Op 14 december heeft de sectorconsultatie over de nieuwe EU bemanningsregeling plaatsgevonden. Met bijna 100 deelnemers van werkgevers- en werknemerszijde en aanvullend nog andere belanghebbenden, zoals overheden en andere brancheorganisaties, is gevraagd om de mening van de sector over een aantal onderwerpen.
Niet alleen door de beantwoording van vragen, maar ook door zowel schriftelijk als mondeling een mening te kunnen geven over bijvoorbeeld de minimum bemanning in bepaalde situaties, de periode van onafgebroken rust, verplichte rustdagen en in hoeverre innovaties een rol kunnen spelen in een nieuwe bemanningsregeling.
De input uit deze consultatie zal in een rapportage worden samengevat en deze zal dan worden gedeeld. De keuzes die zijn gemaakt bij de vragen en de overige opmerkingen zullen worden meegenomen in de verdere gesprekken die in 2023 zullen worden gevoerd om de nieuwe Europese bemanningsregeling vorm te geven. Via de nieuwsbrief zullen we u op de hoogte houden van de verdere vorderingen.
Dank aan de ruim 30 deelnemers van KBN, die vanaf kantoor, thuis of vanaf het schip aanwezig waren en zowel mondeling als schriftelijk input hebben geleverd.
Goede vertegenwoordiging bij sector consultatie CESNI
Recente items:
Gerelateerd items
Platform Zero Incidents breidt netwerk uit om veiligheid in de binnenvaartsector te vergroten
Platform Zero Incidents (PZI), een organisatie die zich inzet voor het verbeteren van de veiligheid in de binnenvaart, heeft aangekondigd dat het de Dry Cargo and Passenger Group is opgericht. Deze nieuwe groep breidt het werk van PZI uit, dat al 90% van de…
Advertorial: Een goede werkgever zorgt voor zijn personeel
Werkgevers dragen een belangrijke verantwoordelijkheid voor de gezondheid en vitaliteit van hun medewerkers. Een goede werkgever begrijpt dat gezonde, fitte medewerkers de ruggengraat van het bedrijf vormen. Dit geldt in het bijzonder voor de binnenvaart, waar…
Duw- en Sleepvaart: Veelzijdige kracht in de logistieke keten
Als voorzitter van de ledengroep Duw- en Sleepvaart bij Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) mag ik met trots vertellen over de rol die onze leden spelen. Ze vormen een diverse groep van grote en kleine ondernemingen die een groot deel van de West-Europese…
Nooddeur bij Sluis Müden biedt tijdelijke oplossing om schepen van de Moezel te krijgen
Ongeveer twaalf dagen geleden werden bij sluis Müden in de Moezel de sluisdeuren beschadigd. De eerste berichten gaven aan dat de sluis waarschijnlijk tot eind maart 2025 gestremd zou zijn. Of de reparatie van de deuren daadwerkelijk zo lang zal…
Het IWT-platform brengt knelpunten van de Europese waterweginfrastructuur in kaart
Binnenvaart en havens zijn van groot belang voor de Europese economie en het halen van klimaatdoelen. Ze bieden efficiënte transportoplossingen voor industrieën, bouw, stedelijke logistiek en consumptiegoederen. Een sterk netwerk van waterwegen is…
Het BPF Rijn- en Binnenvaart naar Pensioenfonds vervoer
Het BPF Rijn- en Binnenvaart heeft bekend gemaakt, dat de pensioenen die tot 1 januari 2025 zijn opgebouwd en pensioenen die al uitbetaald worden, overgedragen worden aan het Pensioenfonds Vervoer. In het bericht wordt ook aangegeven dat werkgevers zich…
Podcast #12: Overgangsbepalingen: voor iedereen een uitdaging
In de nieuwste aflevering van onze podcast Samen Voortvarend duiken we in een urgente kwestie: de technische voorschriften voor binnenvaartschepen. Leendert Korvink en Yorick Verheij, beleidsadviseurs op het gebied van techniek en vergroening bij KBN,…