KBN Nieuwsbrief 2024 - 14

11 april 2024

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





11 april 2024 - Nr. 14

Nieuws & Updates

  1. Namens de voorzitter - KBN bestaat twee jaar
  2. Weet u al wat CSRD is?
  3. KBN-Spreekuur 'Kanaal 330' - Hardheidsclausule
  4. Uitnodiging - Kennissessie op 28 mei 2024
  5. Nautische Technische berichten
  6. Vragen evalutie Havengelden Antwerpen
  7. Onderzoek elektrificatie van de binnenvaart
  8. Interessante leestip
  9. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Namens de voorzitter

KBN bestaat twee jaar

Afgelopen zondag waren we jarig. We zijn als Koninklijke Binnenvaart Nederland twee jaar geworden. Het was een hele bevalling: de fusie twee jaar geleden van BLN en CBRB. Een enorme prestatie van iedereen die daarbij betrokken was. Het heeft ook iets moois opgeleverd: Koninklijke Binnenvaart Nederland. Na diverse pogingen is het dan toch gelukt om de krachten te bundelen tot één sterke belangenbehartiger voor de binnenvaartsector die met één stem naar buiten treedt.
 
Zoals dat met tweejarigen gaat, het is vallen en opstaan en nog veel leren. Zo is het ook met onze vereniging. Na een intensief en langdurig traject van samenvoeging, zijn we momenteel bezig met het wegwerken van de laatste open eindjes van de fusie. Ik zie bij ons op het kantoor in Zwijndrecht, dat onder de medewerkers van KBN steeds meer het gevoel heerst van bij elkaar horen en één organisatie zijn. Binnen de verschillende ledengroepen gaat het ook de goede kant op. Zo hadden we onlangs op kantoor een goede bijeenkomst met de regio coördinatoren en de afdelingsbestuurders van Schippers Vereniging Schuttevaer. Het verder ontwikkelen en naar elkaar toegroeien als organisatie is een proces dat zorgvuldigheid en toewijding vereist. We zijn dankbaar voor uw geduld en steun gedurende deze tijd.
 
Ondanks deze uitdagingen hebben we met elkaar in de afgelopen maanden onvermoeibaar doorgewerkt aan alle belangrijke dossiers die onze branche raken. Tegelijkertijd zijn we ook aan het bouwen aan een sterke toekomst voor de binnenvaartsector.
 
Eén van onze eerste prioriteiten is het verder versterken van onze vereniging, ledenwerving en het werken aan een nog betere dienstverlening voor onze leden. Eén van de middelen die we daarvoor inzetten is een ledenonderzoek. Meer informatie over dit ledenonderzoek binnenkort in de nieuwsbrief.
 
Namens het hele team van KBN wil ik u bedanken voor uw voortdurende steun en betrokkenheid bij onze organisatie. Samen zetten we ons in voor een bloeiende en duurzame toekomst voor de binnenvaart.
Met vriendelijke groet,

Ad Koppejan
Voorzitter KBN

Naar boven

 

Corporate Sustainability Reporting Directive

Weet u al wat CSRD is?

Zoals u misschien uit de media vernomen heeft, komt er een Europese richtlijn aan die grotere ondernemingen verplicht om te rapporteren over niet-financiële informatie. Deze richtlijn, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), is van toepassing op alle sectoren in de economie en dus niet alleen op de binnenvaart.

Vanaf 2025 moeten grotere bedrijven gaan rapporteren over maatschappelijke thema’s die raken aan hun bedrijfsvoering. Grote bedrijven zijn bedrijven die voldoen aan twee van de volgende drie kenmerken:
  • >50 miljoen omzet
  • >250 medewerkers
  • >25 miljoen activa in bezit.
De thema’s variëren per bedrijf en kunnen betrekking hebben op zaken als klimaatverandering, de uitstoot van broeikasgassen, luchtverontreiniging, watervervuiling, duurzaam materiaalgebruik, veilige werkomstandigheden, gelijke beloning voor mannen en vrouwen en persoonlijke ontwikkeling. Niet alle thema’s zijn voor elk bedrijf relevant.

