KBN betreurt langdurige drooglegging Julianakanaal

12 augustus 2024

Het Julianakanaal is sinds 12 augustus 2024 afgesloten en de werkzaamheden zullen maanden duren. Dit heeft grote gevolgen voor de binnenvaart en het bedrijfsleven die van het kanaal gebruik maken, aangezien reizen gemiddeld twee dagen langer zullen duren. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is veelvuldig benaderd door de pers en werk graag mee om iedereen bewust te maken van de effecten van deze sluiting op de sector. Voorzitter Ad Koppejan heeft op BNR Nieuwsradio, RTL Nieuws en RTL Z de visie van KBN toegelicht.

Visie KBN
Hoewel de verbreding van het kanaal in eerste instantie wordt toegejuicht, betreurt KBN dat door een volgelopen bouwkuip het kanaal langdurig drooggelegd moet worden. Bovendien zorgen werkzaamheden op de omvaarroutes voor nog meer vertragingen. Het rapport van Ecorys bevestigt de financiële gevolgen voor de binnenvaart en daarom zullen we ook minister Barry Madlener aan zijn woord houden om de werkzaamheden zo snel mogelijk af te ronden.

KBN roept daarnaast het kabinet op om prioriteit te geven aan infrastructuurproblemen in de vaarwegen en vraagt om goede alternatieve routes tijdens werkzaamheden. Hierbij is vroegtijdige betrokkenheid van de sector van groot belang.

Watervervoer is nog steeds mogelijk
Ondanks de sluiting van het Julianakanaal blijft het vervoer doorgaan en worden grote hoeveelheden goederen op een duurzame en economisch voordelige van A naar B gebracht. Routes via de Maas, zoals van Nijmegen naar Maasbracht en verder naar Rotterdam, blijven gewoon toegankelijk. Twijfelt u of uw lading via het water kan worden vervoerd? Neem dan contact op met KBN voor advies en houdt de berichtgeving van Rijkswaterstaat goed in de gaten, zodat u niet voor verrassingen staat.

Gerelateerd items