KBN meldt concrete probleemgevallen met certificeringen bij de ILT

06 maart 2025

Ondanks onze herhaalde communicatie naar onze leden, de betrokken instanties en de media, en de inzet van de keuringsinstellingen, ontvangt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) nog steeds berichten van schippers die in de problemen zijn gekomen doordat hun certificaat niet tijdig verlengd kon worden. Diverse documenten, die KBN heeft ingezien, geven aan dat schippers, ondanks het succesvol doorlopen van alle keuringen en noodzakelijke procedures, geconfronteerd worden met situaties waarin hun schepen stilgelegd worden wegens een ontbrekend geldig certificaat. KBN vindt dit een hoogst onwenselijke situatie waar snel een oplossing voor moet komen. De overheid, en in het bijzonder de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), is verantwoordelijk voor tijdige uitreiking van certificeringen na een goed doorlopen keuringstraject.

In gesprekken met de ILT heeft KBN deze concrete voorbeelden aangekaart en aangegeven dat niet alle certificerende instanties de grote vraag aan lijken te kunnen (er zijn ook certificerende organisaties waar het wel goed gaat). Hoewel door de ILT en de keuringsinstanties, ook publiekelijk in Weekblad Schuttevaer, is aangegeven dat het systeem onder controle is, geven de verzamelde gegevens aan dat dit in de praktijk nog niet volledig het geval blijkt te zijn. 

Uit de documenten kwam in sommige gevallen naar voren dat scheepseigenaren de dupe zijn geworden terwijl ze tijdig een keuring hebben gehad. Als schepen stilgelegd moeten worden, leidt dat tot aanzienlijke economische schade, gederfde omzet en mogelijk juridische complicaties als gevolg van het niet nakomen van contractuele verplichtingen. In één geval is een misverstand ontstaan door een mondelinge toezegging omtrent het uitgeven van het certificaat. KBN roept haar leden daarom op dat het belangrijk is om afspraken en ontwikkelingen altijd op papier te zetten, zodat er geen misverstand kan ontstaan. Na goedkeuring van het vaartuig is een voorlopig certificaat essentieel om aan te kunnen tonen dat het vaartuig in bedrijf genomen mag worden. Dit ter overbrugging tot het definitieve certificaat ontvangen is.

Gesprek met ILT
Ondanks toezeggingen van de ILT heeft KBN tot op heden nog geen inzicht gekregen in het overzicht van (tijdelijke) certificaten die gedurende dit jaar zullen verlopen. Een dergelijk overzicht zou bijdragen aan transparantie van de kant van de overheid en een beter begrip van de omvang van het probleem, zodat preventief en gezamenlijk gehandeld kan worden in plaats van uitsluitend reactief.

Wij verzoeken u vriendelijk om contact op te nemen met KBN indien u zich in een vergelijkbare situatie bevindt. U kunt hiervoor contact opnemen met Willy Kreusch, voorzitter van de ledengroep Duw- en Sleepvaart. De door u gedeelde informatie zal met de grootste zorg en in alle vertrouwelijkheid behandeld worden.

Gerelateerde items