Volgens de European Sustainability Reporting Standards (ESRS) moet eerst via een uitgebreide stakeholdersanalyse worden bepaald welke thema’s materieel zijn voor de organisatie. Dit is een belangrijke stap die alle rapportage-plichtige bedrijven moeten doorlopen. Zodra vastgesteld is welke thema’s materieel zijn, moeten er KPI’s worden vastgesteld en moet hierover cijfermatig worden gerapporteerd. Deze gegevens zullen al vanaf 1 januari 2025 binnen de organisatie vastgelegd moeten worden. De rapportage heeft betrekking op de gehele waardeketen, wat ook inzicht in de prestaties van toeleveranciers vereist. Dit leidt ertoe dat veel bedrijven die zelf niet rapportage-plichtig zijn, door hun opdrachtgevers worden gevraagd om gegevens aan te leveren, de zogenaamde scope 3 verplichting. Mogelijk heeft u zelf al de eerste vragen gekregen vanuit bevrachters en/of opdrachtgevers over uw brandstofverbruik, CO2 footprint of andere onderwerpen.

Inzet KBN
Gezien de onbekendheid en complexiteit van de richtlijn verwachten we dat dit binnen de sector nogal wat vragen op kan roepen. Daarom zal het KBN-spreekuur Kanaal 330 op maandag 29 april 2024 hieraan worden toegewijd. Ook is er vorige week al een vragenlijst uitgezet onder grotere leden van KBN die mogelijk onder deze richtlijn vallen. We horen graag welke behoefte er bestaat, zijnde het op informatieverstrekking of begeleiding

Mochten we toen leden gemist hebben, hierbij de oproep om uw contactgegevens te delen met Yorick Verheij, dan zal ook u deze vragenlijst (<3 min). toegestuurd krijgen. We zijn bij KBN ook bezig om een algemene informatiesessie te organiseren over CSRD, om te helpen met de voorbereiding op mogelijke vragen voor de binnenvaartsector. Dit is overigens een uitgestreken kans voor de binnenvaart om aan te tonen wat voor groene transportprestaties zij jaar op jaar weer leveren!
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yorick Verheij

Naar boven

 

KBN-Spreekuur: stel uw vragen!

Kanaal 330: hardheidsclausule

Op maandag 15 april staat het volgende spreekuur gepland, dit keer over de hardheidsclausule. Tijdens dit spreekuur zal onze beleidsadviseur Leendert Korvink uw vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

De laatste tijd ontvangen wij veel vragen over de overgangsbepalingen met betrekking tot technische voorschriften en de bijbehorende hardheidsclausule. Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft op dit moment meer dan twintig schepen bezocht om leden te helpen bij het toetsen op de hardheidsclausule. 

Deze praktijkervaring heeft ons waardevolle inzichten opgeleverd die we graag met u delen. We begrijpen dat de technische voorschriften voor binnenschepen complex kunnen zijn en dat de bijbehorende aanpassingen soms lastig uitvoerbaar zijn en hoge kosten met zich meebrengen.

Heeft u vragen over de overgangsbepalingen, hardheidsclausule en technische voorschriften? Kom dan op 15 april naar ons digitaal spreekuur, Kanaal 330. Leendert beantwoordt graag al uw vragen. Heeft u op dit moment geen vragen, maar bent u wel geïnteresseerd in het onderwerp dat besproken wordt? Dan bent u welkom om het spreekuur bij te wonen, wel wordt dan van u gevraagd om camera en geluid uit te zetten.

Details over deelname
maandag 15 april
11.00 uur tot 12.00 uur
Klik hier voor deelname

Uw bijdrage
Heeft u andere onderwerpen die u graag wilt bespreken? Laat het ons weten via communicatie@binnenvaart.nl. We horen graag van u!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leendert Korvink

Naar boven

 

Meld u nu aan

Uitnodiging kennissesie 28 mei 2024

Tijdens Maritime Industry in Gorinchem, die plaatsvindt van 28 tot 30 mei, organiseert Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een kennissessie. In de ochtend van dinsdag 28 mei van 9.00 t/m 13.00 uur zullen sprekers van KBN en andere organisaties belangrijke onderwerpen bespreken die relevant zijn voor de binnenvaartsector.

U kunt zich hier nu aanmelden voor deze ochtend! 

