KBN Nieuwsbrief 2024 - 25

27 juni 2024

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





27 juni 2024 - Nr. 25

Nieuws & Updates

  1. Terugkoppeling gesprek met ministerie Infrastructuur en Waterstaat
  2. Terugblik op een goed verlopen Algemene Vergadering
  3. Herinnering: CSRD-kennissessie op 8 juli op het Binnenvaarthuis!
  4. KBN neemt afscheid van minister Harbers en verwelkomt zijn opvolger
  5. Loontabel juli 2024
  6. Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) handhaaft innovatief op verbod varend ontgassen
  7. Webinar Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart; deelname KBN
  8. Aanvaarbescherming Suurhoffbrug
  9. Extinction Rebellion protesteert in de Rotterdamse haven
  10. Kanaal 330: cijfers ongevallen binnenvaart
  11. Interessante leestip
  12. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Podcast 'Samen Voortvarend'
Email - info
Website - KBN
 

Regelgeving

Terugkoppeling gesprek met ministerie Infrastructuur en Waterstaat

Op maandag 24 juni vond er opnieuw een overleg plaats met Nicole van der Sman (Hoofd Binnenvaart en Vaarwegen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en Martine Hoeksma (hoofd van de onlangs speciaal opgezette afdeling Duurzame Scheepvaart).

Inhoud gesprek
Naar aanleiding van de recente kamerbrief over scheepsongevallen is gesproken over ongevallen in een bredere context. Voor Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is dit een voortdurend aandachtspunt. Zie onder andere de recente column van Maurits van der Linde over hoogtedetectiesystemen, en de proef van Rijkswaterstaat (RWS). Het is een ingeslagen pad dat hoort bij het tijdsbeeld waarin (semi-)autonome navigatietechnieken een weg aan het vinden zijn in onze sector.

Maar we moeten verder kijken: wellicht een boordsysteem dat gekoppeld is aan een hoogtedetectiesysteem en een waarschuwingssignaal geeft aan de roerganger?

Als collectief / maatschappij kunnen we ons niet meer permitteren alleen maar te verwijzen naar de verantwoordelijkheid van de schipper. Incidenten vinden in een context plaats en brengen maatschappelijke schade met zich mee; de maatschappij als geheel (de relevante context) dient daarom maatregelen te nemen.

Evaluatie Goederenvervoeragenda
In opdracht van het ministerie wordt momenteel een evaluatie uitgevoerd van het huidige goederenvervoerbeleid, gebaseerd op de Goederenvervoeragenda tot 2024. Dit is dus breder dan alleen de binnenvaart.

Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan een herijking van de Goederenvervoeragenda, voor de komende jaren. Inmiddels hebben meerdere sessies plaatsgevonden waar ook KBN aan deelgenomen heeft. Op basis van de verkregen input werkt het ministerie nu aan een nieuwe Goederenvervoeragenda.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) maakt zich zorgen om het feit dat het wegvervoer de binnenvaart lijkt in te gaan halen op het gebied van duurzaamheid. Het rapport van de Topsector Logistiek van eind 2023 (“Meten op schepen”) is opnieuw besproken; KBN is het fundamenteel oneens met de conclusies van dit rapport vanwege de gehanteerde methodiek. Naar aanleiding hiervan is afgesproken om een werkgroepje te vormen van experts van het ministerie en KBN om dergelijke onderwerpen te bespreken.

Tot slot is gesproken over de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord. IenW is al begonnen met een aantal onderwerpen uit te werken. Hierbij moeten strategische keuzes gemaakt worden: welke onderwerpen neem je wel/niet op, en wat is het juiste abstractieniveau? De eerder vastgestelde verduurzamingsdoelen blijven vooralsnog staan; NSC en VVD willen hieraan vasthouden. Maar welke middelen hiervoor beschikbaar zullen zijn is vooralsnog onduidelijk.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt.

Naar boven

Communicatie

Terugblik op een goed verlopen Algemene Vergadering

Op vrijdag 21 juni kwamen de leden en het bestuur van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) bijeen voor de halfjaarlijkse Algemene Vergadering (AV) in het Van der Valk hotel in Ridderkerk, voor het eerst onder leiding van voorzitter Ad Koppejan.

