Met de start van het recreatieseizoen gaan duizenden recreatieschippers het water weer op en wordt het drukker op de vaarwegen en in de sluizen. Een belangrijk aandachtspunt in sluizen is het correct afmeren en het uitzetten van de schroef. Dat is jaarrond verplicht, maar nu het recreatieseizoen begint, is extra alertheid geboden. Zeker in sluizen waar beroepsvaart en recreatieschepen elkaar vaak treffen. Om de doorvaart in sluizen veilig en vlot te laten verlopen, vragen Rijkswaterstaat en Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) binnenvaartschippers om altijd hun schroef uit te zetten zodra ze zijn afgemeerd. Een draaiende schroef veroorzaakt sterke stroming, kan schade veroorzaken aan de sluisconstructie en maakt het voor recreant extra lastig om de sluis veilig door te komen.
Wanneer een schip in een sluis ligt afgemeerd en de schroef blijft draaien, ontstaat er een sterke stroming. Dit kan ervoor zorgen dat kleinere schepen moeilijk kunnen afmeren of zelfs uit koers raken. In sommige situaties kan dit ook de schuttijd verlengen, wat leidt tot onnodige vertragingen voor alle gebruikers en het kan invloed hebben op de staat van de sluis.
Daarnaast kan de stroming schade veroorzaken aan de sluis zelf, zoals het beschadigen van de bodembescherming, de sluiswanden en de railbaan bij een sluisdeur, en leidt het tot overbelasting van de bewegingswerken. Vooral bij oudere sluizen en door de hogere motorvermogens van grotere schepen kan dit leiden tot nog snellere slijtage en defecten. Een deel van de sluizen en waterwerken wordt gerenoveerd of is aan onderhoud toe. Rijkswaterstaat werkt hard om dit aan te pakken. Zorgvuldig gebruik van de infrastructuur helpt om extra schade te voorkomen en de hinder voor zowel beroepsvaart als recreatievaart te beperken.
Eén schroef kan de hele sluis verstoren
"Binnenvaartschippers zijn ervaren vakmensen, maar toch zien we regelmatig dat schroeven blijven draaien in de sluis. Vaak gebeurt het onbewust, maar het effect is direct merkbaar: lijnen komen onder spanning, schepen beginnen te bewegen en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Bovendien kan het schade aan de sluis veroorzaken. Een simpele handeling, de schroef uitzetten en een beetje rekening houden met elkaar, voorkomt dit allemaal." vertelt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Koninklijke Binnenvaart Nederland: “Het is een kleine handeling voor de binnenvaartschippers om de schroef uit te zetten, maar het kan een enorm verschil maken voor de veiligheid en de efficiëntie van de schuttijden. Dit komt uiteindelijk ook de binnenvaartschippers zelf ten goede. Nu het recreatieseizoen voor de deur staat, is het belangrijker om samen te varen. Recreatievaart en beroepsvaart moeten elkaar beter in de gaten houden en rekening met elkaar houden. Alleen dan kunnen we zorgen voor een vlotte, veilige doorvaart voor iedereen.”
Rijkswaterstaat en Koninklijke Binnenvaart Nederland: Zet de schroef uit in de sluis
Recente items:
Gerelateerde items

Laatste aanpassingen sluis Müden; Moezel in februari weer bereikbaar
Na een intensieve periode van herstelwerkzaamheden zal Sluis Müden op zaterdagochtend 1 februari weer in gebruik genomen. De sluis, gelegen in de Moezel, raakte op 10 december 2024 zwaar beschadigd door een aanvaring, wat leidde tot een langdurige…

Nooddeur bij Sluis Müden biedt tijdelijke oplossing om schepen van de Moezel te krijgen
Ongeveer twaalf dagen geleden werden bij sluis Müden in de Moezel de sluisdeuren beschadigd. De eerste berichten gaven aan dat de sluis waarschijnlijk tot eind maart 2025 gestremd zou zijn. Of de reparatie van de deuren daadwerkelijk zo lang zal…
Grote impact voor binnenvaart door langdurige sluiting sluis Müden in de Moezel
Zoals u waarschijnlijk wel weet, is er afgelopen zondag een vrachtschip tegen de benedendeur van sluis Müden, de derde sluis in de Moezel gevaren. Bij het incident, dat geen gewonden opleverde, raakte de hydraulische aandrijving, de deuren en de…

