KBN Nieuwsbrief 2024 - 15

18 april 2024

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





18 april 2024 - Nr. 15

Nieuws & Updates

  1. Riviercruisehalvering Amsterdam; standpunt KBN
  2. Demissionaire regering komt met klimaatmaatregelen die ook de binnenvaart raken
  3. Save the date: Kennissessie KBN bij Maritime Industry
  4. KBN in de media
  5. Kanaal 330 over CSRD
  6. Stakeholdercongres PZI op beurs Maritime Industry
  7. Nautisch Technische berichten
    1. Onderhoud sluis Wilhelminakanaal bij Tilburg
    2. Stand van zaken overlaatdam Bosscherveld
  8. Online workshop labeling EBU
  9. Benadering van de binnenvaart vanuit verschillende perspectieven
  10. WhatsApp Community - meld u aan!
  11. Interessante leestips
  12. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Maatregelen tegen overtoerisme in Amsterdam

Riviercruisehalvering Amsterdam; standpunt KBN

Afgelopen dinsdag heeft Gemeente Amsterdam naar buiten gebracht dat de gemeente het aantal riviercruises wilt halveren, dit wordt als één van de maatregelen gezien om over toerisme tegen te gaan. Het college heeft het voorstel gedaan om vanaf 2028 alleen nog maar de 1150 duurzaamste riviercruises te laten aanmeren. Er is nog geen definitief besluit genomen op het voorstel van het college, dit zal in mei worden besloten.

Wethouder Hester van Buren zei het volgende hierover: “De balans in de stad moet beter: voor de leefbaarheid van bewoners en voor het klimaat. Riviercruise draagt bij aan de drukte en uitstoot in de stad, met toeristen, overnachtingen, busbewegingen en bevoorradingsverkeer. Ik ben dan ook tevreden dat het gelukt is om in overleg met het Havenbedrijf en Cruiseport Amsterdam te komen tot een voorstel voor gefaseerde halvering van het aantal riviercruises. Uit onderzoek is gebleken dat een halvering van het aantal riviercruiseschepen bijdraagt aan een leefbare, schone en gezonde stad.”

Standpunt KBN
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) begrijpt dat er maatregelen moeten worden genomen om het toerisme in Amsterdam terug te dringen. Maar het voornemen dat het aantal riviercruiseschepen voor de helft verminderd moet worden, komt als een verassing. Zo is er ook geen overleg geweest met de sector. Daarnaast vindt KBN dat de gemeente Amsterdam een maatregel neemt die de sector disproportioneel zal raken, en die tot nauwelijks effect zullen leiden voor de gemeente Amsterdam.

De halvering van het aantal riviercruises betekent namelijk een enorme impact op de sector maar heeft maar een heel klein effect op het aantal toeristen in Amsterdam (iets meer dan 1%). Daarnaast heeft het onderzoek Economische Impact Riviercruise, uitgevoerd in 2017 door Decisio in opdracht van Amsterdam Cruise Port laten zien dat deze branche een economisch belangrijke bijdrage levert, zowel in inkomsten als in werkgelegenheid.

Ook zal het weren van riviercruiseschepen uit Amsterdam niet leiden tot minder bezoekers, maar eerder tot een verschuiving naar andere vormen van individueel reizen. Toch blijft Amsterdam een populaire bestemming voor veel toeristen, waardoor voor of na de cruise alsnog naar Amsterdam gereisd en overnacht wordt.

Het beperken van deze unieke vorm van vervoer en verblijf baart zorgen, vooral omdat het zonder overleg gebeurt en zonder verdere stappen om andere overnachtingen te verminderen. Dit roept vragen op over waarom deze vervoersstroom zo zwaar wordt getroffen en welke andere stromen in de toekomst eenzelfde behandeling kunnen verwachten, zonder te kijken naar alternatieven zoals een betere spreiding.

