KBN Nieuwsbrief 2024 - 31

08 augustus 2024

In deze nieuwsbrief leest u meer over de oranjesluizen, ledenvoordelen, het scheepsmotorenevent en nog veel meer!





8 augustus 2024 - Nr. 31 

Nieuws & Updates

  1. Ontdek de KBN ledenvoordelen!
  2. Start sluiting Julianakanaal
  3. KBN heeft gesprek met Rijkswaterstaat over de Oranjesluizen
  4. Nederland bereid zich voor op oliecrisis met landelijk Crisis Plan Olie
  5. Verzoek APM terminals: niet afmeren binnenvaart op nieuwe kades
  6. Vragenlijst ministerie Infrastructuur en Waterstaat over klein vaarbewijs
  7. Scheepsmotorenevent 2024
  8. "Met openheid wordt de sector veiliger"
  9. Interessante leestip
  10. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Podcast 'Samen Voortvarend'
Email - info
Website - KBN
 

Website

Ontdek de KBN-ledenvoordelen!

De KBN-ledenvoordelen zijn afgestoft en we zijn hard bezig om deze in een nieuw jasje te steken. Ons doel is om de voordelen voor onze leden flink uit te breiden. Denk bijvoorbeeld aan het bereiken van collectieve inkoopprijzen bij diverse partijen. Zo kunnen we samen nog meer besparen en profiteren van exclusieve deals.

Wat zijn ledenvoordelen?
Als lid van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) profiteert u van ledenvoordelen op verschillende producten en diensten van onze KBN-business partners. Maar dat is nog niet alles! Dankzij de samenwerking met Stichting Member Benefits krijgen KBN-leden ook toegang tot nog meer voordelen van diverse bedrijven die hierbij zijn aangesloten. Dat betekent een extra uitgebreide lijst van voordelen waar u van kunt genieten. Deze voordelen kunnen kortingen of extra’s zijn, bijvoorbeeld op verzekeringen, zakelijk internet, kantoorartikelen en vliegtickets.

Member en Employee Benefits
De Member Benefits zijn voordelen die van waarde kunnen zijn voor uw bedrijf, zoals betaalbare verzekeringen, trainingen, zakenreizen en kwalitatieve kantoorbenodigdheden. Uw werknemers kunnen gebruik maken van de Employee Benefits, die onder andere bestaan uit kortingen op elektronica en kleding. Dankzij uw lidmaatschap bij KBN kunnen dus u en ook uw medewerkers van onze voordelen genieten en besparen op een aantal kosten. U kunt de ledenvoordelen vinden op onze website, onder het kopje 'lid worden'.
Bekijk de ledenvoordelen!
Spotlight: Ledenvoordeel van de Week
De komende periode lichten we elke week een ledenvoordeel uit, zodat u op de hoogte bent van alle voordelen waarvan u nu al kunt profiteren. Deze week zetten we Cuore in de spotlight!

Cuore verzorgt EHBO- en BHV-cursussen speciaal gericht op de binnenvaart en watersport. Deze cursussen worden regelmatig georganiseerd, en u kunt zich hiervoor inschrijven via de mail. De data staan vermeld op de website van Cuore. Ook maatwerkcursussen die aan boord worden gegeven behoren tot de mogelijkheden. Daarnaast verkoopt Cuore aanverwante producten zoals verbandkoffers en AED’s.
Maak gebruik van dit ledenvoordeel
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ayesha Mahabier.

Naar boven

 

Website

Start sluiting Julianakanaal

In de nacht van zondag op maandag gaat het Julianakanaal dicht. Maandagochtend om 5.00 uur zal er nog één keer worden geschut voor de scheepvaart. De voorbereidende werkzaamheden zijn al enkele weken bezig. Tijdens de sluiting wordt het kanaal doorgepompt en voorbereid voor scheepvaartklasse Vb.