Inhoudelijke programma
  • Eerst zal Leendert Korvink, beleidsadviseur Techniek en Vergroening, het hebben over de stand van zaken omtrent de hardheidsclausule. Korvink is de afgelopen tijd regelmatig op schepen geweest om te helpen met het aanvragen van deze clausule.
  • Martin Quispel, senior expert projectmanager van IN-CITE (voorheen werkzaam bij EICB), komt spreken over onderwerpen met betrekking tot vergroening: RED III en ETS2. Eerder heeft Quispel op de Algemene Vergadering over dit onderwerp verteld, wat vragen opriep. Daarom is besloten om hem opnieuw uit te nodigen om dit belangrijke onderwerp nader toe te lichten.
  • Net als vele andere sectoren heeft ook de binnenvaart te maken van personeelstekorten. Personeelstekorten kunnen ook de veiligheid aan boord van schepen in gevaar brengen. Maurits van der Linde, beleidsadviseur Veiligheid en Gevaarlijke Stoffen, zal hierover meer vertellen.
Algemene informatie
U bent welkom in congreszaal 2 waar deze kennissessie zal plaatsvinden.
  • 9.00 - 9.30: inloop
  • 9.30 - 12.30: inhoudelijk programma
  • 12:30: lunch
Adresgegevens
Evenementenhal Gorinchem
Franklinweg 2
4207 HZ Gorinchem

Bezoek de beurs
Na deze kennissessies kunt u de Maritime Industry bezoeken. KBN is ook dit jaar weer te vinden op de beurs, bij stand F143. Daar zult u ook IN-CITE vinden, waarmee KBN dit jaar samen optrekt als het Binnenvaarthuis.
Meld u hier aan voor deze kennissessie
 

Nautisch technische berichten

Werkzaamheden Kruithuisbrug

De provincie Zuid-Holland voert om de 15 jaar groot onderhoud uit aan elke brug. De Kruithuisbrug is in 2024 aan de beurt. Dit onderhoud aan de brug bestaat onder andere uit het vernieuwen van de brugaandrijving, elektrotechnische installatie en bediening. Ook wordt de brug compleet geverfd. Daarnaast worden de brugcamera’s en de bedienkasten van de bruggen vervangen en op een betere plek geplaatst. Het autoverkeer ondervindt tijdens het onderhoud daar hinder van. In dit bericht beperken wij ons tot de hinder voor het scheepvaartverkeer.

Beroeps- en recreatievaart
Vanaf 6 mei kan de brug niet meer bediend worden. Er geldt een hoogtebeperking van 5 meter 40. Schepen die een lagere hoogte hebben kunnen onder het gedeelte van de brug doorvaren waar niet gewerkt wordt. Deze doorvaart hoogte is gelijk aan de Giesenbrug te Rotterdam. De brugbediening start weer op maandag 26 augustus om 06.00 uur. De provincie zorgt voor berichten over de stremmingen en doorvaart. Tijdens de stremming van het beweegbare gedeelte moet alle binnenvaart onder het vaste gedeelte doorvaren.

Direct daarna is de opstapwal van Delftse Studenten Roeivereniging proteus-Eretes. U wordt vriendelijk verzocht hier rekening mee te houden en golfslag zoveel mogelijk te beperken zodat alle vaarweggebruikers veilig gebruik kunnen maken van de Delftse Schie.

Asielschip in overnachtingshaven 's-Gravendeel

Eind maart werd medegedeeld dat de gemeente Hoeksche Waard de opgave heeft gekregen van het COA om een asielschip binnen haar gemeentegrenzen te plaatsen. Via Rijkswaterstaat werd KBN op de hoogte gesteld van deze plannen. Daarbij werd medegedeeld dat dit schip mogelijk een plaats zou gaan krijgen in de overnachtingshaven ’s-Gravendeel.

De haven van ’s-Gravendeel is per definitie bedoeld voor de binnenvaart die aan haar vaar- en rusttijden moet kunnen voldoen. KBN heeft dit dan ook kenbaar gemaakt en hebben een aantal alternatieven aangedragen. Inmiddels is gesproken met de veiligheidsregio en andere partijen en is duidelijk geworden dat de door ons aangedragen alternatieven als niet geschikt zijn gekwalificeerd. Het asielschip zal dus in de overnachtingshaven van ’s-Gravendeel komen te liggen.

Het asielschip zal maximaal in het zuiden van de haven worden neergelegd, daar waar nu de calamiteitensteiger ligt. Hierdoor zal er minimale afbreuk worden gedaan aan de ligplaatsen voor de binnenvaart. Het schip zal maximaal tot 31 december 2024 blijven liggen. KBN zal toezien op naleving van deze afspraak. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van het asielcentrum.

