Het ministerie heeft minister Harbers geadviseerd om ook in 2023 en 2024 ieder jaar 8 miljoen beschikbaar te stellen voor de binnenvaart, om op vrijwillige basis motoren te vervangen, door motoren die voldoen aan de Stage 5 norm. Ook zal naar verwachting de maximale subsidie per aanvraag dan omhoog gaan van € 200.000,- naar € 400.000,-. Dit om de regeling aantrekkelijker te maken voor grotere motoren.
De regeling die op verzoek van de voorlopers van KBN, CBRB en BLN, in de Green Deal is opgenomen, is een groot succes. Dit jaar konden niet alle aanvragen gehonoreerd worden en om die reden heeft de minister voor de lopende aanvragen, dit jaar aanvullend 10 miljoen extra ter beschikking gesteld. De nieuwe wijzigingsregeling zal voor het einde van dit jaar worden gepubliceerd. De aanvraagprocedure, termijnen en voorwaarden zijn te vinden op de site van de RVO en van het EICB. Het EICB is gevraagd om de regeling voor ondernemers toe te lichten.
Ook in 2023 en 2024 subsidie beschikbaar voor schone motoren
Recente items:
Gerelateerd items
Platform Zero Incidents breidt netwerk uit om veiligheid in de binnenvaartsector te vergroten
Platform Zero Incidents (PZI), een organisatie die zich inzet voor het verbeteren van de veiligheid in de binnenvaart, heeft aangekondigd dat het de Dry Cargo and Passenger Group is opgericht. Deze nieuwe groep breidt het werk van PZI uit, dat al 90% van de…
Advertorial: Een goede werkgever zorgt voor zijn personeel
Werkgevers dragen een belangrijke verantwoordelijkheid voor de gezondheid en vitaliteit van hun medewerkers. Een goede werkgever begrijpt dat gezonde, fitte medewerkers de ruggengraat van het bedrijf vormen. Dit geldt in het bijzonder voor de binnenvaart, waar…
Duw- en Sleepvaart: Veelzijdige kracht in de logistieke keten
Als voorzitter van de ledengroep Duw- en Sleepvaart bij Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) mag ik met trots vertellen over de rol die onze leden spelen. Ze vormen een diverse groep van grote en kleine ondernemingen die een groot deel van de West-Europese…
Nooddeur bij Sluis Müden biedt tijdelijke oplossing om schepen van de Moezel te krijgen
Ongeveer twaalf dagen geleden werden bij sluis Müden in de Moezel de sluisdeuren beschadigd. De eerste berichten gaven aan dat de sluis waarschijnlijk tot eind maart 2025 gestremd zou zijn. Of de reparatie van de deuren daadwerkelijk zo lang zal…
Het IWT-platform brengt knelpunten van de Europese waterweginfrastructuur in kaart
Binnenvaart en havens zijn van groot belang voor de Europese economie en het halen van klimaatdoelen. Ze bieden efficiënte transportoplossingen voor industrieën, bouw, stedelijke logistiek en consumptiegoederen. Een sterk netwerk van waterwegen is…
Het BPF Rijn- en Binnenvaart naar Pensioenfonds vervoer
Het BPF Rijn- en Binnenvaart heeft bekend gemaakt, dat de pensioenen die tot 1 januari 2025 zijn opgebouwd en pensioenen die al uitbetaald worden, overgedragen worden aan het Pensioenfonds Vervoer. In het bericht wordt ook aangegeven dat werkgevers zich…
Podcast #12: Overgangsbepalingen: voor iedereen een uitdaging
In de nieuwste aflevering van onze podcast Samen Voortvarend duiken we in een urgente kwestie: de technische voorschriften voor binnenvaartschepen. Leendert Korvink en Yorick Verheij, beleidsadviseurs op het gebied van techniek en vergroening bij KBN,…