Gevolgen Kreekraksluizen

De Kreekraksluizen zijn vanaf 5 augustus tot 27 september deels gestremd, wat tot wachttijden van maximaal 10 uur kan leiden. Vermijden van deze sluizen is lastig voor veel beroepsvaart, maar omvaren via Hansweert en de Krammersluizen is mogelijk. Extra ligplaatsen in de vluchthaven van Tholen zijn beschikbaar voor maximaal 24 uur. Daarnaast is er extra scheepvaartbegeleiding en worden wachttijden via dynamische route informatiepanelen (drips) en berichten gemeld.

Oosterweelwerken
De omvaarroutes worden ook beïnvloed door de Oosterweelwerken, met beperkte beschikbaarheid. Wachttijden en extra ligplaatsmogelijkheden worden gemonitord.

Nadeelcompensatie  
De impact van de stremming is onderzocht en besproken met betrokken partijen. Voorstellen voor een aangepaste werkwijze voor nadeelcompensatie zijn juridisch getoetst, maar niet gehonoreerd. De Minister wil de nadeelcompensatie echter ruimhartig toepassen binnen de beleidsregels.

Stremmingsduur Julianakanaal
De stremming is vervroegd naar 12 augustus om de droogste periode van het jaar te benutten. De exacte stremmingsduur is nog onduidelijk. KBN blijft betrokken bij de voortgang en streeft naar minimale hinder en een zo kort mogelijke doorlooptijd.

Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen via mail, telefoon of WhatsApp. KBN is bezig met een podcastserie over het Julianakanaal, waarvan de eerste aflevering nu te beluisteren is. 
Beluister de aflevering
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

 

Nautisch technisch

KBN heeft gesprek met Rijkswaterstaat over de Oranjesluizen

Bij de Oranjesluizen is sinds 23 juli alleen de Prins Willem Alexanderkolk (PWA-kolk) bestemd voor de beroepsvaart, de middenkolk is enkel bestemd voor de recreatievaart. Dit betekent dat voor de beroepsvaart slechts een kolk beschikbaar is. Dit zal voorlopig tot 1 oktober duren. In deze nieuwsbrief heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) u uitgelegd waarom: KBN Nieuwsbrief 2024 - 29

Situatieschets
Om nog even kort de situatie te schetsen, werd tot 23 juli het gemaal in IJmuiden op afstand bediend vanaf de post Schellingwoude. In november vorig jaar heeft dit ertoe geleid dat nagenoeg heel Amsterdam blank kwam te staan. Het gemaal is, net als heel veel kunstwerken, einde levensduur. Onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar dus worden er onderdelen, ter vervanging, elders weggehaald. Kortom, bediening op afstand vanaf de Post Schellingwoude, is onbetrouwbaar geworden. 

Gesprek met Rijkswaterstaat
In de nieuwsbrief van 25-7 gaf Koninklijke Binnenvaart Nederland al aan dat er een aantal zaken naar onze mening mogelijk anders zouden kunnen. Die zaken heeft KBN afgelopen maandag in een gesprek met Rijkswaterstaat (RWS) doorgenomen.

Aan het begin van het gesprek kreeg KBN inzage in de wachttijden tijdens het schutproces van zowel de PWA-Kolk als de middenkolk. De wachttijden worden dagelijks gemonitord en voor de beroepsvaart is er een wachttijd die gemiddeld tussen de 20 en 40 minuten ligt. Hierbij moet wel rekening worden gehouden met de bouwvak, doordat de bouw momenteel stilligt door vakantie is kan deze wachttijd niet tot maatstaf dienen. De keuze voor het scheiden tussen beroeps- en recreatievaart is er een uit oogpunt van veiligheid. Men wil hiermee voorkomen dat er kruisend verkeer ontstaat in de voorhavens.

Qua inzet van personeel voor het tijdelijk bedienen van het gemaal in IJmuiden is er personeel gevonden uit de bedienpool van het Oranjesluizencomplex, RWS gaf aan dit als enige mogelijkheid te zien.

Ons verzoek om de kleine passagiersvaart (tot 75 meter) mee te schutten met de recreatievaart in plaats van deze via de PWA-kolk te laten schutten, is niet aangenomen. Tevens ons verzoek om tussen 6.00-8.00 uur en 20.00-22.00 uur ook de middenkolk beschikbaar te stellen voor de beroepsvaart is ook niet aangenomen.

