Samen naar toekomstbestendige vaarwegen
Afgelopen vrijdag, 22 november, vond de Algemene Vergadering (AV) en het Nautisch Technisch Congres van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) plaats. De dag begon met de ledenvergadering, gevolgd door een congres georganiseerd met de Schippersvereniging Schuttevaer (SVS). Het thema van het congres was ‘toekomstbestendige vaarwegen’.
Algemene Ledenvergadering
De dag begon met de Algemene Vergadering, voorgezeten door Ad Koppejan, die een jaar voorzitter is. In zijn welkomstwoord sprak hij over het belang van de binnenvaartsector, juist ook in een moeilijke geopolitieke tijd.
Koppejan: “KBN zal aankomend jaar voor en namens u het belang van de binnenvaart nog meer op de kaart zetten bij beleidsmakers, journalisten en politici.”
Er werd verder een minuut stilte gehouden voor diegene die ons afgelopen jaar zijn ontvallen. Directeur Maira van Helvoirt gaf een overzicht van 2024 en een vooruitblik op 2025. De focus ligt op een heldere visie die breed gedragen wordt. Heiko Evink, als bestuurslid namens de ledengroep Logistieke Dienstverleners Droge Lading, en Marco Oosterwijk, als bestuurslid namens de ledengroep CBOB, werden herkozen als bestuursleden. Willeke van Veen, bestuurslid van de ledengroep Grote Droge Lading, nam afscheid en via deze weg wil KBN haar dank uitspreken voor hoe zij zich heeft ingezet voor de vereniging.
Nautisch Technisch Congres
Na de lunch startte het congres, geleid door directeur Maira van Helvoirt en nautisch technisch beleidsadviseur Leny van Toorenburg. Voorzitter Ad Koppejan opende met een oproep tot aanvullende maatregelen voor beheer en onderhoud aan vaarwegen: “Zie het als een periodieke apk-keuring voor sluizen en bruggen.”
Haveneconoom Bart Kuipers benadrukte het belang van vaarwegen en binnenhavens als noodzakelijkheid voor een moderne circulaire economie: “Nederland is van oudsher al een riviersamenleving, waak voor onomkeerbare beslissingen.” Daarna volgde een paneldiscussie met vertegenwoordigers van Havenbedrijf Rotterdam, Tata Steel en TLN. Zij reageerden op Kuipers en hadden een fijne interactie met de zaal, daarnaast onderstreepten ze hoe cruciaal de binnenvaart is voor de logistieke keten.
Na een pauze gaf directeur-generaal Martin Wijnen (Rijkswaterstaat) een directe blik op de onderhoudsopgave: “Aangekondigde uitval van systemen is balen, maar niet geplande uitval, daar wordt iedereen echt bloedchagrijnig van.”
Een tweede paneldiscussie vertegenwoordigde de binnenvaartsector breed, van tankvaart tot passagiersvaart en van kleine schepen tot containervaart. Verschillende perspectieven op achterstallig onderhoud werden gedeeld, en er werd gediscussieerd over hoe Rijkswaterstaat hierin zou moeten handelen.
De lancering van een nieuwe SVS-vlag, ter ere van het 175-jarig bestaan, werd feestelijk gevierd, waarna de dag werd afgesloten met een welverdiende borrel.