KBN Nieuwsbrief 2024 - 27

11 juli 2024

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





11 juli 2024 - Nr. 27

Nieuws & Updates

  1. Verlopen tijdelijke certificaten: KBN onderneemt actie
  2. Voorzitter heeft periodiek overleg met ministerie IenW
  3. Nieuwe bemanningsregeling en digitalisering; geef uw mening!
  4. IWT-platform meeting
  5. Artikel uit het magazine: interview met Theresia Hacksteiner van de EBU
  6. Twee nieuwe collega's stellen zich voor!
  7. Nautisch technische berichten
    1. Grevelingensluis
    2. Zandkreeksluis
  8. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Podcast 'Samen Voortvarend'
Email - info
Website - KBN
 

ILT

Verlopen tijdelijke certificaten: KBN onderneemt actie

In Nederland is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de enige bevoegde autoriteit voor het inspecteren en certificeren van binnenvaartschepen. De ILT werkt samen met erkende keuringsinstellingen en klassenbureaus, zoals het NBKB, om deze taak uit te voeren. Ondanks de samenwerking blijft de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor deze werkzaamheden bij de ILT.

Schorsing van het NBKB en de gevolgen
Vanaf eind oktober 2023 tot 14 februari 2024 werd het NBKB, de grootste certificerende keuringsinstelling, geschorst door de Raad van Accreditatie. Tijdens deze periode kon het NBKB geen certificerende inspecties uitvoeren. Als gevolg daarvan nam de ILT de regie over en controleerde alle lopende dossiers extra zorgvuldig voordat scheepscertificaten werden verstrekt. Hoewel het NBKB sinds 14 februari weer inspecties mag uitvoeren, heeft de tijdelijke schorsing geleid tot aanzienlijke wachtlijsten voor certificering.

Inspecteurs verlaten het NBKB
Net voor de schorsing werd opgeheven, beëindigde een groep inspecteurs hun samenwerking met het NBKB. Hierdoor moesten ervaren inspecteurs lopende opdrachten afhandelen zonder nieuwe opdrachten te kunnen aannemen, wat de wachttijden voor certificeringen verder verlengde.

Acties van KBN en tijdelijke oplossingen
KBN stuurde eind 2023 en in maart 2024 twee brandbrieven naar de minister om de zorgen over de verminderde inspectiecapaciteit in de binnenvaart kenbaar te maken. In reactie hierop gaf de ILT in twee tranches bijna 250 vaartuigen een eenmalige verlenging van hun certificaat met een half jaar als tijdelijke oplossing. Deze verlengingen lopen echter af, waardoor de noodzaak voor inspecties opnieuw urgent wordt.

Samenwerking en toezeggingen van de ILT
KBN heeft meerdere gesprekken gevoerd met de ILT en aangeboden te helpen bij het voorkomen van certificeringsproblemen in de binnenvaart. Hoewel de ILT beloofde KBN op de hoogte te houden van de voortgang, is dit tot op heden niet gebeurd.

Problemen bij Scheepseigenaren en persaandacht
KBN ontving meldingen van scheepseigenaren die geen afspraak konden maken voor een tijdige verlenging van hun certificaat. Het eerste probleemgeval werd door KBN onder de aandacht gebracht bij de ILT en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Dit voorval werd ook met de pers gedeeld om de urgentie van het probleem te benadrukken. Daarnaast is er een radio-optreden geweest bij Omroep Zeeland.

Opleiding en toekomstige certificering
Het NBKB werkt samen met Transafe om bestaande en nieuwe inspecteurs te trainen en op te leiden. Deze inspanningen zijn essentieel voor het nieuwe certificeringsstelsel dat door de ILT wordt beoogd. KBN streeft naar een goed onderhouden, betrouwbare transportsector die minimale emissies combineert met efficiënt goederenvervoer.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leendert Korvink.

Naar boven

Bestuur

Voorzitter heeft periodiek overleg met ministerie IenW

Op dinsdag 9 juli had KBN voorzitter Ad Koppejan, het periodiek overleg met Michiel van Kruiningen, directeur Maritieme Zaken binnen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De volgende onderwerpen kwamen aan bod:  

Regeerprogramma
Het belangrijkste gespreksonderwerp was het regeerprogramma dat het nieuwe kabinet Schoof begin september af wil hebben. Eerder had Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) al aangegeven dat zij wanneer het gaat om de binnenvaart, graag met de minister wil meedenken over de inhoud. Dit regeerprogramma is een verdere uitwerking van het eerder door PVV, VVD, NSC en BBB gepresenteerde Hoofdlijnenakkoord. De binnenvaart zal in dit regeerprogramma een plek dienen te krijgen in het hoofdstuk "Infrastructuur, Openbaar vervoer en luchtvaart". Michiel van Kruiningen vertelde dat dit regeerprogramma geen dik boekwerk gaat worden. Daarom zullen er aan het onderwerp binnenvaart slechts een beperkt aantal regels kunnen worden besteed. Hij gaat er in ieder geval zijn best voor doen om de binnenvaart voldoende aandacht te laten krijgen in het regeerprogramma.

