KBN Nieuwsbrief 2024 - 26

04 juli 2024

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





4 juli 2024 - Nr. 26

Nieuws & Updates

  1. Een overzicht van de derde bijeenkomst van de Binnenvaarttafel
  2. De loontabel juli 2024 is gewijzigd
  3. Meldpunt varend ontgassen
  4. Kanaal 330: cijfers ongevallen binnenvaart
  5. Zin in een uitdaging?
  6. Collega Kelly 12,5 jaar in dienst!
  7. Een nieuwe regering, wat nu?
  8. CSRD-kennissessie op 8 juli in het Binnenvaarthuis
  9. Nautisch technische berichten
    1. Geautomatiseerd varen en mogelijke ontheffingen
    2. Duurzaam varen op Schie en Gouwe
    3. Werkzaamheden brug Kootstertille
    4. Geen bediening spoorbrug Dordrecht
  10. "De binnenvaart is de backbone van ons goederentransport"
  11. Lees ook dit!
  12. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Podcast 'Samen Voortvarend'
Email - info
Website - KBN
 

Actieagenda Toekomst Binnenvaart

Een overzicht van de derde bijeenkomst van de Binnenvaarttafel

Op woensdag 26 juni vond de derde bijeenkomst van de Binnenvaarttafel plaats. De Binnenvaarttafel is opgericht op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), om de uitvoering van de Actieagenda Binnenvaart in gang te helpen zetten en te monitoren.

Een overzicht van de belangrijkste besproken onderwerpen:
 
Observaties voorzitter
Allereerst uitte de voorzitter zijn zorgen naar aanleiding van zijn observatie in de paar maanden dat hij voorzitter is van de Binnenvaarttafel: hij ziet in de binnenvaartsector een gebrek aan pragmatische daadkracht. Er wordt weliswaar veel overlegd met allerlei instanties, maar dit lijkt – in vergelijking met andere sectoren – tot weinig resultaat te leiden.
 
Hoofdlijnenakkoord / regeerakkoord
Ook het hoofdlijnenakkoord, dat nu moet worden omgezet in een concreet regeerakkoord, kwam aan de orde, evenals de onlangs gepubliceerde Ontwerpnota Ruimte. Die ontwerpnota gaat over hoe Nederland eruit moet gaan zien; een ruimtelijke visie voor heel het land. Er moeten lastige keuzes gemaakt worden (woningbouw of haventerrein?).
 
Toekomstbestendige vaarwegen
Dit onderwerp kwam zeer uitgebreid aan bod. Rijkswaterstaat (RWS) heeft een enorme instandhoudingsopgave. U weet daar alles van; u wordt dagelijks geconfronteerd met het achterstallig onderhoud. RWS werkt nu aan de hand van een 8-jarige planning. De periode van 8 jaar maakt het mogelijk om ook grote(re) projecten mee te nemen; daarvoor was de daarvoor gehanteerde termijn van 4 jaar te kort. Het belang en de manier van afstemming met de markt werd eveneens besproken. RWS hecht veel waarde aan betrokkenheid vanuit de gebruikers.

De aanwezigen vanuit de markt (binnenvaart, verladers, waterbouwers, scheepsbouw) benadrukten allen het belang van tijdige betrokkenheid van de sector ten behoeve van een goede afstemming. Betrek de hele keten, zo was het advies: ook de verladers! En doe dit niet alleen regionaal, maar ook over regio’s heen. Actueel voorbeeld: Julianakanaal en de gelijktijdige stremming van de Kreekraksluizen. Bij een betere bovenregionale afstemming had dit voorkomen kunnen worden. Ook moet naar de internationale component gekeken worden: zo is bijvoorbeeld het Julianakanaal zeker niet alleen belangrijk voor het lokale bedrijfsleven!

