KBN Nieuwsbrief 2024 - 29

25 juli 2024

Lees meer over de terugkoppeling van de CSRD-sessies, nautisch technische berichten, de livestream van de vergadering en meer...





25 juli 2024 - Nr. 29

Nieuws & Updates

  1. Terugblik op de eerste CSRD-sessies
  2. Nautische technische berichten
    1. Noodbrug over de Hunte aangevaren
    2. Sluis Lehmen Moezel
    3. Oranjesluizen; beperkte bediening
    4. Reminder stremmingen sluiscomplex Weurt
    5. Stremming sluis Helmond
  3. Tweede deel algemene vergadering te bekijken
  4. 'De binnenvaart is niet slechts een baan, maar een levensstijl.'
  5. Interessante leestip
  6. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Podcast 'Samen Voortvarend'
Email - info
Website - KBN
 

Rapportage

Terugblik op de eerste CSRD-sessies

Het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht ondernemingen te rapporteren over duurzaamheidsgerelateerde onderwerpen, verdeeld in Environmental, Social en Governance (ESG). Beursgenoteerde bedrijven moeten al rapporteren over het jaar 2024, en grotere ondernemingen zullen moeten rapporteren over het jaar 2025, waaronder ook een deel van de leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). Deze vorm van rapportage zal zorgen voor meer transparantie in de keten, met als doel de versnelling van duurzaam ondernemerschap in Europa.

Kennissessie
Als branchevereniging is het onze taak om onze leden te informeren en waar mogelijk voor te bereiden op nieuwe regelgeving. Het is belangrijk dat wij contact houden met onze geassocieerde organisaties, die ook actief zijn in de binnenvaartsector. Daarom organiseerden wij deze maand een kennissessie voor de branche, gericht op de nieuwe regelgeving, het CSRD. Hierbij waren niet alleen leden aanwezig, maar ook banken, die steeds meer aandacht moeten besteden aan duurzame aspecten bij het verstrekken van nieuwe leningen. In deze sessie bespraken we de inhoudelijke aspecten van deze omvangrijke nieuwe regelgeving. Zo moet iedere plichtige onderneming bepalen welke thema’s materieel zijn en rapporteren op de bijbehorende datapunten.

CSRD-traject
KBN heeft aanvullend op deze kennissessie ook een begeleidingstraject voor haar leden georganiseerd, waarin we de stappen van de CSRD-rapportage stapsgewijs doorlopen. Aan het einde van dit traject is uw organisatie conform aan de nieuwe richtlijn. Bovendien stimuleert het de ambitie om duurzaam te ondernemen en kan het een onderscheidend vermogen bieden in de huidige en toekomstige markt. De kick-off hiervan was op 12 juli, waarbij we gestart zijn met de scoping en materiële thema’s. Het is nog mogelijk om hierbij aan te sluiten! Een van de eindresultaten is een branchestandaard, waar we als sector op kunnen voortbouwen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yorick Verheij of Leendert Korvink.

Naar boven

 

Nautisch technische berichten

Noodbrug over de Hunte aangevaren

Nadat in februari de oude spoorbrug over de Hunte onherstelbaar werd beschadigd als gevolg van een aanvaring, is nu ook de noodbrug aangevaren.

Interventie van o.a. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), heeft ertoe geleid dat de noordelijke opening van de spoorbrug, zal worden vrijgegeven. De zuidelijke doorvaart zal pas na reparatie worden vrijgegeven.

Sluis Lehmen Moezel

Beneden sluis Lehmen ter hoogte van Moezel km 20,350 tot km. 20,510 is een afmeerverbod voor de periode van 23 juli tot 31 december 2024.

Oranjesluizen; beperkte bediening

Bij de Oranjesluizen is vanaf 23 augustus tot 1 oktober alleen de Prins Willem Alexander-kolk beschikbaar is voor het schutten van beroepsvaart. De middenkolk wordt gebruikt voor de recreatievaart en is inmiddels als zodanig ingericht. Bij dit soort berichten gaan bij ons “alle seinen op rood”.

Wat is er aan de hand en waarom is dit?

Het gemaal in IJmuiden werd, tot 23-7, op afstand vanaf de post Schellingwoude bediend. In november vorige jaar heeft dit ertoe geleid dat nagenoeg heel Amsterdam blank kwam te staan. Het gemaal is, net als heel veel kunstwerken, einde levensduur. Onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar dus worden er onderdelen, ter vervanging, elders weggehaald. Kortom, bediening op afstand vanaf de Post Schellingwoude, was onbetrouwbaar geworden. O.a. onduidelijk was hierbij of de schuiven wel dicht waren als dat nodig was voor de waterveiligheid, etc.

Wij, en u waarschijnlijk nog meer, hadden en hebben grote moeite met de gekozen oplossing. Personeel van het sluiscomplex ter plaatse op het gemaal laten bedienen en dan maar 1 kolk beschikbaar houden voor de binnenvaart, één kolk werd gereserveerd voor de recreatievaart en de situatie zou voortduren tot 1 oktober. Voor ons is het aanleiding om actie te ondernemen.

Dit zijn maatregelen en oplossingen waar KBN bovenop zit en veel vragen over heeft, maar ook probeert mee te denken in constructieve oplossingen. Waarom moet een volleerd bedienaar worden ingezet om zo’n gemaal te bedienen? Is dat niet gewoon de waterstand aflezen vanaf een computer en op de knop drukken om de schuiven te bedienen wanneer dat nodig is? Ons is duidelijk gemaakt dat dit echt meer is dan dat. Er zijn zelfs nu een aantal mensen in opleiding om deze bediening op zich te nemen. Die opleiding is rond 1-10 afgerond. Daar komt de datum van 1 oktober vandaan.

