Inzet en samenwerking
Via een fijnmazig netwerk van vaarwegen en binnenhavens zijn in Nederland en Duitsland nagenoeg alle belangrijke industriegebieden over het water met elkaar verbonden. Van het totale transportvolume vindt binnen Nederland 34 % en grensoverschrijdend 50% over water plaats en er is nog veel ruimte beschikbaar. De binnenvaart kan daarom niet alleen de groei in het vervoer opvangen, maar kan ook helpen de toenemende drukte op de Nederlandse wegen, CO₂ gunstig, te verminderen. KBN lobbyt daarom om te blijven investeren in vaarweginfrastructuur, het onderhoud ervan en de bediening van sluizen en bruggen.
Centraal overleg Vaarwegen
Een deel van de werkzaamheden van dit dossier verricht KBN onder de vlag van het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), een samenwerkingsverband met de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens, de Vereniging van Waterbouwers en evofenedex.
Binnen dit samenwerkingsverband lobbyt KBN voor betrouwbare 'natte' infrastructuur die overeenkomst met de maatschappelijke en economische belangen en bijdraagt aan de modal shift naar water. Daarnaast is het onderhoud van de vaarwegen en kunstwerken, naar de lobby die KBN voert, ook een gezamenlijk doel vanuit het COV.