Strategie
Dit voorstel werd dinsdag 16 april besproken tijdens de collegevergadering van de gemeente Amsterdam. KBN was hierbij aanwezig en heeft de bovenstaande standpunten toegelicht. Bovendien werkt KBN aan een strategie om deze standpunten effectief over te brengen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders.

Naar boven

Voorjaarsnota

Demissionaire regering komt met klimaatmaatregelen die ook de binnenvaart raken

“Van ETS wordt de binnenvaart niet groener, van bijmengen trouwens wel.”

Deze week heeft de regering in het kader van de voorjaarsnota (aangepaste begroting) een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met klimaatmaatregelen. Een paar dingen vallen daarin op.


Er is besloten alle sectoren in Nederland onder het Europese Emissie handelssysteem (ETS) te brengen, dus ook de binnenvaart. Vooralsnog was de ETS-verplichting alleen voor grote bedrijven. Door de ETS-verplichting moeten de brandstofleveranciers een afdracht doen over de fossiele brandstof die zij leveren. Die kosten zullen aan de klant worden doorberekend. Op basis van de huidige verwachtingen zal het dan voor de binnenvaart vanaf 2026 gaan om een bedrag van circa 130 euro per kuub gasolie.

Daarnaast is de regering van plan om de binnenvaart ook onder de Europese RED-III verplichting te brengen. Op grond van die verplichting moeten de brandstofleveranciers de CO2-uitstoot verlagen door componenten hernieuwbare energie (FAME/HVO) aan de bunkerbrandstof toe te voegen. Hoe dat ingevuld gaat worden is nog niet duidelijk. Een eerste inschatting van de mogelijke meerkosten door deze maatregel kwam uit op circa 80 euro per m3 gasolie.

Er wordt niet langer wordt gestuurd op het halen van de klimaatdoelstellingen met een verplicht label voor de binnenvaart. Deze maatregel is juridisch niet uitvoerbaar. Als alternatief kiest het kabinet voor 14,5% CO2-reductie (in 2030) voor binnenvaart met de implementatie van RED-III.

Zienswijze KBN over labelsysteem
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is nooit erg enthousiast geweest over het huidige (motoren)label. Alleen met een nog uit te werken label op basis van de uitstoot per tonkilometer kunnen verladers goede keuzes maken.

In de voorjaarsnota is ook te lezen dat om het gebruik van waterstof in de binnenvaart te stimuleren onder voorwaarden, zoals het voor de binnenvaart verplichten van de ETS de komende jaren, circa 75 miljoen beschikbaar is. Daarnaast is te lezen dat, onder de zelfde voorwaarden, er een meer algemeen binnenvaartvergroeningsfonds van 165 miljoen komt. De invulling daarvan moet nog worden uitgewerkt.

KBN heeft zich gecommitteerd aan de vermindering van de CO2-uitstoot door de binnenvaart en de doelen voor 2030 en 2050. Dat is een lastige en voor veel ondernemers zware opgaaf. Nieuwe technieken zoals waterstof en batterijtechniek moeten daar in 2050 een belangrijke rol in spelen en ook voor bepaalde schepen of deelmarkten zal brandstof uit hernieuwbare energie een rol blijven spelen. De komende jaren zal duidelijk moeten worden welke technieken daarvoor in de binnenvaart goed te gebruiken zijn. Dat kan niet zonder subsidies en KBN is dan ook blij dat er daarvoor fondsen beschikbaar zijn en blijven.

Absoluut niet blij is KBN met maatregelen die kostprijsverhogend werken en geen directe bijdrage leveren aan de vergroening. Zo wordt de binnenvaart van ETS niet groener, maar wel duurder.

Om de doelstellingen voor 2030 te halen zal naast het in de vaart brengen van zoveel mogelijk emissie vrije schepen, de bestaande vloot met de bestaande aandrijvingen (motoren) moeten gaan bijmengen. Veel andere keus is er nog niet. Ook dat bijmengen gaat geld kosten. Met de voorgestelde RED-III verplichting halen we de doelstelling voor 2030 trouwens niet. Dan moeten we het bijmengpercentage echt fors verhogen. De kosten zullen dan verder oplopen. Voor de binnenvaart al met al duur genoeg.

