De Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (NOVE) en Stichting Vignet Olie Scheepvaart (VOS) vinden dat er één Europese dieselspecificatie moeten komen. Ook hebben zij inmiddels vanaf 15 februari 2023 (zonder overleg met de onderzoekspartijen) de VOS specificatie voor de binnenvaart, op alle punten gelijkgetrokken met die van het wegvervoer (EN590). Dit is gebeurd zonder het onafhankelijke onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), naar veilige bijmenging van biobrandstoffen voor de binnenvaart, af te wachten.
Koninklijke Binnenvaart Nederland vindt dit onacceptabel omdat de EN590 specificatie (inclusief de maximale 7% FAME-bijmenging) niet voldoet aan de veilige kwalificaties van biobrandstof voor de binnenvaart. Volgens experts en de sector is dit echter wél gewenst. KBN vindt het afwachten van het onafhankelijk onderzoek noodzakelijk. Al eerder heeft de NOVE met een beroep op ‘bunkertoerisme’, de invoer van een bijmengverplichting uit weten te stellen.
Vergroening door (veilige) bijmenging is al sinds 2019 in de Green Deal Binnenvaart opgenomen. In de periode tot 2030 kunnen wij als binnenvaartsector alleen verduurzamings- en vergroeningsstappen zetten, wanneer we met de gehele vloot minder uitstoot genereren. Biobrandstof d.m.v. bijmenging van FAME en/of HVO is hiervoor onder andere een vereiste. Als meest energie-efficiënte modaliteit kunnen we alleen koploper blijven, door te her-motoriseren en/of een veilige biobrandstof toe te juichen.
In 2021 heeft KBN (toen nog BLN-Schuttevaer en het CBRB) het ministerie van IenW verzocht verder onderzoek te doen naar het bijmengen van biobrandstoffen. Aanleiding waren de problemen bij gebruik van sommige brandstoffen. KBN heeft destijds een meldpunt biobrandstoffen in het leven geroepen, om storingen en uitvallen te onderzoeken en analyses uit te voeren op geleverde brandstof en verstopte filters.
Het daaropvolgende onderzoek van TNO/EICB en de NEN leverde onvoldoende duidelijkheid op, of verplichte bijmenging van biobrandstoffen zonder risico’s voor de veiligheid op het water kon worden ingevoerd. Dit onderzoek wordt nu door een onafhankelijke partij uitgevoerd.
De huidige normen voor de verschillende componenten en samenstelling van biobrandstof zijn volgens KBN te ruim. Het is van belang om zo snel mogelijk de kwaliteit van biobrandstof vast te stellen die voor de hele binnenvaart bruikbaar is, daarbij met garantie dat die ook daadwerkelijk geleverd wordt. Daarnaast zullen zaken als kwaliteitscontrole in de keten, informatievoorziening, kosten en daarmee transparantie in de prijsvorming, op zorgvuldige wijze moeten worden opgelost.
Al langer dan een jaar zijn verschillende partijen waaronder NOVE/St. VOS, IVR, MVO, VeMoBin (voorheen VNPI), ASV en KBN onder regie van het IenW in gesprek over de veilige bijmenging van biobrandstoffen. Ondanks alle mogelijkheden en oplossingen die worden geboden zijn deze nog niet door de brandstofleveranciers omarmd.
Het voorstel van NOVE/VOS om de VOS-specificatie zonder overleg gelijk te trekken met het wegvervoer staat het zoeken naar een veilige brandstof en daarmee de toekomstige vergroeningsdoelstellingen van de binnenvaart ernstig in de weg. Doordat Stichting VOS afgelopen week de nieuwe VOS-ULS 2023 eenzijdig van kracht heeft gemaakt, wordt er onvoldoende rekening gehouden met de storingen en motoruitvallen die we hebben gezien in onze sector.
KBN blijft zich inzetten voor bijmenging van biobrandstoffen, zonder risico’s voor de veiligheid op het water en het halen van de gestelde vergroeningsdoelstellingen van onze sector. KBN roept daarom alle partijen die onder regie van het ministerie aan de oplossing van dit vraagstuk werken op, om geen eenzijdige stappen te nemen en gezamenlijk naar een oplossing te werken.
Veelgestelde vragen (FAQ) over de beroepskwalificaties
Recente items:
Gerelateerd items