De vergadering begon met een toespraak van de voorzitter, waarin hij terugblikte op een soms rumoerig eerste half jaar. “KBN was wel gefuseerd, maar daarmee was er nog niet direct een eenheid. Daar wordt hard aan gewerkt. De sfeer en onderlinge verhoudingen zijn inmiddels sterk verbeterd.” Tijdens het huishoudelijk gedeelte werd de jaarrekening 2023 vastgesteld door de leden, en werd Wim van Barneveld vanuit de ledengroep Personenvervoer benoemd als nieuw bestuurslid.

Uitdagingen en actie
In zijn toespraak ging Ad Koppejan in op de grote uitdagingen waar de binnenvaart voor staat. Hij pleitte richting het nieuwe kabinet voor blijvend investeren in het bevaarbaar houden van onze vaarwegen en het wegwerken van het achterstallig onderhoud. Dit is noodzakelijk om de gewenste modal shift te faciliteren, waarbij goederen meer via het water in plaats van over de weg vervoerd gaan worden. “De binnenvaart is al de duurzaamste modaliteit, maar om dat zo vast te houden zijn er investeringen nodig,” aldus Koppejan.

Daarnaast is de arbeidsmarkt een belangrijk thema. Net als in veel andere sectoren, is het ook in de binnenvaart moeilijk om aan goed en voldoende personeel te komen. “Zonder personeel, geen binnenvaart.” Tenslotte bedankte Koppejan de vertrekkend minister Mark Harbers voor zijn inzet voor de binnenvaart en wenste hij de nieuwe beoogd minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener, alle succes toe. “Wij zijn als KBN graag bereid de nieuwe minister deze zomer te helpen bij het schrijven van zijn programma voor het verbeteren van onze vaarwegen.”

Waar houdt KBN zich mee bezig?
Na de toespraak van de voorzitter, hebben de beleidsadviseurs in vier korte presentaties verteld waar ze zich mee bezighouden. In deze presentatie zijn vier pijlers besproken:

  • Mens:
    In deze pijler kwamen de volgende dossiers aan bod: pensioen, bemanningsvoorschriften, fosfine, toekomstbestendig beroepsonderwijs binnenvaart en human capital programma.

  • Vloot:
    In deze pijler kwamen de volgende dossiers aan bod: hardheidsclausule, brandstof, innovaties en gevaarlijke stoffen.

  • Infrastructuur:
    In deze pijler kwamen de volgende dossiers aan bod: achterstallig onderhoud, ligplaatsen en voorzieningen (langs de Rijn), Julianakanaal, klimaatadaptatie (hoog- en laagwater) en Europese natuurherstelwet.

  • Markt:
    In deze pijler kwamen de volgende dossiers aan bod: modal shift, binnenvaarttafel, logistieke alliantie, CSRD en ETS2 & RED III.

Na de presentaties was er ruimte voor het stellen van vragen waar ruimschoots gebruik van gemaakt werd.

Tweede deel vergadering
Na de pauze begon de tweede helft van de vergadering met een presentatie van externe spreker Hendrik-Jan van Engelen (MCA Brabant). Hij vertelde over de kracht van samenwerking om het potentieel van logistiek in Noord-Brabant te realiseren. Maira van Helvoirt, directeur bij KBN, benadrukte het belang van brede samenwerking: “Kijk niet alleen naar je directe samenwerkingspartners, maar kijk ook over de schutting om contacten te leggen, zodat je samen verder kan komen." De presentatie is hier terug te bekijken.

Ledenonderzoek
Als laatste onderdeel van de AV werden de eerste resultaten van het ledenonderzoek gepresenteerd en besproken. Het ledenonderzoek was leerzaam en soms confronterend, en heeft veel waardevolle inzichten opgeleverd.

De komende tijd gaat KBN aan de slag met de resultaten, en op basis daarvan een visiedocument en een concreet actieplan opstellen. De resultaten van het ledenonderzoek kunt u hier zien.

De vergadering werd afgesloten met een aangeklede borrel, waar de aanwezigen in een informele sfeer konden napraten.

Bekijk de vergadering
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling Communicatie.

Naar boven

 

Meld u aan!

Herinnering: CSRD-kennissessie op 8 juli op het Binnenvaarthuis!

