KBN Nieuwsbrief 2024 - 16

25 april 2024

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





25 april 2024 - Nr. 16

Nieuws & Updates

  1. Binnenvaarttafel: nog zoeken naar vorm en inhoud
  2. Terugkoppeling gesprek met ministerie Infrastructuur en Waterstaat
  3. Binnenkort kunt u mee denken over de toekomst van KBN
  4. Nieuwe aflevering van de podcast van KBN: Samen Optrekken
  5. Hardheidsclausule; KBN heeft al twintig schepen bezocht
  6. Aanstaande maandag digitaal spreekuur Kanaal 330 over CSRD
  7. KBN feliciteert burgemeester met zijn benoeming
  8. Vergeet u niet aan te melden voor de kennissessie 28 mei
  9. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Samenwerking

Binnenvaarttafel: nog zoeken naar vorm en inhoud

Op dinsdag 23 april vond de tweede Binnenvaarttafel plaats. De Binnenvaarttafel is eind januari van start gegaan met als doel de uitvoering van de Actieagenda Toekomst Binnenvaart vorm te geven.

Toekomstbestendige vaarwegen
Het ministerie lichtte een aantal lopende beleidsontwikkelingen rondom de vaarwegen toe, en schetste een beeld van de complexiteit van de processen en de context waarin geschakeld moet worden. Rijkswaterstaat (RWS) staat voor een enorme instandhoudingsopgave en moet daarin scherpe keuzes maken. De prioriteiten liggen op bruggen, sluizen en tunnels.

Het belang van goede en tijdige communicatie richting gebruikers werd opnieuw benadrukt. Ook is er een duidelijke behoefte aan “productie omhoog” zodat overlast zoveel mogelijk beperkt wordt.  Vanuit de Binnenvaarttafel is behoefte aan meer inzicht wat RWS doet en waarom. Meerdere vragen kwamen vanuit de binnenvaarttafel naar voren; “Planmatige stremmingen kunnen worden gepland, maar hoe om te gaan met onverwachte langdurige stremmingen?” en “Worden de werkzaamheden dan beperkt tot enkel repareren, of wordt het meteen vervangen?”
 
Actieplan kleine schepen
Aan de hand van een beknopte startnotitie werd dit onderwerp besproken.
Wat Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) betreft zou dit actiepunt gesplitst moeten worden: enerzijds moet er worden ingestoken op het behoud van de huidige vloot van kleinere schepen, omdat die capaciteit nodig is en om de ondernemers bestaanszekerheid te bieden (korte termijn); anderzijds moet er ingestoken worden op innovatie en het ontwikkelen van nieuwe concepten voor kleine binnenvaart (langere termijn).

De zero emissie E-pusher van Kotug waarvoor Cargill langjarig commitment heeft gegeven werd genoemd als succesvol voorbeeld waar in samenwerking tussen binnenvaart en verlader innovatie mogelijk wordt gemaakt. Het onderwerp ‘kleine schepen’ heeft ook nadrukkelijk raakvlakken met de keuzes die gemaakt worden over kleine vaarwegen.

Er is afgesproken dat de Binnenvaarttafel komt met een nadere uitwerking van de problematiek; wat is er nodig, door wie en op welke termijn?
 
Verduurzaming
Het ministerie gaf een toelichting op het kabinetsbesluit, dat neerkomt op een combinatie van normeren (RED III), beprijzen (ETS2) en faciliteren/subsidiëren (emissielabel/steunmaatregelen). Zo legt RED III aan leveranciers de verplichting op om bij te mengen, en het niet-bijgemengde restant kan beprijsd worden via ETS2. Op die manier kun je, aldus het ministerie, echt verschil maken. RED III en ETS2 horen, in de woorden van het ministerie, “bij elkaar als normerend en beprijzend duo”.