KBN zal bij de overheid dan ook blijven inzetten op het voorkomen van een stapeling van maatregelen die geen directe vergroeningsbijdrage leveren zoals de nu voorgestelde ETS en de eerder aangekondigde beëindiging van de accijnsvrijstelling op de gasolie. Wat we nu zien is het stapelen van regeltje op regeltje en kosten op kosten.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter Schaberg en Yorick Verheij.

Naar boven

 



Meld u nu aan!

Save the date: Kennissessie KBN bij Maritime Industry

Zoals eerder gecommuniceerd, organiseert Koninklijke Binnenvaart Nederland een kennissessie met aansluitende lunch op 28 mei van 9.00 uur  tot 13.00 uur. In de ochtend van dinsdag 28 mei zullen sprekers van KBN en andere organisaties belangrijke onderwerpen bespreken die relevant zijn voor de binnenvaartsector. Als u geïnteresseerd bent om te komen, vergeet dan niet om in te schrijven!

Er is tijdens deze kennissessie voldoende ruimte voor uw vragen. Heeft u vragen over technische voorschriften, hardheidsclausule, vergroening en veiligheid? Stel ze op 28 mei tijdens de kennissessie.

Wilt u meer informatie over de kennissessie en u inschrijven? Hier kunt u de uitnodiging lezen en inschrijven.
 

Communicatie

KBN in de media

Als toonaangevende brancheorganisatie binnen de binnenvaartsector is Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) regelmatig te vinden in de media, waarbij de organisatie haar expertise en visie deelt over diverse onderwerpen die de sector beïnvloeden. Op deze manier komt KBN op voor de belangen van de sector en geeft het duiding aan belangrijke ontwikkelingen en uitdagingen waarmee binnenvaartondernemers worden geconfronteerd.

Afgelopen week heeft KBN enkele keren de kans gekregen om iets te vertellen over de binnenvaart. Zo is er contact geweest met het dagblad Trouw. Zij hebben een artikel geschreven naar aanleiding van het bericht dat minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) een internationale discussie wil starten over autonoom varen. Frank Reijerse, beleidsadviseur digitalisering bij KBN, heeft de journalist te woord gestaan om onze mening te delen en duiding te geven aan deze ontwikkelingen.

Een uittreksel van het artikel “Landrotten gezocht! Vanaf nu staan de beste stuurlui echt aan wal” van 17 april 2024.

Modernisering binnenvaart nodig

Besturing op afstand biedt veel voordelen voor scheepseigenaren”, zegt beleidsadviseur digitalisering Frank Reijerse van Koninklijke Binnenvaart Nederland. Door besturing te automatiseren, kunnen schippers mogelijk meerdere schepen tegelijk besturen en is minder bemanning nodig. Dat is handig in tijden van personeelskrapte.

Vooralsnog wordt er alleen mee geëxperimenteerd. Seafar voer bijvoorbeeld eerst door een rustig kanaal in België. Sinds kort vaart het bedrijf met volledig beladen schepen over de Rijn. “Wat veel meer uitdagingen biedt. Op de Rijn is het veel drukker en er staat sterkere stroming”, zegt Reijerse.

Al wel behoorlijk ingeburgerd zijn systemen die de schipper aan boord helpen, zoals ‘track pilots’, die het schip automatisch sturen over een vooraf uitgezette koers. Zo kunnen schippers brandstof besparen. Reijerse is blij dat Harbers nu de discussie opent over betere regelgeving voor geautomatiseerd varen.

Lees het volledige artikel hier.

