De geldigheid van het certificaat van de bunkerponton van FIWADO in Vlissingen verloopt vandaag, met als gevolg dat er niet meer gebunkerd mag worden door binnenvaartschippers. De aankomende weken zullen ook andere bunkerpontons en bunkerschepen hun certificaat verliezen als ze niet geïnspecteerd kunnen worden. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en NOVE, de brancheorganisaties voor de zelfstandige brandstofhandel, roepen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op om in te grijpen.
Inspecteurs zonder bevoegdheden
De huidige situatie is veroorzaakt doordat de huidige inspecteurs van de drie keuringsinstellingen (Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB), Register Holland en Bureau Scheepvaart Certificering) niet de bevoegdheden hebben om de bunkerpontons en bunkerschepen een certificaat te verschaffen. ILT is als eindverantwoordelijke voor de certificaten meerdere keren op de toestand geattendeerd, maar heeft gefaald om hier iets aan te doen. Dit levert problemen voor schippers op en zal in de toekomst erger worden, als ILT niet ingrijpt. Schippers worden op deze manier de dupe van de nalatigheid van de inspectie.
Vangnet verdwenen
Om te zorgen dat schepen brandstof mogen blijven bunkeren moet de inspectie subiet mensen aanstellen die kunnen inspecteren. De bunkerpontons (en schepen) hebben al gebruik kunnen maken van het vangnet, waarbij het certificaat zes maanden is verlengd. Dit mag echter maar één keer. De inspectie moet dus alle zeilen bijzetten om te zorgen dat de pontons mogen blijven leveren.
Geen gehoor van inspectie
Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) wijst de inspectie op haar verantwoordelijkheid en stelt de overheid aansprakelijk wanneer leden schade ondervinden door nalatig overheidsbeleid. Het is niet de eerste keer dat KBN hierover de noodklok luidt, in maart is er al gesproken met ILT, die de branchevereniging op de hoogte zou houden wanneer er zich problemen zouden voordoen. De huidige situatie is alleen gemeld door FIWADO zelf, niet via de inspectie.
Schorsing NBKB
Deze situatie is ontstaan afgelopen oktober, toen de grootste keuringsinstelling, NBKB, goed voor twee derde van alle inspecties, geschorst werd. De inspecteurs van NBKB zijn massaal weggelopen, waaronder de inspecteurs die de bevoegdheid hebben om de pontons te inspecteren. Inmiddels heeft NBKB een doorstart gemaakt, maar is er nog steeds sprake van te weinig capaciteit, waardoor er grote wachtrijen zijn. De nood is hoog bij schippers en een certificaat verliezen zou ook het einde van de onderneming kunnen betekenen, het is dus zaak dat ILT dit adequaat oppakt.