In de sector is nog steeds onduidelijkheid over de maatregelen, en bezorgdheid over de stapeling van maatregelen.  Negatieve ervaringen in het verleden met FAME vragen om een gedegen (praktijk-) test vóór deze bijgemengde brandstof breed toegepast kan worden.
De ervaringen met HVO zijn veel positiever dan die met FAME. Het is nog onduidelijk wat het prijsverschil is tussen HVO en FAME en ten opzichte van de prijs van reguliere gasolie. Zeker als ETS meegewogen wordt, zou de prijsverhouding heel anders kunnen liggen.
 
Digitalisering
Digitalisering is een onderwerp dat veel facetten kent. Het varieert van automatisering in de stuurhut, BICS, autonoom varen, tot ladinginformatie en het delen van data om logistieke processen te verbeteren.

Het ministerie heeft een stevige digitaliseringsambitie neergelegd zoals verwoord in de binnenvaartactieagenda. Daartoe is onder meer het programma Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) opgezet met als doel de ‘digital readiness’ van de sector te verbeteren. KBN en de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) hebben ook een visie op digitalisering ontwikkeld en op basis daarvan een gezamenlijk actieaplan opgesteld. Hoewel de ambitie van KBN en NVB naadloos aansluit bij die van het ministerie, is het tot dusver helaas onmogelijk gebleken om het KBN-NVB-actieplan in het DIL onder te brengen, zodat de beoogde acties daadwerkelijk in daden omgezet kunnen worden.

Bij KBN en NVB is de associatie ontstaan van een vierkant blokje dat alsmaar niet in een rond gat past. Er is een beroep gedaan op het ministerie om toch te zoeken naar manieren om uitvoering van het actieplan mogelijk te maken.
 
Politieke profilering binnenvaart
De binnenvaartsector is, bij zowel het grote publiek als bij de politiek, relatief onzichtbaar, aldus het secretariaat van de Binnenvaarttafel. Hoe kan de boodschap van de binnenvaart beter voor het voetlicht gebracht worden? Dit maakt het ook makkelijker om ambtelijke en politieke besluitvormingsprocessen, onder andere over begrotingen, positief te beïnvloeden.
Daarom is voorgesteld om gezamenlijk ‘het verhaal van de binnenvaart’ te schetsen. De nadruk hierbij moet daarbij liggen op het maatschappelijk belang van de sector, en niet op scheepsniveau. “Zonder binnenvaart vallen productieprocessen stil en zijn er lege schappen in de winkels”, zoals KBN altijd stelt. De vraag is echter of dit een taak is van de Binnenvaarttafel.
 
Conclusie
Bij de eerste bijeenkomst van de Binnenvaarttafel was duidelijk naar voren gekomen wat de doelstelling van alle deelnemers was: actie! “Niet lullen maar poetsen.”
 
In de praktijk blijkt het echter moeilijk om de stap van woorden naar daden te zetten: iedereen wil actie, maar er moet wel eerst duidelijk zijn welke actie dan wanneer door wie genomen moet worden. Het blijft, kortom, nog even zoeken naar de juiste vorm en inhoud van de Binnenvaarttafel.
 
Bekijk hier de actieagenda
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt

Naar boven

 

Contact met ministerie

Terugkoppeling gesprek met ministerie Infrastructuur en Waterstaat

Op vrijdag 19 april vond er een overleg plaats met Nicole van der Sman en Martine Hoeksma, respectievelijk Hoofd Binnenvaart en Vaarwegen, en Hoofd Duurzame Scheepvaart van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Voor het ministerie is verduurzaming van de scheepvaart een belangrijk onderwerp, hiervoor is een aparte afdeling opgezet.