Op 8 juli zal KBN met ondersteuning van Bluefield een kennissessie houden met verschillende partijen in de binnenvaartsector. Daarin bespreken we de ins en outs van de aankomende CSRD-richtlijn die transparantie op duurzaamheidsthema’s moet gaan vergroten, ook in de binnenvaart.

Deze complexe regelgeving proberen we in simpele taal te bespreken en uit leggen wat het nu in gaat houden. Ook gaan we het hebben over taxonomie. Ieder bedrijf dat in 2025 onder de CSRD-richtlijn valt, gaat namelijk ook met regeling in. Taxonomie bepaalt aan de hand van bepaalde eisen welke activiteiten binnen de organisatie wel of niet duurzaam kunnen worden verklaard.

De CSRD zal er voor zorgen dat de keten meer informatie van elkaar gaat vragen en mogelijk ook onderscheiden op de bedrijfsvoering die wordt gehanteerd. Dit kan het speelveld op de middellange termijn mogelijk veranderen, en is het als onderneming belangrijk om te weten hoe je dit in je voordeel kunt gebruiken. Daarom zijn dan ook (uiteraard) al onze leden van harte welkom, maar nemen we ook graag andere partijen die actief zijn in de binnenvaart mee in dit verhaal.

Ook lichten we het opgezette traject voor CSRD-begeleiding verder toe, waarin we als sector willen werken aan een bepaalde standaard voor rapportage in de binnenvaart, waardoor niet iedereen op eigen houtje alles uit hoeft te vinden. Mogelijk is het business partners ook interessant om daarbij specifieke workshops bij te wonen en hier ervaringen te delen.

Meld u hier aan voor de kennissessie. 

We zien u graag op 8 juli 14:30 op het Binnenvaarthuis in Zwijndrecht, Verdieping 2 in zaal de Waal! U kunt ook digitaal aansluiten, via deze link. Voor online deelname hoeft u uzelf niet in te schrijven.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met csrd@binnenvaart.nl.

Naar boven

 

Public Relations

KBN neemt afscheid van minister Harbers en verwelkomt zijn opvolger

Op woensdag 26 juni vond de afscheidsreceptie van oud-minister Mark Harbers plaats. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) was hierbij aanwezig en bedankte de minister voor zijn inzet voor de binnenvaart.

Als blijk van waardering heeft KBN een schenking van € 500 gedaan aan een goed doel naar keuze van de minister, specifiek gericht op de binnenvaart. De minister kon kiezen uit de volgende doelen:

  1. KNRM
  2. Binnenvaart Kredietunie
  3. Steunpunt Binnenvaart

Verwelkoming nieuwe minister
Het ministerschap van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is overgedragen aan Barry Madlener. Om de nieuwe minister te verwelkomen en te feliciteren, heeft KBN een taart opgestuurd. Deze taart is gebakken door de dochter van een van onze leden en de foto op de taart is gemaakt door een van onze regiocoördinatoren.

We kijken uit naar een succesvolle samenwerking met de nieuwe minister en hopen samen de binnenvaart verder te versterken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt.

Naar boven

 

Sociaal

Loontabel juli 2024

Het Centraal Planbureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand april 2024 bekendgemaakt. De afgeleide CPI is in de periode van oktober 2023 tot april 2024 gestegen met 0,870%.

Voor de loontabel is de afspraak gemaakt dat na een negatieve CPI pas weer wordt verhoogd als dit percentage is ingelopen. In juli 2023 was de CPI negatief: 2,99%. De daarop volgende perioden van januari 2024 en april 2024 zijn beide positief (resp. 1,039% en 0,87%). Dit betekent dat daarmee is het negatieve cijfer van juli 2023 nog niet ingelopen. Voor de loontabel betekent dit, dat er geen verhoging plaats vindt.

Stijging wetteliijk minimumloon
Met ingang van 1 juli 2024 wordt het wettelijk minimumloon verhoogd. Het minimum uurloon voor een medewerker van 21 jaar of ouder stijgt hiermee naar een bedrag van € 13,68.

Deze verhoging heeft gevolgen voor de beloning van lichtmatroos, matroos, volmatroos en de stuurman voor motorvrachtschepen: ze komen hiermee allemaal op hetzelfde uit.
 
Bekijk hier de Loontabel
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders.

