van de oude bedrading.

De monteurs en specialisten hebben de afgelopen week gewerkt om de herstelwerkzaamheden uit te voeren en de installatie operationeel te maken. In de nacht van zondag op maandag (26-27 mei) zijn de noodzakelijke tests uitgevoerd om te controleren of alles naar behoren functioneerde.

Op 27 mei vroeg in de ochtend is de Baanhoek-spoorbrug weer zonder beperkingen in gebruik genomen. Dit betekent dat de vaste brugopeningen op woensdag- en zondagochtend komen te vervallen en de brug weer regulier geopend kan worden. Rijkswaterstaat heeft het Bericht aan de Scheepvaart over de Baanhoekbrug op maandag 27 mei om 5:00 uur ingetrokken.

 

Verkeerssituatie Erasmusbrug Rotterdam

Er is een risicoanalyse uitgevoerd met gebruikers over de verkeerssituatie op het water bij de Erasmusbrug in Rotterdam.

Hier zijn veel verschillende soorten vaarbewegingen van onder andere de Spido, Waterbus, Watertaxi, Pannenkoekenboot, RIB’s, pleziervaart, roeiers en binnenvaart. Samen met alle betrokkenen zijn mogelijke risico's geïdentificeerd door middel van opgestelde scenario's, met als doel deze risico's zo klein mogelijk te maken. Dit is gedaan in het licht van de snelheidsbeperking die op 1 januari 2025 zal vervallen. Vanaf die datum zal de toegestane snelheid weer 18 km per uur zijn in plaats van 13 km per uur.

Uit de besprekingen bleek dat vooral kleine vaartuigen veel hinder ondervinden van de golfslag.

Er is benadrukt dat het van groot belang is dat gevaarlijke situaties of bijna-ongelukken worden gemeld bij het HCC in Rotterdam (VHF 14). Wij roepen iedereen op om dit vooral te doen.

 

Nieuwe sluis in Terneuzen: VHF-kanaal en communicatievoorschriften vanaf 1 juni 2024

Vanaf de tweede helft van 2024 vervangt de nieuwe sluis in Terneuzen een oude sluis die sinds 2020 buiten dienst is. Hierdoor kunnen ook grotere zeeschepen via het kanaal van Gent naar Terneuzen worden geschut.

Voor de nieuwe sluis wordt via het VHF-kanaal 1028 (28L) gecommuniceerd. Vanaf 1 juni moet deze frequentie geprogrammeerd zijn. Dit is ook een goede gelegenheid om alle VHF-kanalen op je VHF-radio te controleren en waar nodig te corrigeren. Als je niet over de juiste VHF-kanalen beschikt voordat je het Scheldegebied binnenkomt, mag je de nieuwe sluis namelijk niet binnenvaren.

Voor VHF-communicatie gebruik je altijd een van de voertalen: Nederlands of Engels. Bij het binnenvaren van het Scheldegebied controleert de verkeersleider of de kapitein, schipper of stuurman van een schip een van deze voertalen beheerst. Bij de communicatie in het Scheldegebied moeten alle deelnemers zich aan de gespreksdiscipline houden. Gebruik bijvoorbeeld altijd de scheepsnaam of de roepnaam van een verkeerscentrale, en geen afkortingen of privénamen. Als je meldplicht hebt, moet je dit altijd doen op het betreffende kanaal.

Vanaf 1 juni wordt het VHF-kanaal in werking gesteld voor communicatie over de nieuwe sluis. Deze sluis is onderdeel van het Noordzeesluizencomplex, ter hoogte van Terneuzen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg

Naar boven

 

Kennis is macht

Terugkoppeling - Kennissessie 28 mei 2024

Afgelopen dinsdag voorafgaand aan de Maritime Industry in Gorinchem organiseerde Koninklijke Binnenvaart Nederland een geslaagde kennissessie.

Hierin zijn drie belangrijke onderwerpen binnen de binnenvaart besproken en gedeeld met leden en andere belanghebbenden:
  • Het effect van personeelstekort op veiligheid door Maurits van der Linde (KBN)
  • De hardheidsclausule en overgangsbepalingen door Leendert Korvink (KBN)
  • Energietransitie beleid binnenvaart: RED-III en ETS 2 door Martin Quispel (IN-CITE)
Wilt u meer weten over deze onderwerpen? Bekijk hier de PowerPoint slides van deze kennissessie.

Naar boven

 

Laatste kans

Geef uw mening via het KBN Ledenonderzoek

Heeft u als lid van Koninklijke Binnenvaart Nederland nog niet uw mening geven via het ledenonderzoek? Dit kan nog tot morgen 12.00 uur. Alle leden van KBN hebben een persoonlijke e-mail ontvangen met een deelname link voor het onderzoek.

We willen u herinneren aan de waardevolle kans om uw inzichten en feedback met ons te delen om onze vereniging, dienstverlening en belangbehartiging naar een hoger niveau te tillen. 

Als u al bent begonnen met het invullen van het onderzoek maar het nog niet heeft afgerond, verzoeken wij u vriendelijk om dit te doen. Uw volledige deelname is essentieel. Het invullen van het onderzoek neemt ongeveer +/- 15 minuten van uw tijd te in beslag.

Nogmaals bedankt voor uw mening!
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie 

Naar boven

 

Interessante Leestips

 

Veilig Ondernemen in de Drechtsteden

Bescherm uw bedrijf tegen cybercrime en ondermijning

Is uw bedrijf goed beschermd tegen cybercrime en ondermijning? Of wilt u hier meer over weten? Kom dan op woensdag 19 juni naar de bijeenkomst Veilig Ondernemen in de Drechtsteden. Twee bijzondere sprekers delen hun kennis over IT-security en ondermijning. Naast het opdoen van nieuwe inzichten is er volop gelegenheid tot netwerken.

Netwerkborrel en Informatiemarkt
Na afloop is er een netwerkborrel en informatiemarkt. Hier kunt u in gesprek met experts, waaronder de politie, Meld Misdaad Anoniem, IT-professionals en PVO Regio Rotterdam. Daarnaast is er volop ruimte om te netwerken met andere ondernemers.

Bent u na de presentatie benieuwd hoe verdovende middelen geproduceerd worden? Neem een kijkje in een nagebouwde hennepkwekerij en cocaïnewasserij.

Praktische Informatie
U bent op woensdag 19 juni vanaf 17.00 uur welkom. Voor een lichte maaltijd wordt gezorgd. Om 18.00 uur start het programma. De bijeenkomst wordt gehouden in Cultureel Centrum Landvast (Haven 4, Alblasserdam).

Deelname is gratis voor alle ondernemers uit Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. Vanwege een beperkt aantal plaatsen is aanmelden verplicht. Aanmelden kan via de website van PVO Regio Rotterdam: PVO Regio Rotterdam.

Samenwerking
De avond wordt georganiseerd door PVO Regio Rotterdam in samenwerking met de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank Reijerse

Naar boven

 

AGENDA

  • 1 juni - Jaarvergadering Ledengroep Zand- en Grindvaart
  • 15 juni - CBOB Algemene Vergadering
  • 18-19 juni - CESNI/PT Werkgroep voor technische voorschriften binnenschepen
  • 21 juni - Algemene Vergadering KBN

Naar boven

Gerelateerd items