KBN Nieuwsbrief 2024 - 32

15 augustus 2024

In deze nieuwsbrief leest u meer over de Oranjesluizen, lichten we een ledenvoordeel uit en nog veel meer!





15 augustus 2024 - Nr. 32

Nieuws & Updates

  1. Media optredens KBN over Julianakanaal
  2. Uitgelicht: Ledenvoordeel van de week
  3. Derde ronde subsidieregeling elektrificatie schepen start op 1 september
  4. Herinnering meldpunt ontgassen
  5. Nautisch technische berichten
    1. Overleg Oranjesluizen met Rijkswaterstaat (RWS)
    2. Sluizen Antwerpen: uw input gevraagd!
  6. Aanmelden WhatsApp-community
  7. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Podcast 'Samen Voortvarend'
Email - info
Website - KBN
 

Public relations

Media optredens KBN over Julianakanaal

Zoals bekend is, is het Julianakanaal sinds maandag afgesloten en de werkzaamheden zullen maanden duren. De gevolgen voor de binnenvaart zijn enorm. In de media is het onderwerp veel naar voren gekomen. Zo is Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) ook veel benaderd door de pers. KBN werkt graag mee om iedereen bewust te maken van de effecten op de sector en daarnaast om de visie van KBN naar voren te brengen. Zo heeft voorzitter Ad Koppejan maandagochtend een interview afgegeven op BNR nieuwsradio en aan RTL Nieuws en RTL Z, en heeft Marco van Oeveren Omroep Zeeland te woord gestaan.

Wat heeft KBN gecommuniceerd?
Hoewel de verbreding van het kanaal in eerste instantie wordt toegejuicht, betreurt KBN dat door een volgelopen bouwkuip het kanaal langdurig drooggelegd moet worden. Bovendien zorgen werkzaamheden op de omvaarroutes voor nog meer vertragingen. Het rapport van Ecorys bevestigt de financiële gevolgen voor de binnenvaart en daarom zullen we ook minister Barry Madlener aan zijn woord houden om de werkzaamheden zo snel mogelijk af te ronden.

KBN roept daarnaast het kabinet op om prioriteit te geven aan infrastructuurproblemen op de vaarwegen en vraagt om goede alternatieve routes tijdens werkzaamheden. Hierbij is vroegtijdige betrokkenheid van de sector van groot belang.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.

Naar boven

Exclusief voor leden

Uitgelicht: Ledenvoordeel van de week

De komende periode licht Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) elke week een ledenvoordeel uit, zodat u op de hoogte bent van alle voordelen waarvan u nu al kunt profiteren. Deze week zetten we De Goudse in de spotlights! 

De Ondernemers-AOV van De Goudse sluit aan op de nieuwe AOW-leeftijd en biedt u financiële zekerheid wanneer u door ziekte of een ongeval niet meer kunt werken. U weet vooraf exact wat de hoogte van uw uitkering is bij elk percentage arbeidsongeschiktheid. Zo hoeft u zich geen zorgen te maken over belangrijke zaken als uw hypotheek, de studie van uw kinderen of het betalen van uw zorgpremie. Leden van de Koninklijke Binnenvaart Nederland kunnen deze verzekering met flinke korting afsluiten.

Wilt u meer informatie over dit ledenvoordeel? Klik dan op onderstaande button. Het ledenvoordeel van De Goudse kunt u vinden onder het kopje Verzekeringen.

Bekijk hier het ledenvoordeel
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ayesha Mahabier.
                                                                                                                          Naar boven
 

Verduurzaming

Derde ronde subsidieregeling elektrificatie schepen start op 1 september

Met de Tijdelijke Subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 15,1 miljoen euro beschikbaar voor de bouw en ombouw van binnenvaartschepen die volledig elektrisch kunnen varen volgens het ZES-concept (Zero Emission Services).

Het project "Zero-Emissie Binnenvaart, batterij-elektrisch", dat gefinancierd wordt vanuit het Nationaal Groeifonds, richt zich op emissievrij varen met behulp van modulaire energiecontainers. Zero Emission Services BV (ZES) heeft hiervoor een innovatief businessmodel ontwikkeld, gebaseerd op het "pay per use"-principe, om deze duurzame manier van varen betaalbaar te maken voor binnenvaartschippers. De subsidie ondersteunt de uitbreiding van het aantal schepen dat binnen het ZES-concept kan opereren.

