Vrijdag 21-06 beperkt bereikbaar
Morgen is de halfjaarlijkse Algemene Vergadering van Koninklijke Binnenvaart Nederland, waardoor we slecht bereikbaar zijn. Voor spoed kunt u mailen naar info@binnenvaart.nl
|
|
|
Lancering
Nieuwe website KBN online
Vandaag is de langverwachte lancering van de nieuwe website van Koninklijke Binnenvaart Nederland, www.binnenvaart.nl. De site heeft een compleet nieuw uiterlijk gekregen en is gebruiksvriendelijker, informatiever en geeft de gelegenheid voor meer interactie met u als lid.
Na de fusie was er de behoefte aan één KBN-website met alle informatie over KBN en wat de vereniging inhoudt. De integratie van de twee websites naar één website heeft aardig wat voeten in de aarde gehad. “Met de nieuwe website willen we op een frisse manier laten zien wat Koninklijke Binnenvaart Nederland allemaal doet voor haar leden en de sector. Onze site biedt niet alleen een modern platform voor de binnenvaart, maar versterkt ook onze verbinding met leden en partners,”, aldus Maira van Helvoirt, directeur bij KBN.
Nieuwe functies
De nieuwe website bevat een heldere en toegankelijke vormgeving waardoor bezoekers nu met slechts één klik dossiers kunnen inzien, het laatste nieuws kunnen volgen, meer kunnen leren over KBN en eenvoudig contact opnemen met de organisatie. Dit maakt het makkelijker om op de hoogte te blijven van de belangrijkste sectorinformatie, evenementen en updates.
Voor de toekomst
KBN is heel blij dat de website online staat, maar blijft op de achtergrond druk bezig om de website te verbeteren. Zo komt er een ledenportaal, waarin leden exclusieve toegang krijgen tot relevante informatie. Over de updates hopen we in het najaar meer te vertellen.
De domeinnaam is hetzelfde gebleven, waardoor voor u niet veel verandert.
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.
Naar boven
|
|
Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur
Visie KBN op rapport ‘Ruimtelijke ordening in een veranderd klimaat’
Naar aanleiding van het nieuwsartikel “Scheepvaart als eerste gekort bij laagwater in Nederland” bij Weekblad Schuttevaer (vrijdag 14 juni) is Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) het rapport van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) nog eens goed gaan lezen. Daaruit trekt KBN toch heel andere conclusies dan het artikel doet vermoeden.
Het is waar dat de binnenvaart in de vierde categorie is opgenomen en dat deze categorie als eerste pas op de plaats moet maken bij watertekort, maar de berichtgeving is te beperkt. In categorie vier van de verdringingsreeks kan men namelijk meer categorieën vinden, zoals landbouw, natuur, industrie en recreatie. Het is goed om te beseffen dat we in tijden van flinke watertekorten het water nodig hebben op de kwetsbaarste plekken, zoals de drinkwatervoorziening, energievoorziening en de stabiliteit van waterkeringen.
Tegengaan van reverse modal shift
In het adviesrapport ‘Ruimtelijke ordening in een veranderend klimaat’ vinden we de uitspraak dat ‘op termijn een structurele verschuiving van binnenvaart naar wegtransport niet uitgesloten’ is. Dat is met recht een zorg, omdat deze reverse modal shift niet positief zal uitpakken voor de Nederlandse economie en infrastructuur. KBN ziet deze uitspraak vooral als waarschuwing als we niets zouden doen. Dat doen we wel. Zo heeft KBN afgelopen jaar nog een laagwatervisie uitgebracht en werken we nauw samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en met Rijkswaterstaat. Meer daarover kunt u luisteren in de recentste podcast die KBN heeft gepubliceerd.
‘Met samenwerking kan de binnenvaart ook in de toekomst van toegevoegde waar zijn’
KBN is ook betrokken bij verschillende programma’s, zoals IRM en het Deltaprogramma, waar ook veel aandacht wordt geschonken aan het bevaarbaar houden van de waterwegen. Daarnaast is het ook zaak om met andere landen samen te werken om te laten zien dat het bevaarbaar houden van rivieren ook voor hen van belang is. Dat vinden we een cruciaal punt wat ook in het adviesrapport wordt aangekaart. Droogte staat bijvoorbeeld al op de internationale agenda, bijvoorbeeld bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart.