KBN vindt dat er alle reden is voor de nieuwe minister Barry Madlener om de binnenvaart een prominente plaats te geven in het beleid voor de komende jaren. Met een aandeel van ca. 35% in het nationale goederentransport is de binnenvaart van groot belang voor de Nederlandse economie en met meer dan 5.000 Nederlandse schepen is de binnenvaart niet alleen een oer-Nederlandse sector waar we trots op mogen zijn, maar ook een grote speler op de Europese vaarwegen. Voor het terugdringen van de files op onze autosnelwegen en het verminderen van de CO2 uitstoot, is meer vervoer over water de oplossing.  Daarom pleit KBN ervoor dat er ook de komende jaren zwaar ingezet wordt op investeringen en onderhoud en beheer voor een toekomstbestendig vaarwegennet. Dat is nodig voor het wegwerken van het vele achterstallige onderhoud dat nu nog zorgt voor veel stremmingen en uitval maar ook belangrijk in verband met meer hoge en lage waterstanden.

Personeelstekort
Het tekort aan personeel is een andere zorg die verergerd kan worden als het kabinet besluit tot generieke maatregelen om de arbeidsmigratie te beperken zonder daarbij rekening te houden met de specifieke omstandigheden in de binnenvaart waar buitenlandse werknemers onmisbaar zijn.

Vergroening en innovatie
Om onze varende ondernemers zo goed mogelijk voor te bereiden op de wettelijke maatregelen die er vanuit Europa op hen afkomen om de CO2-uitstoot te verminderen (RED III en ETS-2) is het belangrijk dat het kabinet innovatie stimuleert, o.a. met subsidies voor schone(re) motoren en het bevorderen van bijmengen met bio-brandstoffen.

Hardheidsclausule
De voorzitter heeft ook aandacht gevraagd voor het behoud van de vloot van kleine schepen en het belang dat het ministerie van IenW stimuleert dat er zoveel mogelijk Hardheidsclausule-aanvragen worden ingediend.

CCR
Verder hebben Michiel en Ad gesproken over het belang van de CCR+,+ waar Nederland in de persoon van Michiel van Kruiningen-,- voorzitter van is.

Julianakanaal
Ook de afsluiting van het Julianakanaal is ter sprake gekomen en de ernstige hinder die de binnenvaart hiervan ondervindt, mede door het gelijktijdig uitvoeren van andere onderhoudswerkzaamheden aan vaarwegen. Michiel vertelde dat deze hele gang van zaken binnen het ministerie van IenW zal worden geëvalueerd zodat hier lessen uit getrokken kunnen worden voor de toekomst.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ad Koppejan.

Naar boven

 

Vragenlijst

Nieuwe bemanningsregeling en digitalisering; geef uw mening!

Vanuit het onderzoek naar slimme en flexibele EU-bemanningsvoorschriften in de binnenvaartsector is er al eerder een vragenlijst gestuurd vanuit de Europese commissie. Hier zijn veel reacties op gekomen vanuit Nederland, dit wordt zeer gewaardeerd en het zorgt ervoor dat Nederland goed wordt gerepresenteerd in de onderzoeken.

Ook is er een vragenlijst opgesteld met hetzelfde onderwerp door Ecorys, die ook onderzoek doet naar de impact van nieuwe bemanningsregels en digitalisering voor de sector.

Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) vindt deze vragenlijst echter niet aansluiten bij hetgeen wat voor de sector belangrijk is. Na aandringen van KBN om een vragenlijst te maken wat wél past bij de binnenvaart, is er een aanvullende vragenlijst gemaakt.

Deze vragenlijst kan, in het Nederlands, worden ingevuld tot woensdag 17 juli. Zie onderstaand de toelichting en de link naar de vragenlijst van Ecorys.

"U bent uitgenodigd om deel te nemen aan de vragenlijst over slimme en flexibele EU-bemanningsvoorschriften in de binnenvaartsector.

