De Arbowet verplicht
De Arbeidsomstandighedenwet verplicht iedere werkgever tot een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Arbeidsomstandigheden in de binnenvaart hebben naast algemene ook specifieke en eigen kenmerken. Alleen al het feit dat de branche verschillende soorten schepen kent en diverse vormen van lading vervoert, betekent dat er veel (verschillende) Arborisico’s zijn. Risico’s die we als werkgevers, ondernemers en vakbond in kaart willen brengen en terugdringen. We willen in de binnenvaart immers veilige werkplekken bieden.
Branche RI&E
Wettelijk is iedere werkgever verplicht een RI&E op te stellen. Branches kunnen centraal een generieke RI&E op stellen voor de eigen sector. Wij hebben zo’n erkende branche RI&E. Deze erkenning voorkomt dat er veel tijd, energie en/of geld nodig is om een eigen vragenlijst te ontwikkelen. De advieskosten hiervoor kunnen al snel meer dan €1.000 bedragen. Daarnaast kunnen bedrijven tot 25 werknemers de branche RI&E gebruiken zonder toetsing van een gecertificeerde Arbodeskundige.
Digitale tool voor leden
De leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland kunnen de vragenlijsten met een voor hen gratis digitale RI&E tool makkelijker invullen. Ook kan met deze tool een digitaal Plan van Aanpak worden gemaakt. De digitale tool helpt om op eenvoudige wijze, voorzien van de juiste informatie, de acties die naar voren komen in te vullen. De tool is dynamisch, de persoon die aan de slag gaat met de RI&E kan op ieder gewenst moment het Plan van Aanpak aanpassen, bijvoorbeeld wanneer een actie is afgehandeld.
Wettelijk verplicht om veilig te koersen met een RI&E
Gerelateerd items
![Loontabel juli 2024](https://assets.binnenvaart.nl/p/1048576/none/Loontabeljuli24.png)
Loontabel juli 2024
Vakbond Nautilus en werkgeversorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland hebben afgesproken de voorbeeldloontabel voor de binnenvaart per half jaar te indexeren. Indexatie Het Centraal Planbureau voor de Statistiek (CBS) heeft de…
![KBN lanceert meldpunt varend ontgassen](https://assets.binnenvaart.nl/p/1048576/none/Meldpunt%20varend%20ontgassen.png)
KBN lanceert meldpunt varend ontgassen
Vanaf 1 juli 2024 werd in Nederland gestart met het gefaseerd invoeren van een ontgasverbod. Dit is van invloed op het werk van de sector, met eventueel onduidelijkheden of fouten tot gevolg. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) wil graag een vinger aan de…
Podcast #08: Een nieuwe regering, wat nu?
In aflevering 8 van de podcast 'Samen Voortvarend' gaat Mark Lammers in gesprek met voorzitter Ad Koppejan en Peter Schaberg, beleidsadviseur Public Affairs, over de nieuwe regering en de gevolgen daarvan voor de binnenvaart. We bespreken het…
![KBN blikt terug op een goed verlopen Algemene Vergadering](https://assets.binnenvaart.nl/p/1048576/none/Nieuws%202024/Foto%20AV.jpeg)
KBN blikt terug op een goed verlopen Algemene Vergadering
De leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) kwamen vrijdag 21 juni bijeen voor de halfjaarlijkse Algemene Vergadering (AV) in het Van der Valkhotel in Ridderkerk, voor het eerst onder leiding van voorzitter Ad Koppejan. De vergadering werd geopend…
![Nieuwe editie Samen Voortvarend het magazine gepubliceerd](https://assets.binnenvaart.nl/p/1048576/none/Nieuws%202024/voorkant-magazine-mei-2024-KBN.jpg)
Nieuwe editie Samen Voortvarend het magazine gepubliceerd
Met trots presenteert Koninklijke Binnenvaart Nederland alweer het derde nummer van het magazine Samen Voortvarend! De leden van KBN hebben het magazine fysiek ontvangen. In deze editie wordt de nadruk gelegd op Europese samenwerking en lobby.…
Podcast #07: Wie krijgt water als het schaars is?
In aflevering #07 van de podcast ‘Samen Voortvarend’ gaat Geert Snoeij in gesprek met Chantal Schillemans werkzaam bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en Milou Wolters, werkzaam bij Rijkswaterstaat, over de uitdagingen van…
![Herijking Goederenvervoeragenda: omzetten in concrete actieagenda](https://assets.binnenvaart.nl/p/1048576/none/Nieuws%202023/klein-schip-verkleind-header.jpg)
Herijking Goederenvervoeragenda: omzetten in concrete actieagenda
Op 28 mei heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland deelgenomen aan een nieuwe werksessie met vertegenwoordigers vanuit het goederenvervoer in brede zin (binnenvaart, spoor, wegvervoer, binnenhavens, zeehavens, verladers, ministerie, Rijkswaterstaat,…