Zoals we in onze reactie op de Rijksbegroting aangaven, bevatte de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting voor KBN onduidelijkheid over de invoerdatum van een bijmengverplichting voor de binnenvaart. In de begroting werd de datum van 1 januari 2023 genoemd. Dit is echter onjuist. Minister Harbers blijft bij zijn standpunt, zoals gedeeld in een brief aan de Tweede Kamer in juni jl. waarin hij aangaf “dat ik voornemens ben om af te zien van het invoeren van de reductieverplichting per 1 januari 2023”.
Op dit moment is KBN intensief betrokken bij het vaststellen van de juiste kwaliteit bijgemengde brandstof die bruikbaar is voor alle schepen. Het project staat onder regie van het ministerie en alle partijen in de brandstoflevering voor de binnenvaart zijn betrokken. We gaan er vanuit dat we dit nu snel kunnen afronden. Uitgangspunt voor ons blijft; veilig, haalbaar en betaalbaar. Daarmee zijn er dan straks specificaties voor goede brandstof waarmee ook door de binnenvaart een bijdrage geleverd kan worden aan de Nederlandse en Europese klimaatdoelstellingen.
KBN ziet graag dat alles in gereedheid wordt gebracht om deze brandstof als standaardbrandstof voor de binnenvaart te laten worden. Daarnaast dat we stappen zetten waarmee we duidelijk maken dat ook de binnenvaart zich inzet om de CO2 uitstoot te reduceren.
Zolang het nog niet de verplichte standaard bandstof is, zullen we er bij de brandstofhandel op aandringen dat deze kwaliteit wel beschikbaar is en het verladend bedrijfsleven oproepen om in hun transport over water van deze klimaatvriendelijkere brandstof gebruik te maken
Toch geen bijmengverplichting per 1 januari 2023
Gerelateerd items
![Loontabel juli 2024](https://assets.binnenvaart.nl/p/1048576/none/Loontabeljuli24.png)
Loontabel juli 2024
Vakbond Nautilus en werkgeversorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland hebben afgesproken de voorbeeldloontabel voor de binnenvaart per half jaar te indexeren. Indexatie Het Centraal Planbureau voor de Statistiek (CBS) heeft de…
![KBN lanceert meldpunt varend ontgassen](https://assets.binnenvaart.nl/p/1048576/none/Meldpunt%20varend%20ontgassen.png)
KBN lanceert meldpunt varend ontgassen
Vanaf 1 juli 2024 werd in Nederland gestart met het gefaseerd invoeren van een ontgasverbod. Dit is van invloed op het werk van de sector, met eventueel onduidelijkheden of fouten tot gevolg. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) wil graag een vinger aan de…
Podcast #08: Een nieuwe regering, wat nu?
In aflevering 8 van de podcast 'Samen Voortvarend' gaat Mark Lammers in gesprek met voorzitter Ad Koppejan en Peter Schaberg, beleidsadviseur Public Affairs, over de nieuwe regering en de gevolgen daarvan voor de binnenvaart. We bespreken het…
![KBN blikt terug op een goed verlopen Algemene Vergadering](https://assets.binnenvaart.nl/p/1048576/none/Nieuws%202024/Foto%20AV.jpeg)
KBN blikt terug op een goed verlopen Algemene Vergadering
De leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) kwamen vrijdag 21 juni bijeen voor de halfjaarlijkse Algemene Vergadering (AV) in het Van der Valkhotel in Ridderkerk, voor het eerst onder leiding van voorzitter Ad Koppejan. De vergadering werd geopend…
![Nieuwe editie Samen Voortvarend het magazine gepubliceerd](https://assets.binnenvaart.nl/p/1048576/none/Nieuws%202024/voorkant-magazine-mei-2024-KBN.jpg)
Nieuwe editie Samen Voortvarend het magazine gepubliceerd
Met trots presenteert Koninklijke Binnenvaart Nederland alweer het derde nummer van het magazine Samen Voortvarend! De leden van KBN hebben het magazine fysiek ontvangen. In deze editie wordt de nadruk gelegd op Europese samenwerking en lobby.…
Podcast #07: Wie krijgt water als het schaars is?
In aflevering #07 van de podcast ‘Samen Voortvarend’ gaat Geert Snoeij in gesprek met Chantal Schillemans werkzaam bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en Milou Wolters, werkzaam bij Rijkswaterstaat, over de uitdagingen van…
![Herijking Goederenvervoeragenda: omzetten in concrete actieagenda](https://assets.binnenvaart.nl/p/1048576/none/Nieuws%202023/klein-schip-verkleind-header.jpg)
Herijking Goederenvervoeragenda: omzetten in concrete actieagenda
Op 28 mei heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland deelgenomen aan een nieuwe werksessie met vertegenwoordigers vanuit het goederenvervoer in brede zin (binnenvaart, spoor, wegvervoer, binnenhavens, zeehavens, verladers, ministerie, Rijkswaterstaat,…