”Het is goed om te beseffen dat we met een veranderend klimaat moeten werken. Maar met samenwerking, zowel op nationaal als internationaal niveau, kunnen we ook in de toekomst de binnenvaart van toegevoegde waarde laten zijn”, aldus beleidsadviseur nautische techniek, water en infrastructuur Geert Snoeij.
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Geert Snoeij.
Naar boven
|
|
Vergroening
Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen
Begin 2021 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) miljoenen euro's toegewezen voor verschillende initiatieven gericht op de verduurzaming van de binnenvaart, om met name NOx en fijnstof te verminderen. Daar werd de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen (SRVB) voor in het leven geroepen.
Door een herziening van de achterliggende Europese regelgeving is de SRVB aangepast. De aanpassingen zijn gerelateerd aan een herziening van de Algemene GroepsVrijstellingsVerordening (AGVV). De nieuwe AGVV stelt nieuwe eisen aan overheden bij het verlenen van subsidies, die nu in de regeling zijn opgenomen.
Nieuwe openingsdatum
De openstelling van de SRVB-regeling voor 2024 zal plaatsvinden op 4 juli 09:00 uur en zal lopen tot eind 2025. Omdat er net zoals in voorgaande jaren de kans bestaat dat de regeling op de eerste dag wordt uitgevraagd, is het raadzaam een aanvraag op de openingsdag in te dienen. Mocht er inderdaad sprake zijn van overvraging, dan volgt namelijk een loting met alle aanvragen die op de dag van uitputting van het budget zijn ontvangen.
Inhoudelijke aanpassingen
Zoals hierboven aangehaald moest de regeling worden herzien. Dit betreft de volgende punten:
- Schoon Schip: Volgens de nieuwe AGVV mag de overheid alleen subsidie verstrekken aan schone oplossingen. Voor binnenvaart betekent dit dat een schip 50% minder CO2 uitstoot per tonkilometer dan een vrachtwagen. Na afloop van het subsidieproject kan gevraagd worden om de CO2-uitstoot inzichtelijk te maken via de EEOI-berekening. Informatie hierover is te vinden op de websites van RVO en EICB.
- Voor passagiersvervoer moeten binnenvaartschepen een hybride- of dualfuelmotor hebben die minimaal 50% van zijn energie haalt uit brandstof zonder directe CO2-emissies, of uit plug-in power. Dit moet na afloop worden aangetoond met informatie over motoren en een energieboekhouding. Er komt een handleiding beschikbaar.
- Subsidiepercentages: De nieuwe AGVV stelt het subsidiepercentage op 20%, te vermeerderen met 20 procentpunt voor middelgrote en 30 procentpunt voor kleine ondernemingen. Emissievrije schepen krijgen nog eens 10 procentpunten extra. Het plafond per aanvraag blijft €400.000.
- Bedragen 2024: De regeling had voorheen twee aparte potjes, maar voor 2024 en 2025 zijn deze samengevoegd. Voor beide jaren is het bedrag €12,9 miljoen.
Praktische informatie
Aanvragen worden online ingediend via de website van de RVO. Binnenvaartondernemers en andere geïnteresseerden kunnen voor vragen terecht bij het EICB. Op de website van het EICB vindt u een uitgebreide beschrijving, de tekst van de regeling en een document met vragen en antwoorden.
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met EICB.
Naar boven
|
|
Aanmelden
Uitnodiging kennissessie CSRD
Graag nodigen we u uit voor onze kennissessie op maandag 8 juli op het Binnenvaarthuis in Zwijndrecht.
In deze sessie gaan we in op de aankomende richtlijn, het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Met deze richtlijn zijn de grote ondernemingen vanaf 2025 verplicht om te rapporteren over duurzaamheidsthema’s binnen de Economic, Social & Governance kaders. Ook het MKB en de eenmanszaken zullen hier uiteindelijk mee te maken krijgen. De CSRD verplicht een extra rapportage aan het jaarverslag, dat ingaat op bijvoorbeeld emissies, goed werkgeverschap, vervuiling, biodiversiteit en bedrijfsvoering. Dit zal zorgen voor een verhoogde ketentransparantie waarmee ondernemingen inzicht krijgen in de partijen waar zij mee samen werken.
