Zoals we in onze reactie op de Rijksbegroting aangaven, bevatte de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting voor KBN onduidelijkheid over de invoerdatum van een bijmengverplichting voor de binnenvaart. In de begroting werd de datum van 1 januari 2023 genoemd. Dit is echter onjuist. Minister Harbers blijft bij zijn standpunt, zoals gedeeld in een brief aan de Tweede Kamer in juni jl. waarin hij aangaf “dat ik voornemens ben om af te zien van het invoeren van de reductieverplichting per 1 januari 2023”.
Op dit moment is KBN intensief betrokken bij het vaststellen van de juiste kwaliteit bijgemengde brandstof die bruikbaar is voor alle schepen. Het project staat onder regie van het ministerie en alle partijen in de brandstoflevering voor de binnenvaart zijn betrokken. We gaan er vanuit dat we dit nu snel kunnen afronden. Uitgangspunt voor ons blijft; veilig, haalbaar en betaalbaar. Daarmee zijn er dan straks specificaties voor goede brandstof waarmee ook door de binnenvaart een bijdrage geleverd kan worden aan de Nederlandse en Europese klimaatdoelstellingen.
KBN ziet graag dat alles in gereedheid wordt gebracht om deze brandstof als standaardbrandstof voor de binnenvaart te laten worden. Daarnaast dat we stappen zetten waarmee we duidelijk maken dat ook de binnenvaart zich inzet om de CO2 uitstoot te reduceren.
Zolang het nog niet de verplichte standaard bandstof is, zullen we er bij de brandstofhandel op aandringen dat deze kwaliteit wel beschikbaar is en het verladend bedrijfsleven oproepen om in hun transport over water van deze klimaatvriendelijkere brandstof gebruik te maken
Toch geen bijmengverplichting per 1 januari 2023
Recente items:
Gerelateerd items
Verslag kennismakingsgesprek tussen Ad Koppejan en Barry Madlener
Op donderdag 14 november had ik een kennismakingsgesprek met minister Barry Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Bij dit gesprek waren ook Peter Schaberg, namens Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), en een deel van de staf van de…
Nautisch Technisch Congres – Bouwen aan de vaarwegen van morgen!
Vrijdag 22 november is het zover: het Nautisch Technisch Congres. Het thema van de middag is "Bouwen aan de vaarwegen van morgen!" In een wereld die snel verandert, is het essentieel dat onze vaarwegen meegroeien met de uitdagingen van de…
Podcast #11: Het Julianakanaal, deel 2: stand van zaken
In deze aflevering van Samen Voortvarend gaan we verder met het drieluik over het Julianakanaal. Leny van Toorenburg spreekt in dit tweede deel met Wim Fabries, hoofdingenieur-directeur, en Niels van Iersel, senior adviseur scheepvaart, beiden van…
Werkbezoek Sociale Zaken aan de Binnenvaart
Op maandag 11 november heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een delegatie mogen ontvangen vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Sociale Verzekeringsbank en Kiwa Register voor een werkbezoek aan de binnenvaart. Aanleiding…
Podcast #N03: Rijnpatent, ontgassen en het Nautisch Technisch Congres
In de nieuwste aflevering van onze nieuwsflashpodcast ‘Samen Voortvarend: in gesprek’ bespreken communicatiemedewerkers Mark Lammers en Eva van der Leeden de recente ontwikkelingen rondom het Rijnpatent en het ontgassingsverbod. Te gast is…
KBN organiseert Nautisch Technisch Congres
KBN nodigt u graag uit voor het Nautisch Technisch Congres op vrijdagmiddag 22 november in Ridderkerk, georganiseerd door Koninklijke Binnenvaart Nederland, in samenwerking met SchippersVereniging Schuttevaer. Het thema van de middag…
Update Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart
Met ingang van 1 januari 2025 vindt er geen nieuwe pensioenopbouw meer plaats in het pensioenfonds. De werkgever moet zorgen voor een pensioenregeling bij een andere pensioenuitvoerder. Wat gebeurt er met de pensioenen? Het bestuur van het Pensioenfonds…