 De volgende onderwerpen zijn besproken:

  • Algemene gang van zaken: zoals de afstemming tussen het ministerie IenW en KBN, de visie van KBN en informatievoorziening over en weer.
  • De binnenvaarttafel: het is nog een zoektocht voor zowel het ministerie als KBN hoe deze zal moeten gaan functioneren. Er moet gezocht worden naar een manier waarop er oog is voor de huidige problematiek van kleine schepen maar ook ruimte gegeven wordt aan innovatie.
  • Varend ontgassen: KBN heeft nogmaals benadrukt ongelukkig te zijn met het standpunt dat nu door het internationale bedrijfsleven lijkt te zijn ingenomen, en staat nog steeds achter versnelde invoering van fase 2.
  • Verduurzaming / energietransitie:  er is onder meer gesproken over de voorgestelde regelgeving voor methanol en waterstof in het ES-TRIN, bijmenging biobrandstoffen, invulling van €165 miljoen vergroeningssubsidie uit de voorjaarsnota, zorgen over stapeling van maatregelen (ETS2, RED III, mogelijke opheffing accijnsvrijstelling) en nadrukkelijke verzoek om hierover nogmaals goed met elkaar in gesprek te gaan.  De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar snel op, op allerlei niveaus. Daarom is afgesproken om een structureel overleg op te zetten tussen experts van het ministerie en KBN-experts.
  • Het Julianakanaal: het ministerie heeft intern opdracht gegeven om te evalueren hoe dit proces gelopen is, waardoor we in de huidige nachtmerrie terecht gekomen zijn; hoe kan hiervan geleerd worden?

KBN en het ministerie blijven op regelmatige basis met elkaar in contact om over en weer op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt

Naar boven

 

Uw mening gevraagd!

Binnenkort kunt u mee denken over de toekomst van KBN

Volgende week ontvangen alle leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een persoonlijke e-mail met het verzoek om me te doen aan een ledenonderzoek.

KBN bestaat nu twee jaar. Na een intensieve samenvoeging is er nu ruimte vooruit te kijken. Wat voor KBN willen we zijn? Hoe kunnen we samen bouwen aan een sterke toekomst voor de binnenvaart?

Uw mening telt! We hebben uw inzichten en feedback nodig om onze vereniging, dienstverlening en belangenbehartiging naar een hoger niveau te tillen. Daarom nodigen we u uit om deel te nemen aan ons aankomende ledenonderzoek. Bij het invullen van de vragenlijst is anonimiteit en privacy volledig gewaarborgd.

Uw deelname draagt direct bij aan de toekomst van onze vereniging en een nog betere belangenbehartiging van de binnenvaartsector.

Laten we samen bouwen aan een toekomst. Uw stem is essentieel! Houd volgende week uw e-mail in de gaten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie.

Naar boven

 

Nieuwe podcastaflevering

Samen Optrekken

In de vijfde aflevering van Samen Voortvarend de podcast gaat Henriëtte Schreuders (beleidsadviseur Sociaal) in gesprek met Carmen Vennik, werkzaam als bedrijfsmanager bij het Dutch Cargo Purchase B.V. en tevens lid van KBN.

Henriëtte en Carmen praten over het belang van Samen Optrekken bij een complexe onderwerpen als de arbeidsvoorwaarden (CAO, pensioen, loontabellen, RI&E e.d.). Als werkgever is het niet alleen van belang om goede arbeidsvoorwaarden voor werknemers te bieden, maar ook om verantwoordelijkheid te nemen voor het welzijn van het personeel. Dit hoort bij goed werkgeverschap.

Samen met de branchevereniging kunnen werkgevers optrekken en meepraten om dit soort onderwerpen gezamenlijk te regelen. Carmen roept werkgevers op om samen op te trekken en zich aan te sluiten bij Koninklijke Binnenvaart Nederland!

Meer informatie over arbeidsvoorwaarden? Neem contact op met Henriëtte Schreuders h.schreuders@binnenvaart.nl. Of wilt u meer weten over een lidmaatschap bij KBN? Neem dan contact op via info@binnenvaart.nl                                         
                                                                                                                                                                                                                                                                               Naar boven

Beluister hier de nieuwste podcast van KBN
 

Technische voorschriften

Hardheidsclausule; KBN heeft al twintig schepen bezocht

KBN helpt scheepseigenaren met het voorbereiden van de hardheidsclausule (HHC). Met de HHC kan de scheepseigenaar ontheffingen krijgen op overgangsbepalingen. Erg belangrijk voor de scheepseigenaar en vervoerders aangezien de meeste van deze schepen, naast dat ze wat ouder zijn, nog goed functioneren. Het zou zonde zijn om deze schepen niet meer in te zetten voor goederenvervoer. KBN heeft inmiddels het twintigste schip bezocht.

