Het ministerie heeft minister Harbers geadviseerd om ook in 2023 en 2024 ieder jaar 8 miljoen beschikbaar te stellen voor de binnenvaart, om op vrijwillige basis motoren te vervangen, door motoren die voldoen aan de Stage 5 norm. Ook zal naar verwachting de maximale subsidie per aanvraag dan omhoog gaan van € 200.000,- naar € 400.000,-. Dit om de regeling aantrekkelijker te maken voor grotere motoren.
De regeling die op verzoek van de voorlopers van KBN, CBRB en BLN, in de Green Deal is opgenomen, is een groot succes. Dit jaar konden niet alle aanvragen gehonoreerd worden en om die reden heeft de minister voor de lopende aanvragen, dit jaar aanvullend 10 miljoen extra ter beschikking gesteld. De nieuwe wijzigingsregeling zal voor het einde van dit jaar worden gepubliceerd. De aanvraagprocedure, termijnen en voorwaarden zijn te vinden op de site van de RVO en van het EICB. Het EICB is gevraagd om de regeling voor ondernemers toe te lichten.
Ook in 2023 en 2024 subsidie beschikbaar voor schone motoren
Recente items:
Gerelateerd items
Podcast #10 - Binnenvaart en Gemeenten
In deze aflevering van Samen Voortvarend bespreken we de cruciale rol van de binnenvaart voor gemeenten, met een bijzondere focus op Zwijndrecht. We blikken terug op de Binnenvaartdagen en gaan in op de huidige uitdagingen waar de sector mee te maken heeft.…
NIS2 ingangsdatum: 1 juli 2025!?
De meest gestelde vraag de laatste tijd bij de supportdesk van Samen Digitaal Veilig: wanneer gaat de NIS2 in werking? Is er al meer duidelijkheid? Gelukkig kunnen we daar nu een antwoord op geven. De datum is 1 juli 2025. Dat is in ieder geval de datum…
Nieuwe aanbesteding binnenvaart lijndiensten gepubliceerd
Op 18 september 2024 is een nieuwe aanbesteding voor binnenvaart lijndiensten gepubliceerd. Deze aanbesteding biedt een kans voor binnenvaartoperators, terminals, rederijen, bevrachtingskantoren en overslagbedrijven om nieuwe ladingstromen via de binnenvaart…
Het regeerakkoord en de begroting vragen om overleg met de sector en een concrete uitwerking
Nederland moet veiliger, weerbaarder en economisch sterker worden, en stappen zetten richting klimaatneutraliteit. Vervoer over water kan een belangrijke bijdrage leveren aan bijna al deze uitdagingen. Het is essentieel om de economie en industrie draaiende te…
Vaarweginfrastructuur staat nog niet scherp genoeg op het netvlies
Met betrekking tot vaarweginfrastructuur trekt Koninklijke Binnenvaart Nederland gezamenlijk op met partners in het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). In het COV zijn evofenedex, de Vereniging Van Waterbouwers, de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en…
Terugblik op de Binnenvaartdagen 2024
We blikken terug op een geslaagde editie van de Binnenvaartdagen! Ad Koppejan opende samen met de burgemeester van Zwijndrecht en andere prominente gasten het evenement op vrijdag. Zijn toespraak benadrukte het belang van de binnenvaart en de rol van…
Podcast #N02: Laagwater, ontgassen en een aanvaring bij de Kreekraksluizen
In de tweede aflevering van onze nieuwsflashpodcast bespreken Mark Lammers en Eva van der Leeden de impact van het ontgassingsverbod, met de uitbreiding van ontgassingscapaciteit in de haven van Moerdijk. KBN pleit voor meer installaties om wachttijden te…