Bij KBN helpen we onze leden graag bij de voorbereiding en nemen we het voortouw om in informatie te voorzien. In deze sessie zult u onder andere antwoord krijgen op de volgende vragen:
- Wat is het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
- Voor wie geldt het, en wanneer gaat het in?
- Wat kan het betekenen voor uw bedrijf?
- Hoe wordt bepaald welke data ik moet gaan verzamelen?
- Hoe moet dit worden vastgelegd?
- Wat kan ik er mee?
- Hoe kan ik hier als organisatie een voordeel mee behalen?
Uiteraard is er achteraf nog ruimte voor overige vragen en het nabespreken van de middag.
Programma:
- Inloop 14:30-15:00
- Start 15:00-15:05
- Koffiepauze 15:50-16:00
- Hervatting programma 16:00-16:45
- Afsluiting 16:45-16:50
- Netwerkborrel 16:50-17:30
Indien u graag aan zou willen sluiten verzoeken wij u om het aanmeldformulier in te vullen. Dan kan er rekening gehouden worden voor de opstelling en inkoop. Hier kunt u ook al van tevoren vragen stellen over het onderwerp.
De sessie zal worden gehouden in het Binnenvaarthuis in Zwijndrecht, in vergaderzaal De Waal op de 2de verdieping (de verdieping van IN-CITE).
Dit is tevens de officieuze start van het begeleidingstraject op CSRD, waar KBN zich de afgelopen maanden hard voor heeft ingezet. In een halfjaar doorlopen we een aantal workshops, waardoor uw organisatie in 2025 klaar is voor de CSRD-rapportage. De officiële kick-off is in dezelfde week, op vrijdag 12 juli om 13:00 uur, dus wees er snel bij!
Graag tot 8 juli!
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yorick Verheij.
Naar boven
|
|
Lancering
Logistieke alliantie 2.0
Vandaag, donderdag 20 juni, is de “Logistieke Alliantie 2.0” gelanceerd. De Logistieke Alliantie (LA) is een samenwerkingsverband van diverse organisaties in de logistieke sector (waaronder verladers, luchtvaart, zeevaart, wegvervoer, spoorvervoer, havenbedrijven, en uiteraard KBN) die hun krachten hebben gebundeld om de logistieke sector te versterken.
De LA richt zich op de gezamenlijke boodschap: het belang van logistiek voor de economie en de maatschappij voor het voetlicht brengen. De deelnemers aan de LA kunnen zich individueel richten op hun eigen specifieke (deel-)belang.
LA 2.0 gaat met de volgende vijf prioritaire onderwerpen van start:
- Bereikbaarheid / kwaliteit infrastructuur
- Duurzame logistiek
- Ruimte voor logistiek
- Digitalisering
- Veiligheid
Verdere uitwerking van deze thema’s, en de vertaalslag naar het belang voor “de mensen thuis” (oftewel: maatschappelijk draagvlak voor de logistieke sector), zal de komende maanden plaatsvinden.
Als eerste actie is de LA 2.0 aan de slag gegaan met het formuleren van een “logistiek advies” in reactie op het hoofdlijnenakkoord, met daarin drie aanbevelingen: Zorg dat de infrastructuur op orde komt, heb aandacht voor een duurzame en efficiënte logistiek, en maak mobiliteit een uitgangspunt bij ruimtelijke keuzes. |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt.
Naar boven
|
|
Nautisch technische berichten
Oosterweelverbinding - Albertkanaal
In het kader van de Oosterweelwerken worden er twee bruggen gebouwd die aangeleverd worden via het Albertkanaal. Dit betekent dat het Albertkanaal nu nog op twee zondagen gesperd zal zijn voor de scheepvaart. Op 9 juni is het kanaal eveneens gestremd geweest.
Op zondag 30 juni en zondag 7 juli wordt de boogbrug in twee delen op hetzelfde terrein in Merksem geleverd. De boogbrug zal de tijdelijke snelweg richting Nederland over het Albertkanaal leiden. De komende maanden maakt Lantis op dit terrein van de twee delen één grote brug, zodat die in het voorjaar van 2025 over het Albertkanaal kunnen worden gelegd.
