KBN Nieuwsbrief 2022 - 7

26 mei 2022

*|MC_PREVIEW_TEXT|*





25 mei 2022 - KBN nieuwsbrief Nr. 7

Nieuws & Updates

  1. Sleepanker Robert Kasteel voor inzet binnenvaart
  2. Havengeld Rotterdam per 1 januari 2023
  3. Gezocht: ervaren beleidsadviseur vergroening
  4. Krammersluizen: Zuidkolk weer in bedrijf
  5. Sluiscomplex Weurt
  6. Maritime Innovation Platform 2022
  7. Agenda
 
Twitter - KBN_tweets
LinkedIn - KBN
YouTube - KBN
Instagram - KBN
Email - info
Website - KBN
 

Port of Rotterdam

Sleepanker Robert Kasteel voor inzet binnenvaart

Robert Kasteel (voormalig directeur van het Centraal Bureau voor de Rijn en Binnenvaart: CBRB) ontving maandag 23 mei het Sleepanker uit handen van Boudewijn Siemons, operationeel directeur van het Havenbedrijf Rotterdam.
Robert Kasteel krijgt sleepanker van Boudewijn Siemons
(Foto: Ries van Wendel de Joode)

Hij kreeg het voor zijn inzet voor de binnenvaart en de haven, in het bijzonder voor zijn bijdrage aan de totstandkoming van de nieuwe vereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland. Het sleepanker is een onderscheiding van de haven van Rotterdam voor personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven.

Bedrijfseconoom Robert Kasteel (68) verdiende zijn sporen ruimschoots bij VOPAK en Interstream Barging, voordat hij in 2013 directeur van de CBRB werd, nadat de organisatie uit het Transitiecomité Binnenvaart was gestapt. 'Jij bent een man die de binnenvaart en haven in zijn hart heeft gesloten. Veiligheid en duurzaamheid in de industrie en binnenvaart staan in je carrière centraal. Je was een verbinder en voorvechter voor een veilige en schone binnenvaart en voor één sterke binnenvaartorganisatie in Nederland en Europa. Het fusieproces van CBRB en BLN is de kroon op dat werk', aldus Boudewijn Siemons.

De COO van het Havenbedrijf refereerde in zijn speech ook nog aan andere voorname ‘wapenfeiten’ van Robert Kasteel: de internationale afspraken over varend ontgassen vastgelegd in het CDNI verdrag en de rol die hij heeft gespeeld in de totstandkoming van de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens op 11 juni 2019 met daarin de ambitie en acties voor een klimaatneutrale en emissievrije binnenvaart in de toekomst.

Voor meer informatie over de onderscheidingen kunt u lezen op de website van Port of Rotterdam

Naar boven

 

Port of Rotterdam

Havengeld Rotterdam per 1 januari 2023

Wellicht heeft u al vernomen dat het havengeld in Rotterdam op de schop gaat. Waar u eerst per ton betaalde gaat u in het vervolg (per 1 januari 2023) per m2 betalen en betaalt u naar gebruikt. Lees hier de info van het Havenbedrijf.  Er staan ook een aantal flyers op deze website als ook presentaties met achtergrondinformatie en de nieuwe tariefstructuur inclusief voorbeelden waar wij nadrukkelijk aandacht voor vragen.
 
Eerder kon er worden deelgenomen aan diverse pilot’s. Deze zijn nu afgerond en geëvalueerd. Omdat niet voor iedereen een berekening kan worden gemaakt wat dit betekent, doen wij een oproep aan de leden om alsnog in te gaan op de eerdere oproep van het Havenbedrijf uw scheepsbewegingen over 2021 voor één of meerdere schepen/duwbakken aan te geven, zodat zij het voor u kunnen doorreken. U kunt uw vraag mailen naar: binnenhavengeld@portofrotterdam.com. Een van de leden heeft een kleine rekentool gemaakt in excel. U kunt deze ook gebruiken. De rekentool treft u hier aan. Uiteraard kunnen aan deze rekentool geen rechten worden ontleend.
 
Het nieuwe havengeld zal voor de één gunstig en voor de ander minder gunstig uitpakken. Uitgangspunt voor het Havenbedrijf is dat er een ongeveer gelijk bedrag dan voorheen, dient binnen te komen. KBN is betrokken bij deze ontwikkeling en van mening dat betalen naar gebruik een goed uitgangspunt is, maar wel in alle redelijkheid en dat het goed uitlegbaar moet zijn.

Uw hulp nodig!
Wij hebben uw hulp daar wel bij nodig. Uw berekening is daarbij voor ons de onderbouwing die wij nodig hebben om onevenredige verhogingen aan de orde te kunnen stellen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg

Naar boven

 

Gezocht: ervaren beleidsadviseur vergroening

KBN is opzoek naar een ervaren en enthousiaste beleidsadviseur die samen met verschillende stakeholders aan de slag wil om vervoer over water milieu- en klimaatvriendelijker te maken.
  • Ontwikkelen van en richting geven aan het beleid van KBN op gebied van vergroening
  • Contactpersoon zijn voor de overheid
  • Projecttrekker en vertegenwoordiger van KBN voor de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens
  • Aanspreekpunt voor stakeholders
  • Actieve rol bij het Europese IWT Platform in het Innovation & Greening committee
  • Adviseren van het bestuur van KBN
  • Leden informeren over de laatste ontwikkelingen omtrent vergroening.
Kortom jij wordt dé specialist vergroening van de binnenvaartbrancheorganisatie van Nederland!

