Zoals u waarschijnlijk wel weet, is er afgelopen zondag een vrachtschip tegen de benedendeur van sluis Müden, de derde sluis in de Moezel gevaren. Bij het incident, dat geen gewonden opleverde, raakte de hydraulische aandrijving, de deuren en de verankering van de deuren van de sluis, zwaar beschadigd. De vaarweg is daardoor volledig afgesloten en in eerste er werd verwacht dat deze pas eind maart 2025 weer in gebruik zou kunnen worden genomen. De exacte oorzaak van de aanvaring werd deze week onderzocht.
Bij het incident, dat geen gewonden opleverde, raakte de hydraulische aandrijving , de deuren en de verankering van de deuren van de sluis zwaar beschadigd. De vaarweg is daardoor volledig afgesloten en zal naar verwachting pas eind maart 2025 weer in gebruik kunnen worden genomen. De exacte oorzaak van de aanvaring wordt nog onderzocht.
Gevolgen voor de scheepvaart
Naast economische schade treft de sluiting ook de schippers en de bemanning op de schepen persoonlijk. Veel opvarenden zitten met hun schip gevangen, terwijl de kerstperiode nadert – een tijd waarin zij vaak bij hun familie willen zijn. Een deel van de getroffen schepen behoort tot leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), waaronder een schip dat bezig was met zijn eerste reis.
Acties en betrokkenheid van KBN
KBN heeft direct contact gezocht met de Mozelkommission, de vaarwegbeheerder, het Nederlandse ministerie die op haar beurt contact heeft gelegd met Duitsland, zoals Rijnvaartcommissarissen, om hun expertise en hulp aan te bieden. De vaarwegbeheerder onderzoekt hoeveel leden getroffen zijn en welke ondersteuning nodig is. Vooralsnog wordt in eerste instantie gewerkt aan een mogelijkheid om schepen uit de Moezel te krijgen. Natuurlijk zullen wij ons daarbij ook richten op vervoersmogelijkheden in het deel boven sluis Müden.
KBN zich in om zo snel mogelijk verlichting te bieden aan de vastzittende schepen en de sector op de hoogte te houden van ontwikkelingen. Zo worden de laatste ontwikkelingen gedeeld in de WhatsApp community, deze is enkel beschikbaar voor onze leden.
Laatste update
Gisteren, woensdag 11 december, is het interne crisisteam van de WSA (de waterwegbeheerder) het eens geworden over belangrijke punten voor de volgende stappen in de afhandeling van de perikelen rondom sluis Müden. De belangrijkste punten zijn het lichten van de beschadigde deuren en de mogelijkheid om de schepen die op de Moezel boven Müden “vastzitten” toch nog weg te gaan krijgen.
Zodra de inspectie in het onderwatergedeelte van de sluis is afgerond, zal er worden geprobeerd de sluisdeur zo snel mogelijk te bergen. Daartoe is gisteravond een grote mobiele kraan ter plaatse gebracht. Vanmorgen wordt deze kraan klaargezet voor de berging. Afhankelijk van hoelang het duurt om de kraan op te stellen, zullen de beschadigde deuren vandaag of morgen worden vastgemaakt en opgetild.
Zodra beide deuren uit de sluis zijn, wordt de sluiskolk leeggepompt en kan de schade aan de vaste structuur in het gebied van de beneden deur worden beoordeeld.
Tegelijkertijd is de WSA druk bezig om een manier te vinden om de schepen die stroomopwaarts van Müden aan de Moezel en Saar “opgesloten” zitten, in het gebied benedenstrooms Müden te krijgen. Dit is uiteraard alleen mogelijk via de beschadigde sluiskolk. Hiervoor is een concept ontwikkeld dat de komende dagen nog moet worden aangepast en verfijnd. De structurele voorbereidingen voor de uitvoering zijn al in volle gang. Het doel is om tegen het einde van het jaar zoveel mogelijk schepen in beneden de sluis te krijgen, zodat ze hun weg richting de Rijn kunnen vervolgen.
Om vaart te maken is de WSA 24/7 aan het werk.
Media
Door de grote impact van dit incident, is KBN veel benaderd door media. Een voorbeeld hiervan is BNR nieuwsradio, waarin voorzitter Ad Koppejan op woensdagochtend 11 december zijn zorgen uitte en de impact toelichtte. Dit radio-optreden is hier te beluisteren.