Een aantal maanden geleden hebben wij met alle maritieme opleidingsinstellingen, Wereld van de Binnenvaart, de ASV en ruim twintig bedrijven een subsidie hebben aangevraagd bij het Regionaal Investeringsfonds om samen bij te dragen aan toekomstbestendig beroepsonderwijs in de binnenvaart. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat de aanvraag is toegekend!
De implementatie van de Europese Richtlijn (EU 2017/2397) is aanleiding geweest om te werken aan een herziening van het Kwalificatiedossier Binnenvaart. Op basis van de richtlijn worden alle binnenvaartopleidingen in Europa geharmoniseerd. Dit lopende traject biedt de perfecte aanleiding om aansluitend de onderwijsprogramma’s op de maritieme mbo-scholen te vernieuwen. “Toekomstbestendig Beroepsonderwijs Binnenvaart” is opgericht om de strategische agenda voor de binnenvaart te vertalen in concrete gezamenlijke acties om de aansluiting te verbeteren tussen het beroepsonderwijs en de sector.
Met deze toekenning van de aanvraag ontstaan fondsen voor onder meer de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal, de coördinatie van dit project en promotie. KBN en diverse binnenvaartondernemingen leveren als samenwerkingspartners een directe bijdrage met kennis en een forse commitment in uren. Na de formele toekenning van de subsidie, gaat dit 4-jarige project per 1 juli 2023 officieel starten. Lopende het traject zullen wij tevens een beroep op u doen via deelname aan diverse jaarlijkse landelijke sessies om praktijkervaringen uit te wisselen met het onderwijs.
KBN is trots om samenwerkingspartner te zijn in dit project waarin we met elkaar gaan werken aan modern, toekomstbestendig en aantrekkelijk onderwijs, zowel theoretisch en praktisch, voor de binnenvaart.
Subsidieaanvraag Toekomstbestendig Beroepsonderwijs Binnenvaart is toegekend
Gerelateerd items
Update Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart
Met ingang van 1 januari 2025 vindt er geen nieuwe pensioenopbouw meer plaats in het pensioenfonds. De werkgever moet zorgen voor een pensioenregeling bij een andere pensioenuitvoerder. Wat gebeurt er met de pensioenen? Het bestuur van het Pensioenfonds…
Buitenlandse scheepvaartberichten via Teletekst pagina 722 verdwijnen per 1 januari 2025
Enkele maanden geleden werd aangekondigd dat de informatie over buitenlandse stremmingen op Teletekst pagina 722 zou verdwijnen. Destijds heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) zich ingezet om dit besluit terug te draaien. Het gaat vooral om…
KBN in de media: uitleg omtrent incidenten Gouwe en Borgharen
In 24 uur tijd vonden er twee grote incidenten plaats op het water. Afgelopen vrijdag 11 oktober in de ochtend kwam het bericht binnen dat er een geladen drogeladingschip in aanvaring is gekomen met de Gouwespoorbrug bij Alphen aan den Rijn. De volgende…
Podcast #10 - Binnenvaart en Gemeenten
In deze aflevering van Samen Voortvarend bespreken we de cruciale rol van de binnenvaart voor gemeenten, met een bijzondere focus op Zwijndrecht. We blikken terug op de Binnenvaartdagen en gaan in op de huidige uitdagingen waar de sector mee te maken heeft.…
NIS2 ingangsdatum: 1 juli 2025!?
De meest gestelde vraag de laatste tijd bij de supportdesk van Samen Digitaal Veilig: wanneer gaat de NIS2 in werking? Is er al meer duidelijkheid? Gelukkig kunnen we daar nu een antwoord op geven. De datum is 1 juli 2025. Dat is in ieder geval de datum…
Nieuwe aanbesteding binnenvaart lijndiensten gepubliceerd
Op 18 september 2024 is een nieuwe aanbesteding voor binnenvaart lijndiensten gepubliceerd. Deze aanbesteding biedt een kans voor binnenvaartoperators, terminals, rederijen, bevrachtingskantoren en overslagbedrijven om nieuwe ladingstromen via de binnenvaart…
Het regeerakkoord en de begroting vragen om overleg met de sector en een concrete uitwerking
Nederland moet veiliger, weerbaarder en economisch sterker worden, en stappen zetten richting klimaatneutraliteit. Vervoer over water kan een belangrijke bijdrage leveren aan bijna al deze uitdagingen. Het is essentieel om de economie en industrie draaiende te…