De Arbowet verplicht
De Arbeidsomstandighedenwet verplicht iedere werkgever tot een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Arbeidsomstandigheden in de binnenvaart hebben naast algemene ook specifieke en eigen kenmerken. Alleen al het feit dat de branche verschillende soorten schepen kent en diverse vormen van lading vervoert, betekent dat er veel (verschillende) Arborisico’s zijn. Risico’s die we als werkgevers, ondernemers en vakbond in kaart willen brengen en terugdringen. We willen in de binnenvaart immers veilige werkplekken bieden.
Branche RI&E
Wettelijk is iedere werkgever verplicht een RI&E op te stellen. Branches kunnen centraal een generieke RI&E op stellen voor de eigen sector. Wij hebben zo’n erkende branche RI&E. Deze erkenning voorkomt dat er veel tijd, energie en/of geld nodig is om een eigen vragenlijst te ontwikkelen. De advieskosten hiervoor kunnen al snel meer dan €1.000 bedragen. Daarnaast kunnen bedrijven tot 25 werknemers de branche RI&E gebruiken zonder toetsing van een gecertificeerde Arbodeskundige.
Digitale tool voor leden
De leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland kunnen de vragenlijsten met een voor hen gratis digitale RI&E tool makkelijker invullen. Ook kan met deze tool een digitaal Plan van Aanpak worden gemaakt. De digitale tool helpt om op eenvoudige wijze, voorzien van de juiste informatie, de acties die naar voren komen in te vullen. De tool is dynamisch, de persoon die aan de slag gaat met de RI&E kan op ieder gewenst moment het Plan van Aanpak aanpassen, bijvoorbeeld wanneer een actie is afgehandeld.
Wettelijk verplicht om veilig te koersen met een RI&E
Recente items:
Gerelateerd items
Podcast #10 - Binnenvaart en Gemeenten
In deze aflevering van Samen Voortvarend bespreken we de cruciale rol van de binnenvaart voor gemeenten, met een bijzondere focus op Zwijndrecht. We blikken terug op de Binnenvaartdagen en gaan in op de huidige uitdagingen waar de sector mee te maken heeft.…
NIS2 ingangsdatum: 1 juli 2025!?
De meest gestelde vraag de laatste tijd bij de supportdesk van Samen Digitaal Veilig: wanneer gaat de NIS2 in werking? Is er al meer duidelijkheid? Gelukkig kunnen we daar nu een antwoord op geven. De datum is 1 juli 2025. Dat is in ieder geval de datum…
Nieuwe aanbesteding binnenvaart lijndiensten gepubliceerd
Op 18 september 2024 is een nieuwe aanbesteding voor binnenvaart lijndiensten gepubliceerd. Deze aanbesteding biedt een kans voor binnenvaartoperators, terminals, rederijen, bevrachtingskantoren en overslagbedrijven om nieuwe ladingstromen via de binnenvaart…
Het regeerakkoord en de begroting vragen om overleg met de sector en een concrete uitwerking
Nederland moet veiliger, weerbaarder en economisch sterker worden, en stappen zetten richting klimaatneutraliteit. Vervoer over water kan een belangrijke bijdrage leveren aan bijna al deze uitdagingen. Het is essentieel om de economie en industrie draaiende te…
Vaarweginfrastructuur staat nog niet scherp genoeg op het netvlies
Met betrekking tot vaarweginfrastructuur trekt Koninklijke Binnenvaart Nederland gezamenlijk op met partners in het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). In het COV zijn evofenedex, de Vereniging Van Waterbouwers, de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en…
Terugblik op de Binnenvaartdagen 2024
We blikken terug op een geslaagde editie van de Binnenvaartdagen! Ad Koppejan opende samen met de burgemeester van Zwijndrecht en andere prominente gasten het evenement op vrijdag. Zijn toespraak benadrukte het belang van de binnenvaart en de rol van…
Podcast #N02: Laagwater, ontgassen en een aanvaring bij de Kreekraksluizen
In de tweede aflevering van onze nieuwsflashpodcast bespreken Mark Lammers en Eva van der Leeden de impact van het ontgassingsverbod, met de uitbreiding van ontgassingscapaciteit in de haven van Moerdijk. KBN pleit voor meer installaties om wachttijden te…