RWS werkt daarnaast aan een nieuwe vorm van informatievoorziening van de impact van grote werken. RWS wil gaan zorgen voor een lange(re) termijn kaartoverzicht, waarin cumulatief de effecten van de verschillende werkzaamheden weergegeven worden, voor alle modaliteiten. De huidige focus van dit soort informatievoorziening ligt nu nog te veel op RWS intern; er moet meer focus op de gebruikers komen. De marktpartijen gaven unaniem aan hier positief over te zijn en graag mee te willen denken in een klankbordgroep.
 
Duurzame binnenvaart
De stand van zaken van diverse onderwerpen werd toegelicht:
  • “Normeren”: RED III
  • “Beprijzen”: ETS 2
  • “Faciliteren”: bijvoorbeeld het Emissielabel en de FAME-praktijkproef
  • “Subsidiëren”: onder andere via het Klimaatfonds
 
Diversiteit binnenvaartvloot
Dit onderwerp werd besproken aan de hand van notitie, waarin de achtergrond geschetst wordt, en mogelijke oplossingsrichtingen in de vorm van een ‘masterplan’ aan de hand van drie thema’s: Logistiek, Vloot & Ondernemers, Infrastructuur. Er is angst voor het verdwijnen van kleinere schepen (klasse I - IV); de markt pakt dat tot dusver onvoldoende op, zo werd geconstateerd. Tegelijkertijd hebben de verladers behoefte aan fijnmazigheid. Behalve onderzoek, financiering, en de juiste infrastructuur, is óók ondernemerschap een belangrijke factor die opgenomen moet worden in dit masterplan!

Het is van belang om de huidige kleine vloot in stand te houden. Enerzijds omdat we die capaciteit moeten behouden voor het logistieke proces, en anderzijds omdat we zekerheid willen bieden aan ondernemers. Maar daarnaast moet innovatie gestimuleerd worden! Er moet nagedacht worden over nieuwe concepten. Om dit mogelijk te maken zijn goede (en langdurige) afspraken met verladers nodig. In feite gaat het hier om een “systeemsprong”: wat is daarvoor nodig, vanuit de overheid en vanuit de sector?
 
Bevindingen
Hoewel de discussies goed zijn en iedereen betrokken is, is er het tot dusver vooral sprake van “woorden” en nog niet zoveel “daden” terwijl juist dát is wat we nodig hebben! KBN houdt vinger aan de pols bij het verdere verloop.
 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt.

Naar boven

Arbeidsvoorwaarden

De loontabel juli 2024 is gewijzigd

Vorige week stond de nieuwe loontabel in de nieuwsbrief, maar inmiddels is de tabel weer gewijzigd. In de oude versie stonden namelijk enkele verkeerde formules. In dit bericht vindt u de correcte loontabel.

Voor de berekening van een vast maandloon op basis van het wettelijk minimumloon wordt een berekeningsmethode gehanteerd op basis van het aantal gewerkte dagen per jaar. Dit aantal kan per jaar variëren, waardoor ook het maandloon per jaar kan afwijken. In de loontabel wordt gebruik gemaakt van deze methode voor de wettelijk minimumloonbedragen. Klik hier voor meer informatie over de berekeningsmethode.

Voor de andere bedragen blijft de gebruikelijke rekenmethode gehandhaafd.

De nieuwste versie van de loontabel kunt u vinden in de nieuwsbrief of op binnenvaart.nl/loontabel.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders.

Naar boven

 

Meldpunt varend ontgassen

Vanaf 1 juli 2024 werd in Nederland gestart met het gefaseerd invoeren van een ontgasverbod. Dit is van invloed op het werk van de sector, met eventueel onduidelijkheden of fouten tot gevolg. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) wil graag een vinger aan de pols houden en start een meldpunt voor de sector waar betrokkenen hun vragen en klachten kunnen indienen, ook eventueel anoniem.

