Als voorzitter van de ledengroep Duw- en Sleepvaart bij Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) mag ik trots vertellen over de rol die onze leden spelen. Ze vormen een diverse groep van grote en kleine ondernemingen die een groot deel van de West-Europese duwvaart vertegenwoordigen. Niet alleen vervoeren ze jaarlijks miljoenen tonnen goederen met duwbakken en -boten, ze bieden ook drijvende opslag in zeehavens – een essentieel, maar vaak onderschat onderdeel van de logistieke keten.
Wat onze sector bijzonder maakt, is de veelzijdigheid. Duwboten kunnen zowel met als zonder bakken varen, wat elke vaart uniek maakt. Sleepboten vervullen dan weer een cruciale rol bij het begeleiden van (zee)schepen. Het vakmanschap en de ervaring van onze leden zijn van onschatbare waarde, maar de uitdagingen die ze tegenkomen zijn groot.
Tijdens onze ledenbijeenkomsten – die we twee keer per jaar organiseren – bespreken we de onderwerpen die van belang zijn voor de bedrijfsvoering van de leden, waarbij ook mijn medebestuursleden en beleidsmedewerkers worden uitgenodigd. Het zijn waardevolle momenten waarin ervaringen worden gedeeld en door samenwerking en betrokkenheid van de hele vereniging kan er gezamenlijk een koers bepaald worden. Met de steun van KBN proberen we deze uitdagingen op de agenda te krijgen bij de overheid en andere partijen.
Wat speelt er?
De ledengroep bespreekt een tal van zaken en houdt zich bezig met verschillende relevante dossiers. Ik geef enkele voorbeelden om een beeld te schetsen van wat ons bezighoudt.
Bijvoorbeeld, de huidige bemanningsregelgeving lijken tekort te schieten voor de praktijk van de duwvaart. Wanneer een duwboot zonder bakken vaart, is het werk minder uitdagend en is er minder personeel nodig. Toch is het onduidelijk of de overbodige bemanning, die in deze tijd niet aan het werk is, de uren mag aangeven als rusttijd. Dit lijkt misschien een detail, maar het heeft grote gevolgen voor de efficiëntie.
Daarnaast worden schaarse ligplaatsen steeds vaker toegewezen aan andere gebruikers door havenbedrijven. Voor drijvende opslag – een cruciaal onderdeel van de logistieke keten in onze ogen – zijn voldoende plekken dicht bij overslagfaciliteiten onmisbaar.
Als werkgever heb je een plicht om te zorgen voor een veilige werkplek. Reddingsvesten zijn bijvoorbeeld vanzelfsprekend, maar het advies van de Nederlandse Arbeidsinspectie om bemanning permanent vast te maken met een harnas blijkt uit onderzoek eerder de veiligheid te verminderen. Voorschriften moeten aansluiten bij het werk aan boord, maatwerk is daarbij essentieel.
Tot slot speelt vergroening een steeds grotere rol. Klanten vragen vaker om een groen emissieprofiel, wat voor sommige leden een uitdaging is, met name in de natte aannemerij. Dit is een grote uitdaging, maar een die we niet uit de weg gaan.
De veelzijdigheid en toewijding van onze leden maken onze sector uniek. Als ledengroep blijven we werken aan oplossingen en samenwerking, zodat de duw- en sleepvaart een sterke toekomst tegemoet gaat – en daarmee ook de hele binnenvaart.
Willy Kreusch
Voorzitter Ledengroep Duw- en Sleepvaart