Per eind 2023 zal Paul Goris zijn activiteiten als voorzitter van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) beëindigen. Op dat moment is hij 8 jaar betrokken bij respectievelijk Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en KBN en vindt hij het tijd om plaats te maken voor een opvolger.
Toen Paul Goris in januari 2016 aantrad, had hij met name vanuit op- en overslagbedrijven ervaring met de binnenvaart (droge bulk, natte bulk en containervaart). In de jaren bij CBRB en KBN heeft hij meerdere facetten van de binnenvaart leren kennen en waarderen. In al die jaren heeft de bestuurlijke en politieke lobby in Den Haag, de gesprekken met partners in de Logistieke Alliantie, Havenbedrijven, de Europese Commissie en nog veel meer partijen van belang een grote rol gespeeld in het voorzitterschap van Paul.
In Europees verband is Paul vier jaar voorzitter en bestuurder van European Barge Union geweest en voorzitter van het IWT Platform. Daarnaast hebben een aantal bijzondere dossiers, zoals de congestie in de containervaart binnen de Rotterdamse haven, de verduurzaming van de branche, modal shift steeds tot zijn aandachtsterreinen gehoord.
In de afgelopen jaren heeft het fusieproces van CBRB met Koninklijke BLN-Schuttevaer tot KBN een enorm grote rol gespeeld. De gesprekken tussen verkenners van beide partijen, de gesprekken met de achterbannen en de bestuurlijke eenwording hebben als een rode draad door de agenda’s gelopen. Toen op 7 april 2022 de overeenkomst werd getekend, was de fusie een feit. De integratie van deze twee organisaties, samen met de domein-gerelateerde samenwerking met de Schippers Vereniging Schuttevaer en Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart, vereist verdere afstemming, integratie en implementatie in de nabije toekomst.
Juist dat laatste aspect vraagt volgens Paul een nieuwe voorzitter: “Komend vanuit CBRB merk ik dat voor een verdergaande integratie en vooral om het beste voor alle leden te kunnen betekenen, er nu een voorzitter moet komen die niet zijn of haar oorsprong heeft in een van de fusie-verenigingen. Het is van belang dat we met een voorzitter van ‘buiten de gefuseerde verenigingen’ de klus kunnen afmaken. Deze mooie vereniging verdient dat!”
Bestuur en directie respecteren dit besluit van Paul. Directeur Rob Leussink: “Met Paul hebben we op een enthousiaste en aansprekende manier het fusietraject doorlopen. In het belang van de hele branche hebben we het beste van onze verenigingen bij elkaar gebracht. Om één spreekbuis te zijn naar beleidsmakers, politiek en alle andere stakeholders. In het belang van onze leden.”
De komende maanden zal Paul zich met een aantal leden van het bestuur en de directie bezighouden met de zoektocht naar een juiste kandidaat voor deze opvolging. Daarnaast zal hij zich de komende maanden nog met al zijn enthousiasme inzetten voor KBN en de binnenvaart.
Eind van het jaar kunnen de leden en externen opgepaste wijze afscheid nemen van Paul. Dit moment zal later dit jaar worden gecommuniceerd.
Paul Goris stopt als voorzitter van KBN
Gerelateerd items
Update Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart
Met ingang van 1 januari 2025 vindt er geen nieuwe pensioenopbouw meer plaats in het pensioenfonds. De werkgever moet zorgen voor een pensioenregeling bij een andere pensioenuitvoerder. Wat gebeurt er met de pensioenen? Het bestuur van het Pensioenfonds…
Buitenlandse scheepvaartberichten via Teletekst pagina 722 verdwijnen per 1 januari 2025
Enkele maanden geleden werd aangekondigd dat de informatie over buitenlandse stremmingen op Teletekst pagina 722 zou verdwijnen. Destijds heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) zich ingezet om dit besluit terug te draaien. Het gaat vooral om…
KBN in de media: uitleg omtrent incidenten Gouwe en Borgharen
In 24 uur tijd vonden er twee grote incidenten plaats op het water. Afgelopen vrijdag 11 oktober in de ochtend kwam het bericht binnen dat er een geladen drogeladingschip in aanvaring is gekomen met de Gouwespoorbrug bij Alphen aan den Rijn. De volgende…
Podcast #10 - Binnenvaart en Gemeenten
In deze aflevering van Samen Voortvarend bespreken we de cruciale rol van de binnenvaart voor gemeenten, met een bijzondere focus op Zwijndrecht. We blikken terug op de Binnenvaartdagen en gaan in op de huidige uitdagingen waar de sector mee te maken heeft.…
NIS2 ingangsdatum: 1 juli 2025!?
De meest gestelde vraag de laatste tijd bij de supportdesk van Samen Digitaal Veilig: wanneer gaat de NIS2 in werking? Is er al meer duidelijkheid? Gelukkig kunnen we daar nu een antwoord op geven. De datum is 1 juli 2025. Dat is in ieder geval de datum…
Nieuwe aanbesteding binnenvaart lijndiensten gepubliceerd
Op 18 september 2024 is een nieuwe aanbesteding voor binnenvaart lijndiensten gepubliceerd. Deze aanbesteding biedt een kans voor binnenvaartoperators, terminals, rederijen, bevrachtingskantoren en overslagbedrijven om nieuwe ladingstromen via de binnenvaart…
Het regeerakkoord en de begroting vragen om overleg met de sector en een concrete uitwerking
Nederland moet veiliger, weerbaarder en economisch sterker worden, en stappen zetten richting klimaatneutraliteit. Vervoer over water kan een belangrijke bijdrage leveren aan bijna al deze uitdagingen. Het is essentieel om de economie en industrie draaiende te…