Doel van de regeling
De subsidie is bedoeld voor het (om)bouwen van binnenvaartschepen naar een elektrische aandrijflijn, zodat ze geschikt zijn voor het ZES-concept en volledig elektrisch kunnen varen met verwisselbare batterijcontainers. Hierbij worden de kosten gedekt voor elektrische voortstuwingssystemen en andere componenten die nodig zijn ter vervanging van de conventionele dieselmotoren.

De schepen moeten bij de eerste keuring een emissielabel van minimaal B1 behalen en tegen 1 juli 2026 voldoen aan label A0. Batterijcontainers en verbrandingsmotoren zijn uitgesloten van subsidie, aangezien batterijcontainers binnen het ZES-concept door ZES zelf worden geleverd en niet door de schipper.

Het doen van een aanvraag
Vanaf 1 september 2024, 9.00 uur tot en met 15 oktober 2024, 12.00 uur kunt u voor het laatst een subsidieaanvraag doen.

Subsidie vraagt u aan door het inzenden van het aanvraagformulier en de overige verplichte bijlagen naar info@eicb.nl

Deze formulieren en benodigdheden zijn te vinden onder de tab "Documenten" op de site van Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB).


                                                                                                                             Naar boven
 

Ontgasverbod

Herinnering meldpunt ontgassen

Vanaf 1 juli 2024 is in Nederland het ontgasverbod voor enkele producten. De Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) vindt het belangrijk om de vinger aan de pols te houden bij de implementatie van het ontgasverbod. Daarom is er een meldpunt ingesteld waar ketenpartijen hun vragen en klachten kunnen indienen.

U kunt het formulier anoniem invullen. Bij een groot aantal meldingen over een specifiek onderwerp, zal KBN mogelijk actie ondernemen om de situatie te verbeteren of te verduidelijken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maurits van der Linde.
                                                                                                                              Naar boven
Bekijk hier het meldpunt ontgassen
 

Nautisch technische berichten

Overleg Oranjesluizen met Rijkswaterstaat (RWS)

In de nieuwsbrief van vorige week donderdag stond dat Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) opnieuw in gesprek te zal gaan met Rijkswaterstaat (RWS) met betrekking tot het schutten bij de Oranjesluizen. Dat gesprek heeft gisteren plaatsgevonden.

De stand van zaken is nog steeds dat de beroepsvaart alleen geschut wordt in de Prins Willem-Alexanderkolk en de recreatievaart alleen in de middenKolk. Beide kolken zijn alleen te bedienen vanuit post Zuid. Om ook de andere kolken, de Zuid- en Noordkolk, te bedienen is een bezetting van post Noord nodig en daar is nog steeds geen personeel voor beschikbaar.

Personeel gezocht
Er is een extra uitvraag naar inhuur van gekwalificeerde operators gedaan bij Blue Amigo. Helaas kan hier niet aan worden voldaan. Er is aangegeven dat 'de mensen er gewoon niet zijn'. De objecten bij de Oranjesluizen vereisen een specifieke kennis, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Volkeraksluizen of de Beatrixsluis. Personeel dat vrij komt door de stremming van het Julianakanaal hiervoor inzetten, is dus geen optie.

Er wordt dagelijks nagegaan of er nieuwe mogelijkheden zijn. De bouwvak is bijna ten einde (23 augustus). De drukte zal dan waarschijnlijk meer toenemen. Met recreatievaart wordt het ergens in de eerste of tweede week van september rustiger en neemt dat af met ongeveer 70%.

Maatregelen Rijkswaterstaat
In de eerste of tweede week van september wilt RWS om in de Middenkolk recreatie- en beroepsvaart om en om schutten. De Prins Willem-Alexanderkolk blijft uitsluitend beschikbaar voor de beroepsvaart. Als er geen recreatievaart is, kan dat zelfs vaker zijn. Daarnaast wordt er 1 Fte (volle arbeidsplaats) ingericht om iemand op te leiden voor de bediening vanaf post Noord, die na de opleiding de Noord- en Zuidkolk zou kunnen bedienen in een bepaald bedienvenster.

Wanneer er iemand zit om de kennis over te brengen, dan kan er ook net zo goed bediend worden.

Vraag aan KBN: wat zou het gunstigste bedienvenster zijn?
RWS gaf de volgende twee opties aan:

  • van 11.00 tot 19.00 uur
  • van 12.00 tot 20.00 uur.

KBN wil graag uw input hierover, voornamelijk van de zandvaart. 