Zoals u zult zien, is deze vragenlijst speciaal gemaakt voor ondernemers in de binnenvaartsector en voor internationale verenigingen. Wij realiseren ons dat het u tijd zal kosten om antwoorden te geven. Wij moedigen u echter aan de vragenlijst in te vullen, aangezien het een belangrijke informatiebron voor ons onderzoek is.

U wordt uitgenodigd om tussen 27 juni en 17 juli 2024 op de vragenlijst te reageren. Via deze link kunt u toegang krijgen tot de vragenlijst.

De software heeft een handige optie, een pauzeknop waarmee u de vragenlijst geleidelijk kunt invullen. Op deze manier wordt uw voortgang opslaan zodat u, wanneer het u weer uitkomt, verder kunt gaan vanaf waar u gebleven was.

We hopen op uw beschikbaarheid te kunnen rekenen om deze vragenlijst in te vullen, en zodoende uw waardevolle inzichten te morgen ontvangen. Wij danken u bij voorbaat hartelijk voor uw tijd en kijken ernaar uit om van u te horen."

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders.

Naar boven

 

Vergadering

IWT-platform meeting

Op dinsdag 9 juli vond op het kantoor van KBN in Zwijndrecht, de Management Board Meeting plaats van het European Inland Waterway Transport (IWT) Platform. Ad Koppejan nam namens KBN (als lid van EBU) deel aan dit overleg en Erik Schultz namens European Skipper's Organisation (ESO), waar KBN ook lid is. Daarnaast waren er de andere vertegenwoordigers aanwezig van EBU uit Duitsland en ESO uit Frankrijk en België.

Het IWT-Platform is het samenwerkingsplatform waarin de twee grote Europese branche organisaties EBU en ESO samenwerken en de krachten bundelen om de belangen van de binnenvaart binnen Europa te behartigen. Binnen het IWT-Platform worden door de vijf commissies dankzij steun uit het reservefonds gelobbyd naar de Europese instellingen en werkplannen uitgewerkt in deze commissies. Daarnaast worden diverse voor de binnenvaart belangrijke projecten ontwikkeld en uitgevoerd veelal op basis van gesubsidieerde projecten. Er zijn onder andere projecten op het gebied van digitalisering, vergroening en innovaties, arbeidsmarkt en model shift. KBN is actief in alle commissies en dus ook in de gesprekken met de Europese Commissie in Brussel en Straatsburg.

Tijdens het overleg van gisteren zijn o.a. de lopende projecten en het financieel jaarverslag over 2023 besproken. Daarnaast is er uitgebreid gesproken over de strategische agenda voor de komende jaren.

Op 19 september vindt de volgende bijeenkomst plaats in Brussel.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ad Koppejan.

Naar boven

 

Samen Voortvarend

Artikel uit het magazine: interview met Theresia Hacksteiner van de EBU

Beslissingen die in Europa worden genomen, hebben een grote invloed op de binnenvaartsector. Internationale samenwerking is dus cruciaal. Hierom is KBN aangesloten bij de European Barge Union (EBU). De EBU behartigt de belangen van de binnenvaart op Europees niveau. Wij spraken met Theresia Hacksteiner, de secretaris-generaal van EBU.

“Net zoals KBN de binnenvaartbrancheorganisatie is van Nederland. Is EBU dat van Europa.” Zegt Hacksteiner. In totaal zitten er zeven landen in de EBU, die allemaal hun input leveren via commissies. “We proberen alle belangrijke doelstellingen en missies onder de aandacht te brengen bij Europese Unie, Europese Commissie en het Europees Parlement. Dit doen we met de input vanuit onze experts vanuit de verschillende commissies in de overlegstructuren.” Vult Hacksteiner aan. 

Meer leren over de rol van EBU en de visie van Theresia Hacksteiner op Europese politiek? 

Lees het artikel
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.

Naar boven

 

Kantoor

Twee nieuwe collega's stellen zich voor!

Ayesha Mahabier – algemeen beleidsadviseur
Vanaf 1 juli 2024 ben ik werkzaam als algemeen beleidsadviseur bij Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). In deze rol richt ik me de komende tijd op ledenvoordelen en businesspartners (geassocieerde organisaties), met als doel KBN zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor zowel leden als partners.

In februari 2024 ben ik afgestudeerd in Global Marketing & Sales aan de Hogeschool Rotterdam. Tijdens mijn studie heb ik onder andere een stage in het buitenland afgerond, een premaster en ondernemerschapsminor gevolgd en een onderzoeksproject uitgevoerd bij de Refit Alliantie Duurzame Binnenvaart. Hier heb ik bijgedragen aan de oprichting van deze alliantie, onder andere door samen met twee medestudenten de eerste Community of Practice te organiseren. Het doel hiervan was om professionals in de binnenvaartsector te verbinden en samen te laten werken aan complexe vraagstukken rondom vergroening.