In het eerste artikel van deze nieuwsbrief heeft u al kunnen lezen over het voornemen van de gemeente Amsterdam om het aantal riviercruises dat mag aanmeren in Amsterdam te halveren tot 1150 riviercruises per jaar. Bij de informatiesessie van de gemeente was Maira van Helvoirt aanwezig en zij heeft ook daar met aanwezige journalisten gepraat, waaronder Weekblad Schuttevaer en het Parool.

Een uittreksel van het artikel “Minder riviercruises in Amsterdam, is dat de oplossing tegen overtoerisme? ‘Er komen gasten voor terug die minder respectvol met de stad omgaan’” van 17 april 2024.

Maira van Helvoirt van branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland, die ook de riviercruises vertegenwoordigt, begrijpt dat het toerisme beteugeld moet worden, maar spreekt van maatregelen met weinig impact. “De toeristen zullen blijven komen, zeker omdat riviercruises die ergens anders aanmeren nog steeds een dag Amsterdam zullen willen aanbieden.” De gemeente gaat er echter van uit dat cruises niet makkelijk in de regio kunnen uitwijken, omdat die havens in het hoogseizoen nu ook al vol zitten.

Lees de rest van het artikel hier.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de communicatie-afdeling.

Naar boven

 

KBN-Spreekuur: stel uw vragen!

Kanaal 330 over CSRD

Op maandag 29 april staat het volgende spreekuur gepland, dit keer over de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit is een nieuwe richtlijn die vanaf 2025 verplicht wordt. Dus we kunnen ons voorstellen dat hier veel vragen over zijn.

Extra informatie over CSRD
CSRD is een Europese richtlijn die grotere ondernemingen verplicht stelt om te rapporteren over maatschappelijke thema’s. Deze thema’s zullen variëren per bedrijf en kunnen betrekking hebben op zaken als duurzaamheid, uitstoot van gassen, watervervuiling, veilige werkomstandigheden, gelijke beloning tussen man en vrouw, etc. Deze richtlijn zal voor alle sectoren gaan gelden.

Onder grotere ondernemingen wordt verstaan:

  • >50 miljoen omzet
  • >250 medewerkers
  • >25 miljoen activa in bezit.

Volgens de European Sustainability Reporting Standards (ESRS) moet eerst via een uitgebreide stakeholdersanalyse worden bepaald welke thema’s materieel zijn voor de organisatie. Dit is een belangrijke stap die alle rapportage-plichtige bedrijven moeten doorlopen. Zodra vastgesteld is welke thema’s materieel zijn, moeten er KPI’s worden vastgesteld en moet hierover cijfermatig worden gerapporteerd. Deze gegevens zullen al vanaf 1 januari 2025 binnen de organisatie vastgelegd moeten worden. De rapportage heeft betrekking op de gehele waardeketen, wat ook inzicht in de prestaties van toeleveranciers vereist. Dit leidt ertoe dat veel bedrijven die zelf niet rapportage-plichtig zijn, door hun opdrachtgevers worden gevraagd om gegevens aan te leveren, de zogenaamde scope 3 verplichting. Mogelijk heeft u zelf al de eerste vragen gekregen vanuit bevrachters en/of opdrachtgevers over uw brandstofverbruik, CO2 footprint of andere onderwerpen.

Het spreekuur
Heeft u vragen over deze nieuwe richtlijn? Kom dan op 29 april naar ons digitaal spreekuur, Kanaal 330. Yorick Verheij probeert al uw vragen te beantwoorden. Heeft u op dit moment geen vragen, maar bent u wel geïnteresseerd in het onderwerp dat besproken wordt? Dan bent u welkom om het spreekuur bij te wonen, wel wordt dan van u gevraagd om camera en geluid uit te zetten.

Details over deelname
maandag 29 april
11.00 uur tot 12.00 uur
Klik hier voor uw deelname

Uw bijdrage
Heeft u andere onderwerpen die u graag wilt bespreken? Laat het ons weten via communicatie@binnenvaart.nl. We horen graag van u!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yorick Verheij.

