Communicatie
Terugblik op een goed verlopen Algemene Vergadering
Op vrijdag 21 juni kwamen de leden en het bestuur van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) bijeen voor de halfjaarlijkse Algemene Vergadering (AV) in het Van der Valk hotel in Ridderkerk, voor het eerst onder leiding van voorzitter Ad Koppejan.
De vergadering begon met een toespraak van de voorzitter, waarin hij terugblikte op een soms rumoerig eerste half jaar. “KBN was wel gefuseerd, maar daarmee was er nog niet direct een eenheid. Daar wordt hard aan gewerkt. De sfeer en onderlinge verhoudingen zijn inmiddels sterk verbeterd.” Tijdens het huishoudelijk gedeelte werd de jaarrekening 2023 vastgesteld door de leden, en werd Wim van Barneveld vanuit de ledengroep Personenvervoer benoemd als nieuw bestuurslid.
Uitdagingen en actie
In zijn toespraak ging Ad Koppejan in op de grote uitdagingen waar de binnenvaart voor staat. Hij pleitte richting het nieuwe kabinet voor blijvend investeren in het bevaarbaar houden van onze vaarwegen en het wegwerken van het achterstallig onderhoud. Dit is noodzakelijk om de gewenste modal shift te faciliteren, waarbij goederen meer via het water in plaats van over de weg vervoerd gaan worden. “De binnenvaart is al de duurzaamste modaliteit, maar om dat zo vast te houden zijn er investeringen nodig,” aldus Koppejan.
Daarnaast is de arbeidsmarkt een belangrijk thema. Net als in veel andere sectoren, is het ook in de binnenvaart moeilijk om aan goed en voldoende personeel te komen. “Zonder personeel, geen binnenvaart.” Tenslotte bedankte Koppejan de vertrekkend minister Mark Harbers voor zijn inzet voor de binnenvaart en wenste hij de nieuwe beoogd minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener, alle succes toe. “Wij zijn als KBN graag bereid de nieuwe minister deze zomer te helpen bij het schrijven van zijn programma voor het verbeteren van onze vaarwegen.”
Waar houdt KBN zich mee bezig?
Na de toespraak van de voorzitter, hebben de beleidsadviseurs in vier korte presentaties verteld waar ze zich mee bezighouden. In deze presentatie zijn vier pijlers besproken:
-
Mens:
In deze pijler kwamen de volgende dossiers aan bod: pensioen, bemanningsvoorschriften, fosfine, toekomstbestendig beroepsonderwijs binnenvaart en human capital programma.
-
Vloot:
In deze pijler kwamen de volgende dossiers aan bod: hardheidsclausule, brandstof, innovaties en gevaarlijke stoffen.
-
Infrastructuur:
In deze pijler kwamen de volgende dossiers aan bod: achterstallig onderhoud, ligplaatsen en voorzieningen (langs de Rijn), Julianakanaal, klimaatadaptatie (hoog- en laagwater) en Europese natuurherstelwet.
-
Markt:
In deze pijler kwamen de volgende dossiers aan bod: modal shift, binnenvaarttafel, logistieke alliantie, CSRD en ETS2 & RED III.
Na de presentaties was er ruimte voor het stellen van vragen waar ruimschoots gebruik van gemaakt werd.
Tweede deel vergadering
Na de pauze begon de tweede helft van de vergadering met een presentatie van externe spreker Hendrik-Jan van Engelen (MCA Brabant). Hij vertelde over de kracht van samenwerking om het potentieel van logistiek in Noord-Brabant te realiseren. Maira van Helvoirt, directeur bij KBN, benadrukte het belang van brede samenwerking: “Kijk niet alleen naar je directe samenwerkingspartners, maar kijk ook over de schutting om contacten te leggen, zodat je samen verder kan komen." De presentatie is hier terug te bekijken.
Ledenonderzoek
Als laatste onderdeel van de AV werden de eerste resultaten van het ledenonderzoek gepresenteerd en besproken. Het ledenonderzoek was leerzaam en soms confronterend, en heeft veel waardevolle inzichten opgeleverd.
De komende tijd gaat KBN aan de slag met de resultaten, en op basis daarvan een visiedocument en een concreet actieplan opstellen. De resultaten van het ledenonderzoek kunt u hier zien.
De vergadering werd afgesloten met een aangeklede borrel, waar de aanwezigen in een informele sfeer konden napraten.
|