De hinder voor de scheepvaart wordt zo veel mogelijk beperkt door de levering van de bruggen op zondag te plannen en lange werkdagen te voorzien. Hier leest u de nieuwsbrief over de werken Kanaaltunnels.
|
|
Lange wachttijden sluis Straatsburg
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft in de gebruikerscommissie van de sluizen in het Grand Canal d’Alsace wederom de aandacht gevraagd voor de enorm lange wachttijden bij de sluis in Straatsburg. KBN heeft onder andere gevraagd om de schipper vanaf de sluis te bellen wanneer diegene aan de beurt is zodat de schipper in elk geval ongestoord de nacht kan doorbrengen
Studie
Er wordt nu een studie uitgevoerd naar de specifieke aard van het buiten gebruik zijn van de grote sluis in Straatsburg en de mogelijkheid om de sluis in augustus weer te kunnen gebruiken. Électricité de France (EDF) heeft aangegeven op dit punt, samen met de gebruikers, de mogelijkheden te bestuderen voor de volgende stremming in 2026. Dat is in 2022 ook het geval geweest maar heeft er helaas (nog) niet toe geleid dat een en ander tot een betere aanpak heeft geleid.
Voor het voldoen aan de vaar- en rusttijdenregeling zal EDF gedurende de uitzonderlijke wachttijden de schippers op verzoek bellen. Hiervoor moet u wel uw mobiele nummer afgeven, op eigen verzoek. De schippers krijgen dan te horen hoe laat men ongeveer aan de beurt is om te schutten.
Er is ook gesproken over het mogelijk voorschutten door bepaalde categorieën scheepvaart. Uitgangspunt hierbij moet gelijke behandeling zijn waarbij elke discriminerende situatie moet worden vermeden.
Een voorstel om de passage tijden op te nemen in EuRis lijkt complex te zijn. Wij zullen hier vanuit onze ingangen in Nederland ook nogmaals op aan dringen.
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.
Naar boven
|
|
Samen Voortvarend
Artikel uit het magazine: interview met Kamerlid Pieter Grinwis
In ons magazine hebben we gesproken met Kamerlid Pieter Grinwis, woordvoerder Infrastructuur en Waterstaat van de ChristenUnie. In dit interview wordt de essentiële rol van de binnenvaart besproken.
Pieter beschouwt het als een verantwoordelijkheid van zijn partij om op te komen voor deze sector, die hij beschouwt als backbone van het goederenvervoer. “De ChristenUnie heeft van oudsher een sterke affiniteit met en voorliefde voor de binnenvaart. We zien het als een prachtige modaliteit die hoort bij Nederland en Europa om goederen te vervoeren.” Aldus Grinwis.
Meer lezen over Pieter Grinwis, zijn werk in de kamer en zijn visie op de rol van de sector? Lees dan het gehele interview.
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.
Naar boven
|
|
Vragenlijst
Onderzoek naar verduurzaming binnenvaart
Onderstaand bericht is een oproep van afstudeerder Freek van Eijk die zijn onderzoek richt op verduurzaming van de Nederlandse binnenvaart.
"Mijn naam is Freek van Eijk en ik ben student Technische Bedrijfskunde - Bedrijfsmanagement MBK aan de Fontys Hogeschool te Eindhoven. Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek naar de verduurzaming van de Nederlandse binnenvaartsector.
In het kader van mijn onderzoek heb ik een enquête ontwikkeld om inzicht te krijgen in de uitdagingen en behoeften binnen onze sector op het gebied van verduurzaming. Ik ben ervan overtuigd dat de waardevolle ervaringen en kennis van de leden van KBN een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan mijn onderzoek.
Daarom wil ik u vriendelijk verzoeken om mijn enquête onder de Nederlandse leden van KBN te verspreiden. Uw medewerking kan helpen om een grondiger begrip te krijgen van de behoeften en uitdagingen waarmee reders van binnenvaartschepen geconfronteerd worden.
De enquête is grotendeels gebaseerd op meerkeuzevragen en neemt slechts 5-10 minuten in beslag. Alle antwoorden worden vertrouwelijk behandeld. Als extra dank voor uw deelname verloot ik een Bol.com cadeaubon ter waarde van €25,- onder de respondenten.