Het meldpunt is nodig om de introductie van het verbod goed te kunnen volgen. Iedereen in de logistieke keten kan gebruik maken van het meldpunt om (eventueel anoniem) vragen te stellen en klachten te delen. Als dan blijkt dat er een groot aantal meldingen zijn over een specifiek onderwerp, kan Koninklijke Binnenvaart Nederland actie ondernemen om de situatie op te lossen of duiding te geven. Om het meldpunt zo toegankelijk mogelijk te maken, is de website beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits.

Wilt u een melding maken, dan kunt u gebruik maken van de site ontgassen.binnenvaart.nl
 
 

Spreekuur

Kanaal 330: cijfers ongevallen binnenvaart

Aankomende maandag bent u weer welkom bij Kanaal 330, het spreekuur van Koninklijke Binnenvaart Nederland, waar u uw vragen kunt stellen en uw zorgen kan delen. Tijdens dit spreekuur zullen Maurits van der Linde, beleidsadviseur veiligheid en Leny van Toorenburg, beleidsadviseur Nautisch Technisch uw vragen beantwoorden over een recent rapport van de ongevalscijfers van de binnenvaart uit 2023.

Jaarlijks informeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer over de ongevalscijfers scheepvaart, u kunt hier de Kamerbrief lezen.

Komt u ook?
Tijdens het spreekuur zullen onze beleidsadviseurs uitleg/duiding geven over wat er in staat en erover in gesprek gaan met u. Sluit vooral aan, ook als u geen vragen heeft. U kunt dan uw camera en microfoon uitlaten.

Het is de laatste voor de zomer, in juli en augustus zullen er voor de rest geen spreekuren plaatsvinden.

Details over deelname
maandag 8 juli
11.00 uur tot 12.00 uur
Klik hier voor uw deelname

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie.

Naar boven

 

Wordt helpdeskspecialist in BICS bij BTB

Zin in een uitdaging?

Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) ondersteunt Rijkswaterstaat (RWS) en de binnenvaartsector bij de implementatie van innovatieve digitale technologieën. De uitwisseling van informatie over reis en lading tussen wal en schip verloopt steeds vaker via elektronische kanalen. Naast de al bestaande Binnenvaart Informatie- en Communicatiesystemen (BICS) Helpdesk, die sinds 2020 door BTB namens Rijkswaterstaat wordt bemand, hebben wij sinds 2022 ook personeel op de EuRIS Helpdesk. EuRIS is een Europees platform dat logistieke informatie op Europees niveau aanbiedt. Schippers en andere logistieke belanghebbenden kunnen contact opnemen met de EuRIS Helpdesk voor vragen of ondersteuning bij het gebruik van dit platform.

Jouw uitdaging

Nauw samenwerken met collega’s en ondersteuning bieden aan een tweetal communicatie- en informatiediensten in opdracht van Rijkswaterstaat. Daarnaast onderhoudt je ook contact met de tweedelijns ondersteuning. Bij ons kom je in een dynamische omgeving terecht waar technische expertise en klantenservice samenkomen.

Bent u geïnteresseerd naar de functie, klik dan hieronder voor meer informatie en wat de vervolgstappen zijn.
 
Klik hier om meer te leren over de vacature
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bureau Telematica Binnenvaart.

Naar boven

Collega Kelly 12,5 jaar in dienst!

Afgelopen maandag was het alweer 12,5 jaar geleden dat collega Kelly begon bij Schuttevaer/KBN. Ze startte als (financieel) administratief medewerker en deed dit parttime naast haar studie. Inmiddels is ze Beleidsadviseur Onderwijs en Arbeidsmarkt en tevens Secretaris Droge Lading. Naast deze taak heeft ze veel taken op zich genomen in de fusieperiode, waarin ze echt fungeerde als een duizendpoot.

Op kantoor hebben we dit jubileum gevierd met een lekkere lunch. Via deze nieuwsbrief willen we haar extra bedanken voor haar toewijding gedurende de afgelopen 12,5 jaar.
 
 

Podcast

Een nieuwe regering, wat nu?

