Ongeveer twaalf dagen geleden werden bij sluis Müden in de Moezel de sluisdeuren beschadigd. De eerste berichten gaven aan dat de sluis waarschijnlijk tot eind maart 2025 gestremd zou zijn. Of de reparatie van de deuren daadwerkelijk zo lang zal duren, is op dit moment (nog) niet bekend.
De hoogste prioriteit die Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft gesteld, en waarop direct actie werd ondernomen, was het vrijmaken van de schepen zodat ze, bij voorkeur nog voor de Kerstdagen, uit de Moezel konden vertrekken. Afgelopen maandag zijn de eerste schepen door sluis Müden geschut met behulp van een kraan en het in- en uittillen van de nooddeur, die uit verschillende segmenten bestaat. Het eerste schip was de Nederlandse Allegria uit Werkendam, gevolgd door het schip Carpe Vesperum, die voor het eerst een reis maakte. Beide schepen zijn lid van de KBN.
In eerste instantie werd verwacht dat het schutten van een schip vier tot vijf uur zou duren, maar op dinsdag 17 december bleek het proces sneller te verlopen dan verwacht.
Op dit moment zijn nog niet alle schepen de Moezel uit en het lijkt onwaarschijnlijk dat dit voor Kerst zal lukken. Eén ding is echter zeker: er wordt dag en nacht hard gewerkt door het WSA en vele andere betrokkenen om zoveel mogelijk schepen uit de Moezel te krijgen.
Onze voorzitter, Ad Koppejan, heeft inmiddels Albert Schöpflin, hoofd van de WSA Moezel-Saar-Lahn, en zijn team bedankt voor de snelle en doeltreffende aanpak. Ook hebben de leden van KBN die door deze situatie zijn getroffen, indien zij bij ons bekend waren, een persoonlijk bericht per e-mail ontvangen.