Per eind 2023 zal Paul Goris zijn activiteiten als voorzitter van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) beëindigen. Op dat moment is hij 8 jaar betrokken bij respectievelijk Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en KBN en vindt hij het tijd om plaats te maken voor een opvolger.
Toen Paul Goris in januari 2016 aantrad, had hij met name vanuit op- en overslagbedrijven ervaring met de binnenvaart (droge bulk, natte bulk en containervaart). In de jaren bij CBRB en KBN heeft hij meerdere facetten van de binnenvaart leren kennen en waarderen. In al die jaren heeft de bestuurlijke en politieke lobby in Den Haag, de gesprekken met partners in de Logistieke Alliantie, Havenbedrijven, de Europese Commissie en nog veel meer partijen van belang een grote rol gespeeld in het voorzitterschap van Paul.
In Europees verband is Paul vier jaar voorzitter en bestuurder van European Barge Union geweest en voorzitter van het IWT Platform. Daarnaast hebben een aantal bijzondere dossiers, zoals de congestie in de containervaart binnen de Rotterdamse haven, de verduurzaming van de branche, modal shift steeds tot zijn aandachtsterreinen gehoord.
In de afgelopen jaren heeft het fusieproces van CBRB met Koninklijke BLN-Schuttevaer tot KBN een enorm grote rol gespeeld. De gesprekken tussen verkenners van beide partijen, de gesprekken met de achterbannen en de bestuurlijke eenwording hebben als een rode draad door de agenda’s gelopen. Toen op 7 april 2022 de overeenkomst werd getekend, was de fusie een feit. De integratie van deze twee organisaties, samen met de domein-gerelateerde samenwerking met de Schippers Vereniging Schuttevaer en Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart, vereist verdere afstemming, integratie en implementatie in de nabije toekomst.
Juist dat laatste aspect vraagt volgens Paul een nieuwe voorzitter: “Komend vanuit CBRB merk ik dat voor een verdergaande integratie en vooral om het beste voor alle leden te kunnen betekenen, er nu een voorzitter moet komen die niet zijn of haar oorsprong heeft in een van de fusie-verenigingen. Het is van belang dat we met een voorzitter van ‘buiten de gefuseerde verenigingen’ de klus kunnen afmaken. Deze mooie vereniging verdient dat!”
Bestuur en directie respecteren dit besluit van Paul. Directeur Rob Leussink: “Met Paul hebben we op een enthousiaste en aansprekende manier het fusietraject doorlopen. In het belang van de hele branche hebben we het beste van onze verenigingen bij elkaar gebracht. Om één spreekbuis te zijn naar beleidsmakers, politiek en alle andere stakeholders. In het belang van onze leden.”
De komende maanden zal Paul zich met een aantal leden van het bestuur en de directie bezighouden met de zoektocht naar een juiste kandidaat voor deze opvolging. Daarnaast zal hij zich de komende maanden nog met al zijn enthousiasme inzetten voor KBN en de binnenvaart.
Eind van het jaar kunnen de leden en externen opgepaste wijze afscheid nemen van Paul. Dit moment zal later dit jaar worden gecommuniceerd.
Paul Goris stopt als voorzitter van KBN
Recente items:
Gerelateerd items
Verslag kennismakingsgesprek tussen Ad Koppejan en Barry Madlener
Op donderdag 14 november had ik een kennismakingsgesprek met minister Barry Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Bij dit gesprek waren ook Peter Schaberg, namens Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), en een deel van de staf van de…
Nautisch Technisch Congres – Bouwen aan de vaarwegen van morgen!
Vrijdag 22 november is het zover: het Nautisch Technisch Congres. Het thema van de middag is "Bouwen aan de vaarwegen van morgen!" In een wereld die snel verandert, is het essentieel dat onze vaarwegen meegroeien met de uitdagingen van de…
Podcast #11: Het Julianakanaal, deel 2: stand van zaken
In deze aflevering van Samen Voortvarend gaan we verder met het drieluik over het Julianakanaal. Leny van Toorenburg spreekt in dit tweede deel met Wim Fabries, hoofdingenieur-directeur, en Niels van Iersel, senior adviseur scheepvaart, beiden van…
Werkbezoek Sociale Zaken aan de Binnenvaart
Op maandag 11 november heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een delegatie mogen ontvangen vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Sociale Verzekeringsbank en Kiwa Register voor een werkbezoek aan de binnenvaart. Aanleiding…
Podcast #N03: Rijnpatent, ontgassen en het Nautisch Technisch Congres
In de nieuwste aflevering van onze nieuwsflashpodcast ‘Samen Voortvarend: in gesprek’ bespreken communicatiemedewerkers Mark Lammers en Eva van der Leeden de recente ontwikkelingen rondom het Rijnpatent en het ontgassingsverbod. Te gast is…
KBN organiseert Nautisch Technisch Congres
KBN nodigt u graag uit voor het Nautisch Technisch Congres op vrijdagmiddag 22 november in Ridderkerk, georganiseerd door Koninklijke Binnenvaart Nederland, in samenwerking met SchippersVereniging Schuttevaer. Het thema van de middag…
Update Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart
Met ingang van 1 januari 2025 vindt er geen nieuwe pensioenopbouw meer plaats in het pensioenfonds. De werkgever moet zorgen voor een pensioenregeling bij een andere pensioenuitvoerder. Wat gebeurt er met de pensioenen? Het bestuur van het Pensioenfonds…