Welke bedientijd is gunstiger? Klik uw voorkeur aan:

Deze bedientijden zullen niet elke dag van de week kunnen plaatsvinden. KBN wilt dit toch graag delen met u, zodat u goed op de hoogte bent van de situatie. Langs deze weg willen wij u dan ook vragen begrip te hebben voor de dagen dat de kolken die bediend worden via post Noord, niet in bedrijf kunnen zijn.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

Sluizen Antwerpen: uw input gevraagd!

Omwille van de International Ship and Port facility Security Code (ISPS)-regelgeving wil de beheerder van de sluizen in Antwerpen het wisselen van personeel op de sluizen verbieden. Het argument hiervoor is dat dit de veiligheid op de Schelde in gevaar zou brengen. De havencommissie van de Koepel Binnenvaart Vlaanderen, waar ook Koninklijke Binnenvaart Nederland aan deelneemt, eist hier minimaal een alternatief voor. Om dit kracht bij te zetten dient er een visienota geschreven te worden die de noodzaak van de personeelswissel benadrukt.

KBN is bewust van de uitdagingen die schippers dagelijks tegenkomen, onder andere bij het varen via de route Antwerpen - Dendermonde op de Schelde.

Eén van de kwesties die regelmatig bij de Belgische collega's naar voren komt, is de noodzaak van de personeelswissels op de sluizen. Dit komt bijvoorbeeld voor bij gebrek aan de nodige certificaten voor het varen op de Schelde. Hiervoor nemen de Belgische collega's voor dit vaargebied kennelijk regelmatig een loods aan boord. Er is een speciale pool van "gepensioneerde" kapiteins die zich daarvoor beschikbaar stellen.

Op deze wijze kan men de Schelde op veilige en gecertificeerde wijze bevaren. Als die wissel verboden wordt op de sluizen is dat een probleem.

Natuurlijk wil KBN de Belgische collega's daarin ondersteunen, hiervoor zijn een paar vragen opgesteld die kunnen worden ingevuld door schippers die wel eens varen op deze route. Met deze input kan er worden bepaald of er eventueel een gezamenlijke actie moet worden ondernomen om deze problematiek aan te pakken.

Als u input wilt geven, zou u dan vóór 20 augustus drie vragen willen beantwoorden? Dat kan via onderstaande link.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

Geef hier uw input
 

Communicatie

Aanmelden WhatsApp-community

Vanaf 1 januari 2024 is Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) gestart met het gebruikmaken van een Whatsapp Community. Zodat er sneller en directer gecommuniceerd kan worden met leden. Berichten die in deze community geplaatst worden hebben betrekking op nautische en technische zaken, stremmingen, PJK prijzen en andere spoedberichten.

We begrijpen dat een overvloed aan berichten belastend kan zijn, maar we garanderen dat we deze Whatsapp Community met zorg beheren. Alle berichten worden enkel door KBN verstuurd en er is geen optie om te reageren.

Hoe kunt u toegang krijgen tot deze community?
Om deel uit te maken van onze nieuwe Whatsapp Community, vragen wij u zich in te schrijven via de button (Aanmelden Binnenvaart). Na uw aanmelding zullen wij uw lidmaatschapsgegevens controleren en een link sturen om toegang te krijgen tot deze community. De WhatsApp community is namelijk exclusief voor leden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.

Naar boven

 

AGENDA

  • 19 augustus - Expertgroep FAME brandstoftest
  • 26-30 augustus - Veiligheidscomité ADN
  • 27 augustus - Rondetafel Multimodale Veerkracht
  • 30 augustus - CSRD-werkgroep sessie 2
  • 2 september - IWT-platform secretarissenoverleg (internationale binnenvaartlobby)
  • 4 september - Commissie Sociaal & Onderwijs
  • 9 september - Bestuursvergadering (ledengroep) CBOB
  • 9 september - Inland Terminal Group - presentatie elektrische binnenvaart toepassingen
  • 10 september: werkgroep RIS/G in Straatsburg
  • 11 september - Digitale terugkoppeling ADN
  • 11-12 september - CESNI/TI in Straatsburg
  • 13-15 september - Binnenvaartdagen Zwijndrecht - diverse evenementen
  • 14 september - Binnenvaart Ontmoetingsdag (CBOB/Binnenvaartpastoraat)
  • 16 september - CESNI/QM in Straatsburg
  • 18 september - voorbespreking CESNI techniek vergadering

Naar boven

Gerelateerd items