KBN Nieuwsbrief 2024 - 33

22 augustus 2024

In deze nieuwsbrief leest u meer over pensioen, het spreekuur, nautisch-technische zaken en nog veel meer!





22 augustus 2024 - Nr. 33

Nieuws & Updates

  1. Voorzitter Ad Koppejan vaart een dagje mee met de Cambio van Martin Selles
  2. Eerste aflevering van de nieuwsflashpodcast staat nu online!
  3. KBN spreekuur 2 september over onderwijs in brede zin
  4. Kom in actie voor een nieuwe pensioenregeling
  5. Spotlight: Ledenvoordeel van de Week!
  6. Nautisch technische berichten
    1. Rijkswaterstaat vervangt deuren sluis Helmond
    2. Kerkvaartse haven Waspik
    3. Werkzaamheden duwbakkenponton Waalhaven
    4. Schroef uit in de sluis!
  7. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Podcast 'Samen Voortvarend'
Email - info
Website - KBN
 

Ervaringen uit de binnenvaart

Voorzitter Ad Koppejan vaart een dagje mee met de Cambio van Martin Selles

Op 1 augustus had voorzitter Ad Koppejan de unieke kans om een dag mee te varen met schipper Martin Selles op zijn binnenvaartschip, de Cambio. In dit artikel deelt hij zijn ervaringen en inzichten over de uitdagingen en kansen binnen de binnenvaartsector.

”Samen met mijn echtgenote Annemiek ben ik op 1 augustus, ’s ochtend vroeg bij de Volkerraksluizen opgestapt bij schipper Martin Selles op zijn binnenvaartschip de Cambio (80m). Martin was onderweg van haven Bülstringen in Duitsland met als eindbestemming Merksem bij Antwerpen met tarwe als lading.

We hebben goed kunnen ervaren wat je als binnenvaartschipper allemaal onderweg kunt tegenkomen. Zo hadden we bij de Kreekraksluizen het geluk om vlot te kunnen doorvaren maar die tijdswinst ging weer verloren bij de haven van Antwerpen waar we vanwege werkzaamheden en éénrichtingsverkeer een uur moesten wachten. 

Natuurlijk hebben we onderweg veel gesproken over zaken waar een binnenvaartondernemer in de praktijk tegen aanloopt. Naast het achterstallig onderhoud en de uitval van sluizen en vaarwegen zijn er de grote investeringen waar je als ondernemer voor staat als je wilt investeren in een duurzamer motor. De beschikbare subsidies hebben meer het karakter van een loterij dan dat ze de hele binnenvaartsector helpen met de noodzakelijk energietransitie. Overigens is Martin al goed bezig doordat hij helemaal op biobrandstof (HVO) vaart.

En dan de personeelsproblematiek. Martin had een Roemeense matroos aan boord. Het nieuwe kabinet Schoof heeft plannen om de arbeidsmigratie terug te dringen. De binnenvaart kan alleen echt niet zonder buitenlands personeel. Dan valt een groot deel van het goederentransport over water stil. Personeel dat overigens op geen enkele wijze beslag legt op onze schaarse woonruimte, ze slapen gewoon aan boord.

Er valt verder nog veel te verbeteren wanneer het gaat om de ligplaatsvoorzieningen voor schepen waarvan de schipper even het weekend thuis bij zijn gezin wil doorbrengen. Daarnaast zou je als binnenvaartschipper ook graag hardere afspraken willen maken met verladers over laad- en lostijden. Toch gek dat ze je zomaar 48 uur kunnen laten wachten. Dat is toch niet meer van deze tijd.

Zo zijn er nog veel meer zaken besproken. Het was leerzaam en vooral ook heel leuk om mee te mogen varen. De binnenvaart is een mooie sector, Hollands trots en ik begrijp nog beter waarom het ook zo’n mooi beroep is.

Er zijn nog veel verschillende type binnenvaartschepen die ik nog niet gehad heb. Ik ga de komende tijd zeker nog eens vaker meevaren met een binnenvaartondernemer.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ad Koppejan.

Naar boven

 

Nieuw podcastformat

Eerste aflevering van de nieuwsflashpodcast staat nu online!

