Op woensdag 30 maart hebben de leden van VNO-NCW en MKB-Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland is één van deze leden, kennis gemaakt met de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers. Mark Harbers is als minister verantwoordelijk voor een bereikbaar, veilig en leefbaar Nederland. Kortom voor vrijwel alles wat vaart, vliegt of rijdt. De minister heeft in deze bijeenkomst kort de speerpunten van zijn beleid voor de komende periode toegelicht. Tijdens deze introductie was er gelegenheid om de minister vragen te stellen.
Een onderwerp waar KBN zich mee bezig houdt, is het achterstallig onderhoud aan de vaarwegen. Daar gaf minister Harbers tijdens het vragenvuur uitgebreid antwoord op. Door achterstallig onderhoud aan sluizen ondervindt de binnenvaart en de logistiek namelijk veel hinder en vertraging door onverwachte stremmingen. Omdat er voor de scheepvaart meestal geen alternatieve route beschikbaar is, maakt dat het probleem extra urgent. In het regeerakkoord is extra geld begroot voor achterstallig onderhoud. Dat is een mooie ontwikkeling. Wij vroegen ons vooral af hoe dit geld besteed mag en kan worden. Dit in het kader van oplopende kosten voor grondstoffen, het tekort aan mankracht en het kennisniveau bij de uitvoeringsorganisatie.
Basis op orde
Minister Harbers gaf aan dat de basis van de infrastructuur op orde brengen één van de belangrijkste speerpunten in zijn beleid zal zijn. Hij verklaarde dat door de forse bezuinigingen in het verleden de infrastructuur op achterstand is gekomen en dat er 20 jaar nodig is om dit weer op orde te krijgen. Minister Harbers zal zich inspannen het netwerk op orde te brengen en toekomstbestendig te maken.
Extra geld voor infrastructuur
Het kabinet heeft extra geld begroot (1,5 miljard per jaar extra t.o.v. het reguliere onderhoudsbudget) voor de instandhouding van de infrastructuur. Minister Harbers denkt 2 jaar nodig te hebben voor het ontwikkelen van een goed plan waarmee in 20 jaar tijd de vervanging en renovatie van de Nederlandse infrastructuur vorm krijgt. Een deel van het budget gaat uit naar spoedreparaties.
Lobby bedrijfsleven
Deze enorme klus kan niet op korte termijn gerealiseerd worden en kan mogelijk nog voor hinder zorgen voor de binnenvaart. Toch zijn wij als KBN blij met deze ontwikkeling. Mede door onze jarenlange lobby op dit dossier lijkt er toch schot in de zaak te komen.
Minister Harbers geeft extra geld aan infrastructuur
Recente items:
Gerelateerd items
Verslag kennismakingsgesprek tussen Ad Koppejan en Barry Madlener
Op donderdag 14 november had ik een kennismakingsgesprek met minister Barry Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Bij dit gesprek waren ook Peter Schaberg, namens Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), en een deel van de staf van de…
Nautisch Technisch Congres – Bouwen aan de vaarwegen van morgen!
Vrijdag 22 november is het zover: het Nautisch Technisch Congres. Het thema van de middag is "Bouwen aan de vaarwegen van morgen!" In een wereld die snel verandert, is het essentieel dat onze vaarwegen meegroeien met de uitdagingen van de…
Podcast #11: Het Julianakanaal, deel 2: stand van zaken
In deze aflevering van Samen Voortvarend gaan we verder met het drieluik over het Julianakanaal. Leny van Toorenburg spreekt in dit tweede deel met Wim Fabries, hoofdingenieur-directeur, en Niels van Iersel, senior adviseur scheepvaart, beiden van…
Werkbezoek Sociale Zaken aan de Binnenvaart
Op maandag 11 november heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) een delegatie mogen ontvangen vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Sociale Verzekeringsbank en Kiwa Register voor een werkbezoek aan de binnenvaart. Aanleiding…
Podcast #N03: Rijnpatent, ontgassen en het Nautisch Technisch Congres
In de nieuwste aflevering van onze nieuwsflashpodcast ‘Samen Voortvarend: in gesprek’ bespreken communicatiemedewerkers Mark Lammers en Eva van der Leeden de recente ontwikkelingen rondom het Rijnpatent en het ontgassingsverbod. Te gast is…
KBN organiseert Nautisch Technisch Congres
KBN nodigt u graag uit voor het Nautisch Technisch Congres op vrijdagmiddag 22 november in Ridderkerk, georganiseerd door Koninklijke Binnenvaart Nederland, in samenwerking met SchippersVereniging Schuttevaer. Het thema van de middag…
Update Pensioenfonds Rijn- en Binnenvaart
Met ingang van 1 januari 2025 vindt er geen nieuwe pensioenopbouw meer plaats in het pensioenfonds. De werkgever moet zorgen voor een pensioenregeling bij een andere pensioenuitvoerder. Wat gebeurt er met de pensioenen? Het bestuur van het Pensioenfonds…