De toekomst
KBN is toegezegd dat er alles aan wordt gedaan om toezicht te houden op de wachttijden zodat er maatregelen kunnen worden genomen als het toeneemt. Op 19 augustus gaat KBN opnieuw in gesprek met RWS, dan is de bouwvak voorbij en zal er een nieuwe situatie ontstaan. KBN heeft aangedrongen om de tussentijd ook te benutten voor het uitwerken van andere opties, hier heeft KBN ideeën voor aangedragen. RWS geeft aan dat er op dit moment weinig mogelijk is vanwege de beperkte ruimte op het gebied van financiën en personeel. Dit zal KBN aankaarten bij andere instanties. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg.

Naar boven

 

Tankvaart

Nederland bereidt zich voor op mogelijke toekomstige olietekorten met Landelijk Crisis Plan Olie

Als reactie op de oorlog in Oekraïne en de invoering van oliesancties op Russische olie, heeft Nederland begin 2023 een Landelijk Crisis Plan Olie (LCP-O) opgesteld. Dit plan beschrijft de maatregelen die genomen moeten worden in geval van een tekort aan olie(producten) als gevolg van de oorlog in Oekraïne of een andere oliecrisis, om ervoor te zorgen dat vitale processen blijven doorgaan.

Een van de belangrijkste maatregelen in het LCP-O is het aanhouden van strategische olievoorraden door de Centrale Organisatie voor Voorraadvorming van Aardolieproducten (COVA). Deze voorraden kunnen worden ingezet bij een verstoring van het normale aanbod, waardoor Nederland beter is voorbereid op eventuele tekorten. COVA voert doorlopend analyses uit van de oliesituatie in Nederland, zodat de overheid op basis van deze inzichten aanvullende maatregelen kan nemen indien nodig.

Om de situatie op de oliemarkt transparant te houden, publiceert de Rijksoverheid periodiek olieupdates. Op verzoek van het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) wordt deze berichtgeving nu voortgezet op de website van COVA, waar iedereen toegang heeft tot de informatie. Het Oliedashboard op de COVA-website biedt een actueel overzicht van de situatie op de oliemarkt, inclusief de huidige voorraden, de olieprijzen op zowel de internationale markt als aan de pomp, de raffinageactiviteit en andere relevante parameters. Het Oliedashboard is te vinden op deze site

De binnenvaart speelt een cruciale rol in het faciliteren van vitale processen en is daarom een prioritaire gebruiker van olieproducten. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) was betrokken bij de totstandkoming van het LCP-O om ervoor te zorgen dat de binnenvaartsector voldoende olieproducten krijgt toegewezen tijdens een crisis. Meer informatie hierover is te vinden in een nieuwsbrief van KBN, die beschikbaar is via deze site.

Met het LCP-O en de voortdurende monitoring en rapportage van de oliesituatie, streeft Nederland ernaar om voorbereid te zijn op mogelijke olieschaarste en de continuïteit van vitale processen te waarborgen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maira van Helvoirt.

Naar boven

 

Maasvlakte

Verzoek APM Terminals: niet afmeren binnenvaart op nieuwe kades

Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) kreeg het verzoek om schippers te informeren nog niet af te meren aan nieuwe kades op de Maasvlakte. Onderstaand het bericht vanuit APM Terminals.

Wij willen graag jullie aandacht vestigen op een belangrijk veiligheidsaspect met betrekking tot de nieuwe kademuren en de aangrenzende watergebieden.

Ondanks dat de nieuwe kademuren en watergebieden er mogelijk gereed uitzien, willen we benadrukken dat deze nog niet zijn vrijgegeven voor gebruik door schepen die niet direct betrokken zijn bij ons werk.

Wij verzoeken jullie om de betrokken schepen en kapiteins te informeren dat ze hun beurt elders moeten afwachten en vooraf niet in de nieuwe havengebieden moeten komen. Zorg ervoor dat deze richtlijn strikt wordt nageleefd om mogelijke ongevallen en schade te voorkomen. Zodra een ligplaats officieel is vrijgegeven, zullen we dit communiceren naar de schipper.