Tijdens gesprekken heeft KBN aangegeven dat er minimaal twee gelijkwaardige alternatieve plaatsen met gelijkwaardige faciliteiten beschikbaar moeten worden gesteld. Hier is wel gehoor aan gegeven. Er zullen twee ligplaatsen ter beschikking worden gesteld in de Dutch Harbour. Het beheer van deze plaatsen zal de verantwoordelijkheid worden van Rijkswaterstaat. Over andere faciliteiten zoals afloopmogelijkheden, huisbuilafgifte en walstroom wordt nog gepraat met Rijkswaterstaat.

Herstel stuw Borgharen

Mourik Infra voert in opdracht van Rijkswaterstaat herstelwerkzaamheden uit aan stuw Borgharen, waaronder het aanpassen van bodembescherming en scheepvaartopeningen.

De herstelwerkzaamheden zijn gestart op 9 april en omvatten het herstel van beschadigde bodembescherming aan de zuidkant van de stuw, gevolgd door de aanleg van een tijdelijke kering met grote zakken gevuld met grind. De werkzaamheden zullen geen hinder veroorzaken voor de scheepvaart, maar omwonenden kunnen geluidsoverlast ervaren gedurende ongeveer twee weken. Het doel is om de schade voor aanvang van het hoogwaterseizoen volledig te herstellen. 

‌Lees hier het persbericht van Rijkswaterstaat.

Stremmingen Ramsdiep en Ramsgeul Noord

Het heeft langer geduurd dan de bedoeling was. Er zullen stremmingen plaatsvinden bij Ramsdiep en Ramsgeul-Noord. In de zomer gaat de werkzaamheden aan de stormvloedkering Ramspol beginnen.

KBN is op de hoogte van de impact. Zo heeft KBN gesprekken gevoerd. Niet als de wensen zijn gehonoreerd, maar de weken zijn in ieder geval teruggebracht van drie weken naar 7 of 8 werkdagen. Hieronder de definitieve planning:

Ramsgeul-Noord :

  • Maandag 24 juni tot en met vrijdag 28 juni 2024 van 07:00u tot 19:30u stremming.
  • Donderdag 11 juli tot en met vrijdag 12 juli 2024 van 07:00 tot 19:30 u stremming.

De recreatievaart kan in deze periode via het Ramsdiep varen.

Ramsdiep :

  • Maandag 1 juli tot en met vrijdag 5 juli 2024 van 07:00u tot 18:00u gestremd
  • Maandag 8 juli tot en met woensdag 10 juli 2024 van 07:00u tot 18:00u gestremd.

Omvaren is mogelijk via het Zwolle-IJsselkanaal en de Spooldersluis. Recreatievaart kleiner dan 20 meter en met doorvaarthoogte lager dan 9 meter kan via Ramsgeul-Noord varen.

Tijdens de werkzaamheden is scheepvaartbegeleiding aanwezig.

Voorbereiding groot onderhoud sluis Bosscherveld

Rijkswaterstaat bereidt groot onderhoud aan sluis Bosscherveld voor. RWS heeft een BAS-bericht uitgestuurd over de ontwikkelingen. Helaas is veel nog onduidelijk. RWS heeft het volgende erover vermeld:

”Het is duidelijk dat sluis Bosscherveld groot onderhoud nodig heeft. Maar wat we precies gaan doen is nog niet duidelijk. Zodra we dat weten, is bijvoorbeeld ook duidelijk welk materiaal besteld moet worden en wat de levertijden daarvan zijn. Als we alle informatie op een rijtje hebben, kunnen we ook een planning maken. Als we meer duidelijkheid hebben, willen wij dit graag met u delen. Zeker omdat het om een langdurige stremming gaat. Mocht u daarvoor liever een ander mailadres opgeven, laat het ons dan weten via sluisbosscherveld@rws.nl. Ook als u geen informatie wilt kunt u dat daar doorgeven. Als u geen wijziging doorgeeft krijgt u op dit mailadres een nieuwe mail zodra we informatie voor u hebben.” 

KBN probeert u zo goed mogelijk op de hoogte te houden van eventuele ontwikkelingen.
 

