Het Julianakanaal is sinds 12 augustus 2024 afgesloten en de werkzaamheden zullen maanden duren. Dit heeft grote gevolgen voor de binnenvaart en het bedrijfsleven die van het kanaal gebruik maken, aangezien reizen gemiddeld twee dagen langer zullen duren. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is veelvuldig benaderd door de pers en werk graag mee om iedereen bewust te maken van de effecten van deze sluiting op de sector. Voorzitter Ad Koppejan heeft op BNR Nieuwsradio, RTL Nieuws en RTL Z de visie van KBN toegelicht.
Visie KBN
Hoewel de verbreding van het kanaal in eerste instantie wordt toegejuicht, betreurt KBN dat door een volgelopen bouwkuip het kanaal langdurig drooggelegd moet worden. Bovendien zorgen werkzaamheden op de omvaarroutes voor nog meer vertragingen. Het rapport van Ecorys bevestigt de financiële gevolgen voor de binnenvaart en daarom zullen we ook minister Barry Madlener aan zijn woord houden om de werkzaamheden zo snel mogelijk af te ronden.
KBN roept daarnaast het kabinet op om prioriteit te geven aan infrastructuurproblemen in de vaarwegen en vraagt om goede alternatieve routes tijdens werkzaamheden. Hierbij is vroegtijdige betrokkenheid van de sector van groot belang.
Watervervoer is nog steeds mogelijk
Ondanks de sluiting van het Julianakanaal blijft het vervoer doorgaan en worden grote hoeveelheden goederen op een duurzame en economisch voordelige van A naar B gebracht. Routes via de Maas, zoals van Nijmegen naar Maasbracht en verder naar Rotterdam, blijven gewoon toegankelijk. Twijfelt u of uw lading via het water kan worden vervoerd? Neem dan contact op met KBN voor advies en houdt de berichtgeving van Rijkswaterstaat goed in de gaten, zodat u niet voor verrassingen staat.
KBN betreurt langdurige drooglegging Julianakanaal
Recente items:
Gerelateerd items
Podcast #N02: Laagwater, ontgassen en een aanvaring bij de Kreekraksluizen
In de tweede aflevering van onze nieuwsflashpodcast bespreken Mark Lammers en Eva van der Leeden de impact van het ontgassingsverbod, met de uitbreiding van ontgassingscapaciteit in de haven van Moerdijk. KBN pleit voor meer installaties om wachttijden te…
Podcast #09: Het Europees speelveld uitgelegd
In deze aflevering duiken we in de wereld van Europese samenwerking binnen de binnenvaartsector. Eva van der Leeden en Mark Lammers praten met Maira van Helvoirt, directeur bij Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), en Theresia Hacksteiner,…
Podcast #N01: Het Julianakanaal, riviercruisevaart Amsterdam en verduurzaming schepen
Koninklijke Binnenvaart Nederland is gestart met een nieuwe podcastserie, waarin in een korte nieuwsflash het belangrijkste binnenvaartnieuws wordt uitgelicht. In deze eerste aflevering van de podcast duiken Mark Lammers en Eva van der Leeden in de…
KBN betreurt langdurige drooglegging Julianakanaal
Het Julianakanaal is sinds 12 augustus 2024 afgesloten en de werkzaamheden zullen maanden duren. Dit heeft grote gevolgen voor de binnenvaart en het bedrijfsleven die van het kanaal gebruik maken, aangezien reizen gemiddeld twee dagen langer zullen duren.…
Onze missie is om de belangen van de binnenvaart in breedste zin te behartigen op Europees niveau
De beslissingen die in Europa genomen worden hebben een grote invloed op de binnenvaartsector. Europese samenwerking is daarbij essentieel, vooral voor de landen waar de Rijn en de Donau doorheen stromen. Dat is één van de redenen waarom…
De binnenvaart is de backbone van onze goederentransport
In ons magazine Samen Voortvarend hebben wij gesproken met Kamerlid Pieter Grinwis, woordvoerder Infrastructuur en Waterstaat van de ChristenUnie. In dit interview wordt de essentiële rol van de binnenvaart besproken. Grinwis beschouwt het als een…
KBN waarschuwt voor regionaal tekort aan brandstof door verloop certificaat bunkerpontons
De geldigheid van het certificaat van de bunkerponton van FIWADO in Vlissingen verloopt vandaag, met als gevolg dat er niet meer gebunkerd mag worden door binnenvaartschippers. De aankomende weken zullen ook andere bunkerpontons en bunkerschepen hun…