Er staat een nieuwe aflevering van de podcast 'Samen Voortvarend', gemaakt door Koninklijke Binnenvaart Nederland, online. Maar wat is een podcast?

Uit het ledenonderzoek blijkt dat de podcast van Koninklijke Binnenvaart Nederland nog niet tot de populairste communicatiemiddelen behoort. Tijdens de Algemene Vergadering bleek dat ongeveer de helft van de leden niet wist wat een podcast is. Dit is jammer, want één van de redenen om de podcast te starten was dat het een laagdrempelige manier is om informatie te krijgen.

Wat is een podcast?
Een podcast is een geluidsbestand dat je op je telefoon of computer kunt beluisteren, vergelijkbaar met een radio-uitzending over een specifiek thema. De KBN-podcast, genaamd Samen Voortvarend, behandelt in elke aflevering een interessant thema over de binnenvaart. Experts, zowel van binnen als buiten KBN, gaan hierover in gesprek. Eerdere gasten waren onder andere Rijkswaterstaat, het ministerie en enkele leden.

De achtste aflevering staat nu online. Dit keer spreekt communicatiemedewerker Mark Lammers met Peter Schaberg, beleidsadviseur Public Affairs, en voorzitter Ad Koppejan over de nieuwe regering en het hoofdlijnenakkoord. Ze bespreken hoe ze de binnenvaart bij de nieuwe regering onder de aandacht willen brengen, welke belangrijkste punten ze willen overbrengen en waar de kansen liggen bij deze regering.

Wilt u ook eerdere afleveringen luisteren? Alle afleveringen zijn ook te luisteren via podcast.binnenvaart.nl

Beluister de aflevering nu!
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de communicatieafdeling.

Naar boven

 

Meld u aan!

CSRD-kennissessie op 8 juli in het Binnenvaarthuis

Op 8 juli zal KBN met ondersteuning van Bluefield een kennissessie houden met verschillende partijen in de binnenvaartsector. Daarin bespreken we de ins en outs van de aankomende CSRD-richtlijn die transparantie op duurzaamheidsthema’s moet gaan vergroten, ook in de binnenvaart.

Deze complexe regelgeving proberen we in simpele taal te bespreken en uit leggen wat het nu in gaat houden. Ook gaan we het hebben over taxonomie. Ieder bedrijf dat in 2025 onder de CSRD-richtlijn valt, gaat namelijk ook met regeling in. Taxonomie bepaalt aan de hand van bepaalde eisen welke activiteiten binnen de organisatie wel of niet duurzaam kunnen worden verklaard.

Wat houdt CSRD-kennissessie in?
De CSRD zal er voor zorgen dat de keten meer informatie van elkaar gaat vragen en mogelijk ook onderscheiden op de bedrijfsvoering die wordt gehanteerd. Dit kan het speelveld op de middellange termijn mogelijk veranderen, en is het als onderneming belangrijk om te weten hoe je dit in je voordeel kunt gebruiken. Daarom zijn dan ook (uiteraard) al onze leden van harte welkom, maar nemen we ook graag andere partijen die actief zijn in de binnenvaart mee in dit verhaal.

Ook lichten we het opgezette traject voor CSRD-begeleiding verder toe, waarin we als sector willen werken aan een bepaalde standaard voor rapportage in de binnenvaart, waardoor niet iedereen op eigen houtje alles uit hoeft te vinden. Mogelijk is het business partners ook interessant om daarbij specifieke workshops bij te wonen en hier ervaringen te delen.

Aanmelden
Als u fysiek wilt aansluiten, dan kunt u zich hier aanmelden voor de kennissessie. U kunt ook digitaal aansluiten, via deze Teamslink, voor online deelname hoeft u uzelf niet in te schrijven.

We zien u graag op 8 juli 14:30 op het Binnenvaarthuis in Zwijndrecht, Verdieping 2 in zaal de Waal! 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yorick Verheij.