Deze eerste kennismaking met de binnenvaartsector heeft mijn enthousiasme aangewakkerd. Na wat werkervaring als content marketeer te hebben opgedaan, ben ik teruggekeerd naar deze sector. Ik kijk ernaar uit om me verder te verdiepen in de binnenvaart en samen met u te werken aan een goede toekomst voor onze sector.

Neem gerust contact met mij op als u meer wilt weten over mijn werk bij KBN of als u geïnteresseerd bent in samenwerking binnen de binnenvaartsector.

Ivan Stavorinus – regiocoördinator Midden-Nederland
Mijn naam is Ivan Stavorinus en in 1991 ben ik geboren in Dordrecht. Met twee varende ouders, die een eigen schip hadden, zou men kunnen stellen dat ik een schipperskind in hart en nieren ben. Samen met mijn broertje hebben we de eerste jaren van ons leven aan boord gewoond, totdat ik groot genoeg was om naar het schippersinternaat te gaan. Ik ging naar het schippersinternaat in Zwolle en daar heb ik een geweldige tijd gehad. Mijn ouders hebben de passie voor het varen al jong op mij over weten te dragen en zo stond ik als klein mannetje in de stuurhut, waar ik mocht helpen met sturen en later ook het schip mocht vast maken.

Alles wat met varen te maken had, vond ik fantastisch en de keuze om naar het STC in Rotterdam te gaan, om daarmee de opleiding tot Stuurman schipper te volgen, was voor mij dan ook de enige logische volgende stap.

Als vijftienjarig mannetje begon ik te werken op het schip van mijn ouders, op mijn achttiende ging ik werken op de tankvaart, daarna ben ik nog een jaar werkzaam geweest op de passagiersvaart, gevolgd door één jaar beunvaart, om uiteindelijk terecht te komen bij Dubbelman Container Transport waar ik nu bijna acht jaar nog steeds met veel plezier voor werk.

Inmiddels ben ik 32, ben ik gesetteld in Zwolle waar ik samen met mijn verloofde en twee katten woon. En hoewel ik zelf wat ouder geworden ben, is de passie die ik voel voor mijn beroep er absoluut niet minder om geworden. Ik merkte zelfs dat ik graag een éxtra bijdrage wilde leveren aan de prachtige sector waarbinnen ik werkzaam ben. En zo kom ik terecht in deze nevenfunctie als regiocoördinator (Midden-Nederland) bij Koninklijke Binnenvaart Nederland. Ik denk dat ik met mijn passie voor - en ervaring in – het beroep, een gedegen kennis heb van wat er zo al bij de binnenvaart komt kijken en zou mijn passie en ervaring graag inzetten om de binnenvaart – waar mogelijk – te verbeteren en naar een hoger plan te tillen samen met het prachtige team van KBN en samenwerkingspartners.

Voor meer informatie of om ze succes te wensen kunt u contact opnemen met Ayesha Mahabier of Ivan Stavorinus.

Naar boven

 

Nautisch technische berichten

Grevelingensluis

Van maandag 16 september 07.00 uur t/m dinsdag 24 september 23.59 uur wordt de slijtlaag van de Grevelingenbrug (N59) vervangen. De sluis is in deze periode volledig gestremd voor scheepvaartverkeer. Het wegverkeer wordt omgeleid via den Ysere Ryve, de bypass. In april 2025 wordt de slijtlaag van den Ysere Ryve aangepakt.

Hier leest u de vooraankondiging van Rijkswaterstaat.
 

Zandkreeksluis

Van maandag 16 september 07.00 uur t/m dinsdag 24 september 23.59 uur wordt de slijtlaag van de Oosterscheldebrug (N256) vervangen. De sluis is in deze periode volledig gestremd voor scheepvaartverkeer. Het wegverkeer wordt omgeleid via de bypass over de Hongersdijckbrug. In april 2025 wordt de slijtlaag van de Hongersdijckbrug aangepakt.

Hier leest u de vooraankondiging van Rijkswaterstaat.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

 

AGENDA

  • 12 juli - Start traject CSRD
  • 8 augustus - IWT Safety Committee meeting
  • 12 augustus - Bestuursvergadering Ledengroep Tankvaart 
  • 15 augustus - Nationale voorbespreking ADN
  • 26 september - Motorenevent Schuttevaer

Naar boven

Gerelateerd items