Nieuw in Samen Voortvarend: de Nieuwsflash Podcast! Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de binnenvaart. Elke twee weken kunt u luisteren naar de Nieuwsflash, een korte maar krachtige podcast van ongeveer 10 minuten, waarin Mark Lammers en Eva van der Leeden u meenemen langs de belangrijkste ontwikkelingen en de visie van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN).

Elke aflevering gaat in op actuele onderwerpen, samen met een expert van KBN die nauw betrokken is bij relevante dossiers. In de nieuwste aflevering bespreken we het Julianakanaal, de rivierencruisevaart in Amsterdam, en praten we met expert Leendert Korvink over de verduurzaming van schepen.

Wilt u niets missen en altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Zet dan de meldingen voor de Nieuwsflash Podcast aan! Volg deze stappen om meldingen in te schakelen. Zo krijgt u automatisch een melding wanneer er een nieuwe aflevering beschikbaar is!

  1. Open Spotify (indien u de app nog niet heeft, kunt u deze gratis installeren op uw telefoon. Een account is niet nodig om de KBN-podcast te beluisteren).
2. Zoek naar "Samen Voortvarend" en selecteer de bovenste optie (zie hieronder)
3. Klik op het meldingsicoontje (zie hieronder).
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.

Naar boven

 

Kanaal 330

KBN spreekuur 2 september over onderwijs in brede zin

Op maandag 2 september organiseert Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) na de zomervakantie weer een digitaal spreekuur, dit keer over onderwijs in brede zin. Dit is een laagdrempelige manier om in gesprek te gaan over uiteenlopende onderwerpen die voor u van belang zijn.

Met de start van het nieuwe schooljaar in het vooruitzicht, zal het spreekuur onder andere gaan over onderwerpen zoals de hervatting van de scholen, opleidingen, stages, en andere onderwijsgerelateerde kwesties. Dit is een uitgelezen kans om vragen te stellen of gewoon mee te luisteren naar wat er wordt besproken. Dit keer zal Kelly van Toorenburg, beleidsadviseur Onderwijs & Arbeidsmarkt, u proberen zo goed mogelijk te helpen.

Het spreekuur vindt plaats van 11:00 tot 12:00 uur via Teams. Heeft u geen specifieke vraag, maar bent u wel benieuwd naar de discussie? U bent van harte welkom om deel te nemen, ook zonder uw camera en microfoon aan te zetten.

U kunt zich aanmelden via deze link.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.

Naar boven

 

Sociaal

Kom in actie voor een nieuwe pensioenregeling

Zoals u weet stopt met ingang van 1 januari 2025 de verplichtstelling van het Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart. Dat betekent dat u als werkgever met ingang van deze datum een nieuwe regeling voor uw werknemers moet afsluiten.

Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft, samen met Nautilus en in regelmatig overleg met het Pensioenfonds en pensioenexperts, gekeken naar een nieuwe pensioenregeling. Een regeling die zoveel mogelijk aansluit bij de huidige regeling, maar voldoet aan de nieuwe pensioenwetgeving. Meer informatie over deze regeling kunt u terugvinden op de website van Aegon Cappital.

In deze regeling is niet alleen gekeken naar de spaarpot voor later, maar ook naar het nabestaandenpensioen en de opbouw van het pensioen bij arbeidsongeschiktheid.  Ook deze elementen zijn onderdeel van de huidige arbeidsvoorwaarde pensioen.

Eigen verantwoordelijkheid
Of u wilt aansluiten bij deze regeling of dat u kiest voor een andere regeling of een andere aanbieder: dat is geheel aan u. Maar de arbeidsvoorwaarde pensioen, die u nu heeft afgesproken met uw werknemers is niet vrijblijvend. De huidige regeling stopt per 1 januari a.s. en dan moet er iets zijn geregeld voor uw werknemers. Werknemers kunnen dit niet zelf, dat is een taak of zelfs de verantwoording van de werkgever.

Moet u dit alleen doen? Zeker niet, pensioen is een ingewikkelde arbeidsvoorwaarde en een pensioenadviseur helpt de juiste keuzes te maken voor u als werkgever en voor uw werknemer(s). Het is zelfs niet mogelijk om zelf bij een pensioenverzekeraar een pensioenregeling af te sluiten.

