Van 20 t/m 24 juni is het de week van de RI&E. Tijdens deze week is er extra aandacht voor het belang van inzicht in gezondheids- en veiligheidsrisico’s in organisaties. KBN wilt u ook bewust maken van het belang van een goedgekeurde risico inventarisatie.
Werken in de binnenvaart is werken in vrijheid en dicht bij de natuur. Je leeft en werkt op het water. Met een klein team heb je één doel, het schip en zijn lading veilig op bestemming brengen. Schepen varen dag en nacht, ook bij slecht weer. Wij willen dat dit leuke werk ook veilig gebeurt.
De Arbowet verplicht
De Arbeidsomstandighedenwet verplicht iedere werkgever tot een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Arbeidsomstandigheden in de binnenvaart hebben naast algemene ook specifieke en eigen kenmerken. Alleen al het feit dat de branche verschillende soorten schepen kent en diverse vormen van lading vervoert, betekent dat er veel (verschillende) Arborisico’s zijn. Risico’s die we als werkgevers, ondernemers en vakbond in kaart willen brengen en terugdringen. We willen in de binnenvaart immers veilige werkplekken bieden.
Branche RI&E
In deze week van de RI&E is er breed in de samenleving aandacht voor veilig werken. Wil jij ook aan de slag? Branches kunnen centraal een generieke RI&E op stellen voor de eigen sector. Wij hebben zo’n branche RI&E en deze is erkend door het Steunpunt RI&E. Bedrijven tot 25 werknemers kunnen de RI&E gebruiken zonder toetsing van een gecertificeerde Arbodeskundige. Een dergelijk advies kost circa € 1.000,-.
Digitale tool voor leden
De leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland kunnen de vragenlijsten met een voor hen gratis digitale RI&E tool makkelijker invullen. Ook kan met deze tool een digitaal Plan van Aanpak worden gemaakt. De digitale tool helpt om op eenvoudige wijze, voorzien van de juiste informatie, de acties die naar voren komen in te vullen. De tool is dynamisch, de persoon die aan de slag gaat met de RI&E kan op ieder gewenst moment het Plan van Aanpak aanpassen, bijvoorbeeld wanneer een actie is afgehandeld.
Week van de RI&E - Veilig koersen
Recente items:
Gerelateerd items
Nieuwe podcastpublicatie KBN: Vitaal personeel, gezonde sector
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft een nieuwe podcast gepubliceerd in de serie ‘Samen Voortvarend’. In de nieuwste aflevering wordt het thema ‘vitaliteit aan boord’ onder de aandacht gebracht. In tijden van groeiende…
Podcast #13: Vitaal personeel, gezonde sector
In de nieuwste aflevering van onze podcast Samen Voortvarend gaan we in op een belangrijk thema: vitaliteit in de binnenvaart. Kelly van Toorenburg, beleidsadviseur Arbeidsmarkt en Onderwijs bij KBN, spreekt met Madelon, kapitein en oprichter van het…
Hoe verbetert u de vitaliteit van werknemers?
Elke ondernemer wil werknemers die energiek, productief en gemotiveerd zijn. U kunt uw werknemers hierin ondersteunen. Als werkgever bent u verplicht een aantal zaken te regelen die belangrijk zijn voor vitaliteit. Maar u kunt meer doen om de vitaliteit en…
Platform Zero Incidents breidt netwerk uit om veiligheid in de binnenvaartsector te vergroten
Platform Zero Incidents (PZI), een organisatie die zich inzet voor het verbeteren van de veiligheid in de binnenvaart, heeft aangekondigd dat het de Dry Cargo and Passenger Group is opgericht. Deze nieuwe groep breidt het werk van PZI uit, dat al 90% van de…
Een goede werkgever zorgt voor zijn personeel
Werkgevers dragen een belangrijke verantwoordelijkheid voor de gezondheid en vitaliteit van hun medewerkers. Een goede werkgever begrijpt dat gezonde, fitte medewerkers de ruggengraat van het bedrijf vormen. Dit geldt in het bijzonder voor de binnenvaart, waar…
Duw- en Sleepvaart: Veelzijdige kracht in de logistieke keten
Als voorzitter van de ledengroep Duw- en Sleepvaart bij Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) mag ik met trots vertellen over de rol die onze leden spelen. Ze vormen een diverse groep van grote en kleine ondernemingen die een groot deel van de West-Europese…
Nooddeur bij Sluis Müden biedt tijdelijke oplossing om schepen van de Moezel te krijgen
Ongeveer twaalf dagen geleden werden bij sluis Müden in de Moezel de sluisdeuren beschadigd. De eerste berichten gaven aan dat de sluis waarschijnlijk tot eind maart 2025 gestremd zou zijn. Of de reparatie van de deuren daadwerkelijk zo lang zal…