Naar boven

 
 

Met externe sprekers

Stakeholdercongres PZI op beurs Maritime Industry

Platform Zero Incidents (PZI) organiseert op woensdagochtend 29 mei haar jaarlijkse stakeholdercongres op de beurs Maritime Industry in Gorinchem. Dit zal van 9.00 uur tot 13.00 uur duren en er zal ook een lunch worden verzorgd. Tijdens deze bijeenkomst zal PZI een update geven met de activiteiten waar ze mee bezig zijn. Daarnaast zullen er externe sprekers zijn.

De inschrijving is vrij voor organisaties die in de gehele binnenvaartindustrie werkzaam zijn. De presentaties worden in het Engels gegeven vanwege de aanwezigheid van enkele buitenlandse gasten.

U kunt zich hier inschrijven, op een later tijdstip zal het definitieve programma gecommuniceerd worden.
 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maurits van der Linde.

Naar boven

 

Nautisch Technische berichten

Onderhoud sluis Wilhelminakanaal bij Tilburg

Tussen 15 april (afgelopen maandag) en eind oktober 2024 worden diverse onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd in en rond Sluis II van het Wilhelmakanaal bij Tilburg. Als gevolg hiervan zal de sluis gedurende een langere periode niet beschikbaar zijn. Dit kan overlast veroorzaken voor zowel de scheepvaart als de bewoners in de omgeving.

Het volgende gaat gebeuren:

  1. Van 15 april t/m 31 mei 2024 worden de sluisdeuren vervangen. Sluis II is gedurende deze werkzaamheden volledig gestremd voor scheepvaartverkeer. Overigens gaat Rijkswaterstaat over een aantal jaren Sluis II renoveren. De sluis wordt dan volledig herbouwd om deze ook voor grotere schepen toegankelijk te maken.

  2. Als de nieuwe sluisdeuren hangen, worden de damwanden rondom Sluis II vervangen. Dit gebeurt in de periode juni t/m september 2024. De huidige betonnen damwanden zijn aan vervanging toe, omdat ze verouderd zijn.

    De scheepvaart krijgt te maken met tijdelijke stremming en zal moeten omvaren. Omwonenden kunnen geluidhinder ondervinden. De werkzaamheden worden zo veel mogelijk uitgevoerd uit tussen 07.00 en 19.00 uur.

  3. Als de sluisdeuren en damwanden zijn vervangen, gaat Rijkswaterstaat aan de slag met de brug Lijnsheike en daarna de brug Heikantsebaan. Voor beide bruggen laat Rijkswaterstaat de hoofddraagconstructie opknappen en de slijtlaag en het beton herstellen. Beide bruggen worden uitgehesen en elders hersteld. De scheepvaart zal hier beperkte hinder van ondervinden.

Stand van zaken overlaatdam Bosscherveld

De overlaat Bosscherveld heeft aanzienlijke schade opgelopen begin januari, wat heeft geleid tot uitgebreide herstelwerkzaamheden die nog gaande zijn. Vanaf eind april zullen verschillende aannemers betrokken zijn bij het herstel van de overlaat.

De definitieve brug wordt gepland voor aanleg in 2025, gevolgd door het herstel van de Stuwweg. De herstelwerkzaamheden vereisen een veilige werkomgeving en kunnen tijdelijke verplaatsing van woonboten met zich meebrengen. De nieuwe overlaatdam zal robuuster zijn dan de oude, met geplande voltooiing tegen eind 2024, maar mogelijk eerder. Na de voltooiing van de dam wordt begonnen met de definitieve brug en het herstel van de Stuwweg, naar verwachting in de loop van 2025.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

 

Binnenvaart Emissielabel

Online workshop labeling EBU

De European Barge Union (EBU) organiseert een online workshop Labelling. Tijdens deze workshop zullen experts op dit gebied hun kennis overbrengen. De workshop zal plaatsvinden op 25 april van 15-17 uur.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • het Nederlandse label en de huidige herziening ervan
  • de Duitse EEDI-binnenlandse studie
  • Het ontwikkelen van een nieuw internationaal labelvoorstel
  • Wat de voordelen zijn van een label voor eigenaren/exploitanten van schepen
Klik hier om deel te nemen aan de online workshop.

