Een aantal maanden geleden hebben wij met alle maritieme opleidingsinstellingen, Wereld van de Binnenvaart, de ASV en ruim twintig bedrijven een subsidie hebben aangevraagd bij het Regionaal Investeringsfonds om samen bij te dragen aan toekomstbestendig beroepsonderwijs in de binnenvaart. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat de aanvraag is toegekend!
De implementatie van de Europese Richtlijn (EU 2017/2397) is aanleiding geweest om te werken aan een herziening van het Kwalificatiedossier Binnenvaart. Op basis van de richtlijn worden alle binnenvaartopleidingen in Europa geharmoniseerd. Dit lopende traject biedt de perfecte aanleiding om aansluitend de onderwijsprogramma’s op de maritieme mbo-scholen te vernieuwen. “Toekomstbestendig Beroepsonderwijs Binnenvaart” is opgericht om de strategische agenda voor de binnenvaart te vertalen in concrete gezamenlijke acties om de aansluiting te verbeteren tussen het beroepsonderwijs en de sector.
Met deze toekenning van de aanvraag ontstaan fondsen voor onder meer de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal, de coördinatie van dit project en promotie. KBN en diverse binnenvaartondernemingen leveren als samenwerkingspartners een directe bijdrage met kennis en een forse commitment in uren. Na de formele toekenning van de subsidie, gaat dit 4-jarige project per 1 juli 2023 officieel starten. Lopende het traject zullen wij tevens een beroep op u doen via deelname aan diverse jaarlijkse landelijke sessies om praktijkervaringen uit te wisselen met het onderwijs.
KBN is trots om samenwerkingspartner te zijn in dit project waarin we met elkaar gaan werken aan modern, toekomstbestendig en aantrekkelijk onderwijs, zowel theoretisch en praktisch, voor de binnenvaart.
Subsidieaanvraag Toekomstbestendig Beroepsonderwijs Binnenvaart is toegekend
Recente items:
Gerelateerd items
Nooddeur bij Sluis Müden biedt tijdelijke oplossing om schepen van de Moezel te krijgen
Ongeveer twaalf dagen geleden werden bij sluis Müden in de Moezel de sluisdeuren beschadigd. De eerste berichten gaven aan dat de sluis waarschijnlijk tot eind maart 2025 gestremd zou zijn. Of de reparatie van de deuren daadwerkelijk zo lang zal…
Het IWT-platform brengt knelpunten van de Europese waterweginfrastructuur in kaart
Binnenvaart en havens zijn van groot belang voor de Europese economie en het halen van klimaatdoelen. Ze bieden efficiënte transportoplossingen voor industrieën, bouw, stedelijke logistiek en consumptiegoederen. Een sterk netwerk van waterwegen is…
Het BPF Rijn- en Binnenvaart naar Pensioenfonds vervoer
Het BPF Rijn- en Binnenvaart heeft bekend gemaakt, dat de pensioenen die tot 1 januari 2025 zijn opgebouwd en pensioenen die al uitbetaald worden, overgedragen worden aan het Pensioenfonds Vervoer. In het bericht wordt ook aangegeven dat werkgevers zich…
Podcast #12: Overgangsbepalingen: voor iedereen een uitdaging
In de nieuwste aflevering van onze podcast Samen Voortvarend duiken we in een urgente kwestie: de technische voorschriften voor binnenvaartschepen. Leendert Korvink en Yorick Verheij, beleidsadviseurs op het gebied van techniek en vergroening bij KBN,…
Loontabel januari 2025
Consumentenprijsindex Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand oktober 2024 bekendgemaakt. De afgeleide CPI voor alle huishoudens (2015=100) is in de periode van april 2024 tot oktober 2024 gestegen van…
Grote impact voor binnenvaart door langdurige sluiting sluis Müden in de Moezel
Zoals u waarschijnlijk wel weet, is er afgelopen zondag een vrachtschip tegen de benedendeur van sluis Müden, de derde sluis in de Moezel gevaren. Bij het incident, dat geen gewonden opleverde, raakte de hydraulische aandrijving, de deuren en de…
Wijzigingen Risicotrajecten Rijn en Elbe
Op 5 december heeft de CCR besloten het aantal risicotrajecten op de Rijn te verminderen. Vanaf 1 juli 2025 blijven slechts twee trajecten over waarvoor een specifieke vergunning nodig is. Duitse en Franse autoriteiten zullen echter al direct stoppen met…