Kostenrapportage Panteia: Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd

24 april 2025

Onderzoeksbureau Panteia brengt, in opdracht van Koninklijke Binnenvaart Nederland, jaarlijks de kostenontwikkeling in de binnenvaart in kaart. De rapportage voor 2024-2025 is zojuist gepubliceerd.

Er een algemeen rapport beschikbaar waarin doorrekeningen zijn gemaakt voor diverse segmenten (motorvrachtvaart, duwvaart, tankvaart, containervaart, koppelverbanden). Daarnaast is er een gedetailleerd rapport beschikbaar over de zand- en grindvaart. Dit rapport beschrijft de kostenstructuur in absolute bedragen en de (verwachte) ontwikkeling voor deze deelmarkt. Beide rapporten bevatten een terugblik op 2024 en een vooruitblik naar 2025. Uit de rapportages blijkt, dat de kostprijs voor binnenvaartvervoer in 2024 toenam, voornamelijk als gevolg van hogere kapitaalkosten, verzekeringskosten, arbeidskosten en reparatie- en onderhoudskosten.

Voor 2025 wordt, in vergelijking met 2024, een redelijk vergelijkbare kostenstijging verwacht, al zijn de extreme stijgingen naar verwachting wel verleden tijd. Dat geldt voor alle scheepstypen, -grootteklassen en inzetpatronen. Schepen die relatief veel vaaruren maken, bijvoorbeeld degenen die actief zijn in het internationale transport en volcontinu varen, kennen een kleinere kostenstijging dan de schepen op de binnenlandse markt. Dit alles hangt samen met de verwachte dalende kosten voor brandstof in 2025.

De samenvatting van de volgende rapporten zijn beschikbaar:

Het volledige persbericht vindt u via deze link.

De volledige rapporten worden aan leden van KBN tegen gereduceerde tarieven (50% korting) verkocht en zijn te bestellen via dit mailadres. De prijzen van de rapportages:

  • Kostenontwikkeling binnenvaart 2024-2025: € 55,- 
  • Kostenstructuur zand- en grindvaart 2024-2025: € 110,-.

Niet-leden kunnen de rapporten via de website verkrijgen, tegen de normale prijs.

Gerelateerde items