Op woensdag 30 maart hebben de leden van VNO-NCW en MKB-Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland is één van deze leden, kennis gemaakt met de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers. Mark Harbers is als minister verantwoordelijk voor een bereikbaar, veilig en leefbaar Nederland. Kortom voor vrijwel alles wat vaart, vliegt of rijdt. De minister heeft in deze bijeenkomst kort de speerpunten van zijn beleid voor de komende periode toegelicht. Tijdens deze introductie was er gelegenheid om de minister vragen te stellen.
Een onderwerp waar KBN zich mee bezig houdt, is het achterstallig onderhoud aan de vaarwegen. Daar gaf minister Harbers tijdens het vragenvuur uitgebreid antwoord op. Door achterstallig onderhoud aan sluizen ondervindt de binnenvaart en de logistiek namelijk veel hinder en vertraging door onverwachte stremmingen. Omdat er voor de scheepvaart meestal geen alternatieve route beschikbaar is, maakt dat het probleem extra urgent. In het regeerakkoord is extra geld begroot voor achterstallig onderhoud. Dat is een mooie ontwikkeling. Wij vroegen ons vooral af hoe dit geld besteed mag en kan worden. Dit in het kader van oplopende kosten voor grondstoffen, het tekort aan mankracht en het kennisniveau bij de uitvoeringsorganisatie.
Basis op orde
Minister Harbers gaf aan dat de basis van de infrastructuur op orde brengen één van de belangrijkste speerpunten in zijn beleid zal zijn. Hij verklaarde dat door de forse bezuinigingen in het verleden de infrastructuur op achterstand is gekomen en dat er 20 jaar nodig is om dit weer op orde te krijgen. Minister Harbers zal zich inspannen het netwerk op orde te brengen en toekomstbestendig te maken.
Extra geld voor infrastructuur
Het kabinet heeft extra geld begroot (1,5 miljard per jaar extra t.o.v. het reguliere onderhoudsbudget) voor de instandhouding van de infrastructuur. Minister Harbers denkt 2 jaar nodig te hebben voor het ontwikkelen van een goed plan waarmee in 20 jaar tijd de vervanging en renovatie van de Nederlandse infrastructuur vorm krijgt. Een deel van het budget gaat uit naar spoedreparaties.
Lobby bedrijfsleven
Deze enorme klus kan niet op korte termijn gerealiseerd worden en kan mogelijk nog voor hinder zorgen voor de binnenvaart. Toch zijn wij als KBN blij met deze ontwikkeling. Mede door onze jarenlange lobby op dit dossier lijkt er toch schot in de zaak te komen.
Minister Harbers geeft extra geld aan infrastructuur
Recente items:
Gerelateerd items
Nooddeur bij Sluis Müden biedt tijdelijke oplossing om schepen van de Moezel te krijgen
Ongeveer twaalf dagen geleden werden bij sluis Müden in de Moezel de sluisdeuren beschadigd. De eerste berichten gaven aan dat de sluis waarschijnlijk tot eind maart 2025 gestremd zou zijn. Of de reparatie van de deuren daadwerkelijk zo lang zal…
Het IWT-platform brengt knelpunten van de Europese waterweginfrastructuur in kaart
Binnenvaart en havens zijn van groot belang voor de Europese economie en het halen van klimaatdoelen. Ze bieden efficiënte transportoplossingen voor industrieën, bouw, stedelijke logistiek en consumptiegoederen. Een sterk netwerk van waterwegen is…
Het BPF Rijn- en Binnenvaart naar Pensioenfonds vervoer
Het BPF Rijn- en Binnenvaart heeft bekend gemaakt, dat de pensioenen die tot 1 januari 2025 zijn opgebouwd en pensioenen die al uitbetaald worden, overgedragen worden aan het Pensioenfonds Vervoer. In het bericht wordt ook aangegeven dat werkgevers zich…
Podcast #12: Overgangsbepalingen: voor iedereen een uitdaging
In de nieuwste aflevering van onze podcast Samen Voortvarend duiken we in een urgente kwestie: de technische voorschriften voor binnenvaartschepen. Leendert Korvink en Yorick Verheij, beleidsadviseurs op het gebied van techniek en vergroening bij KBN,…
Loontabel januari 2025
Consumentenprijsindex Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand oktober 2024 bekendgemaakt. De afgeleide CPI voor alle huishoudens (2015=100) is in de periode van april 2024 tot oktober 2024 gestegen van…
Grote impact voor binnenvaart door langdurige sluiting sluis Müden in de Moezel
Zoals u waarschijnlijk wel weet, is er afgelopen zondag een vrachtschip tegen de benedendeur van sluis Müden, de derde sluis in de Moezel gevaren. Bij het incident, dat geen gewonden opleverde, raakte de hydraulische aandrijving, de deuren en de…
Wijzigingen Risicotrajecten Rijn en Elbe
Op 5 december heeft de CCR besloten het aantal risicotrajecten op de Rijn te verminderen. Vanaf 1 juli 2025 blijven slechts twee trajecten over waarvoor een specifieke vergunning nodig is. Duitse en Franse autoriteiten zullen echter al direct stoppen met…