Rijkswaterstaat en Koninklijke Binnenvaart Nederland: Zet de schroef uit in de sluis
Met de start van het recreatieseizoen gaan duizenden recreatieschippers het water weer op en wordt het drukker op de vaarwegen en in de sluizen. Een belangrijk aandachtspunt in sluizen is het correct afmeren en het uitzetten van de schroef. Dat is jaarrond…

Deltares publiceert eindrapport TRANS2-project, met hulp van KBN
Het TRANS2-project – “TRANSitie naar een klimaatbestendig en duurzaam Rotterdams achterlandTRANSport” – heeft in de afgelopen twee jaar met 15 consortiumpartners onder leiding van Deltares, waaronder Koninklijke Binnenvaart Nederland…

Julianakanaal half april open voor binnenvaart
Goed nieuws: Rijkswaterstaat (RWS) en aannemer Van den Herik-Sliedrecht hebben de afgelopen maanden veel werk verzet om het Julianakanaal te verruimen. Op dit moment worden de laatste stenen aangebracht op de bodem en de oevers. Het werk verloopt voorspoedig.…

Walstroomgebruik in Rotterdamse haven blijft achterlopen
Enkele maanden geleden is in Rotterdam een enquête gehouden over het gebruik van walstroom en alles wat daarbij hoort. In dit artikel leest u kort de belangrijkste resultaten en welke maatregelen er worden genomen naar aanleiding van de enquête.…

Laatste aanpassingen sluis Müden; Moezel in februari weer bereikbaar
Na een intensieve periode van herstelwerkzaamheden zal Sluis Müden op zaterdagochtend 1 februari weer in gebruik genomen. De sluis, gelegen in de Moezel, raakte op 10 december 2024 zwaar beschadigd door een aanvaring, wat leidde tot een langdurige…

Nooddeur bij Sluis Müden biedt tijdelijke oplossing om schepen van de Moezel te krijgen
Ongeveer twaalf dagen geleden werden bij sluis Müden in de Moezel de sluisdeuren beschadigd. De eerste berichten gaven aan dat de sluis waarschijnlijk tot eind maart 2025 gestremd zou zijn. Of de reparatie van de deuren daadwerkelijk zo lang zal…
Grote impact voor binnenvaart door langdurige sluiting sluis Müden in de Moezel
Zoals u waarschijnlijk wel weet, is er afgelopen zondag een vrachtschip tegen de benedendeur van sluis Müden, de derde sluis in de Moezel gevaren. Bij het incident, dat geen gewonden opleverde, raakte de hydraulische aandrijving, de deuren en de…

Rijkswaterstaat en Koninklijke Binnenvaart Nederland: Zet de schroef uit in de sluis
Met de start van het recreatieseizoen gaan duizenden recreatieschippers het water weer op en wordt het drukker op de vaarwegen en in de sluizen. Een belangrijk aandachtspunt in sluizen is het correct afmeren en het uitzetten van de schroef. Dat is jaarrond…

Deltares publiceert eindrapport TRANS2-project, met hulp van KBN
Het TRANS2-project – “TRANSitie naar een klimaatbestendig en duurzaam Rotterdams achterlandTRANSport” – heeft in de afgelopen twee jaar met 15 consortiumpartners onder leiding van Deltares, waaronder Koninklijke Binnenvaart Nederland…

Julianakanaal half april open voor binnenvaart
Goed nieuws: Rijkswaterstaat (RWS) en aannemer Van den Herik-Sliedrecht hebben de afgelopen maanden veel werk verzet om het Julianakanaal te verruimen. Op dit moment worden de laatste stenen aangebracht op de bodem en de oevers. Het werk verloopt voorspoedig.…