Bijmenging
Koninklijke Binnenvaart Nederland streeft naar een wettelijke verplichte bijmenging met betrouwbare biobrandstof, maar dit nog niet gerealiseerd. Dit kan de gestelde reductiedoelen voor 2030 in gevaar brengen. Ook de reductie van stikstof en fijnstof verloopt traag door nieuwbouw en beperkte vervanging van motoren.
Naar de toekomst toe, van 2030 tot 2025, blijft de focus liggen op verdere verduurzaming. Het is essentieel dat betaalbare nieuwe emissievrije technologieën beschikbaar komen voor bestaande schepen.
KBN zet zich in voor subsidies en financiering van innovatieve projecten, maar compacte technologieën voor kleine schepen blijven nog achter.
Meldpunt biobrandstoffen
Vergroening in de binnenvaart kan door het bijmengen met biobrandstof. Om zicht te krijgen eventuele problemen en te werken aan oplossingen, hebben een aantal organisaties een meldpunt 'binnenvaart' opgezet, waarbij dit meldpunt nu is ingericht op ervaringen met biobrandstof te verzamelen. U kunt hier uw ervaringen met de alternatieve brandstof melden, negatief en positief.