Naar boven

 

Veiligheid

Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) handhaaft innovatief op verbod varend ontgassen

Binnenvaarttankschepen mogen bepaalde stoffen niet in de buitenlucht ontgassen. Voorbeelden zijn benzine en benzeen. Op 1 juli 2024 komen hier vele stofgroepen bij. Niet-verboden stoffen ontgassen moet volgens de voorwaarden van het ADN.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt op een online overzichtskaart inzichtelijk waar volgens het ADN ontgassen nooit is toegestaan, deze vaarwegen zijn rood aangegeven. Dit verbod geldt bij en onder bruggen, in sluizen en voorhavens daarvan, en in dichtbevolkte gebieden. De ILT houdt hierop toezicht met snuffelpalen (e-noses) en cameradrones, ook benut de inspectie meldingen van burgers.

Senior-inspecteur Kees Kievit legt uit hoe de ILT moderne technieken inzet bij haar toezicht op varend ontgassen, zoals eNose detecties en drones die o.a. zijn uitgerust met een camera en geluidsopname apparatuur: “Om goed te kunnen handhaven, moet de inspectie eerst overtredingen opsporen. Dat doen we op de vaarwegen ook met drones, waarmee we op afstand kunnen zien, horen en ruiken. Het betreft hier dan extra belastende informatie die de drone ophaalt als bewijslast.”

Voor meer informatie kunt u kijken op de website van ILT.

Naar boven

 

Sociaal

Webinar Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart; deelname KBN

Op dinsdag 25 juni jl. is door het Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart een webinar georganiseerd, waaraan ook Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft deelgenomen.

In het webinar, waarvoor zich ruim 150 mensen voor hadden aangemeld, is door het pensioenfonds toelichting gegeven over de toekomst van het fonds. Namens sociale partners hebben Bert Klein (Nautilus International) en Henriëtte Schreuders (KBN) verteld over de voorkeursregeling bij Aegon Cappital en hoe deze tot stand is gekomen.

Om meer inzicht te geven in het proces heeft werkgever, Antonia de Jong van Impuls Shipping BV, verteld over haar ervaring tot op heden in het afsluiten van een nieuwe pensioenregeling en tot slot heeft pensioenadviseur Moniek Jansen vanuit Schouten Zekerheid meer verteld over wat het adviestraject inhoudt.

Het webinar is later terug te kijken en ook zal er een overzicht met vragen en antwoorden worden gemaakt, zowel van de vragen die in het webinar zijn gesteld als de vragen die niet aan bod zijn gekomen. Uiteraard zal deze informatie worden gedeeld als deze beschikbaar is.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders.

Naar boven

Nautisch technische berichten

Aanvaarbescherming Suurhoffbrug

De werkzaamheden voor de aanvaarbescherming van de Suurhoffbrug zijn bijna afgerond. De laatste werkzaamheden betreffen nu nog de verlichting, en het verwijderen van het materieel.

Eind deze week zal ook de Pionierkade, die gebruikt wordt voor het materieel, helemaal leeg zijn.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

 

Mogelijke storingen

Extinction Rebellion protesteert in de Rotterdamse haven

Extinction Rebellion protesteert vrijdag 28 juni in de Rotterdamse haven. Er zijn niet veel details bekend, buiten dit bericht dat Extinction Rebellion gisteren naar buiten heeft gebracht.

Lees hier de aankondiging (let op: Engels)

Naar boven

 

Spreekuur

Kanaal 330: cijfers ongevallen binnenvaart

Na weer een geslaagd spreekuur afgelopen maandag, staat het volgende digitale spreekuur gepland. Deze zal plaatsvinden op 8 juli. Tijdens dit spreekuur zullen Maurits van der Linde, beleidsadviseur Veiligheid en Leny van Toorenburg, beleidsadviseur Nautisch Technisch uw vragen beantwoorden een recent rapport over de ongevalscijfers van de binnenvaart 2023.

Jaarlijks informeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer over de ongevalscijfers scheepvaart, u kunt hier de Kamerbrief lezen. 

Tijdens het spreekuur zullen onze beleidsadviseurs uitleg/duiding geven over wat er in staat en erover in gesprek gaan met u.

Details over deelname
maandag 8 juli
11.00 uur tot 12.00 uur
Klik hier voor uw deelname

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling Communicatie.

Naar boven

 

Interessante leestip

AGENDA

Naar boven

Gerelateerd items