Wil je meer weten over deze mooie functie? Of ken jij iemand die geschikt is voor deze functie? Kijk voor meer informatie op onze website.
 

Nautisch - Technisch - Infrastructuur

Krammersluizen: Zuidkolk weer in bedrijf

Vanaf 13 mei jl.  is de Zuidkolk van het Krammersluizencomplex weer volledig in bedrijf. Mede door de inzet van KBN zijn de werkzaamheden versneld afgerond.

In de week na Pinksteren zal de Noordkolk voor het nodige onderhoud worden gestremd. Deze werkzaamheden zullen 2 weken in beslag nemen.
Na deze periode zullen beide kolken weer volledig in bedrijf zijn.
 

Sluiscomplex Weurt

Zoals bekend is de Westkolk van het sluiscomples Weurt, vanwege schade aan de bewegingswerken, in het kanaalhoofd gestremd. Tijdens een periodieke inspectie van het kanaalhoofd is ernstige schade aangetroffen aan de tandwielen en rondsels, die de beide kabeltrommels in beweging zetten.
 
Na constatering van de schade is de sluis direct gestremd en is gestart met de analyses om de oorzaak te achterhalen. Dit is een proces dat momenteel loopt. Om geen tijd te verliezen is ondertussen ook gestart met het herstel van de tandwielen en rondsels (uitgaande van de oorzaak die nu het meest duidelijk lijkt). Hierbij gaat het om het vlak vijlen van de schades, het opnieuw vetten en testen van de installatie.
 
Vanuit eerdere ervaringen is bekend dat het vlak vijlen van de schades een intensief en tijdrovend proces is. Dit betekent dat men hier de komende weken nog mee bezig is. Het beste beeld dat op dit moment kan worden geschetst, is dat de Westkolk niet eerder dan half juli mogelijk weer in bedrijf zouden kunnen worden genomen. Hierbij wordt uitgegaan van het feit dat het herstel lukt; tijdens het testen zal blijken of deze maatregel afdoende is en er uit de oorzaakanalyse niet iets komt waardoor het herstel dat momenteel wordt gedaan, niet afdoende is om de sluis weer veilig in gebruik te kunnen nemen.
 
Naast het herstel van de tandwielen wordt  tegelijkertijd nagedacht over alternatieve maatregelen om de sluis zo snel als mogelijk weer veilig in gebruik te kunnen nemen. Hierbij kan worden gedacht aan maatregelen als het verplaatsen van de kanaaldeur naar het middenhoofd of het gebruik van een tijdelijke aandrijflijn (m.b.t. een mobiele kraan) voor de deur van het kanaalhoofd. Dit zijn echter aanzienlijke maatregelen die vanuit veiligheidsoogpunt goed voorbereid moeten worden. Hier kan op dit moment nog niets over gezegd worden.

Houdt u er rekening mee dat de Westkolk de komende weken niet kan schutten en alleen de Oostkolk en de (omvaar)route via de Maas beschikbaar is. Ondertussen wordt ook gewerkt aan het herstel van het houtwerk in de fuik en het aanbrengen van nieuwe peilschalen en stopstrepen bij de Westkolk.

Natuurlijk is ons ook opgevallen dat er over een eindtijd van half juli wordt gesproken. Deze week gaan wij opnieuw in gesprek over het vervolg en verloop van deze stremming. Eerder spraken wij naar onze mening over juni en niet over juli. Op dit moment kunnen we dat niet ophelderen, maar weet dat wij deze kwestie zeer serieus nemen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leny van Toorenburg en Marleen Buitendijk

Naar boven

 

9 juni 2022

Maritime Innovation Platform 2022

Ontmoetingen en innovaties, maar ook volop ruimte voor inhoud en kennisontwikkeling met een uitgebreid programma dat diepgang geeft aan de innovaties, dat is waar het om draait op Maritime Innovation Platform 2022. Met:
  • Het mooiste en het nieuwste wat de maritieme industrie te bieden heeft in de schijnwerpers.
  • Honderden vakgenoten om kennis mee uit te wisselen en zaken mee te doen.
  • Een uitgebreid inhoudelijk programma met onderwerpen als energietransitie, slim produceren en slim varen.
Bent u er ook bij op 9 juni in het Energiehuis in Dordrecht?
Voor meer informatie over het programma en het registeren kunt u terecht op de website van Maritime Innovation Platform 2022

Naar boven

 

AGENDA

  • 2 en 3 juni - IVR Congres
  • 9 juni - Maritime Innovation Platform 2022 
  • 21 juni - CDNI hoorzitting, Straatsburg
  • 27 juni - Dag van het OV
  • 28 en 29 juni - CESNI/PT

Naar boven

Gerelateerd items