Op woensdag 30 maart hebben de leden van VNO-NCW en MKB-Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland is één van deze leden, kennis gemaakt met de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers. Mark Harbers is als minister verantwoordelijk voor een bereikbaar, veilig en leefbaar Nederland. Kortom voor vrijwel alles wat vaart, vliegt of rijdt. De minister heeft in deze bijeenkomst kort de speerpunten van zijn beleid voor de komende periode toegelicht. Tijdens deze introductie was er gelegenheid om de minister vragen te stellen.
Een onderwerp waar KBN zich mee bezig houdt, is het achterstallig onderhoud aan de vaarwegen. Daar gaf minister Harbers tijdens het vragenvuur uitgebreid antwoord op. Door achterstallig onderhoud aan sluizen ondervindt de binnenvaart en de logistiek namelijk veel hinder en vertraging door onverwachte stremmingen. Omdat er voor de scheepvaart meestal geen alternatieve route beschikbaar is, maakt dat het probleem extra urgent. In het regeerakkoord is extra geld begroot voor achterstallig onderhoud. Dat is een mooie ontwikkeling. Wij vroegen ons vooral af hoe dit geld besteed mag en kan worden. Dit in het kader van oplopende kosten voor grondstoffen, het tekort aan mankracht en het kennisniveau bij de uitvoeringsorganisatie.
Basis op orde
Minister Harbers gaf aan dat de basis van de infrastructuur op orde brengen één van de belangrijkste speerpunten in zijn beleid zal zijn. Hij verklaarde dat door de forse bezuinigingen in het verleden de infrastructuur op achterstand is gekomen en dat er 20 jaar nodig is om dit weer op orde te krijgen. Minister Harbers zal zich inspannen het netwerk op orde te brengen en toekomstbestendig te maken.
Extra geld voor infrastructuur
Het kabinet heeft extra geld begroot (1,5 miljard per jaar extra t.o.v. het reguliere onderhoudsbudget) voor de instandhouding van de infrastructuur. Minister Harbers denkt 2 jaar nodig te hebben voor het ontwikkelen van een goed plan waarmee in 20 jaar tijd de vervanging en renovatie van de Nederlandse infrastructuur vorm krijgt. Een deel van het budget gaat uit naar spoedreparaties.
Lobby bedrijfsleven
Deze enorme klus kan niet op korte termijn gerealiseerd worden en kan mogelijk nog voor hinder zorgen voor de binnenvaart. Toch zijn wij als KBN blij met deze ontwikkeling. Mede door onze jarenlange lobby op dit dossier lijkt er toch schot in de zaak te komen.
Minister Harbers geeft extra geld aan infrastructuur
Gerelateerd items
Loontabel juli 2024
Vakbond Nautilus en werkgeversorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland hebben afgesproken de voorbeeldloontabel voor de binnenvaart per half jaar te indexeren. Indexatie Het Centraal Planbureau voor de Statistiek (CBS) heeft de…
KBN lanceert meldpunt varend ontgassen
Vanaf 1 juli 2024 werd in Nederland gestart met het gefaseerd invoeren van een ontgasverbod. Dit is van invloed op het werk van de sector, met eventueel onduidelijkheden of fouten tot gevolg. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) wil graag een vinger aan de…
Podcast #08: Een nieuwe regering, wat nu?
In aflevering 8 van de podcast 'Samen Voortvarend' gaat Mark Lammers in gesprek met voorzitter Ad Koppejan en Peter Schaberg, beleidsadviseur Public Affairs, over de nieuwe regering en de gevolgen daarvan voor de binnenvaart. We bespreken het…
KBN blikt terug op een goed verlopen Algemene Vergadering
De leden van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) kwamen vrijdag 21 juni bijeen voor de halfjaarlijkse Algemene Vergadering (AV) in het Van der Valkhotel in Ridderkerk, voor het eerst onder leiding van voorzitter Ad Koppejan. De vergadering werd geopend…
Nieuwe editie Samen Voortvarend het magazine gepubliceerd
Met trots presenteert Koninklijke Binnenvaart Nederland alweer het derde nummer van het magazine Samen Voortvarend! De leden van KBN hebben het magazine fysiek ontvangen. In deze editie wordt de nadruk gelegd op Europese samenwerking en lobby.…
Podcast #07: Wie krijgt water als het schaars is?
In aflevering #07 van de podcast ‘Samen Voortvarend’ gaat Geert Snoeij in gesprek met Chantal Schillemans werkzaam bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en Milou Wolters, werkzaam bij Rijkswaterstaat, over de uitdagingen van…
Herijking Goederenvervoeragenda: omzetten in concrete actieagenda
Op 28 mei heeft Koninklijke Binnenvaart Nederland deelgenomen aan een nieuwe werksessie met vertegenwoordigers vanuit het goederenvervoer in brede zin (binnenvaart, spoor, wegvervoer, binnenhavens, zeehavens, verladers, ministerie, Rijkswaterstaat,…