Wij rekenen op uw aller medewerking om de veiligheid in en rondom onze havengebieden te waarborgen.

Voor eventuele vragen of verduidelijkingen, neem gerust contact op met Judith Versteeg van APM Terminals.

Naar boven

 

Geef uw mening!

Vragenlijst ministerie Infrastructuur en Waterstaat over klein vaarbewijs

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voert, in samenwerking met IPSOS I&O, een onderzoek uit naar het Klein Vaarbewijs.

Er is een vragenlijst opgesteld om de ervaringen vanuit recreatievaarders én beroepsvaarders met betrekking tot recreatievaart en het klein vaarbewijs beter in beeld te krijgen.
 
U kunt uw ervaringen delen via deze link.                                                  
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henriëtte Schreuders.
                                                                                                                            Naar boven
 

Meld u nu aan!

Scheepsmotorenevent 2024

Om de ambitieuze CO2-doelstellingen van de Green Deal te halen – in 2030 40% tot 50% minder CO2-uitstoot dan in 2015 – is biobrandstof de meest voor de hand liggende oplossing voor de binnenvaart. Terwijl technologieën zoals waterstof, methanol en batterijen pas naar verwachting pas vanaf 2035 realiteit zijn, is biobrandstof nu al een kosteneffectieve en praktische manier om de uitstoot aanzienlijk te verminderen.

Het scheepsmotorenevent, georganiseerd door Weekblad Schuttevaer, biedt dit jaar een uitgelegen kans om kennis op te doen over biobrandstoffen en om te netwerken met experts en marktleiders in de maritieme sector. Het evenement zal plaatsvinden op 26 september in Hendrik-Ido-Ambacht.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arjenne Bastiaansen van Schuttevaer.

Naar boven

 

Samen Voortvarend

"Met openheid wordt de sector veiliger"

In het magazine hebben we gesproken met Kristel Reiling-Seeds, programmamanager bij Platform Zero Incidents. Het platform bestaat sinds 2015 en heeft als missie om het aantal milieu- en veiligheidsincidenten naar nul te brengen. 

Bevrachtingskantoren, rederijen en scheepseigenaren delen en ontwikkelen bij PZI kennis over incidenten in de binnenvaartindustrie om zo herhaling in de toekomst te voorkomen. Praten over incidenten is volgens Kristel heel belangrijk. 

"Vroeger was men af en toe nog huiverig om incidenten te delen, bedrijven wilden vooral zichzelf beschermen. Het was toch de concurrent waarmee men dit moet delen. Al vinden we dat op het gebied veiligheid er geen concurrenten zijn. Maar door de jaren heen zien we echt dat met openheid en vertrouwen, bedrijven bellen met elkaar om advies uit te wisselen."

Meer lezen over Platform Zero Incidents? Lees dan hier het artikel!
Meld u aan
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling communicatie.

Naar boven

 

Interessante leestip

AGENDA

  • 8 augustus - IWT Safety Commitee Meeting
  • 13 augustus - KBN gevaarlijke stoffen commissie
  • 15 augustus - Voorbespreking ADN
  • 19 augustus - Expertgroep FAME-brandstoftest
  • 26-30 augustus - Veiligheidscomité ADN
  • 27 augustus - Rondetafel Multimodal Resilience
  • 30 augustus - CSRD-werkgroep sessie 2
  • 2 september - IWT-platform secretarissenoverleg (internationale binnenvaart lobby)
  • 4 september - Commissie Sociaal & Onderwijs
  • 9 september - Bestuursvergadering (ledengroep) CBOB
  • 9 september - Inland Terminal Group - presentatie elektrische binnenvaart toepassingen
  • 11 september - Digitale terugkoppeling ADN
  • 11-12 september - CESNI/TI in Straatsburg
  • 13-15 september - Binnenvaartdagen Zwijndrecht - diverse events
  • 14 september - Binnenvaart Ontmoetingsdag (CBOB/Binnenvaartpastoraat)

Naar boven

Gerelateerd items