KBN Nieuwsbrief 2023 - 32

24 augustus 2023

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





24 augustus 2023 - Nr. 32

Nieuws & Updates

  1. KBN zet binnenvaart voor de verkiezingen op de kaart
  2. Nieuwe adresgegevens KBN
  3. Vervangen van een lichtmatroos
  4. Belastingvoordeel voor verduurzaming binnenvaart
  5. Interessante leestips
  6. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Verkiezingen 2023

KBN zet binnenvaart voor de verkiezingen op de kaart

In aanloop naar de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 22 november heeft KBN de afgelopen weken bij de politieke partijen gelobbyd voor het belang van de binnenvaart in hun verkiezingsprogramma’s.

Verkiezingsprogramma’s zijn vaak de basis voor een regeerakkoord en KBN wil ook daarin graag aandacht voor vervoer over water.
  • De belangrijkste aangedragen punten zijn dat de binnenvaart een derde van alle goederen in Nederland vervoert, waar een groot aantal (familie)bedrijven bij betrokken zijn. Voor vervoer over water ligt er een mooie toekomst, binnenvaart is energiezuinig en op het water is nog ruimte genoeg. Ook de Europese commissie ziet graag dat er meer vervoer van de weg naar het water gaat. Goederenvervoer over water moet dus verder worden gestimuleerd.
  • Een landelijk netwerk aan overslaglocaties voor containers en bulk moet het mogelijk maken om meer goederen via een combinatie van water en weg te vervoeren. Innovatieve vervoersconcepten voor stadslogistiek en voor kleine vaarwegen moeten gesimuleerd worden. Verladers hebben in de modal shift een doorslaggevende rol en moeten actief betrokken worden.
  • Er moet daarnaast geïnvesteerd worden in onderhoud van vaarwegen, bruggen en sluizen om onverwachte stremmingen door storingen terug te brengen en de binnenvaart op een betrouwbare manier goederen tijdig bij de klant te kunnen laten afleveren. De capaciteit van vaarwegen en sluizen moet waar nodig worden aangepast en de bediening van sluizen en bruggen moet gegarandeerd zijn.
  • Op klein vaarwater vormt het schip een goed alternatief voor vervoer over de weg. Het beleid moet er op gericht zijn dat kleine schepen worden behouden en een goede boterham moeten kunnen verdienen. Eisen aan de uitstoot van bestaande scheepsmotoren en nieuwe technische eisen aan schepen mogen niet leiden tot bedrijfsbeëindiging en een omgekeerde modal shift.
  • Binnenvaartondernemers moeten gebruik kunnen maken van Europese en nationale stimuleringsregelingen om hun bestaande schepen de komende tijd klimaatneutraal te maken. Verladers en binnenvaartondernemers moeten hier samen aan werken.
De verwachting is dat de politieke partijen in september hun verkiezingsprogramma’s bekend maken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter Schaberg

Naar boven

 

Nieuwe adresgegevens

Vorige week heeft u kunnen lezen dat KBN is ingetrokken in het nieuwe kantoor in Zwijndrecht. Door deze verhuizing zijn de contactgegevens (deels)gewijzigd. Graag de volgende contactgegevens voor KBN gebruiken:

Scheepmakerij 330
3331 MC Zwijndrecht
078 782 05 65
info@binnenvaart.nl
 

Arbeidsmarkt

Vervangen van een lichtmatroos

In het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP) wat is ingegaan per 1 april 2023 wordt in artikel 3.02 lid 2 aangegeven in welke functie de houder van een kwalificatiecertificaat mag varen. Dit houdt in, dat men altijd in een lagere functie kan worden ingezet.

De enige uitzondering hierop is de lichtmatroos. De lichtmatroos is de ‘opleidingsplek’ aan boord, die niet mag worden vervangen door iemand, die al in het bezit is van een kwalificatiecertificaat.

Dit betekent dat de schipper wel kan worden ingezet als stuurman, volmatroos of deksman. Dat kan betekenen, dat door deze toevoeging in het RSP het lijkt of dan niet meer kan worden gevaren in A1 / S2, omdat daar is aangegeven dat de lichtmatroos niet mag worden vervangen door een deksman.
Echter net als bij het kwalificatiecertificaat is het ook mogelijk om de technische standaard aan te passen naar lager niveau, dus van S2 naar S1. Op die manier zijn er dan wel mogelijkheden om zonder lichtmatroos te varen.

Bijvoorbeeld in de tabel voor motorschepen (art. 19.02) door in A1 / S1 te varen met de bemanningssamenstelling schipper, stuurman, matroos. Hier zouden deze functies door 3 schippers kunnen worden ingevuld, waarbij er dan 1 als stuurman werkt en 1 als matroos. Dit kan ook zo worden toegepast voor A2 (naar A2/S1) en B (naar B/S1).

Uiteraard is het van belang dat in het vaartijdenboek wel de juiste benaming wordt gekozen voor de functie waarin wordt gevaren. De inzet van een schipper als lichtmatroos is niet toegestaan en als dit bij een controle wel zo is vermeld in het vaartijdenboek kan dit bij een controle een fikse boete opleveren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders

Naar boven

 

Vergroening

Belastingvoordeel voor verduurzaming binnenvaart

Het verduurzamen van de binnenvaart kost geld. De overheid stimuleert milieuvriendelijke investeringen via de fiscale regelingen Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Denk bijvoorbeeld aan investeringen in technieken voor elektrificatie en het tegengaan van verontreinigingen. 
 
Het belastingvoordeel kan met de MIA\Vamil netto oplopen tot ruim 14% van het investeringsbedrag.

Milieulijst 2023
In aanmerking komen voor belastingvoordeel? Kijk dan of uw investering op de milieulijst staat en voldoet aan de daarin gestelde eisen. Mogelijke investeringen voor de binnenvaart zijn:
  • een elektrische scheepsaandrijving- bedrijfsmiddel: A 3322;
  • een walstroomaansluiting aan boord van een binnenschip - bedrijfsmiddel: G 3390;
  • een biologische waterzuiveringsinstallatie - bedrijfsmiddel: B 3340;
  • een systeem voor het voorkomen of verwijderen van aangroei
    bedrijfsmiddel: B 3332 / F 3333;
  • een ontgassingsinstallatie voor transportcontainers of scheepstanks
    bedrijfsmiddel: F 3365 / F 3366.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van Rijkdienst voor Ondernemend Nederland

Naar boven

 

Interessante leestips

 

AGENDA

  • 21 t/m 25 augustus - ADN Safety Committee in Genève
  • 28 t/m 30 augustus - Werkgroep RP Straatsburg
  • 29 augustus - Presentatie/herijking concept Goederenvervoeragenda (IenW)
  • 12 september - Werkgroep IEN in Straatsburg
  • 16 september - CBOB: Binnenvaart Ontmoetingsdag
  • 18 september - CESNI/QM
  • 20 september - CESNI/QP/Crew
  • 21 september - CESNI/QP
  • 21 September - 3rd Industry Safety Day Platform Zero Incidents
  • 5 en 6 oktober - IVR 10e Colloquium Wenen
  • 13 oktober - CASS
  • 24 en 26 oktober - Werkgroep CDNI/G in Straatsburg

Naar boven

Gerelateerd items