Let op, het traject wat u met de pensioenadviseur doorloopt neemt tijd in beslag. Start niet te laat met dit traject om te voorkomen dat u de datum van 1 januari 2025 niet haalt.

Op de website van Aegon Cappital vindt u een aantal pensioenverzekeraars die een nauwe samenwerking hebben met Aegon Cappital. Uiteraard kunt u ook uw eigen pensioenadviseur raadplegen.

Voor meer informatie kunt u ook het webinar van het pensioenfonds terugkijken: 

 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders.

Naar boven

 

Exclusief voor leden

Spotlight: Ledenvoordeel van de Week!

De komende periode lichten we elke week een ledenvoordeel uit, zodat u op de hoogte bent van alle voordelen waarvan u nu al kunt profiteren. Deze week zetten we Nationale-Nederlanden in de spotlight!

Dankzij een mantelovereenkomst met Nationale-Nederlanden krijgen KBN-leden aantrekkelijke voordelen bij het afsluiten van Ziekengeld- en WIA-verzekeringen. Profiteer van een gemiddelde premiekorting van 7,5%, gratis verhaalsrechtsbijstand en werkhervattingscompensatie.

Bovendien zijn werkgeverslasten voor 25% mee te verzekeren. Ook op WGA Hiaatverzekeringen en WGA Eigen Beheer Daggeldverzekeringen ontvangt u extra kortingen. Maak gebruik van deze maatwerkoplossingen en bespaar op uw kosten!

Wilt u meer informatie over dit ledenvoordeel, klik dan op onderstaande button. Het ledenvoordeel van Nationale-Nederlanden kunt u vinden onder het kopje Verzekeringen.

Lees meer informatie over het ledenvoordeel
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ayesha Mahabier. 

Naar boven

 

Nautisch technische berichten

Rijkswaterstaat vervangt deuren sluis Helmond

Alle deuren van sluis Helmond zijn aan vervanging toe omdat ze verouderd zijn. Rijkswaterstaat (RWS) laat aannemer Van den Biggelaar daarom nieuwe deuren maken. Het grond- en waterbouwbedrijf gaat deze ook plaatsen. Dat gebeurt in de periode augustus-oktober 2025. Lees hieronder het persbericht vanuit RWS

"Elk jaar vindt inspectie van de sluisdeuren plaats. Uit onderzoek blijkt nu dat de deuren nog tot uiterlijk eind 2025 meegaan. Door ze tijdig te vervangen, voorkomen we dat de sluis langdurig gestremd moet worden.

Van den Biggelaar is het werk gegund op basis van BPKV-criteria. BPKV staat voor beste prijs kwaliteit verhouding. Met name de planning, uitvoeringsmethode, risicobeheersing en samenwerking met de opdrachtgever gaven de doorslag. De aannemer maakt ook nog twee reservedeuren.

Planning
Het is de bedoeling dat het werk op zaterdag 23 augustus 2025 om 7.00 uur begint en op vrijdag 3 oktober om 19.00 uur eindigt. De sluis in de Zuid-Willemsvaart is in die tijd gestremd. De scheepvaart is geïnformeerd via http://vaarweginformatie.nl.

Onderhoud waterwegen Zuid-Nederland
Rijkswaterstaat werkt continu aan toegankelijke waterwegen, waterkwaliteit, veiligheid en ecologische waarden rond het water. Daarvoor zorgen we samen met anderen voor beheer en onderhoud van de vaarwegen in Zuid-Nederland en voor aanleg, onderhoud en inrichting van waterwerken, oevers en uiterwaarden. Daarbij zoeken we steeds naar de gemene deler in een veelheid aan eisen, wensen en belangen. Desondanks zijn hinder en storingen niet altijd te vermijden. Vanzelfsprekend beperken we die hinder zoveel als mogelijk en communiceren we er tijdig over."

Kerkvaartse haven Waspik

De Kerkvaartse haven in Waspik dreigt vanaf komende week nauwelijks toegankelijk te zijn voor de schepen die er nu komen; 95 x 11.50 meter.