Hoe helpt KBN?
Wanneer KBN door een scheepeigenaar is benaderd voor hulp met de voorbereiding van de HHC, heeft KBN al een lijst met ruim honderd overgangsbepalingen voorbereid. Wanneer KBN aan boord komt, wordt deze lijst besproken met de eigenaar. In de meeste gevallen zijn er per schip ongeveer 10-15 overgangsbepalingen waar het schip niet aan kan voldoen of dat een aanpassing onevenredige kosten vergen. KBN vertelt dan wat de scheepseigenaar allemaal moet doen om een kansrijke aanvraag te doen.

Wanneer komt een schip in aanmerking?
Er zijn twee criteria waarbij er aanspraak kan worden gemaakt op de hardheidsclausule:

  1. De overgangsbepaling is onmogelijk uit te voeren.
  2. De overgangsbepaling brengt onevenredig hoge kosten met zich mee.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een projectgroep gevormd om de aanvraag te beoordelen. Deze projectgroep bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende brancheverenigingen, waaronder ook KBN. Maar ook midden- en klein bedrijven van de nautische maakindustrie zijn hierbij aanwezig. Door het ministerie is een consultant (DECISIO) ingehuurd om criteria te formuleren om de onevenredige kosten te beoordelen.

Categoriale ontheffing
Voor schepen tot 55 meter wilt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een internationale categoriale ontheffing aanvragen. Toch heeft KBN, door het bezoeken van veel schepen, opgemerkt dat ook veel schepen boven de 55 meter last hebben van overgangsbepalingen. Zo waren slechts twee van de twintig bezochte schepen kleiner dan 55 meter. Hieruit kan opgemerkt worden dat grotere scheepstypes juist vaker in de problemen komen door overgangsbepalingen.

KBN heeft dit herhaaldelijk aangegeven en daarnaast aangedrongen op individuele beoordelingen van ontheffingsaanvragen. Vooralsnog zijn er in andere Europese landen nog geen aanvragen gedaan voor de HHC, wat het lastig maakt om draagvlak te krijgen op internationaal niveau. De ministeries uit andere landen zeggen dat de schepen in hun land geen problemen hebben. KBN betwist dit standpunt aangezien het EU/CCR marktobservatierapport aangeeft dat het grootste deel van de bestaande Duitse, Franse en Nederlandse vloot zal verdwijnen als ze geen ontheffingen krijgen op de overgangsbepalingen.

KBN blijft zich inzetten voor de schepen die door de aflopende overgangsbepalingen in de problemen komen en roept op om ook in andere lidstaten schepen aan te melden om gebruik te maken van de hardheidsclausule. Alle CCR lidstaten MOETEN elke aanvraag in behandelingen nemen volgens de internationale CCR afspraken.

Nieuwe schepen nodig
Om de vervoerscapaciteit over de waterwegen te behouden zullen er de komende jaren veel nieuwe schepen/bakken in de vaart gebracht moeten worden. Anders zal het transport andere modaliteiten moeten gebruiken die veel minder efficiënt en minder milieu vriendelijk zijn. Dus vooral vanuit vergroeningsoogpunt ontstaat vraag naar schoon en efficiënt vervoer. De snel oplopende energiekosten, belastingmaatregelen en rapportageverplichtingen zoals CSRD, zal een extra stimulans zijn om te vergroenen. Bij verladers wordt er nog weinig zorgen gemaakt aangezien zij aan elk transport verdienen, op korte termijn verdienen zij misschien zelfs meer aan wegtransport dan vervoer over water.