Alvast hartelijk dank voor uw overweging en medewerking. Voor vragen of verdere informatie kunt u altijd contact met mij opnemen via e-mail of telefoon." |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.
Naar boven
|
|
Evenement
Van inspiratie naar impact: evenement over Schoon en Emissieloos Bouwen
Op 4 juli organiseren de Topsector Logistiek (TSL) en TKI Dinalog het event ‘Van Inspiratie naar Impact – Mobiele Werktuigen en Bouwlogistiek’ in het vergadercentrum Jaarbeurs MeetUp. Met dit evenement markeren we de afronding van het kennis- en innovatieprogramma Mobiele Werktuigen en Bouwlogistiek 2022 - 2024, waarin bedrijven uit de sector, kennisinstellingen en overheden ruim 2 jaar intensief samen hebben gewerkt aan de ontwikkeling van schone en emissievrije bouwplaatsen en bouwlogistieke oplossingen. Het evenement is vrij en kosteloos toegankelijk voor professionals in de logistiek en bouw.
Het programma
We gaan in vogelvlucht door het kennis- en innovatieprogramma heen, laten zien waar we een jaar geleden stonden en waar we nu staan, en hoe we de komende jaren verder gaan met de verduurzaming van de bouwlogistiek. De meest recente inzichten en resultaten uit onderzoek, innovatieprojecten, Living Labs en het emissie meetprogramma komen aan bod. Uiteraard is er uitgebreid gelegenheid om het gesprek aan te over de veranderende rol van logistiek in de bouw en hoe we de reductie van emissies de komende jaren gaan realiseren.
Actuele onderwerpen die aan bod komen, zijn:
- Wat zijn de meest recente inzichten in het voorspellen, meten en monitoren van emissies in bouwlogistiek?
- Hoe krijg je ketenbreed inzicht in emissies voor een betere planning en inzet van ZE bouwmaterieel?
- Met welke praktische, nieuwe inzichten en handelingsperspectieven uit de Living Labs kunnen professionals in de bouwsector morgen al aan de slag?Welke vormen van ketenregie in bouwlogistiek zien we in de praktijk en hoe dragen deze effectief bij aan realisatie van schoon en emissieloos bouwen?
Aanmelden
Het evenement is vrij en kosteloos toegankelijk voor professionals uit de bouw en logistiek. Aanmelden kan hier.
Topsector Logistiek
In de Topsector Logistiek werken bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen aan innovaties voor een concurrerende én emissieloze logistiek. Dit gebeurt door onderzoek, kennis- en toolontwikkeling en opschaling. Het programma Mobiele werktuigen en bouwlogistiek (KOP)richt zich op (onderzoek naar) emissiereductie in de bouw (B&U, Infra), door slimme en duurzame bouwlogistiek en emissievrije bouwplaatsen.
|
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Topsector Logistiek.
Naar boven
|
|
Kanaal 330
Spreekuur: financiering van verduurzaming
Volgende week maandag staat het volgende spreekuur gepland. Deze zal gaan over financiering van verduurzaming van binnenvaartschepen. Het spreekuur wordt gehouden door Miranda Volker. Miranda heeft in opdracht van topsector logistiek een onderzoek gedaan waarbij zij de knelpunten rondom de financiering van de verduurzaming in kaart heeft gebracht. De focus lag daarbij op de financiering van StageV motoren, bij droge lading binnenschepen (bulk en containers).
U kunt tijdens het spreekuur alles vragen rondom dit onderwerp. U heeft de mogelijkheid om alvast het onderzoeksrapport met resultaten te lezen, dat kan hier.
Details over deelname
maandag 24 juni
11.00 uur tot 12.00 uur
Klik hier voor uw deelname |
|
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.
Naar boven
|
|
- 20 juni - Strategisch brancheoverleg binnenvaart ILT
- 21 juni - Algemene ledenvergadering
- 25 juni - Werkgroep Markt & Varend Ontgassen
- 27 juni - PZI Kwartaalbijeenkomst
- 28 juni - Ledenbijeenkomst SVS Afdeling Rijnmond
- 4 juli - Evenement Topsector Logistiek
- 8 juli - CSRD bijeenkomst
- 9 juli - Stuurgroep Varend Ontgassen
- 11 juli - Bestuurlijk Overleg Varend Ontgassen
|
|
|
|