Visie KBN op dit onderwerp
KBN had een aantal fundamentele bezwaren tegen de benaming en de opzet van het huidige Binnenvaart Emissie Label. Het voldoet niet aan alle afspraken die we daar in de Green Deal over hadden gemaakt. Met name een label voor de emissie per ton kilometer, voor verlader van belang, ontbrak nog. Ook is het geen echt scheepslabel, maar een label voor de motoren.

In een eerdere nieuwsbrief hebben we over dit onderwerp gecommuniceerd, dit kunt u hier lezen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

 

Samen Voortvarend 

Benadering van de binnenvaart vanuit verschillende perspectieven

Het achterstallig onderhoud van infrastructuur in de binnenvaart, zoals sluizen en bruggen, vormt een van de belangrijkste uitdagingen waar Koninklijke Binnenvaart Nederland zich op richt. Met 35-40% van al het vervoer in Nederland over water, is het van cruciaal belang dat de infrastructuur toekomstbestendig en betrouwbaar is.

Jean-Pierre Dubbelman, regiocoördinator bij KBN, schipper en adviseur, deelt deze visie. ”Door achterstallig onderhoud aan vaarwegen en infra, zijn objecten én vaker én langer in storing. Dit betekent dat dat sommige vaarwegen niet meer bereikbaar zijn en moeten schepen omvaren. Dit kan de binnenvaart in één week gerust al één miljoen euro kosten. Wat weer kan leiden tot een omgekeerde modal shift, van water naar weg. De politiek mag hier echt meer aandacht aan besteden.”

In het magazine 'Samen Voortvarend' bespreken we deze kwestie met Jean-Pierre. Daarnaast deelt hij zijn visie op andere onderwerpen en geeft hij een inkijkje in zijn leven. Lees hier!
 

Communicatie

WhatsApp Community - meld u aan!

Vanaf 1 januari 2024 is Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) gestart met het gebruikmaken van een Whatsapp Community. Zodat er beter gecommuniceerd kan worden met leden. Berichten die in deze community geplaatst zullen gaan worden hebben betrekking op nautische en technische zaken, stremmingen, PJK prijzen en andere spoedberichten.

We begrijpen dat een overvloed aan berichten belastend kan zijn, maar we willen verzekeren dat we deze Whatsapp Community met zorg zullen beheren. Alle berichten zullen alleen door KBN worden verstuurd en er is geen optie om te reageren.

Hoe kunt u toegang krijgen tot deze community?
Om deel uit te maken van onze nieuwe Whatsapp Community, vragen wij u zich in te schrijven via de button. Na uw aanmelding zullen wij uw gegevens controleren en een link sturen om toegang te krijgen tot deze community.
Klik hier voor het aanmelden bij de WhatsApp Community
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de communicatie-afdeling.

Naar boven

 

Interessante leestips


Naar boven
 

AGENDA

  • 14 mei - CESNI/QP/QM Tijdelijke werkgroep voor kwaliteitsmanagement
  • 15-17 mei - IVR Congres 2024
  • 22 mei - CESNI/QP/Crew Tijdelijke werkgroep voor bemanningsvoorschriften
  • 23 mei - CESNI/QP Werkgroep voor beroepskwalificaties
  • 28 mei - Kennissessie KBN bij Maritime Industry
  • 28-30 mei - Maritime Industry 2024
  • 1 juni - Jaarvergadering Ledengroep Zand- en Grindvaart
  • 15 juni - CBOB Algemene Vergadering
  • 18-19 juni - CESNI/PT Werkgroep voor technische voorschriften voor binnenschepen
  • 21 juni - Algemene Vergadering KBN

Naar boven

Gerelateerd items