In de kolk die nu gereserveerd is voor de recreatievaart en volledig buiten gebruik is voor de beroepsvaart, zijn touwen gehangen zodat de recreatie schippers beter kunnen vastmaken in de kolk. Het is natuurlijk midden in het recreatieseizoen.

Maar waarom die kolk toch niet van 06.00 tot 08.00 en vanaf 20.00 uur weer inzetten voor de beroepsvaart? Ja, dan moeten die touwen even uit de kolk. Naast het feit dat wij heel duidelijk hebben gemaakt dat dit toch echt een hele slechte oplossing is waar de beroepsvaart, op zijn zachtst gezegd, grote moeite mee heeft, is onder andere deze mogelijkheid geopperd. Volgende week hebben wij opnieuw contact over de situatie waarin we u een antwoord op o.a. de eerdergenoemde vraag hopen te kunnen geven. Wij houden u op de hoogte van de vorderingen.

Reminder stremmingen sluiscomplex Weurt

Onderstaand een kort overzicht van de (veelal) kortdurende stremmingen op het sluiscomplex van Weurt met daarachter wat er te gebeuren staat.



Gedurende de hele revisie van het kanaal- en Waalhoofd van de Westkolk kon er met de Oostkolk worden geschut tot 3,50 meter aflaaddiepte. Inmiddels begint de Waal uit te zakken. Op basis van de huidige voorspellingen is de verwachting dat eind juli een dieptebeperking zal volgen. Rijkswaterstaat adviseert om als regel voor de aflaaddiepte door de Oostkolk de Waterstand Nijmegen haven in NAP minus 3,75 meter.

Stremming sluis Helmond

Tijdens de laatste renovatie van de sluisdeuren van de sluis in Helmond is gebleken dat, nadat de sluisdeuren gestraald waren, de sluisdeuren op diverse plaatsen scheuren vertoonden. 

Een onafhankelijk ingenieursbureau heeft op verzoek van RWS een constructief onderzoek uitgevoerd. Uit dat onderzoek bleek dat de sluisdeuren, nadat deze hersteld waren, nog een levensduur hebben tot uiterlijk eind 2025. Jaarlijks dienen deze sluisdeuren geïnspecteerd te worden om te zien of er sprake is van degradatie. Met andere woorden: de deuren dienen uiterlijk eind 2025, of liefst nog eerder, vervangen te zijn om het risico te verkleinen dat de sluisdeuren constructief zo slecht worden dat de sluis voor langere tijd gestremd zou moeten worden. Er is een aannemer gecontracteerd die nieuwe deuren gaat maken. Het betreft alle sluisdeuren; vier sluisdeuren in de kolk en twee reservedeuren. Door het vervangen van de sluisdeuren in de kolk zal sluis Helmond gestremd worden van 23 augustus 2025 7:00 uur t/m vrijdag 3 oktober 2025 19:00 uur.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

 

Presentaties

Tweede deel algemene vergadering te bekijken

Het is inmiddels ruim een maand geleden dat de algemene vergadering plaatsvond. Deze is opgenomen en nu terug te zien.

Dit is het informatieve deel van de vergadering, waarin presentaties werden gegeven over MCA Brabant door Hendrik-Jan van Engelen en een presentatie over de eerste resultaten van het ledenonderzoek.

De video is niet openbaar maar kan alleen worden bekeken door diegenen die de link openen.

Klik hier voor de link naar de vergadering.
 

Samen Voortvarend

'De binnenvaart is niet slechts een baan, maar een levensstijl.'

In ons magazine ‘Samen Voortvarend’ hebben we een rubriek ‘Leden aan het Woord’. Hier gaan we, zoals de titel al doet vermoeden, met leden in gesprek. Zo ook met Eric Geneugelijk, die op een dag besloot zich te laten omscholen tot schipper. Wij waren erg benieuwd naar de beweegreden hierachter en naar zijn visie op hoe je jongeren kan aantrekken in de binnenvaart.

Eric is kritisch op initiatieven die enkel het financiële aspect benadrukken als reden om in de binnenvaart te werken.

“We moeten ons meer richten op de levensstijl van een schipper en de avontuurlijke aspecten van het vak benadrukken, vooral op scholen. We moeten jongeren laten zien dat het leven als schipper hen naar verschillende plaatsen brengt en dat het een opwindende en uitdagende loopbaan is”, aldus Eric.
Benieuwd naar Eric’s hele verhaal? Lees dan hier het interview.

Naar boven

 

Interessante leestip

 

AGENDA

  • 1 augustus - beleidsteam overleg Centraal Overleg Vaarwegen
  • 8 augustus - IWT Veiligheidscomité overleg
  • 13 augustus - KBN gevaarlijke stoffen commissie
  • 15 augustus - Voorbespreking ADN
  • 27 augustus - Rondetafel Multimodal Resilience
  • 26 t/m 30 augustus - Veiligheidscomité ADN
  • 9 september - bestuursvergadering (ledengroep) CBOB
  • 11 september - Digitale terugkoppeling ADN
  • 11 en 12 september - CESNI/TI in Straatsburg
  • 14 september - Binnenvaart Ontmoetingsdag (CBOB/Binnenvaartpastoraat)
  • 20 september - Bestuursvergadering KBN
  • 23 september - Bestuursvergadering ledengroep Tankvaart

Naar boven

Gerelateerd items