Start werken Kanaaltunnels en passageplanning

Binnenkort zullen de werkzaamheden aan de kanaaltunnels van start gaan als onderdeel van de Oosterweelverbinding. Dit zal leiden tot aanzienlijke vernauwing van de vaarweg, waardoor er alleen alternerend scheepvaartverkeer mogelijk zal zijn op het Albertkanaal ter hoogte van de werklocaties. Om een soepele en veilige doorvaart te garanderen, zal vanaf het begin van de werkzaamheden het gebruik van een passageplanning worden ingevoerd.

Vanaf dat moment moeten binnenvaartschepen zich melden om de werfzone te kunnen passeren. De passageplanners zullen op basis van deze meldingen een planning opstellen. Vaarweggebruikers kunnen de planning voor de komende drie uur raadplegen via APICS Barge. In drukke periodes wordt er gewerkt met een beurtregeling.

Een passage kan worden aangevraagd op drie verschillende manieren:

  • Digitaal via APICS Barge (tot 24 uur van tevoren)
  • Via VHF kanaal 10
  • Telefonisch via +32 3 229 72 31
Voor meer informatie over deze bovenstaande beirchten, kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg en Geert Snoeij

Naar boven

 

Evaluatie - vragen voor u

Havengelden Antwerpen

Binnenkort is er een eerste evaluatie tussen KBV (Koepel Binnenvaart Vlaanderen) en Port of Antwerp. Naar aanleiding en ten behoeve van die evaluatie een paar korte vragen aan u.

De verwachting was dat er meer gebruikers van het jaarabonnement zouden zijn. Tot nu toe zijn dat er maar ongeveer 35. De vraag aan de gebruikers is dan ook, zouden er andere perioden voor het abonnement in aanmerking moeten komen. Aan u ook die vraag zodat wij dit kunnen meegeven aan de KBV.
 
Nu is het alleen mogelijk een abonnement af te nemen voor de periode van één jaar. Is er behoefte aan een abonnementsvorm voor een periode van:
  1. 3 maanden, kwartaal abonnement
  2. 6 maanden, halfjaar abonnement of
  3. Een andere periode waarvoor een abonnement kan worden afgesloten (staffelsysteem).
Daarnaast kan een milieukorting worden verkregen op basis van het hebben van het “Green Award” systeem. 
Daarover de vraag: zijn er nog meer certificaten op basis waarvan een korting zou moeten kunnen worden gegeven?
 
En tot slot de vraag, in relatie tot de inname van drinkwater. Zijn er drinkwater inname punten in Antwerpen waar het aantal kuub’s omhoog kan voor de inname naar bijvoorbeeld 20 à 30 kuub per uur. Zo ja, waar?
Stuur uw reactie op deze vragen naar Leny van Toorenburg

Naar boven

 

Vragenlijst voor onderzoek

Onderzoek naar elektrificatie van de binnenvaart

Vanuit de Refit Alliantie worden deelnemers gezocht voor het onderzoek “De elektrificatie van de binnenvaart”. Voor dit onderzoek is er een vragenlijst gemaakt. Hierin wordt u bevraagd over uw mening over verduurzaming van de binnenvaart. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten.

Wie kan deelnemen?

  • Je bent minimaal 18 jaar
  • Je bent een binnenvaartschipper
  • Je spreekt vloeiend Nederlands
Klik hier om de vragenlijst in te vullen
Voor meer informatie kan je contact opnemen met Mirte Nederlof (onderzoeker vanuit de Radboud Universiteit).

Naar boven

 

Interessante leestip

 

AGENDA

  • 14 mei - CESNI/QP/QM Tijdelijke werkgroep voor kwaliteitsmanagement
  • 15 - 17 meiIVR Congres 2024
  • 22 mei - CESNI/QP/Crew Tijdelijke werkgroep voor bemanningsvoorschriften
  • 23 mei -  CESNI/QP Werkgroep voor beroepskwalificaties
  • 28 mei - Kennissessie KBN bij Maritime Industry
  • 28 - 30 mei - Maritime Industry 2024
  • 1 juni -  Jaarvergadering Ledengroep Zand- en Grindvaart
  • 15 juni - CBOB Algemene Vergadering
  • 18 - 19 juni - CESNI/PT Werkgroep voor technische voorschriften voor binnenschepen
  • 21 juni - Algemene Vergadering KBN

Naar boven

Gerelateerd items