Laatste aanpassingen sluis Müden; Moezel in februari weer bereikbaar
Na een intensieve periode van herstelwerkzaamheden zal Sluis Müden op zaterdagochtend 1 februari weer in gebruik genomen. De sluis, gelegen in de Moezel, raakte op 10 december 2024 zwaar beschadigd door een aanvaring, wat leidde tot een langdurige…
Goed gesprek tussen KBN en ILT over tijdige certificeringen van schepen
Afgelopen week plaatste Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een artikel over de brandbrief van KBN aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de achterstanden bij de certificering van schepen. Met name eigenaren van duwbakken…

Van Duinen: 'Scheepvaart was altijd een vanzelfsprekendheid in ons gezin'
Om deze maand van de Duw- en Sleepvaart op de radar af te sluiten, hebben we gesproken met een lid die in deze ledengroep. Zo is Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) langsgekomen op de Jacoba, de naam van het duw- en sleepbootje, in de Rotterdamse haven. En…
KBN meldt concrete probleemgevallen met certificeringen bij de ILT
Ondanks onze herhaalde communicatie naar onze leden, de betrokken instanties en de media, en de inzet van de keuringsinstellingen, ontvangt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) nog steeds berichten van schippers die in de problemen zijn gekomen doordat hun…

Julianakanaal half april open voor binnenvaart
Goed nieuws: Rijkswaterstaat (RWS) en aannemer Van den Herik-Sliedrecht hebben de afgelopen maanden veel werk verzet om het Julianakanaal te verruimen. Op dit moment worden de laatste stenen aangebracht op de bodem en de oevers. Het werk verloopt voorspoedig.…

NIS2 wetgeving raakt ook de binnenvaart, kom nu in actie!
De binnenvaartsector vormt een onmisbare schakel in de logistiek voor het vervoer van grondstoffen, goederen en gevaarlijke stoffen. De binnenvaartsector werkt hierin nauw samen met bedrijven die onder de nieuwe cyberbeveiligingswet NIS2 vallen,…

Walstroomgebruik in Rotterdamse haven blijft achterlopen
Enkele maanden geleden is in Rotterdam een enquête gehouden over het gebruik van walstroom en alles wat daarbij hoort. In dit artikel leest u kort de belangrijkste resultaten en welke maatregelen er worden genomen naar aanleiding van de enquête.…

Laatste aanpassingen sluis Müden; Moezel in februari weer bereikbaar
Na een intensieve periode van herstelwerkzaamheden zal Sluis Müden op zaterdagochtend 1 februari weer in gebruik genomen. De sluis, gelegen in de Moezel, raakte op 10 december 2024 zwaar beschadigd door een aanvaring, wat leidde tot een langdurige…
Goed gesprek tussen KBN en ILT over tijdige certificeringen van schepen
Afgelopen week plaatste Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een artikel over de brandbrief van KBN aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de achterstanden bij de certificering van schepen. Met name eigenaren van duwbakken…

Van Duinen: 'Scheepvaart was altijd een vanzelfsprekendheid in ons gezin'
Om deze maand van de Duw- en Sleepvaart op de radar af te sluiten, hebben we gesproken met een lid die in deze ledengroep. Zo is Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) langsgekomen op de Jacoba, de naam van het duw- en sleepbootje, in de Rotterdamse haven. En…
KBN meldt concrete probleemgevallen met certificeringen bij de ILT
Ondanks onze herhaalde communicatie naar onze leden, de betrokken instanties en de media, en de inzet van de keuringsinstellingen, ontvangt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) nog steeds berichten van schippers die in de problemen zijn gekomen doordat hun…

Julianakanaal half april open voor binnenvaart
Goed nieuws: Rijkswaterstaat (RWS) en aannemer Van den Herik-Sliedrecht hebben de afgelopen maanden veel werk verzet om het Julianakanaal te verruimen. Op dit moment worden de laatste stenen aangebracht op de bodem en de oevers. Het werk verloopt voorspoedig.…

NIS2 wetgeving raakt ook de binnenvaart, kom nu in actie!
De binnenvaartsector vormt een onmisbare schakel in de logistiek voor het vervoer van grondstoffen, goederen en gevaarlijke stoffen. De binnenvaartsector werkt hierin nauw samen met bedrijven die onder de nieuwe cyberbeveiligingswet NIS2 vallen,…