Naar boven

 

Nautisch technische berichten

Geautomatiseerd varen en mogelijke ontheffingen

Op 25 juni jl. werd in de Staatscourant gepubliceerd dat er een wijziging op handen is van de Scheepvaartverkeerswet. Tegen deze wet kan binnen 30 dagen een zienswijze worden uitgebracht. Het besluit houdt een wijziging in van het Binnenvaartpolitiereglement in verband met het vergaande geautomatiseerd varen en de mogelijkheid om een en ander mogelijk te maken.

In Artikel 1.26 van het BPR worden een aantal ontheffingen van dit reglement, in het kader van vergaand geautomatiseerd varen, voorgesteld. Let wel, het is nog geen wet, maar nadat dit document zo genoemd, is voorgehangen en de 30 dagen voor het indienen van een zienswijze om zijn, kan het op redelijk korte termijn wet worden.

Hier treft u het document aan.

Duurzaam varen op Schie en Gouwe

De provincie Zuid-Holland nodigt kleine bedrijven, die veel op de Schie en het Gouwe traject varen, uit op zaterdag 6 juli voor een bijeenkomst over de Refit Alliantie en het verduurzamen van kleine schepen. U bent welkom aanstaande zaterdag om 09.00 uur in het Van der Valk Restaurant Avifauna. Voor een lunch wordt gezorgd. Bent u geïnteresseerd, meld u dan aan via deze link.

Werkzaamheden brug Kootstertille

Er gaat gewerkt worden aan de brug van Kootstertille, want de brug moet versterkt worden. De meeste werkzaamheden helpen het wegverkeer, maar er wordt ook omgekeken naar het scheepvaartverkeer.

Vanaf 22 augustus 06.00 uur tot woensdag 4 september is de vaste doorvaartopening ook gestremd voor het scheepvaartverkeer. De brug wordt in deze periode niet bediend. Wel is het mogelijk om de brug te passeren door het beweegbare deel. Er is dan beperkte doorvaarthoogte (7,15 meter bij kanaalpeil) en beperkte doorvaartbreedte (11,96 meter). Voor het passeren van de brug door het beweegbare deel is er in deze periode scheepvaartbegeleiding aanwezig. Vanaf woensdag 4 september 06.00 uur kan al het wegverkeer zonder beperkingen over de brug en is ook de vaste doorvaartopening weer toegankelijk voor scheepvaartverkeer.

Wilt u op de hoogte blijven? Bekijk dan deze flyer met QR-code.

Geen bediening spoorbrug Dordrecht

De spoorbrug over de Oude Maas in Dordrecht is recentelijk aangevaren, waardoor schade is ontstaan. ProRail voert maandag 15 juli werkzaamheden uit, om de schade te herstellen. De spoorbrug zal dan ook tussen maandag 15 juli 2024 7:00u en dinsdag 16 juli 2024 7:00u niet bediend worden. 
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

 
 

Samen Voortvarend magazine

"De binnenvaart is de backbone van ons goederentransport"

In het magazine 'Samen Voortvarend' van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) hebben we gesproken met Tweede Kamerlid Pieter Grinwis van de ChristenUnie, tevens woordvoerder Infrastructuur en Waterstaat voor de partij. In dit interview wordt de essentiële rol van de binnenvaart besproken.

Grinwis beschouwt het als een verantwoordelijkheid van zijn partij om op te komen voor deze sector, die hij beschouwt als backbone van het goederenvervoer. “De ChristenUnie heeft van oudsher een sterke affiniteit met en voorliefde voor de binnenvaart. We zien het als een prachtige modaliteit die hoort bij Nederland en Europa om goederen te vervoeren”, aldus Grinwis.

Meer lezen over Pieter Grinwis, zijn werk in de Tweede Kamer en zijn visie op de rol van de sector? Lees dan het gehele interview.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de communicatieafdeling.

Naar boven

 

Lees ook dit!

 

AGENDA

Naar boven

Gerelateerd items