Het Julianakanaal is sinds 12 augustus 2024 afgesloten en de werkzaamheden zullen maanden duren. Dit heeft grote gevolgen voor de binnenvaart en het bedrijfsleven die van het kanaal gebruik maken, aangezien reizen gemiddeld twee dagen langer zullen duren. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is veelvuldig benaderd door de pers en werk graag mee om iedereen bewust te maken van de effecten van deze sluiting op de sector. Voorzitter Ad Koppejan heeft op BNR Nieuwsradio, RTL Nieuws en RTL Z de visie van KBN toegelicht.
Visie KBN
Hoewel de verbreding van het kanaal in eerste instantie wordt toegejuicht, betreurt KBN dat door een volgelopen bouwkuip het kanaal langdurig drooggelegd moet worden. Bovendien zorgen werkzaamheden op de omvaarroutes voor nog meer vertragingen. Het rapport van Ecorys bevestigt de financiële gevolgen voor de binnenvaart en daarom zullen we ook minister Barry Madlener aan zijn woord houden om de werkzaamheden zo snel mogelijk af te ronden.
KBN roept daarnaast het kabinet op om prioriteit te geven aan infrastructuurproblemen in de vaarwegen en vraagt om goede alternatieve routes tijdens werkzaamheden. Hierbij is vroegtijdige betrokkenheid van de sector van groot belang.
Watervervoer is nog steeds mogelijk
Ondanks de sluiting van het Julianakanaal blijft het vervoer doorgaan en worden grote hoeveelheden goederen op een duurzame en economisch voordelige van A naar B gebracht. Routes via de Maas, zoals van Nijmegen naar Maasbracht en verder naar Rotterdam, blijven gewoon toegankelijk. Twijfelt u of uw lading via het water kan worden vervoerd? Neem dan contact op met KBN voor advies en houdt de berichtgeving van Rijkswaterstaat goed in de gaten, zodat u niet voor verrassingen staat.
KBN betreurt langdurige drooglegging Julianakanaal
Recente items:
Gerelateerd items
Podcast #10 - Binnenvaart en Gemeenten
In deze aflevering van Samen Voortvarend bespreken we de cruciale rol van de binnenvaart voor gemeenten, met een bijzondere focus op Zwijndrecht. We blikken terug op de Binnenvaartdagen en gaan in op de huidige uitdagingen waar de sector mee te maken heeft.…
NIS2 ingangsdatum: 1 juli 2025!?
De meest gestelde vraag de laatste tijd bij de supportdesk van Samen Digitaal Veilig: wanneer gaat de NIS2 in werking? Is er al meer duidelijkheid? Gelukkig kunnen we daar nu een antwoord op geven. De datum is 1 juli 2025. Dat is in ieder geval de datum…
Nieuwe aanbesteding binnenvaart lijndiensten gepubliceerd
Op 18 september 2024 is een nieuwe aanbesteding voor binnenvaart lijndiensten gepubliceerd. Deze aanbesteding biedt een kans voor binnenvaartoperators, terminals, rederijen, bevrachtingskantoren en overslagbedrijven om nieuwe ladingstromen via de binnenvaart…
Het regeerakkoord en de begroting vragen om overleg met de sector en een concrete uitwerking
Nederland moet veiliger, weerbaarder en economisch sterker worden, en stappen zetten richting klimaatneutraliteit. Vervoer over water kan een belangrijke bijdrage leveren aan bijna al deze uitdagingen. Het is essentieel om de economie en industrie draaiende te…
Vaarweginfrastructuur staat nog niet scherp genoeg op het netvlies
Met betrekking tot vaarweginfrastructuur trekt Koninklijke Binnenvaart Nederland gezamenlijk op met partners in het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). In het COV zijn evofenedex, de Vereniging Van Waterbouwers, de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en…
Terugblik op de Binnenvaartdagen 2024
We blikken terug op een geslaagde editie van de Binnenvaartdagen! Ad Koppejan opende samen met de burgemeester van Zwijndrecht en andere prominente gasten het evenement op vrijdag. Zijn toespraak benadrukte het belang van de binnenvaart en de rol van…
Podcast #N02: Laagwater, ontgassen en een aanvaring bij de Kreekraksluizen
In de tweede aflevering van onze nieuwsflashpodcast bespreken Mark Lammers en Eva van der Leeden de impact van het ontgassingsverbod, met de uitbreiding van ontgassingscapaciteit in de haven van Moerdijk. KBN pleit voor meer installaties om wachttijden te…