Het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) ligt al enkele dagen onder vuur na een opgelegde schorsing door de Raad van Accreditatie, vanwege het niet kunnen voldoen aan enkele non-conformiteiten. Dit betekent dat met ingang van 26 oktober, het NBKB (tijdelijk) niet langer bevoegd is om certificerende inspecties uit te voeren.
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) ziet dit probleem graag zo snel mogelijk opgelost worden om ophoping van nog te keuren schepen en het uitblijven van certificaat-verlengingen te voorkomen. Andere partijen met dezelfde bevoegdheden kunnen dit niet overnemen door enkele keuringen af te nemen. Zij dienen namelijk een compleet plaatje te hebben van de al afgenomen keuringen, om zo herkeuringen te voorkomen.
Leendert Korvink, beleidsadviseur Techniek, sloot gisteren aan tijdens een spoedvergadering van de Technische Commissie van NBKB om de huidige non-conformiteiten te bespreken. Een aangepast plan van aanpak zal naar aanleiding van de TC-vergadering worden verwerkt, zodat zo snel mogelijk het een en ander gedeeld kan worden met de desbetreffende instantie om de openstaande non-conformiteiten op te lossen. De verwachting is dat het NBKB later deze week vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport een duidelijk kader ontvangt met betrekking tot de mogelijke werkzaamheden.
Er kunnen schrijnende gevallen ontstaan waarbij de geldigheid van het certificaat verloopt terwijl nog geen nieuw document verstrekt is. Voor die gevallen dient de scheepseigenaar direct contact op te nemen met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die de bevoegde autoriteit in Nederland is voor het tijdig verstrekken van de vereiste certificaten.