Er zijn vergevorderde plannen om de haven flink uit te breiden en geschikt te maken voor 110 x 11,50. Mede door de stikstofproblematiek wordt de aanleg uitgesteld. Daarmee wordt ook het onderhoud uitgesteld en dreigt een dijk te ernstig verzwakt te zijn.

Het Waterschap Brabantse Delta grijpt in en wil de dijk versterken door het aanbrengen van stortsteen. Dit moet voor 1 oktober gebeuren en de werkzaamheden starten al op 26 augustus. Hierdoor wordt de haven te smal en ondiep, waardoor er geen sprake meer kan zijn van een veilig scheepvaartverkeer, omdat schepen niet meer langs afgemeerde schepen kunnen varen. De scheepvaart en de bedrijven zijn daarvan veel te laat op de hoogte gebracht.

Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft door middel van een brief naar de Gemeente Waalwijk (als nautisch beheerder van de haven) en het Waterschap Brabantse Delta nogmaals het belang van de haven voor de scheepvaart en de regio benadrukt. In genoemde brief hebben wij aangegeven dat de voorziene uitvoering desastreuze gevolgen heeft voor het gebruik van de haven, de modal shift en het vervoer over water. Dit is onacceptabel! Er worden juridische stappen ondernomen om erger te voorkomen.

Werkzaamheden duwbotenponton Waalhaven

Er is een aanvraag gedaan voor het verrichten van werkzaamheden aan de duwbotenponton in de Waalhaven (zie afbeelding hieronder). Dit ponton moet voor onderhoud naar de werf.

Helaas is het vanwege de verschillende koppelverbindingen niet mogelijk om tijdelijk een ander ponton op die locatie te plaatsen. De verwachting is dat de werkzaamheden vier weken zullen gaan duren (van 21 oktober tot 17 november).

Schroef uit in de sluis!

Het komt regelmatig voor dat schepen in de sluis liggen en daarbij vergeten de schroef uit te zetten nadat het schip vastligt. Hoewel het recreatieseizoen op zijn einde loopt, ontvangt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) nog steeds klachten en vragen over schippers die de schroef laten draaien in de sluis. Dit kan hinder veroorzaken voor de recreatievaart en kleinere schepen in de sluis.

Volgens het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) is het verplicht om geen gebruik te maken van ‘mechanische middelen tot voortbeweging’, zoals de schroef, zolang een schip gemeerd ligt in een sluis. Er mag echter van dit reglement worden afgeweken als de veiligheid en goede orde dat vereisen, onder het principe van ‘goed zeemanschap’.

Wij willen u vriendelijk verzoeken om, wanneer u in een sluis ligt, de schroef uit te zetten zodra het schip vastligt. Dit verzoek doen wij niet om belerend over te komen, maar om de veiligheid en het comfort van alle vaarweggebruikers te waarborgen. 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

AGENDA

  • 26-30 augustus - Veiligheidscomité ADN
  • 27 augustus - Rondetafel Multimodal Resilience
  • 30 augustus - CSRD-werkgroep sessie 2
  • 2 september - IWT-platform secretarissenoverleg (internationale binnenvaart lobby)
  • 4 september - Commissie Sociaal & Onderwijs
  • 6-8 september - Wereldhavendagen
  • 9 september - Bestuursvergadering (ledengroep) CBOB
  • 9 september - Inland Terminal Group - presentatie elektrische binnenvaart toepassingen
  • 10 september: werkgroep RIS/G in Straatsburg
  • 11 september - Digitale terugkoppeling ADN
  • 11-12 september - CESNI/TI in Straatsburg
  • 13-15 september - Binnenvaartdagen Zwijndrecht - diverse events
  • 14 september - Binnenvaart Ontmoetingsdag (CBOB/Binnenvaartpastoraat)
  • 16 september - CESNI/QM in Straatsburg
  • 18 september - voorbespreking CESNI techniek vergadering
  • 18 september - CESNI/QP/crew in Straatsburg
  • 19 september - CESNI/QP in Straatsburg
  • 19 september - IWT Nautisch Technische Commissie overleg in Zwijndrecht (internationaal lobby)
  • 20 september - Bestuursvergadering KBN

Naar boven

Gerelateerd items