Door grootschalig onderhoud aan infrastructuur en wegen zullen de komende jaren de files nog aanzienlijk toenemen terwijl de waterwegen steeds minder benut worden. Daarom vraagt KBN aan echte beleidsmedewerkers om snel serieus werk te maken van de MODAL SHIFT ambities en om nieuwe transportcapaciteit voor droge lading te ontwikkelen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leendert Korvink 

Naar boven

 
 

Digitaal Spreekuur

Kanaal 330: CSRD

Op maandag 29 april staat het volgende spreekuur gepland, dit keer over de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit is een nieuwe richtlijn die vanaf 2025 verplicht wordt. Dus we kunnen ons voorstellen dat hier veel vragen over zijn.  

Heeft u vragen over deze nieuwe richtlijn? Kom dan op 29 april naar ons digitaal spreekuur, Kanaal 330. Yorick probeert al uw vragen te beantwoorden. Heeft u op dit moment geen vragen, maar bent u wel geïnteresseerd in het onderwerp dat besproken wordt? Dan bent u welkom om het spreekuur bij te wonen, wel wordt dan van u gevraagd om camera en geluid uit te zetten. 

Extra informatie over CSRD
CSRD is een Europese richtlijn die grotere ondernemingen verplicht stelt om te rapporteren over maatschappelijke thema's. Deze thema's zullen variëren per bedrijf en kunnen betrekking hebben op zaken als duurzaamheid, uitstoot van gassen, watervervuiling, veilige werkomstandigheden, gelijke beloning tussen man en vrouw, etc. Deze richtlijn zal voor alle sectoren gaan gelden.

Onder grotere ondernemingen wordt verstaan:

  • >50 miljoen omzet
  • >250 medewerkers
  • >25 miljoen activa in bezit.

Volgens de European Sustainability Reporting Standards (ESRS) moet eerst via een uitgebreide stakeholdersanalyse worden bepaald welke thema's materieel zijn voor de organisatie. Dit is een belangrijke stap die alle rapportage-plichtige bedrijven moeten doorlopen. Zodra vastgesteld is welke thema's materieel zijn, moeten er KPI's worden vastgesteld en moet hierover cijfermatig worden gerapporteerd. Deze gegevens zullen al vanaf 1 januari 2025 binnen de organisatie vastgelegd moeten worden. De rapportage heeft betrekking op de gehele waardeketen, wat ook inzicht in de prestaties van toeleveranciers vereist. Dit leidt ertoe dat veel bedrijven die zelf niet rapportage-plichtig zijn, door hun opdrachtgevers worden gevraagd om gegevens aan te leveren, de zogenaamde scope 3 verplichting. Mogelijk heeft u zelf al de eerste vragen gekregen vanuit bevrachters en/of opdrachtgevers over uw brandstofverbruik, CO2 footprint of andere onderwerpen.

Details over deelname
maandag 29 april
11.00 uur tot 12.00 uur
Klik hier voor uw deelname

Uw bijdrage
Heeft u andere onderwerpen die u graag wilt bespreken? Laat het ons weten via communicatie@binnenvaart.nl. We horen graag van u!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yorick Verheij

Naar boven

 

Nieuwe burgemeester Zwijndrecht

KBN feliciteert burgemeester met zijn benoeming

Op dinsdagavond 23 april is Leon Anink benoemd tot nieuwe burgemeester van Zwijndrecht.

De heer Anink is een schipperszoon en heeft nog steeds een warm hart voor de binnenvaart. Het schip van zijn ouders is in 1994 verkocht, dus zijn kennis over de sector is niet meer helemaal up-to-date, zo erkende hij desgevraagd. KBN nodigt hem daarom graag uit voor een hernieuwde kennismaking met de binnenvaartsector.

KBN feliciteert burgemeester Anink van harte met zijn benoeming en verheugt zich op een goede samenwerking.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt

Naar boven

 



Vergeet u niet aan te melden voor de KBN Kennissessie op dinsdag 28 mei!


Klik hier om meer te lezen over deze kennissessie die gaat over technische voorschriften, vergroening en veiligheid voorafgaand aan de start van de
Maritime Industry in Gorinchem
 

AGENDA

Naar boven

Gerelateerd items