Helaas blijven er nog steeds ongelukken gebeuren waarbij schepen het stuurhuis of de brug raken. Het Platform Zero Incidents (PZI), opgezet door Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), heeft sinds 2016 tot 2023 ongeveer 120 van deze incidenten geregistreerd. Het is betreurenswaardig dat bij deze ongevallen vijf mensen zijn omgekomen en meer dan 20 anderen licht tot ernstig gewond zijn geraakt. Dit heeft PZI aangespoord om dit jaar een campagne te lanceren met als titel: Veilig passeren van bruggen.
Naast diverse bewustzijns verhogende documenten over het onderwerp, heeft PZI nu ook een animatie gepubliceerd. De animatie is gebaseerd op informatie van werkelijk voorgevallen incidenten.
Oorzaken brugaanvaringen gerelateerd aan de vaarweg
De animatie richt zich met name op de roerganger en heeft als doel het bewustzijn in de sector te verhogen. Echter, ten aanzien van de vaarweg zijn er voldoende mogelijke oorzaken aan te wijzen, die een bijdrage kunnen leveren aan het ontstaan van een incident. Te denken valt hier aan slechte tot geen verlichting van een brug en het ontbreken van lokale informatie betreffende de doorvaarthoogte. Daarnaast zijn informatiebronnen die gebruikt kunnen worden voor de reisvoorbereiding, niet altijd toegankelijk, onvolledig of incorrect. KBN zet zich al geruime tijd in om dit in samenspraak met de vaarwegbeheerders te verbeteren.
Menselijke factoren
De animatie gaat in op diverse menselijke factoren die een rol spelen bij brug-/stuurhuisaanvaringen, zoals afleiding en vermoeidheid. Daarnaast kan onvoldoende kennis van de hoogte van het schip en een gebrekkige reisvoorbereiding een oorzaak van een aanvaring zijn.
Bekendheid met het schip
Eerder besteedde Studio Schuttevaer al aandacht aan dit onderwerp. Maurits van der Linde, beleidsadviseur bij KBN en verbonden aan PZI, ging daarin op het thema: bekendheid met het schip.
Helaas komt het te vaak voor dat schippers, waaronder ook aflossers, met te weinig kennis van de werking en dimensies van het schip op reis gaan. Van der Linde stelde: Ieder stuurhuis is anders, kijk het stuurhuis dus eerst goed rond en leer het schip kennen voordat je wegvaart, dat is wel de professionaliteit die hoort bij de serieuze sector die we willen zijn.
De animatie en de overige campagnematerialen zijn te bekijken via deze link.
PZI lanceert animatie stuurhuis-/ brugaanvaringen
Recente items:
Gerelateerd items
Nooddeur bij Sluis Müden biedt tijdelijke oplossing om schepen van de Moezel te krijgen
Ongeveer twaalf dagen geleden werden bij sluis Müden in de Moezel de sluisdeuren beschadigd. De eerste berichten gaven aan dat de sluis waarschijnlijk tot eind maart 2025 gestremd zou zijn. Of de reparatie van de deuren daadwerkelijk zo lang zal…
Het IWT-platform brengt knelpunten van de Europese waterweginfrastructuur in kaart
Binnenvaart en havens zijn van groot belang voor de Europese economie en het halen van klimaatdoelen. Ze bieden efficiënte transportoplossingen voor industrieën, bouw, stedelijke logistiek en consumptiegoederen. Een sterk netwerk van waterwegen is…
Het BPF Rijn- en Binnenvaart naar Pensioenfonds vervoer
Het BPF Rijn- en Binnenvaart heeft bekend gemaakt, dat de pensioenen die tot 1 januari 2025 zijn opgebouwd en pensioenen die al uitbetaald worden, overgedragen worden aan het Pensioenfonds Vervoer. In het bericht wordt ook aangegeven dat werkgevers zich…
Podcast #12: Overgangsbepalingen: voor iedereen een uitdaging
In de nieuwste aflevering van onze podcast Samen Voortvarend duiken we in een urgente kwestie: de technische voorschriften voor binnenvaartschepen. Leendert Korvink en Yorick Verheij, beleidsadviseurs op het gebied van techniek en vergroening bij KBN,…
Loontabel januari 2025
Consumentenprijsindex Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand oktober 2024 bekendgemaakt. De afgeleide CPI voor alle huishoudens (2015=100) is in de periode van april 2024 tot oktober 2024 gestegen van…
Grote impact voor binnenvaart door langdurige sluiting sluis Müden in de Moezel
Zoals u waarschijnlijk wel weet, is er afgelopen zondag een vrachtschip tegen de benedendeur van sluis Müden, de derde sluis in de Moezel gevaren. Bij het incident, dat geen gewonden opleverde, raakte de hydraulische aandrijving, de deuren en de…
Wijzigingen Risicotrajecten Rijn en Elbe
Op 5 december heeft de CCR besloten het aantal risicotrajecten op de Rijn te verminderen. Vanaf 1 juli 2025 blijven slechts twee trajecten over waarvoor een specifieke vergunning nodig is. Duitse en Franse autoriteiten zullen echter al direct stoppen met…