De Arbowet verplicht
De Arbeidsomstandighedenwet verplicht iedere werkgever tot een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Arbeidsomstandigheden in de binnenvaart hebben naast algemene ook specifieke en eigen kenmerken. Alleen al het feit dat de branche verschillende soorten schepen kent en diverse vormen van lading vervoert, betekent dat er veel (verschillende) Arborisico’s zijn. Risico’s die we als werkgevers, ondernemers en vakbond in kaart willen brengen en terugdringen. We willen in de binnenvaart immers veilige werkplekken bieden.
Branche RI&E
Wettelijk is iedere werkgever verplicht een RI&E op te stellen. Branches kunnen centraal een generieke RI&E op stellen voor de eigen sector. Wij hebben zo’n erkende branche RI&E. Deze erkenning voorkomt dat er veel tijd, energie en/of geld nodig is om een eigen vragenlijst te ontwikkelen. De advieskosten hiervoor kunnen al snel meer dan €1.000 bedragen. Daarnaast kunnen bedrijven tot 25 werknemers de branche RI&E gebruiken zonder toetsing van een gecertificeerde Arbodeskundige.
Digitale tool voor leden
De leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland kunnen de vragenlijsten met een voor hen gratis digitale RI&E tool makkelijker invullen. Ook kan met deze tool een digitaal Plan van Aanpak worden gemaakt. De digitale tool helpt om op eenvoudige wijze, voorzien van de juiste informatie, de acties die naar voren komen in te vullen. De tool is dynamisch, de persoon die aan de slag gaat met de RI&E kan op ieder gewenst moment het Plan van Aanpak aanpassen, bijvoorbeeld wanneer een actie is afgehandeld.
Wettelijk verplicht om veilig te koersen met een RI&E
Recente items:
Gerelateerd items
Verslag kennismakingsgesprek tussen Ad Koppejan en Barry Madlener
Op donderdag 14 november had ik een kennismakingsgesprek met minister Barry Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Bij dit gesprek waren ook Peter Schaberg, namens Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), en een deel van de staf van de…
Nautisch Technisch Congres – Bouwen aan de vaarwegen van morgen!
Vrijdag 22 november is het zover: het Nautisch Technisch Congres. Het thema van de middag is "Bouwen aan de vaarwegen van morgen!" In een wereld die snel verandert, is het essentieel dat onze vaarwegen meegroeien met de uitdagingen van de…
Podcast #11: Het Julianakanaal, deel 2: stand van zaken
In deze aflevering van Samen Voortvarend gaan we verder met het drieluik over het Julianakanaal. Leny van Toorenburg spreekt in dit tweede deel met Wim Fabries, hoofdingenieur-directeur, en Niels van Iersel, senior adviseur scheepvaart, beiden van…
Werkbezoek Sociale Zaken aan de Binnenvaart
Op maandag 11 november heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een delegatie mogen ontvangen vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Sociale Verzekeringsbank en Kiwa Register voor een werkbezoek aan de binnenvaart. Aanleiding…
Podcast #N03: Rijnpatent, ontgassen en het Nautisch Technisch Congres
In de nieuwste aflevering van onze nieuwsflashpodcast ‘Samen Voortvarend: in gesprek’ bespreken communicatiemedewerkers Mark Lammers en Eva van der Leeden de recente ontwikkelingen rondom het Rijnpatent en het ontgassingsverbod. Te gast is…
KBN organiseert Nautisch Technisch Congres
KBN nodigt u graag uit voor het Nautisch Technisch Congres op vrijdagmiddag 22 november in Ridderkerk, georganiseerd door Koninklijke Binnenvaart Nederland, in samenwerking met SchippersVereniging Schuttevaer. Het thema van de middag…
Update Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart
Met ingang van 1 januari 2025 vindt er geen nieuwe pensioenopbouw meer plaats in het pensioenfonds. De werkgever moet zorgen voor een pensioenregeling bij een andere pensioenuitvoerder. Wat gebeurt er met de pensioenen? Het bestuur van het Pensioenfonds…